Gisteren kwam ik via via op youtube terecht bij filmpjes over de tsunami in Azië december 2004. Vreselijk wat daar toen gebeurd is. Een ware catastrophe voor de mensen die daar leefden en vakantie vierden. Niet voor de dieren overigens. Er is geen (vrij)dier omgekomen bij deze natuurramp! Hoe kan dit? Wat mist een mens ten opzichte van dieren. Er waren filmpjes bij van mensen die het aan zagen komen en gewoon door bleven filmen en foto's maken! Herkennen wij geen gevaar als het voor onze ogen te zien is? Vertrouwen we zo op de overheid dat die wel wat zullen zeggen als het mis gaat? En als we daar niets van horen doen we gewoon niets? Wat is dat met mensen dat ze zelf niet het gevaar herkennen/aanvoelen? Komt dit omdat het afgeleerd is of hebben wij die link met de natuur gewoon helemaal niet meer?
Ik weet zelf niet hoe ik zou hebben gereageerd. Misschien was ik ook wel onder de indruk geweest van die aanstormende golven en niet beseffende dat die verder zouden rollen dan de normale. Ik heb de verwoestende werking van water nog niet echt aan den lijve ondervonden al kan het hier ook behoorlijk regenen met onder gelopen wegen tot gevolg. Zou het kunnen zijn dat we al jong leren dat we niet impulsief mogen reageren op signalen die we gevoelsmatig via onze zintuigen binnen krijgen? Zijn we de link met de natuur kwijt door alle indoctrinatie en opvoeding die we gehad hebben?
Wat is het verschil tussen mens en dier indeze? Instinct?