Loading...
nl

Abortus, ethisch verantwoord of moord?

Ayasha
Ayasha aug 29 '08
Op een ander forum las ik een vergelijkbare discussie maar dat was een gewoon paardenforum. Ik vraag me toch af hoe er op merudi over gedacht word gezien mensen met spirituele achtergrond vaak toch wat anders ingesteld zijn dan mensen zonder spirituele achtergrond.

De vraag is dus of abortus ethisch verantwoord is volgens jullie, of moord? Of zijn er verschillende situaties? Is er volgens jullie een bepaalt "maximum" dat niet overschreden mag worden? (alsin: als het 1 keer is, valt er nog over te praten, een ongelukje overkomt iedereen, maar na .... keren niet meer)

Belgie en Nederland zijn al twee landen die er heel anders over denken kwa wetgeving. De abortus wet van Nederland volgens de site http://www.abortuscentra-vlaanderen.be/

Origineel bericht van: abortuswet Nederland
Abortus is in Nederland niet officieel toegestaan.

Voor de artsen is er een uitweg die geen bestraffing tot gevolg heeft en dat is als een arts een patient krijgt die in een noodsituatie verkeerd. De beslissing hierover wordt alleen genomen door de vrouw die zwanger is.

De wet bevat geen periode tot wanneer een abortus maximaal mag worden uitgevoerd. Er wordt gesproken over een moment waarop "de vrucht in staat is buiten het moederlichaam in leven te blijven" Met de huidige stand van de techniek komt dit neer op ongeveer 24 weken.

Net zoals in Belgie hanteert Nederland een bedenktijd. Deze bedraagt 5 dagen



Origineel bericht van: abortusweg Belgie
Abortus is sinds 3 april 1990 geen strafbaar feit meer als wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden. Dit geven is bij weinig Belgen bekend.
De Abortus wet

De abortus wet bepaald er geen strafbaar feit is gepleegd als er voldaan aan een aantal punten:

* Het eerste consult en de uiteindelijke ingreep moeten uitgevoerd worden in een abortuscentrum of ziekenhuis met abortushulpverlening. Dit zijn zogenaamde "inrichtingen van gezondheidszorg". Beide instellingen moeten beschikken over een abortus voorlichtingsdienst. Er moet een team aanwezig zijn dat de vrouw op meerdere vlakken (multidisciplinair) kan begeleiden tijdens de abortus. Dit abortus begeleidingsteam moet haar kunnen informeren over abortus wetgeving en haar ondersteunen bij het oplossen van problemen.

* Abortus is een noodsituatie. De vrouw moet een verklaring afgeven waarin zij aangeeft zich in een noodsituatie te bevinden. De abortus wet geeft geen invulling aan wat een noodsituatie is. De vrouw is de enige die beslist of ze een abortus wil of niet. De vrouw is de enige die beoordeelt of er sprake is van een noodsituatie. Naast de vrouw mag er niemand op de hoogte gebracht van de abortus.

* Tijdens het eerste consult wordt de huidige situatie besproken. Als een vrouw beslist een abortus te laten uitvoeren, moet ze wellicht worden opgevangen. De mogelijkheden hiervoor worden tijdens het consult besproken. Als de vrouw een beslissing voor een abortus heeft genomen, moet ze deze beslissing op de dag van abortus schriftelijk vast leggen.

Na het eerste consult is er een wettelijke wachttijd van 6 dagen voordat de abortus mag worden uitgevoerd. Het is dus belangrijk op tijd een afspraak te maken met een abortuscentrum. Uiterlijk in de elfde week van de
zwangerschap.


Gezien hier al een verschil in zit, vraag ik me af hoe het verschil dus is tussen mensen met en zonder spirituele achtergrond. (ik kan vergelijken met het andere forum he wink)

Ik zal even een voorzetje geven door mijn mening te geven.

Persoonlijk denk ik dat abortus wel degelijk ethisch verantwoord is. Ik vind niet dat je maar elke maand richting dokter kan trekken voor abortus te laten doen omdat je onveilig seks gehad hebt (lijkt me logisch). Maar stel de condoom scheurt en de pil (die ook maar voor 96% beschermt) "laat het door". Als abortus dan niet mogelijk was zit je dus met een kleintje ondanks alle voorzorgsmaatregelen die je nam om geen kind te krijgen. Moest ik op dit moment zwanger geraken, hield ik het kind niet. Ik ben er niet klaar voor en ik wil helemaal geen kinderen. Ik kan ook begrijpen dat mensen abortus zouden plegen.

Ook vraag ik me af of mensen die zullen zeggen "het is moord! in eender welke situatie!" er wel eens bij stil staan dat zwangerschap ook kan bij een verkrachting of aanranding. Dat de vrouw dan sowieso 9 maanden lang de vrucht draagt van een man die haar gekwetst heeft tot in het diepste van haar hart en ziel. Iemand die haar gebroken heeft. Tuurlijk je kan het kind af staan, maar negen maanden lang je lichaam elke dag laten zorg draven voor de vrucht van een verkrachter?

Hoe dan ook, ik vind dus dat abortus gewoon geheel legaal moet worden. Ook in nederland. Soms is het gewoon "nodig". Ik ben er overigens ook van overtuigd dat een embryo niet "leeft". Het heeft geen herinneringen, geen gevoel, niets...Het kan niet denken...Het is eigenlijk ja... "Niets" voor mij... Bovendien voelt het er ook niets van als het weggehaald word. Het kan immers geen pijn ervaren, eigenlijk kan het helemaal niets ervaren op dat moment.



Ik weet dat dit een zeer gevoelig onderwerp is. Een dat zelfs in een klas met 17/18-jarige voor verhitte discussies zorgde. Toch zou ik jullie willen vragen met respect voor elkaars mening te reageren en goed na te denken voor je reageert om te voorkomen dat je mensen kwetst. smile
Delen:
gast
gast aug 29 '08
Ten eerste wil ik zeggen dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is hoe hier mee om te gaan. Ik denk wel dat vroegtijdige voorlichting en een taboeloos bestaan veel leed hieromtrent zouden kunnen voorkomen.
Er bestaan middelen om een abortus niet te hoeven plegen. Als je verkracht bent kun je ook een morning afterpil halen bij de dokter om te voorkomen dat je werkelijk zwanger wordt. Dit kun je ook doen als je condoom gescheurd is (dus altijd controleren of dit gebeurd is). Ik ben zelf het levende bewijs dat condooms lek kunnen zijn. Geluk voor mij dat mijn moeder geen abortus heeft gepleegt winkBij de pil is het weer even anders want wanneer is die overgebleven 4% actief. Dus om je zelf goed te beschermen ook tegen andere ziektes is een condoom toch nog de beste oplossing zolang je geen vaste, stabiele relatie hebt waar een kind ongepland ook welkom is.

Ik ben zelf tegen abortus. Niet omdat het moord zou zijn maar dat ik niet een ander levend wezen de dupe mag laten zijn van mijn onverantwoordelijkheid. Ik kan altijd nog kiezen voor adoptie. Dit betekend overigens niet dat ik anderen ervoor veroordeel als zij die keus wel gemaakt hebben.
Een vriendin van mij had ik een paar jaar niet gezien omdat ze bang was om mij te vertellen dat ze inmiddels twee keer een abortus had gepleegt. Ze wist hoe ik erover dacht en was bang voor de confrontatie. Ik heb haar dus duidelijk gemaakt dat het haar keus is en dat zij daar mee moet leven, niet ik. Voor mij is ze niet minder geworden, ze is wie ze is.
nikskeuh
nikskeuh aug 29 '08
Iedereen doet wat hij/zij het beste vindt als je een (onverwacht) kind verwacht.
Ik heb respect voor ieders keuze, als je nog niet klaar was en je laat een abortus uitvoeren dan is het nu eenmaal zo.

Zelf zou ik geen abortus willen mocht ik onverwacht zwanger geraken.
Ik ben zeker nog te jong voor een kind (18 voor degenen die het afvragen ;)) maar ik zou het niet over mijn hart krijgen denk ik om mijn 'eigen' kind weg te laten halen.

Maarja, ik denk dat ik het ook veel aan de situatie ligt, soms willen vrouwen/meisjes ook geen abortus laten uitvoeren maar moeten ze van ma en/of pa omdat ze anders hun dochter niet meer is.
Of haar partner laat haar in de steek, ze staat er financieel zwaar voor,.. ze wil het kind graag houden maar kan het niet omdat ze geen geld en tijd heeft.
silke
silke aug 29 '08
Je kan hier eigenlijk eindeloos over praten.
Ik zou het zelf niet doen. Dan heb ik het gevoel dat ik een deel van mezelf wegneem. In de meeste gevallen is het je eigen fout door onverantwoord te vrijen. In sommige gevallen gebeurd het dat vrouwen de verkeerde pil hebben voorgeschreven gekregen en alsnog zwanger geraken. In zo een situatie kan ik dan natuurlijk begrijpen dat je abortus wil doen. Ook als een vrouw zwanger wordt door middel van verkrachting. Dan vindt ik dat de wet op dat vlak uizonderingen moet maken. Het moet enorm hard zijn voor een vrouw om een kind te dragen gemaakt door een crimineel.
seppe
seppe aug 29 '08
sommige die leven verdienen te sterven, en andere die sterven verdienen het te leven. Kun jij hun dat geven? (Gandalf LOTR)

De persoon die zelf voor de situatie staat en er niet te gehaast over beslist zal zelf wel weten wat het beste is.

Natuurlijk in een medisch geval of bij verkrachting kan ik aannemen dat ze dit toepassen maar anders ben ik er 'tegen'.
Harbringer
Harbringer aug 29 '08
Ik vind het het ethisch verantwoord, het is jouw lichaam.

Er is echter 1 maar. Als het kind tever gegroeid is en daadwerkelijk alles al heeft. ( nou ben ik niet zo verdiept op dit onderwerp, is het dan niet al telaat voor abortus?) Dan snap ik dat je erop tegen kan zijn omdat het misschien pijn kan ervaren of sommige zouden zeggen al een ziel heeft?


Maar alsnog het is jouw lichaam, jouw KEUZE. NIEMAND MAG DIE VOOR JE MAKEN ANDERS DAN JIJ. Als jij geen kind wilt en het voelt als een last, of zit je op tegen de bevalling of zwanger zijn zelf of wat dan ook dan mag je het voortijdig beeindigen naar mijn mening.

Wat ik eigenlijk wil zeggen het "Individu" en het recht op "Kiezen" weegt zwaarder dan een nog niet volledig ontwikkeld organisme.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 29 '08
Quote:
De vraag is dus of abortus ethisch verantwoord is volgens jullie, of moord? Of zijn er verschillende situaties?

Hele lastige vraag want ik kan me situaties voorstellen wanneer abortus nodig is om het leven van de moeder te redden. Zoals bijvoorbeeld bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, of zwangerschapsvergiftiging.

Toch als ik het bekijk vanuit een spirituele achtergrond ben ik er eigenlijk niet op tegen. Want het aborteren is niet het beindigen van een ziel en deze zal nog gewoon verder gaan.

Daarbij weet de ingenestelde ziel volgens mij al dat het geaborteerd gaat worden, en doet juist deze reis om bijvoorbeeld nog even te incarneren en snel weer terug te gaan.
Ayasha
Ayasha aug 30 '08
Harbringer, op de 14e week, welke uiterlijk is voor een "gewone" abortus (dwz: als de abortus is omdat de moeder zich in een situatie bevind waarin zij vind dat ze het kind niet kan houden en dus een "noodsituatie") Op dat moment heeft het kind nog niets. smileIk zoek het even voor je op!
Dit komt van dezelfde site als van de abortus wet die ik hierboven al beschreef: (http://www.abortuscentra-vlaanderen.be/36.html)
Quote:
De grootte van het vruchtbeginsel hangt natuurlijk af van het ogenblik waarop de abortus gebeurt. In België waar abortus op vraag van de vrouw toegelaten is tot 14 weken amenorhea (het tijdsverloop sinds de eerste dag van de laatste menstruatie) wordt de grootte van de vrucht afgelezen op de echografie die gemaakt wordt tijdens het vooronderzoek in het centrum.
In geval van een zeer vroege zwangerschap tot maximum 7 weken amenorhea toont de echografie enkel de aftekening van de vruchtzak. Een heel klein pre-embryo is soms zichtbaar. De embryonale ontwikkeling is een continu proces. Een zwangerschap van 14 weken toont bijvoorbeeld een embryo met een kruinstuit afmeting van 82 mm en een doorsnede van het hoofd van ongeveer 27 mm.
De echografie kan dan ook confronterend zijn voor de patiënte en van de arts mag verwacht worden dat hij/zij discreet met het beeld omgaat.

Dus de vrucht is niet zo groot en nog niet levensvatbaar buiten de moeder.


Nims jou reactie vind ik nu eigenlijk heel interessant smile
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 30 '08
Wat vind je er zo interessant aan? (Ik bedoel dus, wat triggert jou?)
Ayasha
Ayasha aug 30 '08
Het even incarneren boeit me. Waarom zou een ziel zo kort incarneren? Ik dacht dat zielen altijd incarneren om dat ze nog wat moeten leren, dat ze telkens een beetje groeien en als ze volgroeit zijn andere zielen kunnen helpen of "over" gaan. Wat leert een ziel bij het incarneren in een vrucht die zal geaborteerd worden?
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 30 '08
Bijvoorbeeld hoe het is om nog even in de baarmoeder te zijn. Of misschien wel even kort opladen zodat de energie direct gebruikt kan worden hierboven. Soms kan het ook zijn om juist na de abortus als gids bij de moeder te blijven, en zal deze dat effectiever kunnen doen, als dat het echt een baby wordt.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 30 '08
Misschien is het ook wel oefenen om even geboren te worden, voor een beginnende ziel?
admin
admin sep 1 '08
Ik ben vet tegen, zou mijn dochter echter ooit zwanger raken en een abortus willen zal ik haar keuze respecteren en haar steunen.
Maar abortus staat niet in mijn woordenboek.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 1 '08
Maar als je dochter zou overlijden als ze het kindje niet zou aborteren, zou je er dan nog zo op tegen zijn, karin?
Ayasha
Ayasha sep 1 '08
Ze zegt toch dat ze haar dochter zou steunen en haar keuze zou respecteren?
admin
admin sep 1 '08
Wat mijn dochter ook beslist, het is haar keuze en die zal ik ALTIJD respecteren. Het is haar lijf en leven, simple as that.
Soms zijn kinderen te klein om te beslissen, ook ik heb mijn kinderen niet met alles volgestopt en vol laten spuiten toen ze klein waren. Soms was dat een foute beslissing, maar meestal was het juist een goede beslissing.
Ik zou mij nooit door een ander laten vertellen wat ik zou moeten doen in zo'n situatie, waarom zou mijn dochter anders willen?
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 1 '08
Jawel, maar ze zegt ook dat ze er vet tegen is. Ik was dus benieuwd of ze er dan ook nog steeds vet tegen is. Dus vandaar mijn vraag.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki