Loading...
nl

Advaita

Precious1
Precious1 jan 9 '09
Wil jullie even attenderen op deze site http://www.a-dvaita.nl/
Het gaat over Advaita. Wie van jullie houd zich daar nog meer mee bezig?

Sinds gisteren ben ik er mee in aanraking gekomen en ik vind het iets ontzettend moois. Het komt dichtbij de visie van o.a. Eckhart Tolle.

De teksten op de site en films moet je echt even bekijken. Prachtig!

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. smile
Delen:
gast
gast jan 9 '09
Ja mooie site, precious. Vooral dit filmpje spreekt boekdelen: http://www.a-dvaita.nl/film4.htm
Precious1
Precious1 jan 9 '09
Ja mooi hé! Wat ik nog het meest fascinerende vind is dat van de vrije wil.
Dat is dus een ilussie. Alles is een ilussie.
Voor het ego/intellect is dat niet te bevatten.
Maar als je het op je in laat werken werkt het wel erg bevrijdend moet ik zeggen. Al die theorieen om bijvoorbeeld op zoek te gaan naar het ware zelf wordt hiermee in klap van tafel geveegd. Je bent al jezelf! Je hoeft er niet naar op zoek te gaan.

Heb toevallig net even gemaild met de maker van de site, want ik had wel wat vraagjes.
Bijvoorbeeld hoe het dan zit met intuitie.
Takhihiii
Takhihiii jan 9 '09
Ik ben bij één van de mensen op die fotootjes bovenin geweest; Tony Parsons. Hij komt een paar keer per jaar naar nederland. Advaita is sanskriet en betekent 'niet-twee', non-dualisme dus. Als je meer over non-dualisme wilt weten, zou ik je aanraden om eens een satsang bij te wonen, en je daarbij te herinneren dat de persoon die daar spreekt (of niet spreekt) niet als een persoon spreekt, maar als het bewustzijn dat jij ook bent.

satsang.nl
Precious1
Precious1 jan 9 '09
Ja dat kwam ik ook als link op die site tegen, staat in de wachtrij om te gaan lezen. wink

De persoon tegenover je is dus eigenlijk een deel van jou. En de personen die er bij zijn, zijn ook delen van jou. Even heel simplistisch uitgelegd. smile
admin
admin jan 9 '09
op de volgende link staan fraaie artikelen. Veel leesvoer!

http://www.ods.nl/amigo/
Takhihiii
Takhihiii jan 9 '09
Origineel bericht van: Precious1
De persoon tegenover je is dus eigenlijk een deel van jou. En de personen die er bij zijn, zijn ook delen van jou. Even heel simplistisch uitgelegd. smile

Ik denk dat het nog veel simpeler kan. Maar dan houdt het uitleggen op smirk
Lena
Lena jan 9 '09
ik ben toch benieuwd wink
admin
admin jan 9 '09
Het radicale karakter van Advaita wordt al zichtbaar en onderkend! smile
gast
gast jan 9 '09
Wat is radicaal in jouw gedachten, Hans?
Is het dualisme niet veel radicaler?
admin
admin jan 9 '09
Het radicale is dit:

De moderne mens denkt dat hij los staat van de wereld, dat dingen hem overkomen en dat het zaak is om zoveel mogelijk controle te hebben over het leven wat men ervaart.
De scheiding van de wereld is als een toeschouwer bij een toneelstuk. Theorieen als the Secret ondersteunen dit; door het denken beweert men dat men datgene kan aantrekken wat men nodig heeft, of denkt te hebben. De wereld draait uitsluitend om dat denken. Op oordelen, op indelen, op veroordelen. met het idee dat dat allemaal echt is.

Advaita draait dat alles om. Het denken wordt volstrekt ondergeschikt. Met ademt niet, men wordt geademd. Men doet niet, het gebeurt, en men ervaart slechts wat er gebeurt (indien helder) of het ontgaat wat er gebeurt (is niet ontwaakt). Het denken wordt niet meer dan een stukje gereedschap. Het labelen, het beoordelen veroordelen wordt vermeden, opdat zo helder mogelijk wordt waargenomen. Er wordt ingezien hoe tijdelijk alles is en vooral: een illusie.
Men probeert niets te corrigeren, men neemt waar, ervaart en accepteert. En daar blijft het bij! Het is zoals het is.



admin
admin jan 9 '09
Aanvullend: het dualisme is aangeleerd. We zitten 20 jaar op school om te leren hoe je iets moet duiden, hoe goed en slecht onderscheiden moet worden, hoe je iets of iemand moet (ver)oordelen. En waarom. Determineren. Klasseren. Meningen vormen. Keuzes maken. Etc.

Als westerse mens die Advaita wil "begrijpen" (al is dat een verkeerd woord, er valt niet te "grijpen"), die moet dus alles wat geleerd is overboord zetten. dat is het radicale.
Precious1
Precious1 jan 9 '09
Mooi gezegd Hans!
Op de site staat ook een leuk gesprekje over The Secret.
http://www.a-dvaita.nl/zoektocht.htm
admin
admin jan 9 '09
Ja, interessante stof, he.
Radicaal, maar ook zo verhelderend.
Ik vond het bij het begin (zoals de engelsen zeggen) mind-boggling. Maar het begint te wennen.
Het ontstresst zo heerlijk en geeft ruimte om meer te genieten.
gast
gast jan 10 '09
David Icke staat er ook bij laughDeze man heeft interessante dingen te zeggen en werd in eerste instantie ook met de grond gelijk gemaakt maar krijgt toch steeds meer voet aan de grond in de westerse wereld. Echt iemand om eens te googlen of op youtube op te zoeken.
gast
gast jan 10 '09
Hans waarom zou Precious er niets aan hebben als therapie vorm?
Of heb ik je verkeerd begrepen.
Helma
Helma jan 10 '09
http://www.advaitacentrum.nl/04_Studiecentrum/Psychotherapie/Pt_Symposium_PS_LezingDT.htm

Ook een erg interessant artikel!
Momenteel staat Onderzoek en Ervaring van de bewustzijnsruimte nog in de kinderschoenen, maar ik mag er de vruchten van plukken! Ik ben nu drie keer bij een voormalig psycotherapeut geweest, we onderzoeken mijn bewustzijnsruimte, en ik kom verbazingwekkende dingen tegen waarvan ik het bestaan niet kende. Het leert me kijken naar mezelf zoals ik nooit eerder deed. Echt fantastisch.

Interessant topic.
Precious1
Precious1 jan 10 '09
Da's een flink stuk tekst Gast winkMoet ik even rustig voor gaan zitten.

Ik heb het even allemaal laten bezinken nu. Wat ik een lastig iets vind is dat als je alles gaat bezien vanuit de Advaita, dat je dan erg onverschillig kan worden. Zo van: ach, maakt allemaal niet uit, het is toch voorbestemd. Ook mijn gedachten.

Zijn entiteiten dan ook ilussies? De ilussie van energie.
Is het hiernamaals dan ook niet echt, is het maar verbeelding?
En bestaan er dan ook geen persoonlijke gidsen?

En reincarnatie, is dat dan ook maar een droom/ilussie?
admin
admin jan 10 '09
@gast: Advaita is dermate 'kaal', dat er geen echte therapie aan gekoppeld kan worden, behalve in de vorm van gesprekken. Ik kan me geen behandeling met handen, geuren, eten, of wat dan ook voorstellen die rechtstreeks met Advaita te maken heeft.

Wel omgekeerd. Nadat je kenns gemaakt hebt met Advaita kan je weer andere dingen oppakken waar je mee bezig was, alle soorten spiritualiteit, of zelfs je geloof, om dat vanuit een ander standpunt te beschouwen. Dat kan dan wel een heel nieuw inzicht geven.
admin
admin jan 10 '09
@Precious. Je kan Advaita zien als een fundament, een basis. Daar bovenop loopt een heel spel van zaken, zowel materieel als niet-materieel. Zowel de zichtbare wereld als de wereld van verschijningen, entiteiten, geesten, gidsen, engelen zijn allemaal vormen van bewustzijn. En tot op zekere hoogte illusies. Maar het is wel het spel waarin je je bevindt. Wat Advaita wel zegt: uit de dualiteit ervaar je het onderscheid. En dat maakt dat je 'leeft'.
Wel grappig dat je dit schreef. Ik ben net even gaan winkelen en onderweg op de fiets (bij -10) moest ik ook denken: is deze koude nu een illusie? smile
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki