Loading...
nl

Gevoelig?

Sephora
Sephora nov 4 '08
Ik ben de laatste tijd veel aan 't lezen over HSP, ik herken mezelf er helemaal in.
Het lijkt net of 't over mij gaat! Ik vind 't vooral een herkenningspunt voor mezelf maar tegelijkertijd vind ik 't ook een stom idee dat we een woordje (of diagnose...maar dat klinkt wel heel kil) als 'HSP' nodig hebben om onze gevoeligheid te herkennen. Of nou ja, ik spreek eigenlijk voor mezelf. tongueIk heb heel lang m'n gevoelens proberen te onderdrukken/negeren omdat 't niet binnen 't 'normaal' plaatje paste. Maar goed, in feite is iedereen gevoelig, de een wat meer (of minder) dan de ander....toch? smile

Ik kan er eigenlijk alleen met een aantal familieleden over praten omdat we op 1 lijn zitten qua gevoel, en dan hoef je 't ook niet met veel woorden uit leggen wink

Zijn er hier meer mensen die zich in HSP kunnen vinden?
Delen:
inneke
inneke nov 4 '08
de meesten wel denk ik wink

Ik denk er ook zo over als jij. Ooit was het gewoon normaal dat de ene persoon gevoeliger was dan de andere, de ene mer introvert en de andere extravert etc...Ik hou niet van het hokje 'hsp'.Als je alle 'kenmerken' leest dan herkent bijna iedereen toch wel iets? Bovendien ken ik wel wat 'hsp'-ers die zich verschuilen achter het 'hsp'-zijn. "Ik kan er niks aan doen want ik ben hsp". Zo kunnen mensen met klachten, "stoornissen" blijven rondlopen omdat die zogezegd bij hen horen.

Maar als mensen zich beter voelen met de naam 'hsp-er', dan is dat ok voor mij.Het is een zoeken naar veiligheid, zo eigen aan de mens. Allez, zo zie ik het smile
Sephora
Sephora nov 4 '08
Ja inderdaad, ik vind 't vooral een herkenningspunt en ik kan m'n gevoeligheid accepteren na 't lezen vd HSP-verhalen (ja klinkt raar), maar daar is 't ook vooral voor bedoeld denk ik.

Het gevaarlijke aan dat 'hokjes-verhaal' is dat 't vaak een negatieve bijwerking krijgt, alsof het iets unieks is...een ziekte ofzo haha...en inderdaad, mensen kunnen het als 'excuus' gaan gebruiken.
Maryssa
Maryssa nov 4 '08
Hey Sephora,

Mooie avatar heb je! Ik herken zelf ook veel in de kenmerken die bij HSP genoemd worden. Eerder zag ik het inderdaad als negatief omdat je nogal veel indrukken krijgt waar je bij het verwerken echt heel moe van kunt worden. Nu zie ik het gelukkig wat positiever. Het is juist bijzonder om sfeer op te kunnen pikken, te weten als iemand om je heen niet goed in zijn/haar vel zit zonder dat iemand dat nog heeft ge-uit. Ik vind het dus een kracht, een mooie eigenschap en het hoort bij wie je bent.
inneke
inneke nov 4 '08
mij heeft het ook wel geholpen mezelf te accepteren. In de zin van: er lopen heeeel veel mensen rond die zo gevoelig zijn (en ik ben dus niet 'raar' of 'abnormaal') smile
Renco
Renco nov 4 '08
Hey hey

Ehhh, een vraagje, wat mag HSP zijn?? blush

Renco
Maris1976
Maris1976 nov 4 '08
HSP is een afkorting voor High Sensitive Person, ook wel hooggevoelig.
Zelf ervaar ik de de volgende kenmerken, overgevoelige zintuigen, huilen bij films en muziek, iemands energie voelen of in een ruimte de sfeer voelen.
Vaak teveel prikkels van buitenaf, weinig structuur. Veel voor een ander overhebben, vaak ten koste van mezelf. Gevoelig voor koffie en perfectionistisch zijn.

Maar er zijn vele andere kenmerken, google maar eens op hsp.

Liefs Maris
Prada
Prada dec 16 '08
Hey ik ben nu het boek van Elaine N.Aron aan het lezen.. vind het soms wel beetje moeilijk beschreven maar toch herken ik er ook veel in zoals..

-Snel moe zijn
-tijd nodig hebben in je eentje
-snel emotioneel
-veel voor andere overhebben en dus weinig aan mezelf denken
- meer moeite en meer tijd nodig om indrukken te verwerken
- diep en rijk innerlijk leven; dromen, fantaseren en overwegen veel
- Voelen van stemmingen en sferen
- moeite met planning en het verkrijgen van structuur
- Kunnen verlegen overkomen maar zijn dat veelal niet (vroeger op school had ik hier vaak problemen mee omdat leraren d88 dat ik niet geinteresseerd was)
- Heb snel last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc.
Prada
Prada dec 16 '08
op school was ik ook altijd heel goed in opstellen schrijven ik begon en hield niet meer op met verhaal te verzinnen had ook altijd veel te veel woorden haha
gast
gast dec 16 '08
haha, klinkt dat even bekent in mijn oren laugh

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki