Op dit forum, en ook elders op internet, lees ik nogal eens dat mensen tot enorm inzicht zijn gekomen voor wat betreft de liefde. Zij zijn het ego voorbij, of, zo je wilt, ze snappen wel hoe het inmiddels werkt.
Naar aanleiding daarvan laten ze alles los, en laten ze zich dan maar 'vallen in de liefde'. Ze gaan ervoor, zeg maar. Het maakt ze dan niet zoveel uit, want de liefde zal het ze leren. Ze hebben dan ook vaak het stuk gelezen van Kahlil Gibran, over het je laten groeien, maar ook snoeien in de liefde.
Wat ik mij daarbij afvraag is het volgende. Als je je laat vallen in die liefde, als je het dan gewoon maar aangaat, is dat dan om er van te leren? Is het dan om dan maar op je bek te gaan, of juist te verdwijnen in die liefde? Hoef je dan geen rekening meer te houden met de verantwoordelijkheid naar de ander? Ik vind dat verhaal van Kahlil namelijk een enorme dooddoener! Net of je dan met al je handelen makkelijk wegkomt, zeg maar. Zonder daarbij nog rekening te hoeven houden met de gevoelens van de ander. Je kunt je dan alles permiteren, je mag de ander dan zomaar weer laten gaan, omdat je zogenaamd het licht hebt gezien: want ja, die ander moet toch ook leren??? Ik vind het een beetje een goedkope oplossing. Want als je je dan laat vallen, als je je dan met elke echo van liefde inlaat, waar is dan nog je gezond verstand? En heb je dan je naaste nog werkelijk lief?
Snappen jullie een beetje waar ik op doel? Ik vind het zo moeilijk om het duidelijk te omschrijven, maar mijn vraag is eigenlijk: waarom bedekken sommige mensen al hun wegen met de mantel der liefde? Heeft het dan nog werkelijk met houden-van te maken? Mag je dan zomaar over grenzen heen, en kun je jezelf dan nog wel eerlijk aankijken in de spiegel die liefde heet? Heb je dan niet meer zoiets als verantwoordelijkheid naar jezelf en naar de ander?
Ook ik zou me willen laten vallen, maar niet ten koste van alles, dus kan ik het niet zoals Kahlil omschreef in zijn verhaal over liefde.
Ik hoop dat jullie met me in gesprek willen hierover, want het houdt me erg bezig. Ook hier werd het stuk meermalen geplaatst, en zo ook een maand of twee geleden, als antwoord op het grote vraagteken 'waarom toch'. Ik vond dat een klap in het gezicht, want het komt mij nogal over als 'oke, het overkwam me, maar als ik dit stuk tekst van Kahlil maar plaats, wordt alles wel begrepen, en kom ik overal mee weg'.
Ja, ik weet het. Ik kom nog steeds over als iemand met een gekwetst ego, die er geen donder van begrepen heeft. Er zitten honderden subdelen in mij, en het ene deel snapt heel goed wat er gebeurt, en een ander deel is op weg naar huis, naar zichzelf. Maar een ander deel in mij is nog aan het onderzoeken hoe één en ander nou werkt bij sommige mensen. Ik weet, ik hoef niet alles te snappen, maar ik vraag mij af hoe dit soort vragen bij jullie een plekje hebben gekregen.
Het risico is, dat ik antwoorden krijg van mensen die het ook allemaal wel snappen, en die gezellig, vanuit hun relatie die ze momenteel naast zich weten, een pasklaar antwoord hebben. Maar toch wil ik voorbij dat.