Loading...
nl

simpel recept voor 20 personen gezocht

Helma
Helma sep 22 '08
A.s. zondag komen er 20 eters: ik heb gezegd dat ik wel iets zou bedenken. Maar nu puntje bij paaltje komt, weet ik niet wat! Het zijn geen mensen die zich wagen aan allerlei exotische en vreemde dingen: wat moet ik ze in hemelsnaam voorzetten? Tomatengroentesoep? Wat saai! Het moet eigenlijk zaterdag te maken zijn. Wie helpt?
Delen:
Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 22 '08
Grappig ik had gisteren ook (onverwachts) bezoek. Heb broodjes tzatziki (zo klaar), garnalen in knoflook gebakken (zo klaar en erg goedkoop bij de jumbo), tomaten salade, paprika, broodjes, vissticks (voor de kids) en scrambled eggs met ui en tomaat. ´k Had toevallig wat venkel van de buren gekregen, dus die er ook maar bij gedaan. Simpel maar gezellig en toen mijn vriendin vroeg of ze kon helpen, heb ik dat dankbaar aangenomen want in organiseren ben ik een ramp, dus zij heeft haar eigen eitjes gebakken. laugh

Jij krijgt wat meer gasten, dus waarom geen soep met veel lekkere broodjes (sauzijzenbroodjes) en wat salade? Een beetje pasta, parika en provencaalse kruiden in de tomatensoep maakt er een ministrone soep van die de maag goed vult.En meteen een kopje koffie/thee (eventueel met slagroom) en een plakje cake na als afsluiter.

Is allemaal niet zo gek duur, niet zo gek veel werk, past bij het seizoen en zo hou je nog wat energie over voor je gasten. Een topkok zei wel eens, de grootste fout die mensen maken als ze gasten krijgen is ingewikkelde dingen koken. Simpel is net zo lekker! Dat heb ik eigenlijk altijd onthouden.
grin
Helma
Helma sep 22 '08
Is een goed idee Bezoeker! Een beetje van jou, en een beetje van mezelf... die soep, met wat vulling erin, is slim: de broodjes voor de lekkerbekken!
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 22 '08
Ik heb zaterdag ook gekookt. Champignons in bierbeslag. Erg lekker met knoflooksaus en snel te maken. 3 minuutjes frituren en er is een flinke bak klaar.

Ook doet een goed gevulde salade het altijd goed. Die kan je namelijk ruim van te voren klaar maken, en kan je dan gewoon neerzetten. Heb je weer tijd over voor de echte dingen die warm moeten zijn. Zorg wel voor zoveel mogelijk verse ingredienten, want dat proef je goed. Verse kruiden zijn daarom zeer aan te raden.
Helma
Helma sep 22 '08
De salade die Raymond me leerde (koken is nooit mijn sterkste kant geweest) bestaat uit trostomaat, komkommer, feta met dus die tuinkruiden: jammer is dat ik dan weer niet onthouden heb wat voor tuinkruiden dat moeten zijn, tssssssss... en ik wil hem niet bellen voor elke wissewasje, hihihi...
Nog niet de helft van mijn familie lust champignons... veel neefjes en nichtjes die zitten te prikken op hun bord bij het zien van rood en groen: zolang het bruin is (knakworsten, frikandellen en gehaktballen) gaat het nog wel...
In ieder geval, inspiratie genoeg voor zover! Thanks!
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 22 '08
Champignons in bierbeslag, hebben een mooi bruin korstje en zijn gefrituurd en er zit bier in wink. Als dat niet overtuigend is smile.
silke
silke sep 22 '08
Dit is een typisch superlekker Belgisch gerecht. Gentse waterzooi is een maaltijdsoep. Ik heb hier een recept voor 10 pers. maar dan doe je de ingrediënten x2

Gentse waterzooi

Waterzooi is een kippesoep die als hoofdgerecht is bedoeld

Ingrediënten voor 10 personen

5 graankippen van 900 gr
400 gr ui
300 gr stoofprei
200 gr bleekselder
400 gr wortel
2,5 liter gevogeltefond
200 gr blanke roux
2,5 dl liaison
20 gr grofgehakte kervel
kruidenboeket met 3 blaadjes laurier
peper en zout
op z'n engels gekookte aardappeltonnetjes (3 per persoon)
Bereidingswijze

Versnij de kip in 4 stukken en maak van elke van de 4 stukken paupiettes
Snij de rei, selder en wortelen in julienne
Snij de ui in de halft en snij nadien in superfijne plakjes
De kip in ontvette gevogeltefon met kruidenboeket net onder het kookpunt gedurende ongeveer 30 minuten garen
na 25 minuten de julienne toevoegen zodat ze beetgaar zijn
De gekookte aardappeltonnetjes bereiden
Het pocheervocht door een sauszeef zeven en de groentejulienne afzonderlijk bewaren
Veloutésaus bereiden met 3,5 liter van het pocheervocht
Door een sauszeef gieten
De saus met een liaison afwerken
Kip en groentejulienne in een soepbord schikken
Oversauzen
De gekookte aardappeltonnentjes schikken
Met grofgehakte kervel bestrooien
Handig om weten

Je kan uiteraard met de kip en de karkassen een fond maken en deze gevogeltefond als basis gebruiken voor de veloutésaus
Ingrediënten voor 4 porties

1 braadkip van 1 kilogram
1 dikke ui
4 preien
3 wortels
½ witte selder
1 kruidentuiltje (1 laurierblad - 2 peterseliestengels - 1 takje tijm of 1 koffielepel tijm)
30 gr boter
40 gr bloem
2½ deciliter room
peper en zout
1 eetlepel gehakte peterselie
enkele druppels citroensap
gekookte aardappelen
Bereidingswijze

Was de kip, leg ze in een kookpot en zet ze onder water
Voeg er de gesnipperde ui, het preigroen, de selderblaadjes en peper en zout aan toe (bewaar de selderstengels als garnituur).
Breng aan de kook en voeg het kruidentuiltje toe.
Laat de kip in ongeveer 30 minuten zachtjes gaar sudderen.
Haal de kip uit de kookpot, zeef het vocht door een puntzeef en laat dit nogmaals goed inkoken, zodat u nog 1½ liter overhoudt.
Versnijd de kip in bouten en wit- of borstgedeelte.
Verwijder het vel en houd het kippevlees warm.
Reinig de wortels, het preiwit en de seldertakjes en snijd ze in juliënne of staafjes.
Stoof de wortel en de selderreepjes in een weinig vocht en voeg er na 3 minuten de prei aan toe.
Laat dit alles nog enkele minuten samen krokant gaar stoven.
Houd alles warm.
Smelt voor de roux 30 gr boter en roer er de bloem door.
Giet er de ingekookte gevogeltebouillon op en breng even aan de kook.
Giet de room erbij en ga na of het geheel voldoende is gekruid.
Kruid eventueel bij met peper en zout.
Werk de gevogelte-veloutésaus met enkele druppels citroensap af.
Voeg als afwerking zowel de kip als de groenten bij de veloutésaus.
Laat nog even opkoken en serveer warm (strooi er net voor het opdienen versgehakte peterselie over).
Presentatie
Het wordt opgediend in diepe borden, met een lepel voor de bouillon en een mes en vork voor de kip en de groenten.

Een makkelijkere versie van waterzooi maar of deze beter is weet ik niet.

Ingrediënten voor 4 personen:

1 braadkip, in stukken
2 sjalotten, fijngesnipperd, 2 wortels, 2 preien (in julienne)
3 takjes groene selder, fijngehakt
100 g kleine champignons
handvol verse peterselie, fijngehakt
enkele blaadjes basilicum
½ l water, 3 dl room
arachideolie, boter, bloem
peper, zout, nootmuskaat, paprikapoeder

- Doe de wortel, prei, champignons en selder in een halve liter kokend (gezouten) water en laat ze hierin zo'n 5 minuten koken. Schep de groenten uit het water en hou het kookvocht.
- Bak de kippenstukken aan in olie en voeg de sjalotten toe, overgiet de kip met het kookvocht van de groenten en draai het vuur laag. Laat in zo'n 25 minuten gaar worden. Neem de kippenstukken uit de pan en zeef het kookvocht.
- Maak een blonde (mooi gebonden) roux met boter, bloem en het kippen kookvocht, voeg de rest van het kookvocht en de room toe en kruid met peper, zout, nootmuskaat en paprikapoeder.
- Voeg de gekookte groenten en de kippenstukken weer toe aan de saus en warm even door.
- Verdeel de kip, groenten en saus over grote borden en werk af met verse peterselie en een blaadje basilicum.
- Is lekker met volkorenbrood maar ook met gebakken aardappeltjes.

Hopelijk ben je er iets mee

groetjes silke

Helma
Helma sep 27 '08
Leuk, al die recepten! Dank jullie wel voor het meedenken.
Ik ben eruit: erg simpel. Voor de groten maak ik nasi, voor de kleintjes patat. Klaar.
Lena
Lena sep 28 '08
Zou je het recept nog willen opschrijven van de nassi?,ben altijd benieuwd :)(als je er tijd voor hebt uiteraard)
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 6 '08
En hoe was het?
Helma
Helma okt 6 '08
Hoi Lena,

dan schrijf ik het recept op voor een grote groep mensen: ik weet anders niet hoe ik de berekening aan moet passen, maar je kunt natuurlijk de benodigdheden door de helft doen:

2 doosjes conimex nasi speciaal
1 doosje (kastanje) champignons
2 stengels bleekselderij
1 ui
flinke theelepel sambal oelek
600 gram kipfilet, in kleine blokjes gesneden
1 nasi-groentepakket, met spaanse peper
700 gram snelkookrijst of zilvervliesrijst
2 eieren

Je volgt eigenlijk de uitleg op de verpakking van conimex, maar met de groente voeg je ook de spaanse peper, ui en bleekselderij toe, en ook de sambal voeg je toe aan de groenteprut.
Als Raymond kookt, worden er nooit doosjes of potjes gebruikt, maar aangezien ik dat zelf nog niet goed weet, deed ik het toch maar met een vertrouwde verpakking. Misschien teleurstellend, maar er werd goed van gegeten! Oh ja, de eieren voegde ik toe toen de groente geroerbakt was, door de groente in het midden aan de kant te schuiven en de eieren erin te stollen en in kleine rondjes te roeren, net zolang tot het goed gestold was en opgenomen werd door de rest.
Raymond maakt ook altijd zelf een flinke pan satesaus, met een pot pindakaas enzo: dit is absoluut de lekkerste satesaus, maar ook daar waagde ik me niet aan, dus ik had 20 zakjes sate warm gemaakt, wat ook nagenoeg op was. € 0.29 cent bij de Lidl.

In het verleden waagde ik me niet aan zo'n grote groep eters: maar nu ging het eigenlijk hartstikke goed! Regelmatig kwam mijn moeder erbij staan om de nasi om te scheppen (ik had het nl. 's morgens al gemaakt, en het moest weer warm worden gemaakt.
Voor de kleintjes had ik patat gebakken, met frikandellen en kroketten, en een ijsje na.

Het was dus smakelijk en geslaagd, maar weliswaar met een doosje.
Helma
Helma okt 6 '08
Ja, ging heel erg goed Nims! Wie had ooit kunnen denken dat ik me daar aan zou wagen! Enfin, tijden veranderen, en ik word er wat sterker in om verjaardagen zonder angst en beven tegemoet te zien. We hadden zelfs vreemde hapjes gemaakt, en alles was op!

Hiervoor heb je nodig een potje guacemole, tomatentapenade en een pakje met plakken jonge kaas. Ik sneed het volledige pak kaasplakken doormidden, en besmeerde ieder plakje kaas van één helft met het groene of het rode spul. Toen stapelde ik alle plakjes op (wel groen en rood gescheiden van elkaar, niet door elkaar) en sneed ze in flinke dobbelstenen. Even op laten stijven in de diepvries, en verbazingwekkend genoeg was alles 's avonds op! Dit had ik niet verwacht. Mijn broers eten altijd de standaard dingen, maar het is leuk om eens wat uit te proberen. Ging goed dus.

Verjaardagen zijn voor mij altijd een enorme stressfactor geweest. Ik had het er wel eens over met Raymond, en hij zei achteraf: kijk, alles is goed gegaan! Waarom dan druk maken om iets wat altijd goed gaat? En ja, dat is ook zo. Men lijdt het meest door het lijden dat men vreest, wat nimmer op komt dagen.
Thomas A
Thomas A okt 6 '08
hi, wordt tijd dat er een recepten topic geopend gaat worden!
Lena
Lena okt 7 '08
smilehoe meer hoe liever,ben nog steeds benieuwd naar jullie persoonijke lekkere gerechten
bedankt helma voor je nassi gerecht.
admin
admin okt 21 '09
Kaassoep

3,33 kg gehakt
5 Liter vleesbouillon
1667 gr Smeltkaas met kruiden
1667 gr prei
3,33 TL Oregano
3,33 TL Thym
3,33 TL Rozemarijn
3,33 TL Peper, gemalen
1,67 TL zout
1,67 TL Chilipoeder
6,67 EL Olijfolie

wat gesneden stokbroden erbij of getoast brood met wat olijfolie besprenkeld en een lekkere verse salade.
Islandlady
Islandlady okt 21 '09
Owhhh heb geen pan voor dit recept smilenooit gehad ook maar dat lijkt me wel heel erg lekker.
dank je voor het recept!
admin
admin okt 21 '09
is voor 20 personen berekend. je kan het natuurlijk gewoon verminderen. is echt lekker en je kan er niet veel van op. het zit gelijk, op z,n hollands gezegd. smile
Islandlady
Islandlady okt 22 '09
Ja dat kan ik wel hoor het verminderen smilelaat het je weten als ik het gemaakt heb smile
Helma
Helma okt 22 '09
binnenkort wil ik pindasoep maken, het is meer dan een jaar geleden dat ik dat at! Mijn jongste is er zoooo gek op! Eerst maar even snuffelen voor het recept op internet.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki