Loading...
nl

midwinter

liesanne
liesanne dec 9 '08
....een topic om allerlei midwinter/kerstfeestideeën te verzamelen: muziek, foto's, lekkere recepten, ideeën voor een bijzondere wandeling, uitstapjes... enz enz.


http://www.youtube.com/watch?v=jwStDK2_qpw&feature=related


Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 9 '08
Misschien een stomme vraag,
maar wat is midwinter?
liesanne
liesanne dec 9 '08
Midwinter

Midwinter valt rond 21 december. De exacte datum verschilt per jaar en per plaats (astrologische bepaling: wanneer de zon zijn intrede doet in het teken steenbok). Het valt op de kortste dag, wanneer de nacht op zijn langst is. Na midwinter zullen de nachten weer korter gaan worden, en de dagen worden langer.

De naam midwinter doet vermoeden dat midwinter in het midden van de winter valt. Dit is echter niet zo, want midwinter is het begin van de winter. De naam midwinter drukt dan ook meer het gevoel uit dat de winter op de helft is. Dit gevoel ontstaat doordat de dagen na midwinter weer gaan lengen. Hetzelfde geldt voor Midzomer, waarna de dagen weer korter worden.

Midwinter wordt ook wel het wintersolstitium genoemd. Solstitium is het Latijnse woord voor zonnestilstand. De naam wintersolstitium wordt echter zelden tot nooit gebruikt om het hele feest mee aan te duiden. Het gehele feest wordt meestal Midwinter, maar ook wel Joel of Yule (in Engeland), genoemd.

Rond het wintersolstitium vierden veel volkeren een groot feest dat meestal meerdere dagen duurde. Het Germaanse feest (Joel) duurt twaalf dagen, en wordt in de dagen na het solstitium gevierd. Ook de Romeinen kenden een 12- of 13-daags Midwinterfeest, dat voor en na het wintersolstitium werd gevierd.

Vaak wordt er tijdens het vieren van de jaarfeesten gebruik gemaakt van de strijd tussen de zomer en de winter. De eikkoning en de hulstkoning worden veel met elkaar geconfronteerd. De eikkoning heerst van midwinter tot midzomer, en de hulstkoning van midzomer tot midwinter. Daar waar de eikkoning de groeikracht van de natuur is, symboliseert de hulstkoning de afbrekende kracht van de natuur. In rituelen kunnen deze symbolen ook worden gebruikt. Bijvoorbeeld door het licht dat de hulstkoning draagt tot op de dag van midwinter op midwinter door te geven aan de eikkoning, waarna het licht van de hulstkoning wordt gedoofd. (dit kun je m.b.v. kaarsen symbolisch ‘naspelen’ in een ritueel)

Er wordt gezegd dat de lichtjes die nu nog centraal staan in het kerstfeest, werden gebrand om de zon weer ‘aan te moedigen’ na diens stilstand.

Een ander traditioneel gebruik is het verbranden van een joelblok. Een, vaak met wijn, olie en/of wijwater besprenkelt, houtblok werd verbrand. De as en resten werden als erg krachtig gezien.

De dagen rond midwinter staan bekend als dagen waarop men samen is met familie en vrienden en waarop cadeaus worden gegeven. Nog een kenmerk is de kerstboom, ook bekend als de joelboom.

Een aantal Goden en personen waar het midwinterfeest mee wordt geassocieerd:
Sol Invictus: zonnegod die in de Syrische stad Emese werd vereerd. De in het jaar 218 gekozen Romeinse keizer riep Sol Invictus uit als enige toegestane God in het Romeinse rijk.
Mithras: zonnegod die vooral in Iran, en later in het Romeinse rijk, werd vereerd. Op 25 december (de datum waarop destijds het wintersolstitium werd gevierd) werd zijn geboorte gevierd.
Jezus Christus: Jezus wordt ook wel gezien als ‘het eeuwige licht’. De dag waarop Jezus werd geboren is niet bekend. Eerst (in het begin van de vierde eeuw) werd 6 januari als geboortedag gerekend. Later werd dat 25 december. Het feest dat wordt gevierd om de geboorte van Jezus Christus te vieren is het kerstfeest zoals wij dat nu kennen.
Lucia: Lucia was een vrouw uit Sicilië die in het jaar 304 werd terechtgesteld door een heidense keizer vanwege haar Christelijke geloof. In de late middeleeuwen werd zij verbonden met de terugkeer van het licht na het wintersolstitium vanwege haar naam. (lucia = licht)

http://www.nightofartemis.nl/midwinter.php
liesanne
liesanne dec 11 '08
Glühwein

Ingrediënten:
1 liter soepele rode wijn, 1 citroen in partjes, 1 sinaasappel in partjes, 1 kaneelstokje, 4 kruidnagels

Bereiding:
Giet de rode wijn in een ruime pan en voeg citroen- en sinaasappelpartjes toe, een doormidden gebroken kaneelstokje en 4 kruidnagels. Verwarm het mengsel zachtjes (niet laten koken, want dan verdampt de alcohol) en laat de smaken minimaal 15 minuten in de wijn trekken. Zeef de glühwein en roer er suiker naar smaak door.

Tip:
Glühwein is ook geschikt om stoofpeertjes mee te maken. Of kook een restant glühwein met wat extra suiker in tot een siroop. Lekker over roomijs, met partjes peer.

OF:
Ingrediënten:
6 kruidnagels, 1 citroen, 1/4 l water, 150 gram basterdsuiker, 1 liter rode wijn, 6 schijven citroen

Bereiding:
Steek de kruidnagels in de citroen. Breng het water met de citroen aan de kook en laat het 45 minuten trekken. Haal citroen uit het water, voeg de suiker en de wijn toe en breng de drank tegen de kook aan. Schenk de hete wijn in glazen en doe in ieder glas een dun schijfje citroen. (bron: Allerhande)

Lekker na een koude wandeling.

liesanne
liesanne dec 11 '08
over engelen gesproken.... wink

liesanne
liesanne dec 11 '08

Yule (midwinter, winterzonnewende)



De dag van de langste nacht en de kortste dag. We vieren de wedergeboorte van het licht, de zon, het feit dat vanaf deze dag de dagen weer zullen gaan lengen.Het is een feest van vrede. Van de overwinning van duister op licht. Een strijd tussen koning Eik (Licht) en koning Hulst (duisternis), waarbij de Eikenkoning wint. Het is de tijd van inspiratie, vooruitblikken en uitgelatenheid. Het valt overigens altijd maar een enkele dag voor het Christelijke kerstfeest.

Kleur: warm-rood, bordeauxkleurig

Wat kun je doen om het te vieren?

* versier je huis of altaar met hulst, klimop en maretak (je kent het wel als mistletoe)
* heel vroeg opstaan om het eerste licht van de zon te begroeten
* steek Joelblok (,en blok eikenhout, aan (niet in huis, tenzij je een open haard hebt) of zet op een goed stevig staande eiken stronk een aantal kaarsen
* kleuren zijn wit, groen en rood
* traditoneel wordt in groepen de strijd tussen koning Hulst en koning Eik nagespeeld

Eten:

* traditioneel geconserveerd voedsel (het is immers midden in de winter), gezouten vlees, gedroogde peulvruchten en wintergroenten
* voedsel met een "zon-achtig" thema., zoals brood in de vorm van een zon, zonnebloempitten, goudkleurig eten als kaas


Drinken:

* kruidenbier
* bisschopswijn

(http://www.hydrangeaonline.nl/index.php?pagina=showpagina&subcategorieid=7&categorieid=3)
Lena
Lena dec 11 '08
Glühwein lekker,
de moeite waard om eens zelf te maken
liesanne
liesanne dec 17 '08
De winter is bij uitstek het seizoen dat volkeren gebruikten en gebruiken om de relatie met hun goden te verfrissen in de vorm van herdenkingen en vieringen. Veel feesten uit de christelijke traditie hebben hun wortels in de oude heidense feesten.

Voor veel mensen is Kerstmis het belangrijkste feest van het jaar. Midden in de winter vieren ze het feest van het licht. Ze branden kerstkaarsen, geven elkaar kerstcadeaus, zingen kerstliedjes onder de kerstboom en zitten urenlang aan het kerstdiner.

Christenen vieren dat ruim tweeduizend jaar geleden Jezus werd geboren in een stal. Katholieke mensen zetten daarom van oudsher een stalletje met Maria, Jozef en het kindje Jezus neer. De os en de ezel, herders en schapen, engelen en koningen mogen ook meedoen.

IJslanders hebben een kerststal vol trollen. Die trollen brengen in de kerstnacht cadeaus.

En Lapland, kent Vadertje Tijd, die woont in de hoge besneeuwde bergen, en die een 'magische' zandloper bezit, de zandloper van de tijd...

Uit Amerika komt, Santa Claus, een vernieuwde uitgave van St. Nicolaas uit onze landen, die tijdens de grote volksverhuizing door de emigranten is meegenomen naar het 'nieuwe land' en door een Coca Cola reclame zijn, nu bekende, uiterlijk heeft gekregen.

De Franse kerstman heet 'Pere Noel', en Franse kindertjes zetten hun schoen onder de kerstboom.

De Finse kerstman heet 'Joulutonttu" en heeft weer een geheel andere ontstaansgeschiedenis.

Sommige Oostenrijkse kinderen geloven in het 'Christelkind', een bloot jongetje dat cadeautjes brengt.

Amerikaanse en Engelse kinderen hangen onder de schoorsteen een lange sok die ze graag gevuld zien en dat gebruik komt weer voort uit Italie waar Moedertje Tijd de sokken vulde.

In Engeland maken mensen een kerstkrans en maken deze aan de deur vast en gaan kinderen langs de huizen om kerstliedjes te zingen. In de woonkamer hangt een bos mistletoe en als je daar onder staat, mag je elkaar zoenen.

Kortom, Kerstmis is het feest ter ere van de terugkeer van het licht en ook het feest van vrede op aarde. Mensen leggen hun ruzies bij en soms, heel soms stoppen soldaten eventjes met schieten.

De verhalen en symbolen rond het kerstfeest gaan terug op een ver verleden en vinden hun oorsprong in oude tradities en rituelen. Kerstmis is een feest met diepgewortelde volksgebruiken waarin lekker eten en cadeautjes altijd al een rol hebben gespeelt en waarin 'vrede' de belangrijkste boodschap was.

Licht en vuur
In de winter werd het (kook)vuur - dat voor de rest van het jaar buitenshuis werd gebruikt - naar binnen gehaald, waar het speciaal verzorgd diende te worden. Omdat verwarmingsvuur echter groter moet zijn dan kookvuur, betekent dat dit vuur ook een lichtbron was. De kaarsen en de kerstboomverlichting gaan rechtstreeks terug op dit oude ritueel, waarin de jaarlijkse verlichting van het binnenhuis een terugkerend feestelijk gebeuren was.
Licht en vuur speelden bovendien een belangrijke rol om de vreemde en vijandige buitenwereld op een afstandje te houden. Daarom gaan wij nog altijd 'flitsen' het nieuwe jaar in!

Kerststal
Het sobere verhaal van Jezus geboorte heeft de volksfantasie door de eeuwen heen voldoende voedsel gegeven om daaromheen kleurruike taferelen te laten ontstaan. Zo behoorde het bouwen van de kerststal tot de voornaamste volksgebruiken. Vanaf de vierde eeuw vinden we in de kerken voorstellingen, welke met name in de middeleeuwen toenemen. De eingenlijke kerststal treffen we pas aan tegen het einde van de middeleeuwen. Het waren overigens slechts de rijksten die zich een kerstgroep konden veroorloven; bij het gewone volk thuis stond alleen maar een wiegje met een houten popje erin.
Ook in Nederland en Belgie werd het gebruik van de kerststal populair. De oudst bekende kribben zijn die van Roermond (1370), Utrecht (1489), Delft (1502) en Weert (1520).

Kerstboom
Over de oorsprong van de kerstboom doen vele verhalen de ronde. Met zekerheid is alleen te zeggen dat de boom tegen het einde van de 16e eeuw vooral in noordelijke landen in gebruik was, en zich van daaruit langzaam verspreidde. Van het gebruik ervan wordt het eerst melding gemaakt in 1521. Volgens overleveringen zou Luther een der eersten zijn geweest die voor kinderen een kerstboom zette. Goethe schijnt in 1765 zeer verbaasd te zijn geweest bij het zien van een verlichte spar.
Rond 1840 verschijnt de boom in Frankrijk, en later treffen we hem algemeen aan in West- en Zuid Europa, met name ook in Italie. Midden 19e eeuw begint de boom ook bij protestants Nederland in zwang te raken, eerst in de kerken en zondagsscholen, later ook in de gezinnen. Pas na de Tweede Wereldoorlog treffen we hem meer en meer aan in Katholieke kringen.
De symboliek van de kerstboom gaat terug op onder ander het paradijsverhaal (de levensboom): de altijd groene dennenboom (spar!), het symbool van overleven."Vrede op aarde" zo zingt het engelenkoor.
Met het ingaan van de wintertijd brak de periode aan dat men een paar maanden dicht op elkaar zou moeten doorbrengen. De jagers en krijgers en herders, kwamen terug naar de stam en werden ingekwartierd tot het voorjaar. Dat leidde tot (een ritueel van) goede voornemens, waarin de moeilijkheden van die 'gedwongen' samenkomst met zo groot mogelijke welwillendheid moesten worden opgevangen. Als zodanig kan het zonnewendefeest als een vredesfeest gezien worden, maar dan toch vooral van een binnenhuislijke vrede.
Het winterzonnewendefeest was tevens de rituele herdenking en afsluiten van de voorraadvorming: de gaven van de natuur waren binnengehaald, werden geordend en verdeeld zodat men daarmee de winter kon doorkomen. En omdat er een grote voorraad was, sprong men voor 'een' keer flink uit de band; er werd eens extra geprofiteerd van de overvloedige rijkdommen. Het beste vlees en de lekkerste groenten werden dan ook bewaard voor deze maaltijd. Het hoogtepunt van het feest!. Welvarend eten met winterzonnewende was aanvankelijk heel gewoon en vanuit de menselijke natuur begrijpelijk. Ontegenzeglijk liggen hier de wortels van 'kerstfeest-vreetfeest'.
De gewoonte met Kerstmis geschenken uit te wisselen is afkomstig uit oude Romeinse gebruiken rond de jaarwisseling: begin januari gaf men elkaar gewijde takken als teken van voorspoed en overvloed. Men gebruikte daarvoor maretakken (mistletoe!), waaraan mystieke krachten werden toegekend. In de loop der tijden verbreidde dit gebruik zich overal: oude mannen als Santa Claus of de Weihnachtsmann belichamen dus in principe het voorbije jaar, en ze delen levenskracht uit in de vorm van cadeautjes.

http://home.hetnet.nl/~m.vervest/Binnenhuisje.html
Beschermengel
Beschermengel dec 17 '08
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 22 '08
En hoe hebben jullie mid-winter gevierd?

Ik heb het niet speciaal gevierd, maar had wel de hele dag feest.

Eerst was mijn schoonmoeder jarig, en toen nog een vriend van me. Erg gezellig geweest.
Helma
Helma dec 22 '08
Wat leuk Nims, van harte gefeliciteerd. Was wel een drukke dag dan voor jullie!

Wij hadden er een soort kerstdag van gemaakt, mijn moeder kwam eten en dat heb ik behoorlijk uitgebreid gedaan.
Het was erg gezellig, en we hebben erg leuk gepraat met zijn vieren. Hele goede gesprekken waren het. EN IK HOEFDE NIET AF TE WASSEN! Dat was eigenlijk het leukste.
Ook had ik een flinke huilbui, maar dat moest maar even. Was heel goed allemaal.
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 22 '08
Ja dank je. Was op zich al druk, aangezien ik eerst zaternacht in de jaarbeurs heb rondgehangen om Thunderdome te vieren wink. Ik lag dus om 7:15 's ochtends in mijn bed. Dus eigenlijk heb ik het meeste uit de midwinterdag gehaald laugh.
Helma
Helma dec 22 '08
Oh wat leuk! Wat is Thunderdome?
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 22 '08
Zet je speakers aan.
Klik http://www.thunderdome.com/2012/site/
en schrik niet wink.
Helma
Helma dec 22 '08
OOOHHHH!!! confusedleuk... eek

nee echt, daar ben ik te oud voor, zucht....
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 22 '08
Ik denk dat het niet echt een kwestie van "te oud voor" is. De meeste van mijn vrienden trekken dit ook niet hoor haha. Ik weet alleen maar 1 iemand hier, die jaloers op me is, en dat is wendy's wink. Die had hier ook graag bij willen zijn tongue.
Helma
Helma dec 22 '08
Och arme Wendy's! Maar het zal toch wel eens vaker zijn???

Weet je, ik vind zoiets voor drie minuten leuk, maar als ik daar twee uur in moet staan, kunnen ze beter alvast een brancard bestellen crazy
Maar normaal gesproken ben ik gek op muziek en dansen. Afgelopen maanden was ik eens uit, en omdat toen net het rookverbod in was gegaan, waren de discotheken praktisch leeg: ik had, samen met een vriendin, de dansvloer voor mezelf. En het gekke was: op het moment dat wij binnen stapten, werd het nummer I will survive van Gloria Gaynor gedraaid, mijn favo nummer. Ik ging helemaal uit mijn dak!!!

Dus ja, gek doen kan ik wel, alleen anders, hihihih.
Wendy's
Wendy's dec 22 '08
Origineel bericht van: NiMS
Ik denk dat het niet echt een kwestie van "te oud voor" is. De meeste van mijn vrienden trekken dit ook niet hoor haha. Ik weet alleen maar 1 iemand hier, die jaloers op me is, en dat is wendy's wink. Die had hier ook graag bij willen zijn tongue.



crycry
en gelijk hebje!

ik mis het echt!! als ik een bar of kroeg hier in turkije ga beginnen, kan ik nognie zulk muziek draaie, want dan ga ik falliet!!! hahaa

maar in september oeeeeehhh dan ben ik back in nederland!(H) dus dan lekker naar hardcore feesten!!

ik kan die muziek niet eens luisteren hier! want het geluid van mijn pc doet het niet!! cry
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki