Loading...
nl

Betoog nieuwetijdskinderen

Debiorah
Debiorah feb 2 '07
Hallo beste merudianen!
Ik volg nu ruim een half jaar de opleiding HBO-pedagogiek en wilde jullie hulp inroepen voor een te houden betoog. Ik heb de opdracht gekregen een actuele ontwikkeling die met het opvoeden en opgroeien van kinderen heeft te maken te kiezen. Ik heb gekozen voor de nieuwetijdskinderen. Nu moet ik dit begrip van alle kanten gaan bekijken en uiteindelijk een betoog houden met mijn visie hierop. Ik heb natuurlijk voor dit onderwerp gekozen omdat er vandaag de dag nog erg veel sceptische klanken zijn betreft de nieuwetijdskinderen. Ik wil dus mensen overtuigen van de echtheid en kunnen aantonen waarom dit zo is.
Aangezien op dit forum veel mensen zijn die dezelfde visie & ervaringen hebben wilde ik jullie vragen mij te helpen. Dit kan op allerlei manieren: Tips voor websites, boeken, artikelen of eigen ervaringen. Deze hoeven niet alleen over de nieuwetijdskinderen te gaan maar bijvoorbeeld ook over aanverwante zaken als HSP, ADHD, Autisme etc. Ik ben heel benieuwd wat jullie reacties hierop zijn.
Delen:
Acheliah
Acheliah feb 2 '07
kijk eens bij adhd google

Hersenstorm - De adhd - beweging
Debiorah
Debiorah feb 2 '07
Bedankt voor de tip! Staat op het eerste gezicht veel info die ik kan gebruiken. Des te meer omdat het door iemand is gemaakt die ermee heeft te maken. Ik vind het voor mijn latere beroep van belang geen kortzichtige visie te hebben en alleen vanuit de boeken te denken. Maar juist ook vanuit de persoon en diens omgeving waarmee ik werk.
Acheliah
Acheliah feb 2 '07
Mijn zoon heeft ook adhd maar kan je er weinig over vertellen omdat hij niet thuis woont :S

Kus Dinie
Ayasha
Ayasha feb 2 '07
Mijn broer heeft adhd, echter zorgt dit er voor dat hij ook redelijk agressief is, hij is ontzettend slim, heeft het iq om de universiteit makkelijk af te ronden maar doordat hij zich niet langer dan een kwartier kan concentreren is hij na 2 jaar gestopt op hogeschool. Hij moet er pilletjes voor nemen (nouja mag) maar vind het helemaal niet leuk alsze zeggen 'neem je pilletje' want hij zegt; 'ik ben niet ziek, waarom behandelen mensen mij alsof ik ziek ben? Ik kan er niet aan doen dat ik me niet kan concentreren...Ik neem geen pillen voor iets omdat andere mensen me niet accepteren zoals ik ben.'

Mijn moeder wil hem daar toe dwingen wat hem alleen maar opstandiger maakt tov haar, ik begrijp hem net heel erg en help hem waar ik kan. Mijn broer en ik zijn twee handen op een buik en hij gaat door een vuur voor mij, dat is overigens geheel wederzijds!

voor zover k het merk zijn het echt hele lieve personen, hele intilligente, verstandige mensen, maar ze hebben tijd nodig om het zelf te ontdekken, ze begrijpen zichzelf niet waardoor ze in de war raken, als mensen dan nog gana beweren dat ze 'ziek' zijn worden ze opstandig en agressief.
Debiorah
Debiorah feb 2 '07
 Quote:
Mijn zoon heeft ook adhd maar kan je er weinig over vertellen omdat hij niet thuis woont :S
Dat is nog steeds spijtig om te horen Dinie.

@ Kath: Bedankt dat je jouw ervaring deelt ik vind het erg boeiend om te horen. Ik deel jullie visie. Wederzijds begrip in de maatschappij is beter dan iedereen die een zogenaamde stoornis heeft vol te stoppen met medicijnen. Helemaal omdat dit meestal niet de mildste medicijnen zijn. Daarom wil ik ook in mijn betoog uitleggen welke invloed de negatieve houding ten opzichte deze mensen heeft. En door iemand op een positieve manier te helpen en als volwaardig mens te behandelen vaak veel bereikt kan worden.
Heeft jouwn broer weleens naar een alternatieve vorm van hulp gezocht?
Ik zie trouwens die opstandigheid en agressie vaak als een teken van frustratie en onmacht. Ik weet niet hoe jij & je broer dit zien. Ik kan me voorstellen dat je er op een gegeven moment doodmoe van bent als mensen je niet begrijpen of zelf niet proberen je te begrijpen.
Ayasha
Ayasha feb 2 '07
Debiorah; nee dat heeft hij niet. We praten veel met elkaar, maar dan voornamelijk als we 'samen alleen thuis' zijn (naja wij twee thuis en niemand anders dus :p ). Hij geloofd niet echt in alternatieve hulpen enz.

Tuurlijk zal het frustratie zijn, maar het heeft denk ik ook te maken met het feit dat deze mensen altijd anders bekeken worden. Uiteindelijk gaan ze zich gedragen naar het beeld dat andere van hen gevormt hebben. Adhd'ers zijn beinvloedbare mensen net omdat ze niet goed weten hoe ze zich moeten gedragen, want wat ze doen word meteen met hun zogenaamde 'ziekte' gelinkt.

Ik ben trots op mijn broer dat hij nee zegt tegen de medicijnen waarmee dokters hem vol wilde steken. Ze waren meer om hem 'kalm' te krijgen dan om hem te helpen. Hij heeft zijn reacties redelijk onder controle hoewel hij af en toe gewoon een uitbarsting krijgt. Toen we jonger waren zorgde dat geregeld voor problemen (ik ben nl ook niet de kalmste persoon op aarde ;)en twee heethoofden bij elkaar..) maar tegenwoordig kunnen we prima met elkaar om. Als de een witheet van woede word reageert de ander heel koel waardoor de ene weer afkoelt en dan gaan we rustig verder, we halen nooit oude koeien uit de gracht en ruzie's zijn snel vergeten! Als mijn moeder wil dat hij wat doet vraagt ze ook altijdj aan mij om hem dat te vragen, gewoon omdat ik beter met hem om kan. Overigens is het omgekeert net zo, als ik wat moet doen is het altijd mijn broer die het moet vragen :+
Debiorah
Debiorah feb 2 '07
Fijn om te horen dat jullie zo goed met elkaar om kunnen gaan en dat je broer zijn stempel in weze al overwonnen heeft. En ik ben het met je eens dat veel mensen zich gaan gedragen naar het etiketje dat ze opgeplakt hebben gekregen.
Jammer dat je broer geen alternatieve hulp heeft gehad, ik had het leuk gevonden om te weten wat zijn ervaringen hiermee waren.
Trouwens de positieve manier waarop jullie met elkaar omgaan wordt ook vaak gebruikt in de zogenaamde alternatieve therapieen. Niet uitgaan van de tekortkomingen maar leren omgaan met de wereld in iemands eigenheid. Dit wordt ook wel gebruikt in een vorm van positief ouderschap en de son-rise methode. De naam alternatief wordt veel gebruikt voor methodes die niet erg veel wetenschappelijke basis hebben. Daarentegen werken deze vaak wel maar zijn ze nog niet echt wetenschappelijk bewezen of onderzocht. Dit komt ook omdat de maatschappij er moeilijk in durft te geloven omdat veel geleerden een andere kijk hebben op deze mensen. Nogmaals bedankt voor je ervaringen vind het fijn om dit mee te nemen in mijn brainstormfase.
Ayasha
Ayasha feb 2 '07
Debiorah; klopt, overigens denk ik ook dat ik het voordeel heb dat ik iets heb wat te vergelijken is met menswetenschappen, we leren hoe de mens denkt en reageert en hoe we het beste reageren op bepaalde situaties. Een groot punt is, wanneer je kritiek hebt op iemand, je deze altijd positief moet proberen te brengen. En nee, ik houd me daar niet altijd aan, maar in geval van mijn broer maak ik handig gebruik van de dingen die ik leer. En natuurlijk doe je ook 'ervaring' op naargelang je er langer mee samen leefd :D(dit klinkt nu zo raar :p )

Ik leer van hem, en hij leerd van mij.
Debiorah
Debiorah feb 2 '07
Heel Mooi gezegd! :D
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 3 '07
Hoi Debiorah,

Misschien interessant om eens naar te kijken, maar is het je wel eens opgevallen dat nieuwetijdsekinderen tegenwoordig vaak in setjes van 2 komen. Dus vaak broertjes, zusjes, etc. Ik denk juist ook dat dit is om wat kath hierboven al aangeeft. Ze vullen elkaar goed aan, en geven elkaar ook energie (vaak op onbewust nivo).

Een combi die ik vaak zie zijn indigo's (de oudste) en daarbij een sterrenkind. Vaak hebben deze kinderen fel blauwe ogen. Ik weet niet of het mij alleen maar opvalt, maar veel jonge kinderen die ik zie hebben allemaal van die fel blauwe ogen. Is jullie dit ook opgevallen?
Ayasha
Ayasha feb 3 '07
setjes? Het zijn geen voorwerpen...
Acheliah
Acheliah feb 3 '07
Al mijn kinderen hebben blauwe ogen op één na die moet weer op zijn vader lijken hahaha die heeft hele bruine ogen. Ik had vroeger ook blauwe ogen die verkleurd zijn naar groen.

Dikke Kus Dinie
mause
mause feb 3 '07
mijn dochtertje heeft ook heldere blauw/ grijze ogen. best wel open en groot. het is soms ook net of ze door je heen kijkt. ze kan heel indringend kijken. er is me ook verteld dat het een nieuwetijdskindje is. weet alleen niet waar ik haar daarin moet plaatsen. maar inderdaad er zijn heel veel kindjes met blauwe ogen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 3 '07
 Quote:
Origineel van Dinie:
Al mijn kinderen hebben blauwe ogen op één na die moet weer op zijn vader lijken hahaha die heeft hele bruine ogen. Ik had vroeger ook blauwe ogen die verkleurd zijn naar groen.

Dikke Kus Dinie
En die ene is vast een indigo. Die is er namelijk voor de energie.
Acheliah
Acheliah feb 3 '07
Nou en of hij energie heeft ik noem hem altijd RAT want dat is hij. Vroeger als hij weg liep konden de juffrouw's hem met zijn tweën nog niet bijhouden. Ik trouwens ook niet hoor hij was de kleinste maar ook de rapste van het hele stel en de RAT zit er nog steeds in ook nu hij weg is.

Dikke Kus Dinie

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420