Loading...
nl

Prikkelverwerking toen en nu

Helma
Helma sep 2 '08
Toch nog maar weer eens een uitgekauwd onderwerp aangesneden. Ik lag vanmorgen het volgende te bedenken toen ik net wakker was.

Ik ben er van overtuigd dat ik één of andere vorm van autisme heb. Boeien!
Het lijkt me makkelijker om bijv. ADHD te hebben in 1950 dan in 2008. Als je vroeger druk was, sprong je op je fietsje en race-te je zo hard als je kon over een rustig landweggetje, nonstop, om zeer vermoeid thuis aan te komen en genoegen te nemen met een glas water en een appel. Als je nu hetzelfde zou willen doen, kom je ANWB borden, rotondes, verschillende vormen van bestating, drempels, stoplichten, bussen, spoorwegovergangen, en vooral heel veel mensen tegen! (Je krijgt dan later absoluut de vraag: 'of wou je me niet zien?')
Als je daarna in huis bij wil komen, wordt je overspoeld door voicemail, sms, de radio, de vuilniswagen, de pling! van vrienden die online komen, de pling van email, de deurbel, en enqueteformulieren. Terwijl je eigenlijk alleen maar wil kiezen tussen een legpuzzel of mens-erger-je-niet. Nederland 1 en 2 was voldoende om uit te kiezen! Nu weet je het niet meer: Nintendo DS, Nintendo WII, Playstation, DVD, video of gewoon één van de 50 andere zenders! Wil je filmpjes kijken op Youtube, of wil je gewoon, met je voeten op de picknicktafel, kijken naar vallende sterren? Wil je 3 of 4 keer op vakantie? Wil je tijd-voor-tijd van je baas, of liever uitbetaald? Een uurtje squasen of een uurtje zwemmen? Digitale of analoge fotografie?

In de oude tijden had men nog niet de uitgebreide screeningsformulieren voor het testen op autisme. Je was gewoon 'druk', of 'lastig', en je werd met een kluitje in het riet naar buiten gestuurd. Je ploegde de moestuin van je opa om met je laarzen, of 'plukte er alle bloempjes af, en maakte het veel te grof'.

Is het verwonderlijk dat het nu zoveel moeilijker is om alle prikkels te verwerken? Is het niet logisch dat we nu allemaal autisme hebben? Zoveel prikkels, zoveel keuzemogelijkheden! Je moet wel verdomd sterk in je schoenen staan om anno 2008 alles op een rijtje te houden! Ik heb vier agenda's: thuis, één grote, op een speciale plank, inzichtelijk voor het hele gezin, zodat iedereen weet waar mama uithangt; digitaal thuis, digitaal op het werk, en één Succes agenda in mijn tas.
De autisten hebben dan misschien moeite met prikkelverwerking, maar is het niet andersom? Is het niet zo dat het aanbod van prikkels het toelaatbare overschrijdt? Mijn oudste dochter Marjon zei gister dat ze zoveel verschillende indrukken opdoet op weg naar school. Ze zit elke dag meer dan een uur in de bus, op weg naar school; 's middags ook weer terug! Ik zei haar; tel eens alle vormen van reclame, die je onderweg tegenkomt, zowel binnen als buiten de bus: dat is gewoon niet te doen! Vroeger telden we roofvogels, of paarden, als we op familiebezoek gingen: nu zou dat spel er heel anders uitzien.

Laatst was ik aan het tanken bij Tango, een zelfbedieningspomp. Op het moment dat ik voor de pinautomaat stond, begon er een videootje te draaien met een schreeuwerige stem. Ik sta er vaker, dus het drong allang niet meer tot me door. Ik tankte en betaalde, terwijl de reclamespot het riedeltje afdraaide. Thomas zei, toen ik in de auto stapte:'wat irritant zeg, die vorm van reclame!' Ik had niet meteen door wat hij bedoelde, maar bedacht me meteen wat er aan de hand was: ergens komt het wel je hersenen binnen, maar je doet er niks mee: toch slaan de hersenen al die bagger op. Jammer van die grijze massa! Ik stomp af.
Er zijn zoveel mooiere dingen om op te slaan. Een dal met bomen bijvoorbeeld.

Ik wil best autistisch zijn: maar dan wel in 1950! Ja, volgens mij is het dus andersom! Je krijgt vanzelf autisme in deze tijd, daar hoef je niks voor te doen! De overprikkeling vanuit de buitenwereld werkt dit gegeven in de hand. Jammer hoor. Er is iets goed mis in deze maatschappij. Ik wilde maar dat de media hier eens op insprong! laugh
Delen:
Helma
Helma sep 2 '08
Oh, ik vergis me. De media hééft al handig ingespeeld op 'autisten' zoals wij: de picto's kom je vanzelf tegen. De M van McDonalds, de witte paddestoel voor bewegwijzering, de --> voor 'volgende pagina' en een smilie voor onze gemoedstoestand. Ik kan ook gewoon typen: ik ben blij.

En wacht dacht je van een afbeelding van een prullebakje op verpakkingen? Met andere woorden: deze verpakking kun je gewoon weggooien. Ja, wat anders! In de milieubox?
Was ik er eindelijk achter welk inlegkruisje ik wilde( welk merk, met of zonder vleugels, met of zonder kleurtje-geurtje, welke dikte, welke maat, hoe goedkoop of duur), komt mijn gyneacoloog met de mededeling: ze zijn slecht voor je gezondheid!
Mijn benen scheren doe ik trouwens niet. Ik vind het onzin, maar kan tegelijkertijd ook niet kiezen of ik hars, elektrisch scheer of nat, Veet gebruik, of Silk-e-Pil aanschaf!
Maak ik er soep van? Uit een doosje, een zak, of uit een potje? Of haal ik brandnetel uit mijn eigen tuin?
sarina
sarina sep 2 '08
Helemaal mee eens! Ik heb wel eens dingen beloofd aan mensen terwijl ik stond te kopieëren. Ik wist het zelf niet meer, écht niet meer.... Ik kan helemaal opgaan in een activiteit, en kennelijk op de automatische piloot communiceren. Zou dat ook een beetje autisme zijn of zelfbescherming?
Beschermengel
Beschermengel sep 2 '08


Ja ook ik heb moeite met de tijd die nu aan de gang is ..alles is zoveel en snel..bah
Ik ga al 56 jaartjes mee op deze aarde ..maar heb echt behoefte aan vroeger. Ik denk niet dat je de enige bent Hiddenwings ..de kinderen van nu weten niet beter ..maar heb soms zo melij met ze wat ze allemaal te verwerken hebben en krijgen.

Vaak sluit ik me af van de vele indrukken die je krijgt als je de straat op gaat dat doe ik bewust ..anders kom ik doodmoe thuis.
Ik luister maar naar mijn eigen geest ..en laat me ( als het kan) me niet beinvloeden door de media, dan ben ik het gelukkigst!
gast
gast sep 2 '08
Al sinds dat ik een jaar of 9 ben wilde ik weg uit de randstad. Ik wilde naar Drenthe/Overijssel omdat ik het te druk vond in de randstad. Het is er nooit van gekomen maar nu we op Curacao wonen vind ik het toch ook wel lekker. Niet dat het hier rustig is, in iedergeval niet in het deel waar wij wonen, maar gewoon omdat de sfeer hier anders is. We hebben ook gelijk geen tv meer genomen, dat is toch ook wel heel erg lekker hoor.
Het leven is hier gewoon veel minder op hebben gericht maar meer op genieten. Niet zo moeilijk natuurlijk als je op een eiland leeft waar het altijd lekker weer is, je veel buiten kunt doen/zijn, geen of iig niet zoveel verplichtingen.
Agenda's heb ik trouwens niet zo veel gebruikt. Had ze wel af en toe maar vergat mijn afspraken daarin te zetten en als ik ze er al in zette dan vergat ik erin te kijken. Ik onthoud mijn afspraken gewoon en als het gebeurd dat ik ze vergeet dan is dat voor mij een teken dat ik er teveel heb en dus op moet gaan letten niet nog meer afspraken te maken.
Kiezen vindt ik wel altijd moeilijk. In een restaurant bijvoorbeeld. Mijn man zegt nog wel eens; voor jou moeten ze een restaurant beginnen die maar één gerecht heeft, dan hoef je niet te kiezen.
Tsja, hij heeft gelijk smileVaak vind ik teveel dingen leuk/lekker en om dan een keus te maken......
Lena
Lena sep 2 '08
zie het ook bij de kinderen,ik zou compleet gestoord worden.
maar soms raken zij toch ook nu overbelast.
nikskeuh
nikskeuh sep 2 '08
Elke dag weer zoveel indrukken en dingen verwerken, het valt soms allemaal zo zwaar.
Er zijn echt momenten dat ik gewoon alleen wil zijn, ff met rust gelaten. Gewoon lekker alles verwerken voordat ik echt doordraai.
Ik ben zelf ook nog heel jong maar merk dat het ook allemaal niet meer kan.
Ik denk dat mensen die werken tot 6 uur of de hele dag door met kinderen bezig zijn het nog zwaarder hebben.
De televisie laat ik meestal ook zijn voor wat hij is wink.
Vooral het nieuws stoort met echt.
Ik wil het gewoon allemaal niet meer horen..
admin
admin sep 2 '08
Doe maar lekker brandnetel uit je eigen tuin Helma smile
Ja we worden waanzinnig overspoeld met van alles en nog wat, ik ben het met Helma eens dat het voor autisten makkelijker was vroeger. Wellicht niet het omgaan met maar wel qua indrukken, toch denk ik dat wat Sarina zegt ook wel waar is. Autisten kunnen zich beter afsluiten van de buitenwereld en daardoor zichzelf wellicht beter afschermen hiervoor. Dus zou je kunnen zeggen dat het voor niet-autisten soms moeilijker is om met al deze indrukken om te gaan. Ik merk aan mij zelf dat ik steeds beter kan uitfilteren wat wel en wat niet belangrijk is, ik hoor het niet, zie het niet en sla het dus ook niet op.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 3 '08
Zijn we ondertussen niet Keuze-moe?

Lekker veel keus? Liever niet!

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=109010

De nieuwe Mini is er in vijftigduizend uitvoeringen. Net als hypotheken, verzekeringen, computers en gsm’s. Maar we betalen liever honderd euro meer dan dat we de telefoonrekening uitpluizen. De overdaad veroorzaakt zoveel stress dat we maar helemaal niets beslissen. Dat hoeft echter niet. Je kunt ook gewoon afgaan op je gevoel.

Nederland is keuzemoe
‘Bák jij daarmee? Met extra vergine olie? Dat moet je niet doen hoor, die wordt gíftig als je hem verhit’, zei een vriendin een keer tegen Jolet Plomp. ‘Onzin natuurlijk’, zegt Plomp, arbeidspsycholoog en deskundig op het terrein van de besliskunde. ‘Maar het kan je z- aan het twijfelen brengen. Er zijn ik weet niet hoeveel soorten olijfolie te koop en er komt zoveel informatie over voedsel op je af, dat je nergens meer zeker van bent. De hele dag moet je keuzes maken. Olijfolie is natuurlijk beter dan boter, hoewel Becel-producten weer beter schijnen te zijn dan olijfolie. Niet alle olijfolie is geschikt om te bakken, toch? En biologisch; dat is natuurlijk beter voor het milieu, maar weer erg duur... Ik ben er gewoon mee gestopt, met dit soort zinloze exercities’, zegt Plomp. ‘Ik ga gewoon op mijn gevoel af.’
Plomp is niet de enige die ervoor kiest om vaker niet te kiezen. Vijfendertig miljoen euro gaven de ziektekostenverzekeraars de afgelopen vier maanden uit aan reclame. Ze willen nu alvast klanten binnenhalen v--r de invoering van de verplichte basisverzekering volgend jaar. Vijfendertig miljoen, dat is meer dan in heel 2003 samen. Allemaal weggegooid geld. Want 98 procent van de klanten blijft gewoon zitten waar hij zit. Ondanks die 35 miljoen en ondanks de website (www.kiesbeter.nl) die minister Hoogervorst liet optuigen. De minister ergert zich eraan dat sommige ziektekostenverzekeraars niets doen om de stijgende kosten van de gezondheidszorg in de hand te houden. Als de kosten zichtbaar worden, stappen de mensen bij bosjes over, verwachtte hij. Maar helaas. Ziektekostenpremies en voorwaarden vergelijken; het blijkt gewoon te veel werk. Laat maar zitten, denken de meeste Nederlanders.
Jammer voor Hoogervorst, want die keuzevrijheid was nu net een cruciaal onderdeel van de nieuwe ziektekostenplannen. Om het ziektekostenstelsel efficiënter te krijgen, heeft de overheid een stok achter de deur nodig. En die stok, dat hadden de vrijheidslievende burgers moeten zijn, met hun voorliefde voor de vrije keuze. Hoogervorst was dan ook zichtbaar geïrriteerd. Mogen ze eindelijk kiezen, blijven ze gewoon zitten! En dat terwijl de ziektekostenpremies bij sommige grote verzekeraars twee keer zo hoog zijn als bij nieuwkomers.
Hij had het kunnen weten. Twee jaar eerder, bij de liberalisering van de energiemarkt, gaven de stroombedrijven tientallen miljoenen uit om klanten met aantrekkelijke kortingen binnen te halen. Tevergeefs, bijna niemand stapte over. In een enquête zei een op de drie ondervraagden geen zin meer te hebben om te kiezen.


Dertig soorten groenten
Nederland is keuzemoe. Dertig jaar bevrijding op ieder denkbaar terrein, moreel, seksueel en economisch, heeft ons ongekende vrijheid gebracht. Of het gaat om onze opleiding, relatie of carrière: kiezen zullen we. Trouwen of niet trouwen, nu of over tien jaar? Kinderen of geen kinderen? Universiteit of niet, en welke studierichting dan?
Jolet Plomp, die een boek schreef over de psychologie van het beslissen (Beslissen doe je zo verschijnt deze maand): ‘Ik ben opgegroeid in de jaren vijftig. Toen was er op alle terreinen heel weinig te kiezen. Je hoefde bijvoorbeeld nauwelijks na te denken over wat je at. In de winter waren er drie soorten groenten. Het werd hutspot of boerenkool. Nu heb je, hoeveel, dertig soorten groenten? Het hele jaar door. En je moet nu op je gezondheid letten, niet te vet, niet te veel koolhydraten, veel vezels.’
De gemiddelde supermarkt telt nu twintigduizend producten tegenover vijfhonderd in de jaren zestig. In het zuivelvak liggen meer verschillende producten dan vroeger in de hele winkel. Een vestiging van Albert Heijn in het centrum van Amsterdam verkoopt 89 soorten brood. De assortimenten werden, in het jargon van de winkelwetenschappers, breder én dieper: niet alleen kwamen er nieuwe producten bij, van bestaande producten kwamen ook eindeloos veel varianten in de schappen terecht.
Nog zo’n ijverige volkje: uitgevers. Er verschijnen jaarlijks zeventienduizend boeken in Nederland, tegenover zevenduizend in 1960. Maar kiezen uit al die titels doen we al lang niet meer. We schaffen allemaal dezelfde beproefde bestsellers aan, zoals De Da Vinci Code. Mode, ook zo’n keuzeparadijs. Vroeger wist je: ik moet een 501 van Levi’s hebben. Tegenwoordig brengen modeketens als H&M dertien collecties per jaar uit. Dertien! Het lijstje is moeiteloos uit te breiden: tv-zenders, tijdschriften, cd’s, restaurants, vakantiebestemmingen, overal explodeerde het aantal keuzemogelijkheden. Of neem automodellen: alleen al de nieuwe Mini is dankzij 250 opties te verkrijgen in vijftigduizend verschillende uitvoeringen.
Het Sociaal en Cultureel Planbureau constateerde in 2003 dan ook dat Nederland een ‘meerkeuzemaatschappij’ is geworden. Dat klinkt ideaal, maar paradoxaal genoeg constateren onderzoekers van het SCP: ‘De noodzaak om keuzes te maken versterkte gevoelens van rusteloosheid en had tot gevolg dat ook de vrije tijd niet van stress en gejaagdheid gevrijwaard bleef. Tussen 1977 en 2000 steeg het aandeel mensen dat zich in de vrije tijd gejaagd voelt van dertig naar veertig procent.’
Die rusteloosheid ervaren we niet alleen omdat we zo vrij zijn om te kiezen uit zoveel dingen, maar ook omdat het aantal keuzemomenten groeide. Supermarkten sluiten tegenwoordig pas om negen uur. Meubelboulevards zijn op zondag open. Pinnen kan op ieder moment van de dag, en op het internet kan álles áltijd. ‘Voor wie kan slapen maar nog niet wil, en voor wie wil slapen maar nog niet kan: 24 uur per dag bankieren’, adverteert de ABN Amro Bank in zijn laatste commercial.


Ervoor kiezen om niet te kiezen
Bernard Nijstad, hoofddocent arbeidspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam, doet al geruime tijd onderzoek naar ‘beslissingsvermijdingsgedrag’. Keuzestress is volgens hem niet zomaar een modieuze term, maar bestaat echt. ‘Veel mensen ervaren sterke emoties of angstgevoelens als ze geconfronteerd worden met een belangrijke keuze. Vooral als ze het gevoel hebben dat ze geen grip hebben op die keuze, en dat komt steeds vaker voor. Ze vertonen ook fysieke reacties in de vorm van een verhoogde hartslag en bloeddruk, typisch stressverschijnselen. Dan ontstaat vermijdingsgedrag. Ze lopen met een grote boog om de beslissing heen.’ Nijstad noemt dit de ‘default optie’; ze kiezen ervoor om niet te kiezen.
Nijstad onderscheidt twee soorten persoonlijkheden als het op keuzegedrag aankomt, de satisfiers en de optimizers. De eersten zijn functioneel lui als het op kiezen aankomt. Ze hebben geen zin in gedoe. Goed is goed genoeg. Het tweede type neemt alleen met het beste genoegen. Alle specificaties en alle prijzen moeten worden vergeleken. Mensen van dat type krijgen het steeds moeilijker. Ze worden gefrustreerd in hun drang om alles te willen weten. Het ontbreekt hen aan tijd. Er moeten domweg te veel keuzes gemaakt worden, zegt Nijstad. ‘Als er veel alternatieven zijn, zie je dat mensen minder vaak gaan kiezen. De energiebedrijven en ziektekostenverzekeraars merken nu dat er een verzadigingspunt is bereikt.’
Een mooi experiment in dit verband wordt beschreven door de Amerikaanse psycholoog Barry Schwartz in The paradox of choice: Why more is less. In een delicatessenzaak werden klanten geconfronteerd met een aantrekkelijke uitstalling van 24 verschillende soorten jam van een exclusief merk. De belangstelling is groot. Heel interessant vindt men al die jammen. Wat een keuze! Een dag later wordt dezelfde uitstalling beperkt tot zes soorten jam. Die uitstalling baart al aanzienlijk minder opzien. Maar als het op kopen aankomt, wint de kleinere uitstalling glansrijk. De uitkomst geldt volgens Schwartz ook als het gaat om pensioenvoorzieningen, potentiële liefdespartners of frisdranken. Hoe meer er te kiezen valt, hoe minder we geneigd zijn een keuze te maken. Hier geldt de wet van de afnemende meeropbrengsten: iedere nieuwe keuzemogelijkheid voegt minder welzijn toe dan de voorgaande. Voorbij een kritisch punt neemt dat welzijn zelfs af. Dat komt volgens Schwartz doordat aan het keuzeproces ook psychologische kosten verbonden zijn zoals tijd, spanning, onrust, hoge verwachtingen en zelfverwijt bij verkeerde keuzes. Die kosten nemen toe naarmate het aantal keuzemogelijkheden zich uitbreidt.


Waarom zijn al die apparaten niet eenvoudiger?
Wie op zoek gaat naar de oorsprong van die overdaad aan keuzes, komt bijna vanzelf terecht bij de computer en het internet. De computer was het eerste apparaat waar bij aanschaf eerst de vraag moet worden beantwoord: ‘Wat wilt u ermee gaan doen?’ En nu die computer een centraal onderdeel is van vrijwel alles waar een stekker aan zit, moet die vraag bijna wekelijks beantwoord worden. Want een mobiele telefoon is al lang geen telefoon meer, maar desgewenst ook een camera, walkman, agenda, spelcomputer, telefoonboek, mailmessenger, internetbrowser en navigatiesysteem. Het aantal afkortingen dat je moet kennen om chocolade kunnen maken van de specificaties is duizelingwekkend: sms, mms, gsm, wap, gprs, umts, vga, mp3, mpeg, usb, gps. Ontwerpers maken geen keuzes meer, maar scheppen zeeën van technische mogelijkheden, en werpen ons in het diepe.
‘Weet u waar de functie regelnummering zit in het programma Word?’, vraagt Piet Westendorp, hoofddocent visuele vormgeving van informatie aan de TU Delft. ‘U mag acht keer raden. Nee, nee, nee. Allemaal fout. Moeilijk hè? Word heeft duizend functies. Ga er als ontwerper maar aanstaan om duidelijk maken wat er allemaal kan met zo’n programma en waar het zit. Dat is niet te doen.’ Westendorp vindt het overigens schijnheilig dat we klagen over de massa mogelijkheden van Word. Want wij willen al die mogelijkheden wel hebben, maar het mag niets kosten. ‘Als je een overzichtelijk programma wilt, kan dat ook. Dan huur je de firma Baan in, die maakt software op maat. Maar dat kost wel een miljoen. Het gekke van chips is namelijk dat het ontwikkelen heel duur is, maar dat ze daarna niets meer kosten. Daarom kost één chip een miljoen euro, en een miljoen chips één euro per stuk. Dat Word zo’n betaalbaar programma is, komt juist doordat er zoveel mogelijkheden in zitten dat 750 miljoen verschillende mensen in de hele wereld ermee uit de voeten kunnen. Dat zie je ook bij heel dure hifi-apparatuur, daar zit maar één knop op. Hoe minder keuze, hoe duurder het product, dat is de paradox van technologie.’
De vraag waarom programma’s en apparaten niet eenvoudiger worden gemaakt, is volgens Westendorp al beantwoord. ‘Philips bracht in 1990 de Easy Line videorecorder op de markt voor mensen die gewone recorders te ingewikkeld vonden. Dat was na een jaar al van de markt. Niemand wilde die dingen hebben. Simpel is een mooi idee, maar niet voor ons. Wíj willen een future proof apparaat waar alle opties op zitten. Ik voorspel dat dat alleen maar erger zal worden. Apparaten zullen alleen maar méér opties krijgen, en er zal dus steeds meer te kiezen zijn. De slogan sense and simplicity van Philips klopt niet. Philips hééft geen simpele apparaten en die komen er ook niet. Omdat wij ze niet kopen.


Als je niet kiest, doe je het misschien niet goed
Inhoudsloos of niet, het feit dat Philips de slogan überhaupt adopteerde, ten koste van let’s make things better, is een teken aan de wand. We verlangen terug naar de tijd dat we bakten in Croma en met een telefoon alleen konden bellen. De film Goodbye Lenin, over een vrouw in de DDR die in coma raakt, pas ná de Wende weer ontwaakt en voor wie haar zoon de nieuwe harde werkelijkheid probeert te verbergen, bracht in Berlijn een Ostalgie-rage op gang met de Trabant, de eenheidsauto bij uitstek, als vertederend symbool. Italië is de bakermat van slow food- en slow life-bewegingen, die minder keuze propageren ten gunste van meer diepgang en kwaliteit. En ook marketeers beginnen te ontdekken dat meer niet altijd beter is. Unilever besloot twaalfhonderd van zijn zestienhonderd verschillende merken te schrappen. De belofte van eindeloze mogelijkheden heeft plaatsgemaakt voor de belofte dat alles eenvoudig zal worden. Dat is natuurlijk niet zo, maar het is blijkbaar een aantrekkelijk vooruitzicht.
Wat niet zo gek is, want de keerzijde van keuzevrijheid is dat zij leidt tot keuzedwang. Je moet kiezen, of je wil of niet. Als je geen keuze maakt voor een nieuw energiebedrijf , krijg je automatisch een contract bij je oude leverancier. Da’s ook een keuze, en misschien niet de beste. Om te voorkomen dat je misschien wel veel te veel betaalt, kruip je op een vrije zaterdagochtend morrend achter de pc om de zaken op een rijtje te zetten. Inwoners van de grote steden die zich niet op tijd verdiepen in de schoolkeuze voor hun kind, zijn veroordeeld tot de ‘zwarte’ school in hun eigen wijk. Wie niet kiest, is een dief van zijn eigen onbegrensde mogelijkheden. En wie de verkeerde keuze maakt, is helemaal de pineut. Dagelijks worden we geconfronteerd met medemensen die ons wijzen op verkeerde keuzes. ‘Heb je een nieuwe auto gekocht? Je weet dat je al een paar duizend euro lichter bent zo-dra je de garage uitrijdt, hè?’ ‘Wát heb je? Een lijfrentepolis? Die zijn niet meer aftrekbaar hoor.’ ‘Je was in New York en je bent niet naar het Guggenheim geweest? (stilte) Nee geeft niks, het verbaast me alleen een beetje.’


Vergelijkingen van vergelijkingssites
Inspelend op onze angst om het verkeerde te kiezen, zijn de afgelopen jaren talloze bedrijven ontstaan die ons helpen bij het maken van keuzes. Er is een wildgroei aan gidsjes die ons wegwijs moeten maken in de beste scholen, restaurants, hotels, wijnen, beleggingsfondsen, de lijst is eindeloos. En op het internet is nog veel meer eerste hulp bij keuzes voorhanden. De site Bellen.com, vier jaar geleden opgezet door de toen zestienjarige scholier Ben Woldring, werd zo’n succes dat Woldring er een bloeiend bedrijf van vergelijkingssites mee wist op te bouwen. De vergelijkingssector is zo uitgedijd, dat de Consumentenbond, die zelf financieel geheel steunt op zijn vergelijkende warenonderzoeken, zelfs vergelijkingen publiceert van vergelijkingssites.
Toch helpen die gidsjes niet echt, denkt Jolet Plomp. ‘Een van de redenen dat we kiezen zo moeilijk vinden, is dat de strategie die we daarbij volgen nog dateert van toen we op de savannen leefden. Wij zijn niet gewend te kiezen, maar om de schaarse kans te pakken als die zich voordoet. Het hele concept keuze was de mensen gedurende het grootste deel van de geschiedenis vreemd. Nu zijn er zoveel keuzemogelijkheden dat die strategie niet meer werkt. Als je honderd kansen hebt, kun je ze niet allemaal meer pakken. Nu moet je aan de andere kant beginnen: je moet weten wat je zélf eigenlijk wilt. Zolang je dat niet weet, zal iedere beslissing zwaar zijn. Hoeveel hulp je er ook bij haalt, je blijft twijfelen.’
Daar zit meteen het probleem, volgens Plomp, want ons ‘zelf’ kennen, is volgens de laatste inzichten der psychologie veel moeilijker dan we dachten. Freud schonk de wereld het onderbewuste, hij doelde daarmee op drijfveren die werden ingegeven door gebeurtenissen in onze jeugd. Als we die maar eenmaal zouden doorgronden, zouden we onze onredelijke drijfveren kunnen uitbannen en bewust levende, rationele mensen worden. Niets is echter minder waar, denkt de huidige generatie psychologen onder aanvoering van de Amerikaanse sociaal psycholoog Timothy Wilson. Wilson ontdekte in een reeks experimenten een heel ander deel van onze psyche, die hij het adaptieve onderbewuste noemt. Dit is zo invloedrijk en tegelijk zo onbereikbaar dat het griezelig is. Op grond van zijn onderzoeken concludeerde Wilson al lang geleden: ‘Mensen weten niet waarom ze dingen doen.’
De eveneens Amerikaanse psycholoog Brett Pelham ontdekte bijvoorbeeld het naam-letter-effect: het verschijnsel dat veel mensen zich bij de aankoop van producten, bij de keuze van hun woonplaats, hun vrienden en zelfs bij hun beroepskeuze laten leiden door zoiets onbenulligs als een overeenkomst tussen de letters van hun voornaam en die van de merknaam, de stad of het beroep. In de stad Jackson wonen aanzienlijk meer mensen die Jack heten dan je op grond van het toeval mag verwachten. En er zijn onevenredig veel Amerikaanse dentists met de voornaam Dennis. Ongelooflijk? Het kan nog veel gekker, zegt hoogleraar sociale psychologie Ap Dijksterhuis, die zijn internationale bekendheid dankt aan onderzoek naar de invloed van onbewuste drijfveren op sociale processen. Dijksterhuis stelde in experimenten vast dat het al volstaat om mensen voorafgaand aan een intelligentietest onopvallend te confronteren met woorden als ‘professor’ en ‘intelligentie’ om de score te verhogen. Priming heet die techniek, die tegenwoordig in de psychologie veelvuldig wordt toegepast. Nog sterker, mensen worden gemiddeld iets slimmer als ze zich maar in de buurt bevinden van iemand van wie ze dénken dat hij professor is.


CD is belangrijker dan een nieuw huis
Het inzicht dat je onderbewuste een veel belangrijkere rol speelt dan we altijd dachten, heeft grote gevolgen voor het denken over keuzes en beslissen, zegt Dijksterhuis. ‘Mensen vinden altijd dat ze rationeel moeten beslissen. Maar rationeel is een heel slecht gekozen woord. Ze bedoelen dat ze moeten kunnen beredeneren, met hun bewustzijn, wat de beste keuze is. Maar dat bewustzijn is daar helemaal niet zo geschikt voor. Eigenlijk stelt het überhaupt niet zoveel voor. De capaciteit ervan is te beperkt voor complexe problemen. Zo staat het vast dat een mens bewust maar zeven dingen tegelijk kan onthouden. Als je twee auto’s vergelijkt op drie aspecten, is je bewustzijn al ‘vol’. Je onderbewustzijn heeft die capaciteitsproblemen niet. Dat is een gigantische harde schijf waar bijna niets verloren gaat.’
Dijksterhuis onderzocht wat de beste keuzestrategie is in een experiment waarin hij mensen vijf verschillende posters voorlegt met de vraag welke ze het liefst thuis willen ophangen. Eén groep werd gevraagd met-een te beslissen, de tweede groep moest eerst vijf minuten nadenken over de keuze en de laatste groep zag de poster, en ging vervolgens gedurende vijf minuten iets heel anders doen alvorens te kiezen. De laatste groep bleek steeds de beste keuze gemaakt te hebben: zij waren achteraf het meest tevreden over hun keuze. ‘Het interessante is dat bij die laatste groep de keuze vrijwel op eigen houtje is gemaakt door het onderbewuste’, zegt Dijksterhuis. ‘De zogenaamd rationele beslissers en de snelle impulsieve beslissers waren achteraf veel minder blij. Het frappante is dat de onbewuste beslissers béter scoren naarmate de beslissing complexer is. Anders gezegd: het heeft meer zin om goed na te denken over de keuze van een cd dan over je nieuwe huis. Blijkbaar is je onderbewuste ­ je zou het ook je gevoel kunnen noemen ­ heel erg goed in beslissingen nemen.’


Meeste mensen gaan gewoon af op hun gevoel
Het enige nadeel van het onderbewuste is dat het werkt als een zwarte doos: je weet wat je erin stopt en wat eruit komt, maar het afwegingsproces zelf blijft onbekend. Daarom verzinnen we achteraf allerlei ‘rationele’ argumenten om onze keuze te verklaren, zegt Dijksterhuis. ‘Als je een nieuwe auto koopt, kan het best zijn dat je beslist op grond van de kleur blauw. Maar dat weet je niet, want het gebeurt in je onderbewustzijn. En zelfs al zou je het weten, dan geef je zoiets natuurlijk nooit toe. Dus vertel je je vrienden dat het zo’n handige auto is, of dat de prijs precies goed was. Dat noemen we cognitieve dissonantie reductie. Je kunt ook zeggen: gelul.’
Jolet Plomp kent daar nog een mooi voorbeeld van: ‘Wist je dat autoadvertenties het meest gelezen worden door mensen die net zo’n auto hebben gekocht? Die zoeken bevestiging van hun keuze. En mensen die gaan scheiden hebben ook altijd een heel verhaal. Maar er is helemaal geen verhaal, ze willen gewoon weg bij die ander.’
Het is dit soort wetenschap die Plomp enthousiast doet uitroepen dat ze helemaal geen moeite heeft met kiezen. ‘Ik vind het juist ontzettend leuk, al die keuzemogelijkheden. Ik deel de opvatting van Barry Schwartz niet dat meer keuze slecht is. Keuzestress bestaat wel, maar die is dan meer het gevolg van een perfectionistische persoonlijkheid, dan van de hoeveelheid mogelijkheden. De meeste mensen hebben uitstekende strategieën om om te gaan met veel keuzes. Ze gaan bijvoorbeeld alleen nog maar op het plaatje op de pot jam af. Of ze kiezen wat ze in de reclame zagen, of wat een vriendin ook heeft. Of ze beslissen één keer dat ze hun autogordels áltijd om zullen doen en denken er vervolgens niet meer over na. En waarom niet? Waarom zou je je druk maken of je wel de allersuperbeste wasmachine hebt? En als de machine in deze winkel vijftig euro duurder is, wat dan nog? Misschien heb je wel honderd euro aan tijd bespaard door niet naar een goedkopere te zoeken.’
In Beslissen doe je zo beschrijft Plomp verscheidene strategieën om tot overwogen keuzes te komen. ‘Maar waarom zou je keuze eigenlijk verantwoord moeten zijn? En wat ís dan verantwoord? Is het onverantwoord om te kiezen voor een auto omdat hij blauw is? Of omdat de verkoper zegt dat het de beste is? Omdat het merk zo mooi klinkt? Je moet je niet gek laten maken door de vraag wat objectief het beste is. Kiezen gebeurt grotendeels onbewust; je kunt dus net zo goed op je gevoel afgaan.’
gast
gast sep 3 '08
Zo, Nims. Over lappen tekst gesproken wink
Grunie
Grunie sep 3 '08
Helemaal waar Hiddenwings! Het begint volgens mij al bij het baby zijn. De babies van tegenwoordig moeten met papa en mama mee, dan weer hier dan weer daar naar toe. Niet af te toe maar elke dag weer. Vaak veel te veel voor z'n kleine hummel.
Helma
Helma sep 3 '08
Nims, dit is één van de weinige lappen tekst die ik helemaal uitgelezen heb! Dank je wel. Er wordt dus zelfs al veelvuldig onderzoek naar gedaan. Ik ben dus blijkbaar niet de enige die zich hiermee bezig hield. Geweldig stukje.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 3 '08
Haha, graag gedaan.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 3 '08
p.s. ik heb het zelf niet eens helemaal gelezen wink
Maris1976
Maris1976 sep 4 '08
Hiidenwings, ik kan me helemaal vinden in jouw stukje. Ik vind ook dat we worden overladen met prikkels, tv, kleuren, alles is complexer en drukker dan vroeger.

Ikzelf kan ook slecht prikkels verwerken. Heb de diagnose adhd gekregen, maar slik geen ritalin.

Maris
Helma
Helma sep 4 '08
Tja Maris, we moeten het allemaal maar bij kunnen benen. En als je er dan iets meer moeite mee hebt dat de gemiddelde yup, krijg je gelijk een sticker met één of andere vergezochte afkorting. Ik ben er klaar mee.
Helma
Helma sep 22 '08
AFgelopen vrijdag een gesprek gehad op school, over de PDDnos van mijn jongste (of gewoon, omdat ze zo uniek is).

(let wel: dit is haar 1e jaar als brugger op een vreemde school. Bovendien werd ze in de 1e week voor het eerst ongesteld, dus een hoop stress, ook voor mij)

Ik was behoorlijk boos, omdat ik de 1e week al gebeld had voor een gesprek om uit te leggen wat voor kind Sandra is, maar te horen kreeg van haar mentor, dat zij mentor-af was, en dat er nog gezocht werd naar een nieuwe mentor. Inmidels wist ik nog steeds niet, na drie weken school, wie de nieuwe mentor zou worden. Dus ik maar eens gebeld. Enfin, vrijdag gesprek. Sandra, mijn dochter, verzuipt in het huiswerk, en heeft moeite met het opstarten van huiswerk, en het overstappen naar het volgende huiswerk: eigenlijk gewoon niet tot een nieuwe actie kunnen komen dus.

M.i.v. dit jaar is er GEEN huiswerkgroep meer op deze school, omdat het geld op is (iets wat zij juist nodig heeft): meneer stelde voor dat S. elke dag uit school het huiswerk voor de volgende dag op school komt maken. Ze moet dus én de boeken voor vandaag, én die voor de volgende dag mee. Ik zei: als ze iets vergeet door mijn toedoen, dan doe ik dit niet omdat ik laks ben, maar omdat ik zelf ook wel eens wat vergeet. Ik vertelde daarop dat SAndra eigenlijk veel van mij weg heeft, en dat ik ooit getest zou worden, maar dit niet nodig vond: daarop gaven de 2 docenten aan dat ik mezelf maar moest laten testen, zodat het leven van S. ook makkelijker zou worden! Hhaahah, hallo, over wie gaat het hier? Ik heb vanmorgen gemaild met de mededeling dat ik geen ondersteuning nodig heb voor mezelf, maar dat ik me zorgen maak over Sandra: ze is vorige week de 2e tas met gymkleren kwijtgeraakt. Zodra de reserve-gymkleren op zijn hier, zal ze op blote voeten gymen, in haar spijkerbroek: als docenten mij dan vragen of ik geen geld heb voor gymkleren, dan sla ik ze. Simpel.
Ik mailde bovendien dat ik bereid ben een rugzakje (= BAK MET GELD) aan te vragen, zodat school zorg in kan kopen om mijn dochter te begeleiden.

Gek genoeg, toen ik vorige week belde, leek meneer mij serieus te nemen, en gaf aan dat we snel in gesprek moesten: toen ik vrijdagmiddag zat te wachten in de aula, moest de concierge hem gaan zoeken. Inmiddels was meneer al 3x langs me heen gelopen, zonder te weten wat ik kwam doen: hij gaf aan dat hij de afspraak vergeten was, en ging snel nog even koffie halen voor zichzelf. Boer!

Zal mij benieuwen hoe dit afloopt. De start is in ieder geval allesbehalve vlekkeloos.
sarina
sarina sep 22 '08
Lieverd wat een stress, wat goed dat je voor Sandra opkomt! Blijf de school in de stress brengen, in plaats van jezelf en je dochter! Het ligt niet bij jullie, maar duidelijk bij hun organisatie. Tip-hint, leg zoveel mogelijk schriftelijk vast... vinden ze niet leuk! Maak een verslag van dit eerste gesprek en laat dat ondertekenen door de betreffende docenten... Zul je eens zien hoe snel ze rekening met je houden!
admin
admin sep 23 '08
Goed idee zo'n rugzakje!
Werkt voor mijn Tony prima!
Vertel niet teveel over jezelf meissie, dat is voor jou en de jouwen wel belangrijk maar niet voor school.
Voor je het weet heb je andere instanties op je nek,
Goede tip Sarina, alles op laten schrijven en bewaren in een map, hoe dikker de map hoe harder ze schrikken, vraag me niet waarom.
admin
admin sep 23 '08
By the way, ik was me aan het aankleden boven en bedacht me dat jij misschien niet weet dat je voor kids met een sticker ook extra kinderbijslag kunt aanvragen. Misschien een idee om eens na te vragen? Het is toch bijna 250 euro per kwartaal!
Pagina's: 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki