Loading...
nl

De Maya's en 2012

Ayasha
Ayasha aug 30 '08
Dit is geschreven voor een niet spiritueel forum. Het is nog niet duidelijk of dit de versie is die daar gepost zal worden. En of het zelfs gepost zal worden. Hangt van de moderators daar af. Echter wil ik het met jullie delen.



Als ik om me heen kijk, hoor en lees ik heel veel misvattingen rond het inmiddels vrij beruchtte “2012”. Volgens vele (foute) sites het einde van de mensheid, volgens sommige zelfs van de wereld! Terecht komen dan de reacties “Gaan we nog eens dood?” en “eerst zien dan geloven. Het is nog nooit uitgekomen”. Daar is echter al een eerste fout, de Maya’s hun kalender en berekeningen zijn tot nog toe nooit fout geweest. Echter, 2012 is niet het einde van de mensheid volgens de maya’s. Dat hebben wij mensen verkeerd geïnterpreteerd. Maar voor ik jullie dat kan uitleggen, is het belangrijk dat ik jullie eerst een beetje over het Maya volk vertel!

De maya’s

Het Maya-volk kwam heel plots in midden Amerika opzetten rond 1000 V.Chr. , meer bepaalt in Honduras, Guatemala en Zuid-Mexico. Wanneer men aan Maya’s denkt, denkt men vaak aan een Indiaanse stam. Echter waren de Maya’s degene die als eerste van de “pre-colombiaanse volkeren” het schrift kenden. Bovendien hadden ze een zeer precieze kalender. Die werkte echter niet zoals onze hedendaagse kalender werkte. Maar daarover vertel ik zo dadelijk een beetje meer. Laten we nog heel even bij de Maya’s als volk blijven.

Zoals ik al zei begint de Maya-beschaving rond ongeveer 1000 V.Chr. In deze tijd richten de Maya’s hun eerste piramide vormige heuvels met daarop tempels of altaren in de vorm van een maya-hut op. Op dat moment kende de Maya’s nog geen schrift waardoor er eigenlijk niet zo heel veel bekend is van die periode. Men kan alleen informatie afleiden van beeldhouwwerken, huizen, tempels en schilderijen. Rond 200 N.Chr kwam het volk tot bloei. Er werden steden en piramides gebouwd (waarvan nog steeds ruïnes te zien zijn) wat aangaf dat de welvaart van het volk groot was. Rond 900 N.Chr lijkt het tij echter te keren. Niemand weet precies waarom, maar het volk komt steeds dichter bji de ondergang. Er zijn verschillende theorieën over, de een denkt dat onderlinge conflicten de oorzaak waren, maar er zijn ook aanwijzingen dat het volk simpelweg onder de voet gelopen werd door andere mexicaanse volkeren. Het was uiteindelijk de komst van de Spanjaarden die, voor het toch al verzwakte volk, de ondergang betekende.

De maya’s maakten gebruik van een “lagen-systeem” in hun eigen kleine “maatschappij”. Het volk werd, soms vrijwillig en soms onder dwang, ingedeeld in drie lagen.
De bovenste laag waren de priesters. Zij werden door de rest van de bevolking vereerd als goden. Hun huizen werden gebouwd op hoge plateaus van steen en kalk. Het volk keek hoog op tegen deze mensen welke die bovendien alles afwisten van astronomie, hun schrift, wiskunde en alles wat voor hen heilig was. Als een van de priesters overleed werd er een piramide gebouwd en samen met hem ging er veel voedsel, juwelen, kunst enz mee in het graf om het hiernamaals zo prettig mogelijk te maken voor hem. Na zijn dood, werden de piramides als een heilige plek gezien en niet meer als graf.

De middenstand bestond uit ambtenaren, tempeldiennaars ed. Zij zorgden onder andere voor de organisatie van de bouw van een piramide en hielden de boeren aan het werk.

Het grootste deel van het volk bestond uit boeren die op weinig voedselrijke gronden maïs, aardappelen, yucca (een cactus achtige plant), cacao en tomaten verbouwden. Ze kregen hun landbouwgrond door het platbranden van stukken bos. De dunne laag humus zorgde er echter voor dat er na 3 a 4 jaar een nieuw stuk woud moest worden platgebrand. (dit word ook wel eens de brandcultuur genoemd). Omdat er niet het hele jaar op het land gewerkt moest worden. Werden de boeren in de winter vaak ingezet om piramides te bouwen!

Er bestaan nu nog steeds afstammelingen van de Maya’s maar zij weten, helaas, amper waar hun voorvaderen voor stonden!

De maya rekenkunde

Dat er een misverstand is rond het jaar 2012, is eigenlijk niet eens zo heel vreemd als je weet hoe de Maya’s hun getallen-systeem in elkaar zat. Ze gebruikten nl maar twee tekens. Nl een punt en een streep. Een punt heeft een waarde van één, een streep heeft een waarde van vijf. Een groot getal bestond bij hen uit meerdere lagen. Elke bovenliggende laag is 20 maal zoveel waard. Niet zo heel vreemd dus dat er fouten gebeurt zijn bij het “omrekenen” van de Maya kalender naar de kalender die wij nu kennen.

Het maya schrift


Het maya-schrift leek al evenmin op het schrift dat wij nu kennen. Ze maakte vnl gebruik van tekens. Inmiddels is van het merendeel van deze tekens bekent wat ze ongeveer betekende. Vaak word het Maya-schrift vergeleken met de egyptische hiërogliefen. Ze zijn echter op geen enkele manier verwant aan elkaar.

Helaas hebben de Spanjaarden bij het uitroeien van het volk, ook het merendeel van de teksten vernietigd. Een wel nog goed bewaard gebleven inscriptie is de “Leiden Plate”. Deze inscriptie word in Nederland bewaard en is, voor zover bij ons bekend, een van de oudste Maya-Tijdrekeningen. De tekst is vrijwel geheel vertaald en zegt dat in het jaar 320 N.Chr (onze kalender, de Maya’s werken nl niet met jaren) Balam Ahua-Chán de troon zal bestijgen.

De Maya-Kalender

De kalender van de Maya’s was rond van vorm.
http://www.gertomat.de/mapicts/calespira.gif
Bron: http://www.over2012.nl/contact.htm

Zoals je op de afbeelding duidelijk kan zien, zag de Maya-kalender er heel anders uit dan die wat wij nu kennen. Het volk gebruikte de kalender om voorspellingen te doen op religieus en astronomisch gebied. Maar ze gebruikte bv ook de stand van de zon, de maan en de planeten om te weten wanneer ze moesten zaaien en oogsten. De Maya-kalender is ver uit de meest specifieke en correcte die wij mensen kennen. Astronomisch gezien is de kalender nog steeds accuraat.

Hoe dat die kalender nu werkte? Wel, De Maya’s kenden, net als wij, het jaar “nul” maar hadden daarvoor wel een andere datum. Naar onze kalender omgerekend viel hun jaar “nul” op augustus 3114 V.Chr. Vanaf die dag werd er geteld en wel 5200 tuns lang! Eén tun staat gelijk aan 360 dagen.

Om een datum aan te geven telde men het aantal Baktuns (= 400 tuns of wel 144.000 dagen) het aantal katuns (=20 tuns ofwel 7200 dagen) het aantal tuns (=360 dagen) het aantal uinals (20 dagen) en de kins ( 1 dag) die sinds het jaar “nul” verstreken waren. Op deze manier waren hun inscripties ook gedateerd. Maar één tun stelt bv een vis voor. Ze maakten dus gebruik van Hiërogliefen. Dit is nog een van de vele redenen waarom het ontcijferen en om rekenen van de Maya kalender zo moeilijk is. Het “verontrustende” volgens vele, is dat de Maya-kalender in, naar onze tijd omgerekend, in 2012 brutaal tot einde komt. Dit einde heeft echter niets te maken met het vergaan van de mensheid!

Waarom 2012?

Zoals ik hierboven al uitgelegd heb, werken de Maya’s niet met jaren zoals wij die kennen. Eigenlijk werken ze zelfs niet met de “cyclussen” die wij kennen (zoals jaren, maanden, weken enz). Hoe men dan bij de datum van 2012 komt? Doordat de mensheid de kalender, rekenkunde en het schrift van de Maya’s grotendeels “ontcijferd” heeft, achtte “we” ons in staat tot het omrekenen van de kalender en voorspellingen naar onze tijd. Elke fout die er gemaakt is kwa datum, zal dus geen rekenfout van de Maya’s zijn, maar eerder van ons bestaan komen.

Wat gebeurt er in en ná 2012?

De mensen die geloofden dat het het einde van de mensheid zou zijn, zullen alvast opgelucht ademhalen wanneer ze het woordje “na” zien staan. En terecht!

2012 is zeker geen dood en verderf maar wel een “einde” en een nieuw begin! De mensheid ondergaat al jaren lang een geleidelijke verandering. In 2012 zou deze verandering op zijn einde zijn en zal de mens op een andere manier gaan leven. De wanorde word hersteld en de toekomst ziet er dan een stuk mooier uit. Persoonlijk geloof ik niet in een “utopia” maar ik geloof wel dat de mensheid tot inzien zal komen, dat een groot deel van wat nu “normaal” is (denk aan de moord voor de MP3 speler en iemand neer steken bij een meningsverschil) dan niet meer zal zijn. We zullen in zien dat we fout bezig zijn en “gegroeit” zijn tot een beschaving met meer respect naar elkaar. Ook spreken de Maya’s er van dat er een aantal wijzen “weder geboren” zullen worden. Hierbij denk ik aan nieuwe leiders met nieuwe inzichten die durven te strijden voor wat goed is zoals onder andere Martin Luther king en Mahadma Ghandi dat deden! Vreedzaam verzet dat leidde tot veranderingen in de verdraagzaamheid en een heel groot keerpunt in de minderwaardige behandeling van kleurlingen.

Hoe je het ook draait of keert, 2012 zal geen einde van de aarde betekenen. Het zal zelfs helemaal niets slechts betekenen! Integendeel, het is een nieuw begin voor de mensheid met een mooiere toekomst. Hoe het allemaal precies zal zitten, zullen we pas zien als de verandering compleet is. Maar niemand hoeft zich zorgen te maken dat hij of zij niet meer zal afstuderen, geen kind meer zal krijgen, geen rijbewijs meer zal halen of nooit volwassen zal worden (in de officiele zin van het volwassen worden)

Ook moet er rekening gehouden worden met een foutmarge kwa datum. Gezien de ingewikkelde kalender, rekenkunde en het schrift waar men tot op de dag van vandaag nog niet volledig uit is.

Uiteindelijk geloven jullie wat jullie zelf willen. Ik wil jullie enkel duidelijk maken dat een hoop sites de kalender fout geïnterpreteerd hebben en dat de Maya’s absoluut niet bedoelde dat het het einde van de wereld zou worden. Wat jullie met de rest doen, is helemaal aan jullie!

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maya_(volk)
http://www.daanspeak.com/Maya01.html
http://members.chello.nl/~p-stortelder/oldciv%27s/Maya/indexmaya.htm
Delen:
fdsajkl
fdsajkl aug 30 '08
Ah mooie tekst, ziet er goed uit.
Lena
Lena aug 30 '08
kath het is ook vaak moeilijk om door de bomen het bos te zien,er is zoveel informatie over onderwerpen als 2012 enz.
het zou mooi zijn als de spirituele wereld eens eenduidig werd in al deze verhalen en niet, wel, of.
Ayasha
Ayasha aug 30 '08
Ik denk dat het spirituele daar niet toe in staat is eerlijk gezegd...Voorspellingen kunnen niet eenduidig zijn. Niemand is zeker dat ze zullen uitkomen. smile
Lena
Lena aug 30 '08
je gevoel maar blijven volgen, zouden er voorspellingen zijn die wel al eenduidig zijn?
Ayasha
Ayasha aug 30 '08
Ik vrees er eigenlijk voor Lena. smileBovendien worden voorspellingen vaak nogal vaag gedaan waardoor de mensen die ze doorgeven er hun eigen interpretatie aan doorgeven.

Ik bedenk me net dat NiMS hier bv altijd heel graag beweerd dat na 2012 "tijd" geen belang meer zal hebben. Dat de kalender daarom af loopt. Maar de Maya's zijn uitgeroeit door de spanjaarden. Hun precisie was ongelooflijk en precisie kost tijd. Wat als de Maya's door dat de spanjaarden hen uitroeiden simpelweg niet meer de tijd hadden om een nieuwe kalender te beginnen? smileIk ben er nl van overtuigt dat er zonder een besef van toekomst of verleden ook geen dromen meer kunnen zijn. Dus een wereld waarin er geen "tijd" is, zouden mensen niet overleven. Het zijn nl onze dromen die ons helpen te leven.
gast
gast aug 30 '08
Dream on smile
Ayasha
Ayasha aug 31 '08
Wat bedoel je daar mee gast?
Maris1976
Maris1976 aug 31 '08
oooh ok, dit is voor mij toch wel een opluchting, dit is trouwens ook een duidelijk beschreven stuk, ik vind dat 2012 altijd een beetje vaag wordt gehouden.
Maar ja een nieuwe wereld, is dat wel realiseerbaar?
seppe
seppe aug 31 '08
Ik geloof dat tijd zoals wij die kennen wegvalt.
De liniare tijd waarin alles elkaar gewoon maar opvolgd zonder rekening te houden met iets anders. De druk die 'tijd' ons nu geeft zal ook wegvallen denk ik omdat men tot het besef zal/kan komen dat alles toch op tijd komt.

Ik voel die druk van tijd, het absolute van tijd, nu ook al niet hoor. Heb mezelf eigenlijk nooit bezig gehouden met kalenders en elke dag data, in't school vulde ik nooit de datum in in mijn agenda.
Als je nu vraagd welke dag zijn we zou ik ook niet kunnen antwoorden. Het intersseert mij gewoon niet.
gast
gast aug 31 '08
Origineel bericht van: Kath
Wat bedoel je daar mee gast?


Gewoon zoals ik het zeg; lekker blijven dromen. Je wordt vanzelf een keer wakker wink
Maris1976
Maris1976 aug 31 '08
Hoe kan de tijd wegvallen dan?
seppe
seppe aug 31 '08
de tijdsbeleving zoals wij die nu kennen zal wegvallen, de druk die wij aan tijd gekoppeld hebben.
De meeste natuurvolkeren kennen/kende ook een andere beleving van tijd. Zij leven meer in harmonie met tijd (met alles eigenlijk).
Tegenover als wij iets zien of denken moet dit direkt gebueren.
Een project moet binnen die termijn af, ... .

Kijk naar de aswandam, vroeger pasten de mensen hun bezigheden aan aan het overstromen van de Nijl. Nu hebben ze de Nijl ingedamd met als gevolg dat er een stilstaand water is gecreërd (muggen/ziektes/vissterfte, de akkers krijgen geen vruchtbare grond meer). De natuurlijke gang van zaken/tijd is verstoord.

Natuurlijk om te (over)leven moeten er dingen gemaakt worden maar we kunnen niet altijd enkel naar onszelf blijven kijken he.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 31 '08
Origineel bericht van: Kath

Ik bedenk me net dat NiMS hier bv altijd heel graag beweerd dat na 2012 "tijd" geen belang meer zal hebben. Dat de kalender daarom af loopt. Maar de Maya's zijn uitgeroeit door de spanjaarden. Hun precisie was ongelooflijk en precisie kost tijd. Wat als de Maya's door dat de spanjaarden hen uitroeiden simpelweg niet meer de tijd hadden om een nieuwe kalender te beginnen? smileIk ben er nl van overtuigt dat er zonder een besef van toekomst of verleden ook geen dromen meer kunnen zijn. Dus een wereld waarin er geen "tijd" is, zouden mensen niet overleven. Het zijn nl onze dromen die ons helpen te leven.

Klopt dat ik dat inderdaad altijd beweer. Voor de volledigheid de maya kalender waarover we spreken is in dit onderwerp uitgebreidt over gesproken:
http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/14846/1.html



Plus alle voorspellingen die vanuit deze kalender zijn uitgekomen! (Zie plaatje)

De maya's gebruiketen inderdaad vele kalenders, er is echter een bijzondere kalender waarover steeds wordt gesproken. Deze kalender heeft de evolutie van de mensheid volledig in kaart gebracht.

Een klein detail in je verhaaltje klopt niet kath en dat is deze:
Quote:
Hoe dat die kalender nu werkte? Wel, De Maya’s kenden, net als wij, het jaar “nul” maar hadden daarvoor wel een andere datum. Naar onze kalender omgerekend viel hun jaar “nul” op augustus 3114 V.Chr. Vanaf die dag werd er geteld en wel 5200 tuns lang! Eén tun staat gelijk aan 360 dagen.

De kalender is namelijk niet linear, maar volgt een parabool.
Dag 0 was namelijk 16.4 miljard jaar! geleden.
Zie het topic voor meer details over de exacte data.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki