Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen. (Mat 7)
Deze verzen in Mattheus 7 geven aan dat de mens behept is met een balk waar hij kennelijk geen erg in heeft. De balk staat hier voor iemands niet- (on)bewuste zieleleven. Het is die zielsinhoud, die zich niet direct kenbaar kan maken aan zijn bewustzijn.
Wat iemand bedoelt met “mijn bewustzijn”, is dat in werkelijkheid het beeld wat hij in de loop van zijn leven van zichzelf heeft gemaakt . Zijn bewustzijn is zijn zelfbeeld, dat is opgebouwd uit het totaal aan ik-voorstellingen, die zijn eigenbelang(en) in stand houden. De balk in mijn oog staat voor die zielsinhoud, die in mijn zelfbeeld (dat is het beeld wat ik van mijzelf gevormd heb) niet wordt meegeteld.
Het on(der)bewuste ik
Het is iedereen vast wel eens opgevallen, dat de mens in zijn uitingen en daden telkens iets van die onbewuste zielsinhoud manifesteert. “Oei, ik schrok best van mezelf, dat er toen zulke lelijke gedachten in mij opkwamen” en “Waarom zeg of doe ik iets wat ik eigenlijk niet wil”?
In mijn onderbewuste bevinden zich allereerst de voorstellingen en neigingen, meestal van emotioneel pijnlijke aard, die uit het bewustzijn zijn verdrongen. Dit verdringingsmechanisme is een bekend feit, dat o.a. ook in de psychotherapie wordt erkend. In mijn onderbewuste huist ook de groep van krachten, die nog niet tot mijn bewustzijn is doorgedrongen. Die groep van krachten is mijn “erfenis” uit voorgaande levens. (...)
lees meer..... http://www.levensreis.nl/viewtopic.php?f=2&t=26
Om scherp te kunnen zien dient men zich onderzoekend in te stellen ten opzichte van het niet-ik.
In die bereidheid om zijn eigen balk onder ogen te zien, ontwikkelt zich een proces van groeiende samenwerking tot volwaardig en volledig mens-zijn.
Wie dat doet zal weinig of geen reden meer vinden om nog andere mensen te (be)oordelen.