Loading...
nl

positief /negatief

seppe
seppe sep 3 '08
Ik heb natuurlijk ook graag de leuke dingen en dat alles goed gaat.

Maar kan men positief of negatief niet beschouwen als het uit balans zijn.
Want tenslotte de tegenpool van positief is negatief.
En als er ergens een tegenpool is wil dit zeggen dat je maar met de helft bezig bent.
Het volledig in balans zijn is dan een neutrale houding aannemen ten overstaan van alles.
Maar is dit op zich dan ook niet positief of negatief al naargelang iemand standpunt.

Is iets positief of negatief beleven dan een deel van een groter geheel waarvan wij enkel maar een deel kunnen/willen zien?

Misschien een nogal warrige tekst.
Maar zou toch eens graag weten hoe anderen daar over denken.
Delen:
silke
silke sep 3 '08
Volgens mij moet je inderdaad een neutrale houding aannemen want negatief kan niet zonder positief en zo omgekeerd. Ik vergeleek het eigelijk met de spil van het leven (alles dus niet alleen dit leven). Een motor die je draaiende moet houden. Het is ook als een weegschaal die gelijk moet staan. positief en negatief zijn samen veel sterker dan als positief of negatief alleen. want anders heb je van het ene teveel.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 3 '08
Weet je wat het is, positief en negatief bestaan eigenlijk niet echt want het zijn allemaal waarden en meningen die jij er zelf aan hebt gegeven. Jij bent degene die iets positief beoordeelt of iets negatief beoordeelt. En dat doet ieder voorzichzelf. Ik zal een voorbeeld geven.

Stel een man vermoordt een andere man. Waarschijnlijk vind je dat negatief. Maar stel dat je weet dat die man die andere man heeft vermoordt omdat hij zijn dochter heeft verkracht, in stukjes heeft gesneden en daarnaa heeft opgegeten. Waarschijnlijk vind je het dan ineens positief dat die andere man die ene man heeft vermoord.

Dit is natuurlijk alleen maar een voorbeeld maar waar het om gaat is dat een gebeurtenis op zich helemaal niet positief of negatief is. Het is degene die ernaar kijkt, die er een positief / negatief oordeel over geeft.
Lena
Lena sep 4 '08
Toch wordt positief denken wel gepromoot smile
gast
gast sep 4 '08
Helaas ja. Dit brengt alleen maar meer onbalans waardoor de negatieve pool weer ingezet moet worden om het evenwicht te herstellen. Daarom ben ik geen voorstander van het positief doen om maar de boel positief te houden, want dat werkt dus niet. Wat voor mij wel werkt is het geheel accepteren, positief en negatief als geheel zien dus, en dan zul je merken dat de twee niet zonder elkaar kunnen en juist voor leven zorgen door de wisselwerking tussen die twee.
Sommige planten moeten eerst helemaal afsterven (negatief in onze ogen) om nieuwe planten een kans te geven (positief in onze ogen). Het geheel hiervan is dus positief en negatief bijelkaar. Ze kunnen gewoon niet los van elkaar gezien worden. En zo is het met veel dingen in het leven. Stel je voor dat niemand meer zou sterven (negatief) maar wel dat er nieuwe kinderen geboren worden (positief) dan zal het leven op aarde snel over zijn en belanden in een heel groot negatief omdat dat niet anders meer kan (overbevolking en de gevolgen daarvan). Dan nemen we niet alleen onszelf als mensheid maar ook de hele aarde mee, terwijl we dachten dat dit zo positief was.
Het één kan dus niet zonder het ander en vormt een geheel.
Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 5 '08
Ik denk dat de gevoelens die daar aan vooraf gaan vooral belangrijk voor ons zijn, voor de rest is het een beoordeling van een persoon, situatie, gebeurtenis etc..
Overwegend neutraliteit vind ik trouwens helemaal niet zo fijn, ik zie liever wat kleur, omdat me dat prikkelt en inspireert. Maar ook dat is persoonlijk natuurlijk grin
Lena
Lena sep 5 '08
ook weer yin en yang he?
Lena
Lena sep 5 '08
smileja anders wordt het maar saai.
Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 5 '08
Origineel bericht van: Lena10
smileja anders wordt het maar saai.


Haha, dat dacht ik inderdaad toen ik het schreef laugh

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki