Interessant stuk stardust
''''''''Gevoelsdistantie komt vrij vaak voor bij beschadigde mensen. Ze hebben geleerd afstand te nemen van te heftige indrukken uit zelfbescherming. Door aan jezelf te werken is het mogelijk het gevoelsleven te herontdekken. Mij is het gelukt om na een traumatisch verleden een veel gezonder en rijker gevoelsleven te ontwikkelen. Het was nooit weg, je kunt niet verliezen wat bij je hoort, maar het kan wel in hoge mate onbewust worden.''''''''''''''''''''''''''''
Dat klopt je ziet ook vaak aan hun ogen dat ze er wel zijn maar toch weer niet, hun gevoel is er niet, zitten teveel met hun gedachten in hun hoofd.
Vaak voel je je dan ook alsof je zweeft.
Alles wat je meemaakt schiet langs je heen je hebt er weinig grip op.
Ik heb dit ook erg meegemaakt. Ik heb aan mezelf gewerkt door mijn emoties en gevoelens te herkennen en ook die emoties en gevoelens van andere mensen te onderscheiden.
Ik nam te vaak onbewust gevoelens en emoties van anderen over hierdoor kwam ik dan terecht in het stadium '' je bent er wel maar toch weer niet'' Je hebt dat jezelf aangeleerd als zelfbescherming om zo niet nog langer blood te staan aan allemaal indrukken en gevoelens.
Ik denk ook als je te lang in zulk soort stadium verkeerd en er dus niet meer uit kan komen word de wereld om je heen niet meer echt omdat je het niet meer kan voelen. Hierdoor komen denk ik na langere tijd ook psychosches uit voort.
Nu ik heb geleerd mijn gevoelens en emoties te kennen en die van anderen te onderscheiden van mij heb ik hier veel minder last van.
Ik moet alleen uit kijken met sommige personen en drukke omgevingen omdat ik dan weer naar die zelfbescherming terug kan keren. Dat voel ik dan ook gelijk en neem ik ook rust erna om mezelf te kunnen herstellen.
Liefs aNNe