Loading...
nl

Vogels voeren, Ja of nee?

Beschermengel
Beschermengel jan 1 '09


Winter


Om de winter door te komen, heeft elke vogelsoort zijn eigen aanpak.

Er zijn veel vogelsoorten die wegtrekken naar het zuiden, zoals grutto's, ooievaars en zwaluwen.

Er zijn ook soorten die vanuit Scandinavië naar ons land komen: ganzen en eenden,

maar ook roodborsten en mezen.

Andere vogels, zoals roerdomp en ijsvogel, blijven hier het hele jaar.

In strenge winters zijn ze erg kwetsbaar.

Mezen veranderen in de winter van voedsel; in plaats van insecten eten ze dan zaden en noten.

Ze passen zelfs hun darmstelsel hierop aan.

Veel zangvogels trekken in de winter naar dorpen en steden.

De ervaring heeft ze geleerd dat daar dan nog van alles te vinden valt.

Vogels kunt u het hele jaar door voeren. Maar vooral wanneer er sneeuw ligt of

als het vriest hebben ze onze hulp hard nodig.

In een strenge winter is het voor vogels moeilijk om aan voedsel te komen,

terwijl ze juist extra veel energie nodig hebben om

hun lichaamstemperatuur op peil te houden.

Insecten kruipen weg, bessen zijn vaak al op en sneeuw en ijs maken het

de zaadeters ook moeilijk om bij hun voedsel te komen.

Van bijvoeren in de tuin wordt dan ook graag gebruik gemaakt.

Wintervoedering van tuinvogels geeft bovendien veel kijkplezier.

Vogels die anders verscholen blijven of in een flits voorbij vliegen, zijn nu gemakkelijk te bekijken.




Voorjaar



Vele jaren lang is men er vanuit gegaan dat het bijvoeren van

vogels in de lente en zomer niet goed was voor vogels en

dat jonge vogels zelfs konden stikken in pinda’s, die zij door hun ouders gevoerd kregen.

Recente onderzoeken hebben echter aangetoond dat het bijvoeren van

vogels in het voorjaar en zomer in tuinen meer voordelen heeft dan nadelen.

Voor zaadetende vogels, zoals huismussen, vinken, groenlingen en putters

geldt dat de meeste individuen niet in de winter maar juist in het voorjaar dood gaan,

door een te kort aan zaden. Deze zaden die in de herfst zijn geproduceerd

zijn in de loop van de winter opgegeten of verloren gegaan.

Voor het broedseizoen kunnen deze vogels te weinig voedsel vinden om

genoeg aan te sterken om met succes één of meer broedsels groot te brengen.

Insectenetende vogels krijgen het ook steeds moeilijker om een

legsel uit te broeden en hun jongen groot te brengen.

Door veranderingen in het klimaat ligt de rupsenpiek eerder in het seizoen,

waardoor o.a. mezen te laat klaar zijn met broeden om hun

jongen nog voldoende rupsen te kunnen voeren.

Rupsen vormt het hoofdvoedsel van vele insectenetende vogels.

Volwassen vogels zullen altijd proberen hun jongen insecten of spinnen te geven.

Wanneer er een voedselgebrek is worden alle insecten aan de jongen gevoerd

en gaan de ouders over op ander voedsel.

Pas als ook de jongen niet genoeg insecten meer kunnen krijgen,

voeren de ouders hun jongen met zaden en ander voer dat wij aanbieden.

Wordt er niet bijgevoerd dan is de kans erg klein dat de jongen uitvliegen.

Door bij te voeren wordt deze kans vergroot.

Het risico dat jonge vogels pinda’s gevoerd krijgen is dus erg klein.

Krijgen ze toch pinda’s gevoerd dan is dit meestal als ze al 4 of 5 dagen oud zijn.

Het spijsverteringsstelsel is dan al voldoende ontwikkeld om kleine stukjes pinda’s te verteren.

Tegenwoordig zijn speciale pindasilo’s op de markt,

waaruit vogels alleen kleine stukjes pinda’s kunnen peuteren.

Dit verkleint de kans op verstikking en de pinda’s worden beter verteerd.



Worden vogels dan niet afhankelijk van het bijvoeren?


Vogels die bijgevoerd worden blijken hier niet afhankelijk van te zijn.

Vogels vertrouwen namelijk niet op één voedselbron.

Gebleken is dat vogels die bijgevoerd worden gemiddeld maar

zo’n 20 % van dit voedsel op hun menu hebben.

Vogels houden van een gevarieerd menu en vullen het door mensen aangeboden

voedsel aan met eten dat ze zelf vinden in de natuur.

Door vogels bij te voeren worden ze niet zodanig verwend dat ze

zich na verloop van tijd niet meer alleen zouden kunnen redden in de natuur.



Juiste voer



Het is wel belangrijk om vogels het juiste voer aan te bieden.

Vivara heeft daarom verschillende soorten vogelvoer samengesteld

met hoge voedingswaarden aan vetten, oliën, koolhydraten, mineralen en vitaminen.

Daarbij is rekening gehouden met de voedselbehoefde en voedselpatronen van

de verschillende vogelsoorten. Het Vivara vogelvoer is van hoge kwaliteit en voldoet

zelfs aan de hoge kwaliteitseisen die worden gehanteerd bij het

gebruik voor menselijke consumptie. Dus een product zonder afvalbestanddelen;

een hoogwaardig product dat u en uw vogels veel plezier biedt.



BRON: vogelbescherming Nederland




Aantekening hierbij van mezelf: Persoonlijk vind ik het niet nodig om speciaal Vivara-voer te kopen want als je

zelf gezond eet dan heb je ook gezonde restjes die prima zijn voor de vogels.
Delen:
Helma
Helma jan 1 '09
Ah, Beschermengel! Wat leuk, ben je ook een vogelaar, die er met de verrekijker op uit trekt? Ik ben al acht jaar lid van Vogelbescherming Nederland, en krijg regelmatig het blad van vogelbescherming en vivara in de bus. Er zijn winters geweest dat ik voor zowat 100 euro aan voer bestelde bij vivara. Nu ga ik enkel nog in het najaar naar de Welkoop en koop er 20 kilo strooivoer, voldoende voor de hele winter. De vogels zijn er blij mee, én je hebt weer wat te kijken.

Ik wil een kleine aanvulling doen op jouw bericht, Beschermengel. Elk jaar kun je, als je dat leuk vindt, vogels tellen in je tuin. Op www.tuinvogeltelling.nl vind je alle info.
Ik hoop niet dat ik jou met dit berichtje in de wielen rijdt, Beschermengel!


Hoe doe ik mee met de Tuinvogeltelling?
Tel minstens 1 uur lang op één dag in het weekend van 24 en 25 januari 2009 de vogels in uw tuin of op uw balkon. De dag en het moment kunt u zelf uitkiezen.
Zoek op die dag een plek bij het raam vanwaar u de hele tuin of het balkon overziet.
Houd pen en papier (of de handige scorelijst) bij de hand en eventueel een vogelgids en verrekijker.
Noteer hoeveel vogels u van welke vogelsoort ziet.
Na het uur tellen geeft u uw telling door via deze site, u krijgt daarna een overzicht te zien van de resultaten van de landelijke telling.
U ontvangt na afloop een e-mail met landelijke en persoonlijke resultaten!
Op zondagavond 25 januari maakt Vogelbescherming op deze site en via de media de Tuinvogel top-tien van 2009 bekend.
Enkele tips voor het beste resultaat

Plaats de voedertafel of voedersilo dichtbij het raam zodat u makkelijk kunt zien wat er in de tuin gebeurt.
Begin al een paar dagen voor de telling met voeren. Hiermee trekt u niet alleen meer vogels naar uw tuin maar ook meer soorten vogels. Hier zijn enkele voedertips.
Gebruik onze digitale vogelgids om te kijken welke vogels uw tuin bezoeken.
Download en print de handige scorelijst. Op deze lijst staan prachtige tekeningen van de meest voorkomende tuinvogels.
’s Morgensvroeg zijn vogels het actiefst en valt er dus het meest te tellen.
Hebt u geen tuin of balkon, dan kunt u ook in het park in de buurt tellen.
Zorg niet alleen goed voor de vogels tijdens de tuinvogeltelling maar ook voor uzelf: pak een makkelijke stoel en iets te drinken en eten onder handbereik! Dit uurtje is speciaal voor u en de tuinvogels!

De hobby van het vogels kijken heeft een jaar lang op een laag pitje gestaan. Ik zou het wel weer willen oppakken in het nieuwe jaar, en dan ga ik eerst maar weer eens naar de Oostvaardersplassen!
Binnenkort krijg ik een uilenkast in mijn tuin. Het lijkt me geweldig als ik uilen zou hebben in de tuin! Mocht dat zo zijn, dan houd ik jullie op de hoogte. En nee, ik ben geen heks! grin
Beschermengel
Beschermengel jan 1 '09


Nee hoor! ( in de wielen rijdt) juist erg fijn een aanvulling..hoe meer hoe beter!

Ja ik ben een echte vogelaar, niet met verrekijker maar ik ben gek op ze en kijk ook veel in de lucht wat er zoal overvliegt..soms ganzen die zo'n leuk geluid maken ( kan ik wel om huilen soms ) het zijn zulke leuke beesten! Zwanen die overvliegen ..dan schrik je echt.. want die maken een lawaai! haha ...mijn hond maakt dan gelijk de benen naar binnen die denkt dat er dan een kleine helicopter overvliegt.

Ja ik ben wel lid van de dierenbescherming en heb ook op CD vogelgeluiden en het eerste wat ik smorgens op zet is die CD...mijn vogeltjes ( rosella's ) vinden het ook fijn die geluiden ..dat kan ik merken ( zelf fluiten ze niet zo erg mooi schreeuwen meer) maar ze reageren er op!

Wat leuk een uilenkast in je tuin! ik heb wel kastjes in mijn tuin maar gewone....ik denk ook niet dat er hier uilen zijn bij mij dan he.

Ik mis wel de musjes...die waren er 3 jaar geleden volop in de tuin...maar zie ze niet meer.


En de eendjes die elk jaar brood kwamen halen...ik zag laatst dat er een dode eend in de vijver lag ..die heel veel leek op de eend die altijd met jonkies bij me kwam...dus hij zal het wel geweest zijn want ik zie ze niet meer.

Nou zou erg leuk zijn als je uilen kreeg in je tuin!

maar er bestaan ook mooie heksen smilewink
Helma
Helma jan 1 '09
De mussen zijn gehalveerd in 25 jaar tijd. Waren er toen nog 1.000.000 paartjes, nu zijn dat nog zo'n 500.000 paartjes. We hebben te netjes geleefd, te opgeruimd. De rommel rond de deur op boerenerfen, de tafelkleedjes in de dorpen met broodkruimels, het was er niet voldoende. Bij het bouwen van huizen worden er speciale anti-mus 'kammen' geplaatst onder de onderste rij dakpannen. Nesgelegenheid is er niet voldoende meer.

Misschien kunnen we het tij nog keren.

Een mooie heks... tja... maar niet licht genoeg bevonden! Mijn bezemsteel brak af. wink
Beschermengel
Beschermengel jan 1 '09

Ja ik hoop het! voor de musjes. ( het tij keren)




wat de bezemsteel betreft ...een nieuwe kopen! smilewink
proost
proost jan 1 '09
Bedankt voor dit onderwerp. Als kind vond ik vogeltjes al leuk, tsjilpende musjes bij ons onder de dagpannen, zwaluwen, grutto's en nu zijn dat uitstervende vogelsoorten, vooral de grutto.

Ik twijfelde over een mijn bezit zijnde "voedselsilo," die ik via mijn moeder erfde omdat die anders in de vuilnisbak verdween. Er zaten er drie in een pakje en ik heb er één van, die ik dankzij deze topic morgen op zal hangen. Ik heb een verrekijker en kijk graag naar vogels met anderen samen.

Vanuit mijn hoop op een vogelvrij jaar voor de vogels zelf wens ik jullie een gezegend nieuwjaar toe in 2009.
Helma
Helma jan 22 '09
Aanstaande weekend is er weer de nationale tuinvogeltelling. Vorig jaar deden er zo'n 15.000 mensen mee met het tellen van de vogels die men ziet in de tuin. Op www.tuinvogeltelling.nl vind je alle info hieromtrent. Ook in een bericht hierboven heb ik e.e.a. uitgelegd.

Dus bij mij gaat de telefoon eraf, koffie erbij en verrekijker in de aanslag! Jammer, dat ik momenteel stokdoof ben. Ik kan de vogels dus niet horen...
Het is niet te hopen dat de voorspelde regen al te veel roet in het eten gooit. Dat zou jammer zijn. Have fun!
linkie
linkie jan 22 '09
ik heb een vraag:
als je meedoet met de telling, hoe weet je dan dat je niet steeds dezelfde volgels telt? Bijvoorbeeld doodat ze een pinda komen pikken en later weer 1...?
Helma
Helma jan 22 '09
Als je het idee hebt, dat één koolmees telkens van de buren naar jouw tuin hopt, dan is het lastig tellen, want je zou dan in no-time uitkomen op tien koolmezen. Maar als je in dat ene uur tegelijkertijd 4 koolmezen op je voederplank hebt zitten, dan weet je in ieder geval zeker dat er maximaal vier verschillende koolmezen in je tuin waren! Net als met mussen: die zijn haast niet te tellen! heb er wel eens veertig op de grond zitten, maar als je er telkens slechts één hebt, dan weet je niet of dat dezelfde is of niet. Dus van het hoogste aantal die ik tegelijkertijd bij elkaar zie, hou ik de score aan.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 22 '09
Inderdaad, het gaat om het hoogste aantal tegelijkertijd.

Van de website: http://tuinvogeltelling.nl/uitleg.php

Veel gestelde vragen

Moet ik vogels die ik niet goed gezien heb ook tellen?
Maak u geen zorgen over de vogels die u niet goed gezien hebt, noteer alleen de vogels die u goed hebt waargenomen.
Wat doe ik als ik een koolmees tien keer heen en weer zie vliegen? Tel ik hem 1 of 10 keer?
Voorkom dubbeltellingen. Ziet u tien keer een koolmees heen en weer vliegen, noteer er dan maar één. Maar zijn er gelijktijdig drie koolmezen in de tuin dan kunt u er drie noteren. Komt er later nog een moment dat er maar twee in de tuin zitten dan telt de hoogste score (3) die u eerder in de tuin hebt gezien. Dus niet alle waarnemingen in het uur bij elkaar optellen.
Moet ik overvliegende vogels ook meetellen?
Vogels die slechts over de tuin heen vliegen hoeft u niet mee te tellen.
Moet ik onderscheid tussen vrouwtjes- en mannetjesvogels maken?
Nee.
Helma
Helma jan 24 '09
Met één A4-tje, lijntjespapier, de telefoon uit, een bak koffie en de verrekijker in de aanslag, noteerde ik 13.52 uur toen ik vanmiddag begon met het tellen van de vogels in mijn tuin, die dertig meter diep is. Ik had buienradar al bekeken, en al beweerden zij geen drup regen vanmiddag, keek ik toch maar eens angstvallig naar de donkergrijze wolken, die vluchtig overtrokken.

De aanblik van mijn tuin, met de troosteloze rommel - want vogels houden nu eenmaal niet van netheid - weerhield mij er niet van om te blijven zitten en mijn taak te vervullen. Na een minuut of vijf had ik een piekje van drie verlegen Vinken en twee buikschuivende Turkse tortels. Ik dacht: nou, dat was het dan waarschijnlijk. Een schamele opbrengst. Maar ach, er waren jaren bij dat het nog minder was. Het extra voer wat ik gisteren gestrooid had, de zes vetbollen die her en der verspreid hangen, en de broodkruimels mogen wat mij betreft ook op een ander tijdstip genuttigd worden.

Ik vroeg mij halverwege af of vogels ook siësta houden midden op de dag. Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om de volgende jaren een ander tijdstip te kiezen, ware het niet dat het na vieren altijd nog veel rustiger wordt qua vogels. Dus tja, toch maar doorzetten. Een brutale Groenling bracht mij een glimlach rond de mond, want hij was prachtig van kleur, en, ondanks dat hij in zijn uppie was, niet weg te jagen door de motor die aan de voorkant van het huis door de straat scheurde. In tegenstelling tot de schuchtere Vinken en Heggenmussen die zich gelijk een kwartier niet meer lieten zien.

Plotseling werd mijn aandacht getrokken door iets wat ik in de vlucht niet direct herkende. Vanuit de eikenbomen, die achter in de tuin staan, kwam er iets gevlogen richting appelboom. Ook daar hing een vetbol. Ook toen het minuscule vogeltje op de vetbol zat herkende ik hem niet, en greep de verrekijker erbij. En wat zag ik? Een Kuifmees! Nooit eerder zag ik deze vogel in mijn tuin! En dan nu, tijdens het nationale vogelteluurtje nota bene, kon ik er zowaar één noteren! Mijn weekend kon al niet meer stuk, en mijn verbazing werd nog groter toen een tweede zich aan het feestmaal vastklampte. Verrukt schreef ik de soort op, met twee streepjes erachter.

Terwijl ik dit schrijf, kan ik nog mijn geluk niet op. Een nieuwe soort in mijn tuin! Geen Kauwen, geen Grote bonte specht, geen Staartmezen dit jaar. Maar de score van de Kuifmezen maakt dit alles ruimschoots goed!
Morgen tel ik nog een uur. Moge de beste dag winnen, want deze geef ik dan door op de genoemde website. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat morgen deze dag verbeteren zal.
Twee minuten voor het eindsignaal kwamen ze nog gauw extra langsgewipt om me gedag te zeggen.

De score vandaag was:

Vink 4
Koolmees 2
Roodborst 1
Turkse tortel 3
Merel 2
Groenling 1
Heggenmus 2
Kuifmees 2

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik morgen interessanter nieuws te melden heb.

Beschermengel
Beschermengel jan 24 '09
Bedoel je deze.. mooi! zeg ...die heb ik bij mij nog niet gezien.

Best wel veel verschillende vogels gezien zeg!

Kuifmezen maken een wat schor en rollend geluid en hebben vanwege deze klanken ook wel de bijnaam 'pompmees' gekregen.

Herkenning: Door het zwartwitte koppatroon en de opvallende kuif is de Kuifmees gemakkelijk van de andere mezensoorten te onderscheiden.

Biotoop: De Kuifmees houdt zich bij voorkeur op in naaldbossen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Koolmees en de Pimpelmees, die ook veel in loofbossen verblijven.

Voedsel: Kuifmezen eten het hele jaar door insekten, maar gaan daarnaast 's winters ook wel over op zaden. Zij zijn echter veel kieskeuriger dan Pimpelmezen en Koolmezen, die ook wel bessen en delen van groen planten eten, afhankelijk van het seizoen.

JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 25 '09
Wat een leuk verslagje! Ik ben benieuwd wat je vandaag gaat zien smile.
Muin
Muin jan 25 '09
In de winter maak ik een speciale hangplek voor vetbollen.
Zo kan ik uren lang genieten van Pimpelmezen en Roodborsten. wink
Helma
Helma jan 25 '09
Vandaag noteer ik 13.03 uur op mijn blaadje. Extra handicap is wel de zon, en op meerdere manieren. Door de weerkaatsing van de zon op het huis wat aan de voorkant van mijn huis naar binnen schijnt op mijn achterraam, zie ik door de verrekijker de lamellen en amarylissen van de overburen. Bovendien zijn mijn ramen niet echt schoon, en moet ik soms maar gokken wat ik zie. En aangezien het licht nogal difuus is, zie ik soms alleen contouren van zwart-ogende vogeltjes, en moet afgaan op mijn kennis van vormen van de vogels.
Aangezien ik redelijk getraind ben, lukt dat aardig.

De koffie is nog heet, en de luxe broodjes met brie zijn nog warm, als ik word begroet door familie Staartmees. De kleine wattenbolletjes, die toevallig een staart hebben van zowat tien centimeter, hippen rap heen en weer, en het kost wat moeite het viertal te tellen. Ze zitten amper drie seconden op dezelfde plek, wat me zowat doet duizelen.

Vandaag heb ik twee soorten meer dan gisteren, en in totaal 24 exemplaren tegenover 17 exemplaren gisteren. Maar ja, meneer en mevrouw Kuifmees...
Ze zijn er niet vandaag, en ze zijn ook niet van plan zich te laten zien.

Een drukte van belang, door de overheersende Turkse tortels. Met nog 20 kilo strooivoer in de schuur weet ik dat ik nog vele uren kijkplezier in het verschiet heb deze maanden.

Zal ik smokkelen? Zal ik de Kuifmezen van gisteren toevoegen aan vandaag? Nee, dat is chantage, dat mag niet. Toch vraag ik me af wie er nog meer sjoemelt in deze dagen. De andere vijftienduizend tellers zullen ongetwijfeld eenzelfde dilemma tegen kunnen komen. Maar ja, eerlijk duurt het langst.

Achterin de tuin, zo'n zes meter boven de grond, hangt er een bosuilenkast in mijn tuin. Ik krijg het vermoeden dat er al een wachtlijst is ontstaan voor deze nestkast. Drie soorten verzamelen zich rond de ingang van deze nestkast. Belachelijk boven hun stand, als je het mij vraagt, want wat moet een vink in zo'n enorme kast? Het gat heeft een diameter van tien centimeter: dan vraag je erom dat je jongen worden opgegeten door Eksters en Gaaien. De Turkse tortel past eerder in dit hok, al heb ik er het liefst een Bosuil of een Eekhoorn in. Zijn het doorstarters? Of laten ze een huurwoning achter? Van mij krijgt de Bosuil sowiezo voorrang. De uilenman van de Veluwe wist mij onlangs te vertellen dat de meeste Bosuilen op dit moment al aan het slepen zijn met nestmateriaal. Zucht...

Vorig jaar zomer vloog er regelmatig een Bosuil over mijn tuin: het oehoe-geluid bezorgde me een aangenaam gevoel tijdens de zwoele zomernachten. Ik hoop toch werkelijk dat deze vogelsoort mij zal verblijden met gezinsuitbreiding, zo dicht bij huis.

De soorten van vandaag:

Pimpelmees 1
Staartmees 4
Koolmees 2
Vink 1
Turkse tortel 8
Boomkruiper 1
Heggenmus 1
Merel 2
Huismus 4
Groenling 1

Op dit moment weet ik nog niet welke dag ik door ga geven op de website van Vogelbescherming Nederland: het zal waarschijnlijk gisteren worden.
Ik hou van drama en romantiek, dus de Kuifmees zal zijn zin krijgen. Want meer is soms minder.
Maryssa
Maryssa jan 25 '09
Letterlijk een hangplek voor vogels winkLaten we hopen dat ze niet de tuin terroriseren. grin

Vogels zijn prachtig om naar te kijken bij mij komen er vooral veel kraaien op af die al die roodborstjes en pimpelmeesjes wegjagen helaas.
Helma
Helma jan 25 '09


De Staartmees: zo koddig!
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 26 '09
Vogels tellen in de achtertuin was dit weekend een populaire bezigheid onder Nederlanders. Zondagavond hadden ruim 18.000 mensen hun resultaten doorgegeven aan de Vogelbescherming die de jaarlijkse Tuinvogeltelling organiseert. Een absoluut record volgens de organisatie.

De huismus is, net als in de vier voorgaande jaren, de meest geziene vogel. Op nummer twee en drie staan de koolmees en de merel.

Volgens een woordvoerster van de vogelbescherming betekenen de uitkomsten niet dat het goed gaat met de huismus. De populatie huismussen in Nederland is sinds 25 jaar gehalveerd en wordt nog steeds kleiner. De mus scoort hoog omdat hij bijna alleen binnen de bebouwde kom voorkomt. Ook het feit dat het vogeltje in groepen leeft heeft invloed op de score want tellers noteren van één soort het hoogste aantal vogels dat op een bepaald moment een tuin aandoet. Volgens de woordvoerster doet de koolmees het wel goed in Nederland. „Er komt steeds meer bos bij en daarmee groeit de koolmezenpopulatie.”

Het aantal gesignaleerde vogels is dit jaar ook hoger dan ooit: ruim 675.000 vogels. Toch lijken er dit jaar minder vogels te zijn. Per deelnemer is het aantal vogels lager dan vorig jaar, wat volgens de Vogelbescherming zou kunnen betekenen dat veel vogels de vorstperiode niet overleefd hebben.

De Tuinvogeltelling duurde officieel van zaterdagochtend tot zondagavond maar er sturen nog steeds mensen gegevens door. Vogelbescherming verwacht daarom dat het aantal deelnemers nog boven de 20.000 zal uitkomen.
proost
proost jan 26 '09
Die gegevens hoorde ik vanmiddag ook voor de radio. De vraag om de huismus cryptisch te omschrijven was leuk om te beluisteren.

Bij mij in de tuin hangt een bol om vogels te voeden, maar de klandizie is gering. Komt dat bij jullie ook voor?

Bij wie in de tuin broedt er een tuinvogel? Bij mij zat een merel in de dichte heg, maar die moest danig gesnoeid worden en toen is dat merelpaar niet meer terug gekomen. Jammer.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 26 '09
Ik heb hier een voedertafel in de tuin, en die is aardig populair. Ik heb niet geteld dit weekend, maar ik zie regelatig veel vogels hier. Alleen weet ik niet echt wat voor vogels het allemaal zijn laugh.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki