Loading...
nl

Veliefdheid is enkel een lichamelijke reactie

Lena
Lena okt 1 '08
Nims hoe zit het dan als je verlieft bent :)in het aardse lichamelijke.
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 1 '08
Origineel bericht van: Lena10
Nims hoe zit het dan als je verlieft bent :)in het aardse lichamelijke.

Een betere lichamelijke chemische cocktail bestaat er niet winkdat alleen maar tot doel heeft de menselijke voortplanting te garanderen.
Stardust
Stardust okt 1 '08
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: Lena10
Nims hoe zit het dan als je verlieft bent :)in het aardse lichamelijke.

Een betere lichamelijke chemische cocktail bestaat er niet winkdat alleen maar tot doel heeft de menselijke voortplanting te garanderen.


Nims

Grote goden zeg, heet jij toevallig miss Spock?
Is verliefdheid niet oneindig veel meer dan voortplanting, dat laatste doen de dieren namelijk ook. En verliefdheid heeft niet alleen voortplanting tot doel.
Dat ga je toch niet menen he?

Liefs,
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 1 '08
Nee hoor zo heet ik niet, en ja ik meen het wel. Het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat verliefdheid niet langer dan een jaar duurt en vanzelf overgaat in houden van.

Verliefdheid moet mensen tot seks en dus voortplanting verleiden. Liefde is het middel dat een paar bindt met elkaar en met hun kroost. Worden de kinderen liefdevol verzorgd, vergroot dat de overlevingskansen. Soms zie je dat een man van middelbare leeftijd zijn vrouw verlaat voor een jongere minnares. De kinderen staan inmiddels op eigen benen, dus hij kan dit nest verlaten om een ander nest te bouwen. Zoveel mogelijk nakomelingen in de wereld zetten, dat is het oerinstinct van de man.
Uit onderzoek gebleken dat mannen en vrouwen met de roze bril op spontaan in een klassiek rolpatroon vervielen - hoe geëmancipeerd hun denkwijze ook was. Vrouwen gingen druk strijken en mannen gingen klusjes doen en haantjesgedrag vertonen.

Psychologe Sybille Labrijn schrijft erover in haar boeken Nu alleen de liefde nog en Cupido in gevaar. Zij schrijft dat iedereen een partner zoekt die ongeveer dezelfde 'marktwaarde' als zij of hij heeft: iemand die even knap, even intelligent of even sociaal vaardig is. 'Niet minder, dan voelen we ons bekocht. Maar ook niet meer, uit angst dat we die ander dan toch weer kwijt zullen raken. Is de ander minder knap, dan moet dat ergens worden gecompenseerd, bijvoorbeeld door intelligentie of sportieve prestaties. De weegschaal moet in evenwicht zijn', zegt ze in het AD.

Veel verliefde vrouwen vonden hun liefje al bij de eerste ontmoeting opvallend aantrekkelijk maar net zo velen herinneren zich niet eens waar of wanneer zij haar voor het eerst heeft gezien. Liefde op het eerste gezicht komt eigenlijk weinig voor. Wie de ander meteen een lekker ding vindt, wordt het snelst verliefd, dus wie knap is, heeft meer aanbidsters dan een lelijk eendje. Maar, zo zegt Labrijn, schoonheid is niet puur uiterlijk gerelateerd, het gaat ook om de manier van kijken en bewegen, lichaamshouding en mimiek. Het allerbelangrijkst aan een crush is overigens dat je denkt werkelijk een kans te maken bij jouw liefde, de droom moet werkelijkheid kunnen worden. Ook is uit onderzoek gebleken dat we vallen op personen die iets bekends hebben, iets vertrouwds. Daarom hoor je zo vaak dat een partner trekjes heeft van een van de ouders!

Verliefdheid is er dus zodat het nageslacht overleeft maar sommige mensen worden verliefd om zelf te kunnen overleven. Bijvoorbeeld als troost wanneer je verlaten bent door een grote liefde. Dan zoek je warmte bij een 'transition girl', een overgangsmeisje, waarna je vaak, het is keihard, weer een andere grote liefde ontmoet. Verliefd zijn als overlevingsstrategie zie je ook bij depressieve mensen en mensen die weinig tot geen eigenwaarde kennen. Elke verliefdheid kent een mate van afhankelijkheid. 'Zij kan mij maken of breken' hoor je vaak. Je kunt je intens rot voelen wanneer zij jou geen aandacht geeft, je kunt kotsen van verdriet wanneer zij jou verlaat voor een ander, maar je zult weten 'ik heb altijd mezelf nog'. Een partner moet immers een aanvulling zijn, geen opvulling. Dat geldt niet voor depressieve of extreem onzekere mensen. Zij zitten niet lekker in hun vel en storten zich in een verliefdheid met de hoop en verwachting dat de partner alles compenseert wat zij tekortkomen. Zij hoeven dan niet aan zichzelf te werken want ze zijn alleen gefixeerd op de partner. Omdat zij zich zo onvoorwaardelijk geven haar, kunnen relaties ondanks geweld en alcoholmisbruik standhouden. Als de partner genoeg heeft van het verstikkende en afhankelijke gedrag en vertrekt, zijn de verliefden nergens meer. Altijd zal blijken dat je voor een succesvolle relatie eerst van jezelf moeten houden voordat je je liefde met een ander kunt delen.
Lena
Lena okt 1 '08
Eigenlijk was ik heel nieuwsgierig geworden hoe jij met verliefdheid omgaat,maar goed het is wel een persoonlijke vraag.Zou je meer voelen of blijft het bij het denken?
Raak je van slag?
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 1 '08
Dat begrijp ik Lena smileen het is ook niet zo dat ik niets van een verliefdheid zou voelen. Toch ben ik eigenlijk niet vaak verliefd geweest en die keren dat ik het was, ervaarde ik het ook niet enorm intensief zoals je van sommige mensen wel hoort. Ik ben nog volledig bij mijn bewustzijn, en kan het ook allemaal wel goed relativeren.

Ik voel wel dat ik verliefd ben, en kan er ook wel van genieten, maar ik weet ook heel goed dat het bij mij door lichamelijke aantrekking wordt veroorzaakt. Ik hecht daarom ook veel meer waarde aan een diepere zielenverbindtenis die ik veel intensiever beleef dan die paar hormonen in mijn lijf.

Hoe zit het met jou als je verliefd bent?
Stardust
Stardust okt 1 '08
Ah ja en wat als de ziel op een vrouw wordt geprojekteerd, zoals in Dante met zijn Beatrice of Petrarca met Laura, of andere romantici? Is de liefde niet een oneindige ispiratiebron? Vallen juist intellectuelen niet ten prooi aan hun volstrekte tegenpool? In het algemeen trekken tegenpolen elkaar aan, daaruit ontstaat door psychologische blindheid een symbiose en dat lijkt de alles overtreffende trap want een heelheidspatroon. Natuurlijk houdt die waan geen stand, hoewel iemand er tientallen jaren over kan doen om dat in te zien en dan nog hoogst gefrustreerd raakt omdat hij/zij niet beantwoordde aan het innerlijke ideaalbeeld. Dus nee, iemand hoeft geen gelijke marktwaarde te hebben er komen de grootste kontrasten voor. Verliefdheid berust eigenlijk meestal op projekties. Maar knallen er geen vuurpijlen en is de wereld niet met een stokje betoverd als je verliefd bent? Niet iedereen ervaart een grote liefde en heeft daar ook de gevoelsmatige rijkdom niet toe. Maar een grote liefde draagt je wel je hele verdere leven, ook al is die liefde op zich eindig geweest. Maar ja, rationalisten, suckers.

Groetjes,
gast
gast okt 1 '08
Ik ben het met Nims eens dat verliefdheid een hormonen kwestie is die ingezet wordt om als soort te overleven. Dat betekend niet dat je er niet van kan genieten op het moment dat die hormonen door je lijf heen gieren. Je bent je er alleen van bewust "wat" het is waardoor je je zo voelt en hoef je er geen fantasieën aan te koppelen die illusies blijken te zijn als de zelf gecreeërde zeepbel ploft op het moment dat de hormonen uit gewerkt zijn.
Maar het is misschien maar goed ook dat het merendeel van de mensen nog wel in illusies geloven want anders waren we als mensheid allang uitgestorven.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 1 '08
Origineel bericht van: Stardust
Maar knallen er geen vuurpijlen en is de wereld niet met een stokje betoverd als je verliefd bent? Niet iedereen ervaart een grote liefde en heeft daar ook de gevoelsmatige rijkdom niet toe. Maar een grote liefde draagt je wel je hele verdere leven, ook al is die liefde op zich eindig geweest. Maar ja, rationalisten, suckers.

Nope, de wereld draait niet minder hard als er iemand verliefd is. Het is allemaal een ilusie die je jezelf in je hoofd haalt.

Volgens mij romantiseer je hier de liefde / verliefdheid, stardust. Enig idee waarom je dat doet?
Stardust
Stardust okt 1 '08
Omdat ik het gewoon heerlijk vind om verliefd te zijn.
En dat ga ik niet met mijn verstand bagatelliseren.
Een kunstwerk ontleed je ook niet zonder het te doden.
Heerlijke illusies!

En ik ben smoorverliefd op een Japanse Kers in volle bloei.
Zou dat alleen gericht zijn op voortplanting? Ben ik dan in een vorig leven een Japanse Kers geweest? Of is zij een minnares geweest?

En als ik een man of vrouw bewonder? Of een kind? Een bloem?
Aan perversies lijdt ik niet, maar sommige kinderen kan ik wel aanbidden zo mooi en lief. Eens zat er in de tram een blond krullebolletje met een fluwelen donkergroen jakje. Ik zag het kind alleen via de spiegelende donkere ruit achter de berijder. Mijn God, ik kon er niet van wegkijken zo mooi, die prachtige blauwe kijkers. Op zo een moment zou je schilder willen zijn. maar ik schilder graag met woorden. Als een schilderij van Rembrandt en zo uit de middeleeuwen weggelopen. En romantisch? Ik zou niet zonder kunnen leven. Het leven zou voor mij alle kleur verliezen zonder romantiek. Waarmee ik niet bedoel dat ik een lichtzinnige dwaas ben. Als dichter moet je ook niet teveel denken.

Groetjes
Stardust
Stardust okt 1 '08
Origineel bericht van: Nanni
ik heb met mijn ex twee kinderen gekregen maar was niet verliefd.
ben in mn leven maar 1x echt verliefd geweest en had toen geen voortplantingsbehoeftes met die persoon.
dus, ik vind dat niet helemaal kloppen hoor.


Heerlijk Nanni, dat zeg je zo leuk en raak.

Liefs,
silke
silke okt 1 '08
Origineel bericht van: NiMS
Nee hoor zo heet ik niet, en ja ik meen het wel. Het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat verliefdheid niet langer dan een jaar duurt en vanzelf overgaat in houden van.


Mannen en vrouwen denken hier meestal wel anders over. Zelf geloof ik wel in echte verliefdheid omdat ik het op dit moment zelf ervaar. Het is inderdaad waar dat als je relatie ongeveer een jaar duurt dat de gevoelens gaan verminderen. In principe heb je naar je partner opgekeken als een spiegel. En rond deze periode zal deze spiegel breken en zie je veel sneller de "negatieve kantjes" en ga je je ook sneller ergeren aan bepaalde dingen. Maar dat wil niet zeggen dat ik dan ben uitgebrand. Helemaal niet. Ik hou nog altijd evenveel van deze persoon alleen ga je sneller de negatieve kanten bekijken. maar op seks is het zeker niet gebaseerd in mijn ogen.
gast
gast okt 1 '08
Silke het eerste jaar van verliefdheid bekijk je alles nog door een roze bril daarna kun je pas in de spiegel kijken maar het is echt jezelf die je tegen komt/ziet in je partner. Daarom zijn relaties zo belangrijk om ons zelf te leren kennen. Het is dus eigenlijk best wel een egoistische aangelegenheid een relatie.
Niet dat ik er tegen ben hoor, in tegendeel zelfs.
Maris1976
Maris1976 okt 1 '08
Verliefd...echt verliefd zijn is voor mij iets anders als houden van.
Als ik verliefd ben wil ik seks, ben ik niet verliefd of er is geen lichamelijke aantrekkingskracht heb ik geen behoefte om te seksen of wat dan ook.

Ik hou van mijn vriend en volgens zeggen is het normaal om in een relatie een gezonde seksdrang te hebben en het minimaal 1 keer per week te doen.....

Nou dat gemiddelde haal ik dus ver omlaag, want ik ben niet zo seksgericht in deze relatie. Heel gek want ik hou ontzettend van mijn lief.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 1 '08
Origineel bericht van: Stardust
Omdat ik het gewoon heerlijk vind om verliefd te zijn.
En dat ga ik niet met mijn verstand bagatelliseren.
Een kunstwerk ontleed je ook niet zonder het te doden.
Heerlijke illusies!

En ik ben smoorverliefd op een Japanse Kers in volle bloei.
Zou dat alleen gericht zijn op voortplanting? Ben ik dan in een vorig leven een Japanse Kers geweest? Of is zij een minnares geweest?

En als ik een man of vrouw bewonder? Of een kind? Een bloem?
Aan perversies lijdt ik niet, maar sommige kinderen kan ik wel aanbidden zo mooi en lief. Eens zat er in de tram een blond krullebolletje met een fluwelen donkergroen jakje. Ik zag het kind alleen via de spiegelende donkere ruit achter de berijder. Mijn God, ik kon er niet van wegkijken zo mooi, die prachtige blauwe kijkers. Op zo een moment zou je schilder willen zijn. maar ik schilder graag met woorden. Als een schilderij van Rembrandt en zo uit de middeleeuwen weggelopen. En romantisch? Ik zou niet zonder kunnen leven. Het leven zou voor mij alle kleur verliezen zonder romantiek. Waarmee ik niet bedoel dat ik een lichtzinnige dwaas ben. Als dichter moet je ook niet teveel denken.

Volgens mij is dit geen verliefdheid, maar meer verbondendheid of geintrigeerd door iets zijn. Ik herken dat ook, en vind het super gaaf om naar dat soort dingen te kijken. Maar ik ben er niet verliefd op. Het is meer het ontdekken van de pracht in iets, en zien hoe geweldig knap sommige dingen in elkaar zitten.

Zoals vandale verliefd definieert:
ver·liefd bn, bw van liefdegevoelens voor iem vervuld: ~ zijn op iem

Het zijn liefdesgevoelens voor iemand. En een japanse kers is niet iemand. Wel prachtig, maar niet iemand waar je verliefd op bent.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 1 '08
Origineel bericht van: Maris1976

Nou dat gemiddelde haal ik dus ver omlaag, want ik ben niet zo seksgericht in deze relatie. Heel gek want ik hou ontzettend van mijn lief.

Gemiddelden, zijn niet voor niets gemiddelden. Er zijn mensen die het 10x per dag doen, en anderen die het daarom dus veel minder doen. Uiteindelijk boeit het niet zoveel, zolang jullie beiden er maar gelukkig mee zijn. Dat lijkt me veel gezonder.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 1 '08
Origineel bericht van: Stardust

En dat ga ik niet met mijn verstand bagatelliseren.
Een kunstwerk ontleed je ook niet zonder het te doden.
Heerlijke illusies!

Maar daar is ook helemaal niets mis mee, dat zeg ik ook niet. Alleen als je wilt weten hoe het kunstwerk tot stand is gekomen, kun je het inderdaad het beste helemaal uit elkaar halen. Helaas vernietig je dan wel het resultaat, maar weet je wel hoe het zit. Zo heeft ieder zijn voorkeuren, en ik ben inderdaad iemand die liever de boel sloopt, zodat die weet hoe het werkt, en jij iemand die liever kijkt naar het resultaat en niet wilt weten hoe het zit. Daar is niets mis mee, en zijn we gewoon anders in.

Maar zoals je zelf al zegt, heerlijke ilusies, maar wie reeël ernaar kijkt, beseft ook goed, dat het ilusies blijven. Hoe prachtig ze ook in elkaar zitten.

Waarom zou je in een ilusie willen geloven als ik vragen mag? Ik zou dat namelijk niet kunnen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 1 '08
Origineel bericht van: Nanni
ik vind het dan ook heel leuk om met zo'n kindje om te gaan en dat geeft ook bepaalde kriebeltjes, geeft me energie. of het hetzelfde hormoon is als het volwassen verliefd zijn weet ik niet maar het lijkt er wel op.

Ik geloof dat dat meer een spirituele verbinding is die losstaat van lichamelijke aantrekkingskracht. Ik vind zo'n verbinding ook vele malen interessanter en krachtiger dan een lichamelijke verbinding. Dat is ook precies de reden dat ik veel meer geloof in een zielenkoppeling, dan een fysieke koppeling.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 1 '08
Origineel bericht van: Nanni
ik voel dan toch wel een bepaalde lichamelijke aantrekkingskracht en ik zie dat ook bij andere leidsters of juffen en daar praten we ook open over.
sommige kindjes worden meer geknuffeld, meer op schoot genomen.
alhoewel je alle kinderen gelijk moet behandelen in een klas/speelzaal valt het vaak op dat het bij de een meer is als de ander.

Ja heel logisch, want je voelt jezelf er ook prettiger bij. Dat is het zogenaamde Synchronisatie effect van gelijk gestemde energie. Simpel gezegd betekend het dat jouw energie en de energie van het kind ongeveer gelijk zijn. Wanneer jullie energievelden (lees aura's) elkaar raken, gaan ze gezamenlijk meetrillen. Het versterkt elkaar dus, waardoor jullie je beiden prettiger voelen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 1 '08
Origineel bericht van: Nanni
en spirituele verbinding en lichamelijke aantrekkingskracht. dat is toch ook iets wat je zoekt in een relatie met iemand van je eigen leeftijd?(dus geen kind).
ik vind dat niet los van elkaar staan als het gaat om volwassenen.

Dat is voor iedereen verschillend volgens mij. Sommige vrienden van mij, zijn vrienden omdat het gewoon gezellig is om een avondje kansloos te gaan zuipen met ze. Anderen zijn weer vrienden omdat ik daarmee oeverloos kan discussieren over de zin van het leven. Het is een kwestie van goed aanvoelen hoe het werkt vind ik.
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki