Loading...
nl

Heesheid / Stem kwijt

JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 9 '08
Sinds vandaag (begon gisteravond) is mijn stem hees en zelfs bijna weg. De verkoudheid is dus overgeslagen naar mijn stembanden.

Ben benieuwd wat ik hier nu weer van kan denken. Heb wel even het medische opgezocht:
bron: http://www.chvb.nl/Medische_Info/Medische_Info.asp?sAction=showdetail&medId=30
Heesheid

Heesheid is een verandering van het stemgeluid. De stem is niet helder maar ruw en de toonhoogte is veranderd. Vrouwen komen twee keer zo vaak met deze klacht bij de huisarts dan mannen.

Oorzaak

De meest voorkomende oorzaak van heesheid is een infectie van de luchtwegen. Bij een verkoudheid, griep of andere infectie van de luchtwegen kunnen de stembanden geprikkeld raken. Als de stembanden dan enigszins zwellen ontstaat heesheid.

Een andere oorzaak van heesheid is de inademing van bepaalde stoffen zoals tabaksrook en chemische stoffen. Ook inhalatie van medicijnen zoals die gebruikelijk zijn bij astma en bronchitis kunnen heesheid geven.

Een overmatig en geforceerd stemgebruik kan eveneens aanleiding geven tot heesheid. Na carnaval, een feestje, langdurig schreeuwen kan heesheid ontstaan. Voortdurend verkeerd gebruik van de stem kan eveneens deze klacht geven. Ook psychische problemen zijn een belangrijke oorzaak van heesheid.

Soms kunnen bepaalde medicijnen (hormonen, antihistaminica, anticholinergica) heesheid als bijwerking hebben.

Tot slot zijn er verschillende lichamelijke oorzaken van heesheid: knobbeltjes op de stembanden, verlamming door een operatie of andere beschadigingen van de stembandzenuw en tot slot de zeldzaam voorkomende kanker van stembanden/strottenhoofd.

Verschijnselen

Bij heesheid kan het stemgeluid gesluierd, schor, geknepen of gebroken zijn. Soms is men de stem zelfs “kwijt”.

Om een beeld te krijgen van de oorzaak is het belangrijk te weten of de heesheid plotseling is begonnen of geleidelijk is ontstaan. Een plotseling begin duidt meestal op een virus infectie of het geforceerd hebben van de stem.

Langzaam opkomende heesheid zal eerder veroorzaakt worden door inademing van stoffen of andere lichamelijke oorzaken.

Naar de dokter?

Meestal is dat niet nodig. Heesheid wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een virusinfectie of door het geforceerd gebruik van de stem. In een tot drie weken verdwijnt de heesheid en is de stem volledig hersteld.

Wanneer heesheid langer dan drie weken bestaat is het raadzaam een afspraak te maken.

Behandeling/zelfzorg

* geef de stem rust. Dat wil zeggen niet te veel praten. Fluisteren verergert de klachten
* roken verergert de heesheid, niet roken is een belangrijke maatregel voor degene die hees is. Uiteraard is het ook belangrijk dat er in de omgeving niet wordt gerookt
* als er slijm zit rond de stembanden is stomen met heet water soms een goede maatregel. Er hoeft niets aan het water te worden toegevoegd
* stress minimaliseren, op tijd naar bed gaan en ontspanningsoefeningen ondersteunen het herstel van heesheid
Delen:
Maris1976
Maris1976 sep 9 '08
Zo zeg dat Nann, in mijn omgeving bijna allemaal gevelt, in ieder geval al mijn gezinsleden en op de scholen van de kleintjes zie ik het.
Verkouden, keelpijn, hoofdpijn, buikgriepje hier en daar.

Nims veel beterschap
Maris
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 10 '08
Aangezien ik eigenlijk nooit mijn stem kwijt ben, en dit dus de eerste keer is, heb ik er ook geen verstand van. Ik was iig niet van plan om er elk jaar een gewoonte van te maken wink.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki