Loading...
nl

Bezit/geld voor sommige belangrijker dan liefde?

Helma
Helma jan 18 '09
Mijn buurman is Marokkaan: ik had vorig jaar een heel gesprek met hem over ditzelfde probleem. In Marokko draait ook alles om geld! Iedereen is er bezig met winst maken, en daarom blijft hij liever hier. Laatste was een soortgelijk gesprek ook eens op tv, met een marokkaan. Ook hij vond het jammer dat de mensen in zijn land zo bezig zijn met winst, en hij was ook van mening dat het geen gezonde omgeving voor zijn gezin was, dus bleef hij liever in Nederland.
Delen:
Muin
Muin jan 18 '09
Ja, alles draait om geld en ja, mensen maken misbruik van elkaar. Daarom is het van belang dat wij niet klakkeloos in alles en iedereen geloven. Waar blijven de intuïtie , het innerlijk weten, het gevoel van binnen dat zegt “hé pas op, er klopt iets niet”? De meeste mensen hebben dat.
Ik vraag me af of het echt waar is dat de slachtoffers het helemaal niets in de gaten hebben. Ja, verliefdheid kan mensen blind en naïef maken. Mijn hersenen liggen soms ook in coma wanneer ik verliefd ben. Het blijft een leerproces met vallen en opstaan. blush
Muin
Muin jan 18 '09
Hallo Phoenix,


Ik kan me best voorstellen dat hij voor Nederland kiest. Volgens mij kent Marokko geen sociale zekerheden zoals Nederland. Men moet daar overleven. Het is (denk ik) de overlevingsdrang en een gebrek aan geweten die mensen tot zoiets drijven.

Hoe zou deze Marokkaanse buurman zich gedragen in Marokko als hij in dezelfde leefomstandigheden verkeert, vraag ik me af? Hij oordeelt namelijk zijn eigen volk vanuit zijn eigen situatie. Hij zit namelijk in een luxe situatie, vind ik.

Mensen zijn verschillend, dat maakt het leven aan de ene kant moeilijk maar aan de andere kant ook leerzaam en interessant. Alhoewel ik graag in een wereld vol harmonie en liefde wil leven, besef ik dat ik dit niet van andere mensen kan verwachten of opeisen. Voor mij is het belangrijk dat ik besef dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen geluk en ellende. Soms is het nodig dat ik mezelf bescherm tegen mezelf. Andere mensen kunnen mijn grenzen overschrijden maar ik ben degene die de grenzen stelt. Dit is mijn manier van overleven en leven.

Muin

gast
gast jan 18 '09
Origineel bericht van: Phoenix
Mijn buurman is Marokkaan: ik had vorig jaar een heel gesprek met hem over ditzelfde probleem. In Marokko draait ook alles om geld! Iedereen is er bezig met winst maken, en daarom blijft hij liever hier. Laatste was een soortgelijk gesprek ook eens op tv, met een marokkaan. Ook hij vond het jammer dat de mensen in zijn land zo bezig zijn met winst, en hij was ook van mening dat het geen gezonde omgeving voor zijn gezin was, dus bleef hij liever in Nederland.


Eh, heeft die buurman het niet toevallig over Hollanders? Mijn ervaring is dus juist dat veel Hollanders alleen maar op winst uit zijn. Willen geen cent teveel betalen maar krijgen zelf het liefst de hoofdprijs voor hun werk. Er zijn nog maar weinig bedrijven die gratis service geven aan klanten, daar moet je gewoon voor betalen. Heb geen ervaring hoe het in Marokko is, daar kan het net zo goed zo zijn maar daarmee vlakt ie mi Nederland niet uit wink
Muin
Muin jan 19 '09
Het recept voor geluk, speciaal voor de blauwe maandag grin

1. Hoe meer interesses, hoe meer kansen op geluk.
2. Geluk is genieten van je prestaties, hoe klein ook.
3. Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
4. Deel uitmaken van een team is beter dan eenzaam te strijden.
5. De waarde van mensen ligt in wie ze zijn en niet in wat ze hebben.
6. Geluk is richting kunnen geven aan je leven.
7. Soms zorgt onwetendheid voor het grootste geluk.
8. Geluk is weten dat jouw bijdrage wordt gewaardeerd.
9. Geliefden omhelzen meer wat tussen hen ligt dan elkaar.
10. Ik ben dol op koken, maar nog doller op iemand die voor mij kookt.
11. Geluk is jezelf veilig voelen.
12. Liefde kost niets om te krijgen, maar is onbetaalbaar als je het hebt.
13. Het geloof dat alles mogelijk is, is een recept voor geluk.
14. Geluk ontstaat door je leven lang nieuwsgierig te blijven.
15. Geluk is houden van wat je doet en doen waarvan je houdt.
16. Wie geluk heeft, heeft geen gelijk meer nodig.
17. Gelukkig is hij, die zijn mag, wat hij is.
18. Wie naar het geluk grijpt, grijpt er naast.
19. Geluk is het verschil kennen tussen leven met en zonder geluk.
20. Geluk is niet het doel, maar het middel om te leven.
21. Liefde is niet alles, maar zonder liefde is alles niets.
22. Bij echte liefde is de kleinste afstand te groot en de grootste afstand overbrugbaar.
23. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
24. Droom niet over het leven, maar leef je dromen.
25. Spreekt geluk u aan? Loop het dan niet voorbij!
26. Geef geluk altijd voorrang, want soms komt het van een andere kant.
27. Als geluk een uitstapje maakt, ben je waarschijnlijk vergeten mee te gaan.
28. Geluk komt tevoorschijn als jij het ruimte geeft.
29. We kunnen veel mensen gelukkig maken met het geluk dat wij weggooien.
30. Alle aards geluk berust op een compromis tussen droom en werkelijkheid.
31. Het geluk is gemaakt van heel veel droom en een beetje werkelijkheid.
32. De gelukkigste mens is degene die het denkt te zijn.
33. Het geluk loopt wel eens de tegenovergestelde richting uit van je principes.
34. Het geluk is als de zon, je mag er niet met open ogen naar kijken.
35. Loop niet te hard, het geluk loopt dikwijls achter je.
36. Geluk samen maakt je nog gelukkiger.
37. Het geluk bestaat erin te verlangen wat men al heeft.
38. Geluk is pas zichtbaar als het voorbij is.
39. Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen.
40. Zoek nooit het geluk, want je zoekt je een ongeluk.
41. In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.
42. De dingen die ons gelukkig maken, maken ons wijs.
43. Het geluk in je leven hangt af van de aard je gedachten.
44. Op het geluk moet je niet wachten, je moet het tegemoet gaan.
45. Ik hou meer van je dan gisteren, maar minder dan morgen.
46. Lach naar het leven en het leven lacht terug.
47. Loop niet naast je schoenen, je kunt struikelen.
48. Goed nadenken brengt je tot nieuwe inzichten. Kennis is nuttig.
49. Wees niet bang om vriendschappen te koesteren.
50. Wees bereid om een stapje terug te doen om vooruit te komen.
51. Geluk is vrienden helpen er iets moois van te maken.
52. Optimisme en enthousiasme maken het leven waard.
53. Denk eerst na voor je je conclusies trekt.
54. Een verstandig idee op het juiste ogenblik is beter dan een harde les.
55. Het is een zegen om te kunnen vergeven.
56. Wie geen vertrouwen stelt in anderen, zal ook nimmer het vertrouwen van anderen winnen.
57. Nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven, zoals het was.
58. Wie niet van geluk weet te genieten als het komt, moet niet klagen als het hem verlaat.
59. Het verleden moet een springplank zijn, geen hangmat.
60. Hoe kan je nou rechtlijnig denken in een ronde schedel?
61. Waar geen vertrouwen is in de toekomst, is vooruitgang onmogelijk.
62. Wie bekrompen is van visie, kan niet ruim zijn van hart.
63. Regeren is vooruitzien.
64. Liefde is.... altijd in elkaars gedachten.
65. Liefde is .... grenzeloos.
66. Liefde is .... onvoorwaardelijke trouw.
67. Liefde is .... de ander heftig zoenen.
68. Liefde is .... de ander verleiden.
69. Liefde is .... zon, maan, sterren en elkaar.
70. Liefde is .... de ander nog even laten liggen.
71. Een vriend is als het ware een andere ik.
72. Door woorden alleen ontstaat geen vriendschap.
73. Vele vrienden maken de vriendschap dun.
74. Vriendschap verdubbelt vreugde en halveert verdriet.
75. Vriendschap kan men niet erfen.

Wie dit bedacht heeft, weet ik niet. Ik vind ze wel heel goed.



Wendy's
Wendy's jan 19 '09
heee muin.. jij bent wel tot laat wakker!

Maar wat gast zegt herken ik ook.. zoals iemand uit mijn familie! frown

ik zal even een nieuw topic starten..
Wendy's
Wendy's jan 19 '09
Maar ook is het hier zo (turkije), dat de kinderen geld sturen naar hun ouders.. om hun ouders te helpen. Als iemand geen geld heeft, dan lenen ze het hier van een collega of vriend.. meestal zien hun hun geld dan nooit meer terug, of een paar maanden later pas..
Dus kwa uitgeven zijn ze niet zo gierig hier in turkije na mijn ervaring..

alleen om aan geld te komen, dat is meestal als een spelletje
Sommige werken en verdienen eerlijk hun geld. Tenzij de baas hun niks geeft wat ook welleens voorkomt.

of ze proberen geld te krijgen door het gebruiken van mensen (zoals misbruik maken van de liefde).

maar natuurlijk is niet iedereen zo.. dit is wat ik hier gezien heb, en uit mijn eigen ervaring
Wendy's
Wendy's jan 19 '09
Nu ik er trouwens over nadenk, heb ik dit zelf ook gedaan blush

ik werk hier in de toerisme.. en hier krijg je anders betaald niet per uur.
Je krijgt betaald in procenten van de omzet.. dus hoe meer winst hoe meer je verdiend (hoe meer klanten hoe meer je verdiend per dag). Hoe beter je bent, hoe meer procent je krijgt.

Als je weinig omgaat met de klanten dan krijg je weinig procent.
Als je veel met klanten omgaat, zoals mee zwemmen, mee naar de disco mee volleyballen etc.. en de klanten blijven terug komen dan krijg je meer procenten.. dus kun je meer verdienen per dag!

Nu moest ik afgelopen zomer ook goed contact houden met de toerisme.. zodat ze terug bleven komen naar het restaurant. ik ging met ze mee volleyballen, of mee een wijntje drinken etc. Ookal vond ik sommige klanten echt verschrikkelijk, ik moest met iEDEREEN goed contact hebben.
Dus eigenlijk is dat ook nep vind ik.. want als leuke of niet-leuke mensen op vakantie zijn.. ze hebben een leuke tijd met mij en komen terug naar het restaurant zodat de werkers meer kunnen verdienen, maar als ze terug gaan naar hun eigen land ben ik ze na 1dag alweer vergeten, en soms zelfs blij dat ze terug gaan!! hahahaa

eigenlijk is dat ook misbruiken van mensen, voor geld.
Alleen dan moest ik het voor mijn werk doen.. zodat ik niet ontslagen werd, of procent-verlaging kreeg. Ook is het goed voor mijn collegas als klanten terug blijven komen.. dus help ik er ook mijn collega's mee.

ik heb zelfs 3x procent-verhoging gekregen, en 1x zelfs 2procent omhoog!! Andere bleven staan of kregen verlaging.. maar ik had ook het voordeel dat ik nederlands en engels spreek!

hmmmm hopelijk snappen jullie dit systeem een beetje.. en snappen jullie nu ook waarom ze in het buitenland je in de restauranten trekken.. of aanspreken op straat, dat je naar hun bar moet komen!
Muin
Muin jan 19 '09
Nee Wendy, ik was niet tot laat wakker, ik ben vroeg opgestaan. smile
Toen ik net wakker werd, wilde ik de hele wereld omhelzen. Maar nu heb ik een zware dag achter de rug en mijn berichten werden verplaatst. Absoluut de blauwe maandag vandaag. frown

Mijn berichten passen niet bij dit topic. Ik krijg een heel raar gevoel wanneer ik mijn bovenstaande berichten lees. Toen ik mijn reacties hier neerzette, heb ik niet aan de tegenstelling van bezit, geld en liefde gedacht. Nu dit topic hier toch over gaat, kan ik alleen maar zeggen dat ik voor de liefde ga. Ik kies liefde boven alles. Liefde voor mezelf..liefde voor mijn naasten..liefde voor het leven zelf. Geld en bezit zijn slechts middelen om in leven te kunnen blijven maar wat is het leven zonder liefde?
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 21 '09
Ik denk dat de huidige economische crisis wel goed duidelijk maakt dat geld in de nieuwe wereld niet meer belangrijk is:

http://www.merudi.net/cgi-bin/cl/index.pl?page=/nl/michael/2_6_2_geld%20in%20de%20nieuwe%20aarde.htm
Geld zal nog steeds worden gebruikt in de Nieuwe Aarde. Het wordt echter teruggeleid van het doel van werken tot een symbool van energie-uitwisseling. Geld zal niet langer tot het doel en de zin van het leven zijn.

Het doel van het leven is groei en onderzoek en wanneer deze worden uitgedrukt door passie en vreugde, zal de manifestatie van steun door overvloed volgen. Overvloed is lang niet altijd geld. Er zijn vele manieren waarop steun in je leven kan komen buiten geld.

In de Nieuwe Aarde zal je weer leren niet-monetaire steun en de overvloed te waarderen die veel mensen zelfs nu niet zien, die doelbewust streven naar geld. Je zal leren erop te vertrouwen dat je Hoger Zelf, je zal voorzien van alles wat je nodig hebt op het juiste tijdstip.
Helma
Helma jan 21 '09
De afgelopen acht, negen jaar, merkte ik al iets van het leven zonder geld.

Natuurlijk was daar wel mijn uitkering, en kon ik de huur betalen en brood, met gemak. Maar soms was het wat minder, en als ik dan al tijden geen kleren meer had kunnen kopen, stond daar altijd weer iemand aan de deur met een vuilniszak met (merk) kleren voor mijn dochters of voor mij. Ook kreeg ik hele kerstpakketten toegeschoven, of won ik een prijs na een schrijfwedstrijd in de vorm van een midweek Centerparcs. Altijd weer was daar de mazzel. Het leven was al wel oke, maar dit veraangenaamde het allemaal wel! En gek genoeg kwam het altijd, altijd op het juiste, onverwachtte moment. Niet alleen in de vorm van materieel, maar ook door een telefoontje, een kaartje, liefde die werd doorgegeven. Hulp van buiten, maar eigenlijk van bovenaf. Echt geweldig, die ervaring. Daarom kan ik ten volle vertrouwen op de toekomst, want altijd, altijd komt het weer goed.

En trouwens, over de economische crisis: je kunt nu beter maar zo weinig mogelijk geld hebben, des te minder zorgen heb je! Ik heb geen koophuis, wat minder waard word, ik heb geen geld op een bank waarvoor ik bang moet zijn het ooit terug te zien en oke, de energie wordt duurder, maar een extra trui en de knop iets lager, wat is daar mis mee???

Laatst was ik op mijn werk, en een collega zei: tjonge meid, wat heb je een leuk setje aan! Ik zei, ja leuk he, uit de weggeefwinkel! haar ogen rolden bijna uit haar kassen. Nu weet ik wel tegen wie ik zoiets zeg hoor, want zoiets kun je niet tegen iedereen zeggen.
Maar ik ben er niet te trots voor om kleding uit de kringloop te dragen. Als het te wassen is, waarom niet? Soms hangen er de mooiste spullen in die winkels, precies datgene dat je in de gewone winkels niet meer ziet. Dus lekker retro! laugh

Ik verlang naar die tijd Nims, dat geld niet meer zo belangrijk is. Ik ben heel benieuwd hoe de naastenliefde dan vorm gaat krijgen.
Precious1
Precious1 jan 21 '09
Toch is geld niet vies.
Je hebt geld wat vergaard is door hebzucht en op een oneerlijke manier verkregen is, dan is het negatief bezit van geld. Zij bezitten dan ook eigenlijk niet het geld, het geld bezit hen.

Maar je hebt ook mensen die geld hebben door puur hard werken en die anderen laten meedelen in hun rijkdom. (Kijk naar programma's als de Secret Miljonair)

Geld biedt mogelijkheden. Je kan naar de stad een kopje koffie drinken met een kennis, je kan een sport beoefenen, je kan op vakantie, je kan gezonde voeding voor jezelf kopen, je bent niet afhankelijk van de reguliere geneeswijze maar kunt ook gewoon naar een alternatief arts, je kan een bloemetje voor iemand kopen, je kan naar een verre vriend, je kan de arsts betalen voor je zieke huisdier, je kan een inspirerende cursus volgen etc etc. En dat zijn allemaal extra dingen die je kunt doen naast je gewone levensonderhoud.

Als je een afkeer hebt van geld, dan stop je de stroom naar je toe. Geld is ook energie.
Alleen veel hebzuchtigen misbruiken die energie.
admin
admin jan 21 '09
Geld is een ruilmiddel. In deze materiele wereld een hulpmiddel om waarden te verkrijgen en spullen te kopen. Tot op zekere hoogte is geld onmisbaar cq noodzakelijk. Als je aan geld teveel waarde toekent of je teveel eraan hecht en jezelf beperkingen oplegt, dan ben je een slaaf van je geld geworden. Niet kunnen delen, etc. Zoals Precious1 zegt: het geld bezit hen.
Is dit niet het thema van veel bekende boeken, zoals A Christmas Carol, van Charles Dickens?
Je kunt in een paleis wonen met een mega-bankrekening. Maar als je daar alleen zit en je rijkdom niet kunt delen, dan denk ik dat je van binnen diep ongelukkig bent.

Geld/bezit kan je niet meenemen na je dood. De liefde blijft.
Kinki DeVille
Kinki DeVille jan 28 '09
Hoewel geld gewoon makkelijk is om leuke dingen te doen en er af en toe tussenuit te kunnen gaan, zou ik nooit iemand kunnen bedriegen voor geld. Iemand het naar de zin maken vind ik anders. Ikzelf voel me slecht wanneer ik niet mezelf ben. De mensen die ik niet graag mag zal ik dan ook nooit opzoeken. Gelukkig oordeel ik niet heel snel over mensen.
Als hier in mijn huis brand zou uitbreken, zou ik de spullen met een herinnering meenemen. Kan dat niet, is dat ook prima. Mijn herinneringen zitten in mij. De overledenen draag ik ook bij me.

Nee, echt materieel ingesteld ben ik niet, al houd ik van mooie en luxe spullen.

Het lijkt me dat iedereen ook goed onderscheid weet te maken tussen wat echt belangrijk is en wat niet. Maar leven zoals je hart je ingeeft, is lastig als je niet ernaar luistert.
linkie
linkie jan 28 '09
geld is voor mij een relatief begrip. Kijk maar eens naar hoe het met schulden werkt. Stel je richt zelf een bank op met een waarde van 1000 euro. Je mag dan aan 10 mensen 1000 euro uitlenen. En die mensen kunnen met hun geleende 1000 weer een bank oprichten en hetzelfde doen. Als je dit doorzet kom je in de idiote wereld van banken terecht, er wordt gehandeld met geld dat er niet is en alleen bestaat op papier.......wat voor waarde heeft het dan?
Voor mij geen enkele. Je hebt het nodig als ruilmiddel in de wereld van nu. Je geeft iemand geld en je krijgt wat je wilt hebben.

Ik stoor me vaak aan momenten van bijvoorbeeld kerst ofzo wanneer ik hoor van iemand dat ze persee iets willen hebben omdat een goede vriendin dat ook heeft. Dus het materiele spiegelen naar elkaar, inplaats van je gevoel spiegelen.
Het is kerst, komen jullie gezellig langs?, we koken samen en maken een fijne avond is in zo'n situatie vervangen door het is kerst en we vieren het bij ......, dit zijn de lijstjes en we eten kant en klaar eten uit de winkel.
Waar is de tijd gebleven dat gewoon bij elkaar konden zijn, wellicht met een aardigheidje voor de gastvrouw voor de goede zorgen, zonder dat daar een duur cadeau tegenover hoeft te staan, ofdat je iedereen moet laten weten dat je dat apparaat van dat merk hebt gekregen, dat dat de beste is en dat .... hem ook heeft?
Ben ik de enige die zich hieraan stoort?
gast
gast jan 31 '09
Nee linkie, je bent zeker niet de enige. Mijn vader was heel erg materialistisch ingesteld wat mij altijd erg geirriteerd heeft. Nu heb ik altijd gekregen wat mijn hartje op materieel gebied begeerde maar als ik de keus had gehad had ik liever een vader gehad die er voor mij (ons) was. Hij had nl werk waarbij hij veel weg was. 3 maanden weg 4 weken thuis, maar die 4 weken waren echt bijkom weken voor hem en moesten wij ons rustig houden. Nooit echt een vader gehad dus. Maar van iedereen om me heen mocht ik daar niet over klagen want ik had toch alles!
Ik ben niet vies van geld, maar als het ooit zonder kan dan zou ik daar voor kiezen. We eten nl geen geld, dus waarom is iedereen zo bang om honger te moeten lijden als er een flinke crisis komt?
En Hans; zijn we niet allemaal slaaf van de economie (op een enkeling na)? Het geld is er niet meer voor ons, wij zijn er voor het geld.
Als je terug gaat in de geschiedenis zul je er ook achter komen dat de economie van tegenwoordig niet eens zo lang bestaat.
En we houden het met z'n allen in stand, bewust en onbewust, we hebben niet anders geleerd.
admin
admin jan 31 '09
@gast,
Over "slaaf zijn van de economie". Jezelf zo noemen is jezelf veroordelen. Ben je ook slaaf van je lichaam, slaaf van je relaties, etc?
Het leven op deze aarde betekent deelnemen aan een spel. Als je jezelf dan in een slachtofferrol ziet, dan is dat een keuze. Ik zie mzelf niet als slachtoffer of slaaf.
Voor alle duidelijkheid, ik ben niet financieel onafhankelijk. Ik moet werken voor de kost. Maar ik ga wel fluitend naar mijn werk, en voel me daarin zeker geen slaaf. smile
gast
gast jan 31 '09
Misschien moet je slaaf vervangen door afhankelijkheid.
Je bent afhankelijk van de economie/het geld, of je nu rijk of arm bent.
Onze onafhankelijkheid wordt steeds verder afgenomen, niets is vervelender voor die economie zoals die op dit moment is dan onafhankelijke mensen.
Ik voel me absoluut geen slachtoffer, maar ben me wel bewust van hoe de wereld nu inelkaar steekt. (niet dat je daar direct aan hoeft mee te doen wink)
gast
gast jan 31 '09
Hans, soms is het handig om eens verder naar de wereld te kijken. Naar de gevolgen die de westerse wereld nalaat in deze tijden van welvaart.
Zolang er nog gesproken wordt over 1ste, 2de en 3de wereld op één wereldbol.........
admin
admin jan 31 '09
@gast, ik heb me zeer bewust van de afhankelijkheid. En die gaat veel verder dan alleen economie. Ga maar eens na, stel je dit eens voor: dat morgen opeens alle electriciteit in Europa zou uitvallen. Wat hebben we dan:
Donker. Koude. Geen communicatie. Geen voedsel. Niks.
Ten opzichte van zogenaamde primitieve volkeren, die wel volledig self-supporting zijn, zijn we in zo een situatie hulpeloos. Wij, als zogenaamd ontwikkelde personen, kunnen niet overleven zonder warmte uit aardgas of zelf voedsel verbouwen. Dit zeg ik al jaren tegen heel wat mensen, vooral sinds de aanslagen in NY. We zijn ergens enorm kwetsbaar. Als de stroom wegvalt in Europa, dan zijn we binnen enkele weken allemaal dood. Zo simpel is het. je kunt geen 400 miljoen mensen evacueren of van voedsel vorzien via droppingen. Men zal elkaar uitmoorden om de laatste restjes in de supermarkt....

Ik ben het ook met je eens dat we de aarde teveel belasten. Er moet hoognodig iets gebeuren om met meer respect met natuur en grondstoffen om te gaan, en geen onnodige spullen te kopen. Nogmaal, ik ben me zeer bewust van onze afhankelijkheden.

Maar zonder een zeker vertrouwen en hoop kan je niet leven. Toch?
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki