Loading...
nl

Bange Bavianen, wat is volgens jullie de oorzaak?

Debiorah
Debiorah apr 3 '07
Ik dacht het word wel weer eens tijd voor een luchtig onderwerp! Vandaar het item de Bange bavianen. Jullie hebben er vast al van gehoord, hier een stukje van de Dierenpark Emmen site.

Op het bavianeneiland van Dierenpark Emmen is het opvallend stil. De anders zo drukke en rumoerige apen zitten met zijn allen dicht tegen elkaar aan gedrukt op een hoekje van de rotsen. Regelmatig kijken ze naar de Afrikasavanne, alsof uit die hoek gevaar dreigt. Dat gevaar moet wel groot zijn, want ook voor lekkere hapjes komen de bavianen niet van de rotsen af. Er wordt niet gespeeld, niet gevochten, alleen veel gevlooid, alsof de apen steun bij elkaar zoeken. Tot plotseling één van de mannetjes opstaat, naar de top van de rots loopt en naar de savanne tuurt. Dan volgen voornamelijk mannetjes hem, staan ze allemaal eenzelfde kant op te kijken om dan opeens met veel kabaal weer terug naar hun veilige hoek op de rots te rennen.

In 1994 en 1997 vertoonden de mantelbavianen een zelfde massahysterie. Toen kropen ze met zijn allen in een aantal bomen om daar de eerste vier dagen niet meer uit te komen. Waarom ze dat toen deden, is altijd een raadsel gebleven. In die jaren bleven ze dag en nacht buiten. Dat is nu anders. Afgelopen nacht zijn de apen wel in hun nachtverblijf geweest, maar ook daar hebben ze maar een klein deel van de ruimte gebruikt. Omdat niet duidelijk is wat de oorzaak van de grote onrust is, kunnen de verzorgers de angst ook niet wegnemen. Ze hopen dan ook dat de paniek onder de bavianen ook deze keer na een dag of vier vanzelf weer zal verdwijnen.

Nu denk ik er al een aantal dagen over na wat toch de oorzaak kan zijn van deze massahysterie onder de bavianen. Er wordt immers vaak gezegd dat dieren bepaalde dingen haarscherp aanvoelen.
Opvallend vind ik wel dat er ook weer een tsunami heeft plaatsgevonden, hiervan was ook bekend dat dieren die meestal voelen aankomen.

Wat denken jullie?
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 6 '07
Ja ik had het ook gezien en vond het ook erg opvallend. Ik heb geen idee wat ze hier deden of waar ze bang voor zijn. Misschien als er foto's zijn, dat wij daar iets op zouden kunnen zien?
LPChip
LPChip apr 7 '07
Misschien een geur of magnetisch veld gecreëerd door moeder natuur?

Ik weet dat dieren heel extreem kunnen reageren op bijzondere evenementen. Als er bijvoorbeeld een zons- of maansverduistering plaats vindt, kun je bij dieren heel goed angst ontdekken. Angst voor dingen die ze niet begrijpen.

Deze gevoelens zou je ook bij de bavianen kunnen zien. Ze blijven bij elkaar en de mannetjes gaan op onderzoek uit. Denk maar aan een kudde indianen die weten dat er onheil op komst is. Ze zullen bij elkaar kruipen om elkaar te beschermen en op bepaalde momenten ervoor kiezen om in groepen krijgers poolshoogte te nemen.

De vraag die hier nog openblijft, slaat op datgeen wat er op dat moment aan de hand was.
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 7 '07
Er was wel laatst een volle maan. Misschien dat dat er iets mee te maken had?
Acheliah
Acheliah apr 7 '07
Volle maan is het wel vaker. Misschien idd maansverduistering dat zou wel kunnen, misschien dat ze idd een ramp aanvoelen of aardbeving. Misschien was het een waarschuwing voor iets.
Debiorah
Debiorah apr 8 '07
Zou kunnen idd, het heeft vast met de natuur te maken.
Het rare is dat ik over deze bavianen heb gedroomd. Deze droom eindigde abrupt toen ik ineens een stem heel duidelijk hoorde zeggen "Herman!"Ik schrok riep deze naam en werd wakker. Raar he! En het gekke is er werkt ook een bioloog in dierenpark Emmen die Herman heet. Ik ken zelf namelijk geen herman.
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 9 '07
Was deze droom voor of na de gebeurtenis met de bavianen?
LPChip
LPChip apr 9 '07
De laatste aardbeving (aantal jaar terug) was in limburg en niet hard genoeg om in emmen gevoeld te kunnen zijn. (bron: quest van deze maand :))

Maar om eerlijk te zijn, heb ik ook om mij heen bij mensen en dieren gemerkt dat er wat veranderde. Mogelijk dat er gewoon een bepaalde onverklaarbare spanning heerste die ook deze bavianen betrof. Denk bijvoorbeeld aan het moment dat Mercurius retrograde ging.
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 9 '07
Of misschien dachten de bavianen dat het Herman uit idols was ;).
mause
mause apr 10 '07
daar zal ik ook van schrikken. hihi.
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 11 '07
De 120 mantelbavianen in Dierenpark Emmen die bijna twee weken in een kluitje op een rots hebben gezeten, doen weer normaal.

De dieren waren de afgelopen twee weken uitermate angstig en zaten uit veiligheidsoverwegingen dicht opeen gepakt op de punt van een rots. Ze staarden wat glazig naar de Afrikasavanna aan de overkant.

Ook met hun favoriete voedsel waren ze niet van hun plek te krijgen. De afgelopen dagen keerde de rust langzamerhand weer terug. Inmiddels wordt er weer gevlooid, gepaard en druk gezocht naar verstopte granen en nootjes in het zand.

Waarom de dieren opeens niet meer bang zijn, is niet bekend. De oorzaak van hun plotselinge angst is niet achterhaald. Geen suggestie verklaart waarom alleen de bavianen zo bang zijn geworden en waarom het de afgelopen tien jaar niet heeft plaatsgevonden.

Het verschijnsel deed zich ook al eens in 1994 en in 1997 voor. Destijds hebben de bavianen vier dagen achtereen nauwelijks bewogen.
Debiorah
Debiorah apr 11 '07
Ja ik las het! Nouja de rust is iig wedergekeerd, maar dan heb ik nog die rare droom... misschien is het wel niks maar vond het toch apart.
Acheliah
Acheliah apr 11 '07
Misschien dat Herman het raadsel ontraafeld en was het een voorspellende droom wie weet de wonderen zijn de wereld nog niet uit

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki