Loading...
nl

25 December of 1 Januari

Prada
Prada dec 29 '08
Ik zat me tijdens de kerstdagen wat af te vragen, en heb het een aantal mensen gevraagd maar die wisten er geen antwoord op, dus misschien heeft iemand hier die wel..

Dit is wat ik me af vroeg:

Met kerstmis vieren we de geboorte van Jezus Christus. Dit is dus op 25 en 26 December. Maar hoe zit dit met de jaartelling? Want je hebt bijvoorbeeld 400 VOOR Christus en 2008 Na christus en het jaar begint toch echt op 1 Januari!

Als je het zo bekijkt dan klopt dit dus niet.. Of ligt dit aan mij (??) Ik denk soms ook wel erg ver door op allerlei dingen hor wink

Of is de jaartelling ergens anders op gebasseerd? Maar dan snap ik niet waarom ze praten over zoveel VOOR en zoveel NA Christus..

Nou als iemand er wat meer over weet hoor ik het wel winkop internet kon ik er namelijk niet iets over vinden.. alleen op wikipedia dit stukje:

Met Kerstmis wordt door christenen de geboorte van Jezus-Christus gevierd. De evangeliën van Lucas en Matteüs beschrijven de geboorte van Jezus. Vooral Lucas geeft brede aandacht aan de geboorte van Jezus in Bethlehem.

Het kerstfeest wordt in de westers-christelijke wereld gevierd op 25 december, maar in de Oosters-orthodoxe Kerken (zoals de Russisch-orthodoxe Kerk), wordt de Juliaanse kalender gebruikt, zodat het daar twee weken later valt. In veel streken zijn er tevens speciale vieringen op de avond ervoor (kerstavond, middernachtsmis) en/of op de dag erna. In West-Europa wordt 25 december als Eerste Kerstdag en 26 december als Tweede Kerstdag beschouwd.

In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd (zie Joh. 1), zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën.

Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 29 '08
Het antwoord is eigenlijk erg simpel en gevonden op wikipedia smile

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jaartelling
De reden waarom kerstmis (de veronderstelde geboortedag van Jezus) en Nieuwjaar niet op dezelfde dag vallen is een beslissing van keizer Constantijn de Grote in de vierde eeuw.

De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joel-feesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. Op 25 december werd rond het Middellandse Zeegebied tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd (zie Joh. 1), besloot Constantijn de Grote dat de geboorte van Christus gevierd zou worden in de periode dat 'heidenen' reeds gewend waren te vieren. Bovendien waren de dagen rond 25 december reeds vrije dagen der saturnaliën.

Verscheidene heidense gebruiken hebben vervolgens hun weg gevonden in de Kerstviering, zoals het optuigen van kerstbomen, alsmede het verbranden ervan.
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 29 '08
Ook leuk:

Andere jaartellingen
De christelijke jaartelling is na de Middeleeuwen door de Europese expansie van lieverlee gemeengoed geworden in de gehele wereld, al hanteren bepaalde volkeren of religies naast de christelijke jaartelling ook nog hun eigen jaartelling:

* Joodse jaartelling, vanaf 3761 v.Chr.
* Chinese jaartelling, vanaf 2697 v.Chr.
* Boeddhistische jaartelling, vanaf 543 v.Chr.
* Seleucidische jaartelling, vanaf 312 v.Chr.
* Thaise jaartelling
* Ethiopische jaartelling, vanaf 8 n.C.
* Diocletiaanse jaartelling, vanaf 284 n.C.
* Islamitische jaartelling, vanaf 622 n.C.
* Japanse jaartelling, vanaf 1989 n.C. (vanaf elke troonsbestijging van de keizer)

Niet meer in gebruik
* Egyptische Koningslijsten vanaf ongeveer 3000 v.Chr. tot begin onze jaartelling, zie ook Egyptische chronologie
* Romeinse jaartelling, vanaf 753 v.Chr.
* Spaanse jaartelling, vanaf 38 v.Chr.
* Republikeinse jaartelling, vanaf 1792 n.C.
* Fascistische jaartelling, vanaf 28 oktober 1922 n.C.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki