Loading...
nl

Welke hersenhelft is bij jou het best ontwikkeld?

gast
gast aug 21 '08
Deze is ook leuk om te doen en ben wel benieuwd hoe de rest hierin is: http://www.123test.nl/brein/

Dit is mijn uitslag:

Welke hersenhelft is bij jou het best ontwikkeld?
De score duidt er op dat je qua persoonseigenschappen in balans bent tussen de rechter- en linker hersenhelft. Dit kan een aanzienlijk voordeel opleveren. Dit is echter geen reden tot zelfgenoegzaamheid. Een probleem van balans tussen de linker- en rechter hersenhelft is dat je sneller kan vervallen in twijfel dan iemand die meer uitgesproken is. Deze twijfel kan betrekking hebben op datgene wat je aan de ene kant voelt en aan de andere kant denkt. Het heeft ook betrekking op hoe je met problemen omgaat of informatie interpreteert. Soms zullen details die voor de linkerhersenhelft belangrijk zijn, worden ontkend door de rechterhersenhelft die meer oog heeft voor het grote plaatje. En andersom uiteraard. Dit kan als zeer hinderlijk worden ervaren.

Dit nadeel kan echter ook een groot voordeel zijn. Je bent in staat om aan de ene kant oog te hebben voor het groter geheel. Aan de andere kant ben je ook in staat essentiële details niet over het hoofd te zien. Waarschijnlijk beschik je ook verbale kwaliteiten om je intuïtie te uiten, te verwoorden, in een vorm die wordt begrepen door anderen. Het is een groot voordeel om over de eigenschappen van zowel de rechter- als linkerhersenhelft te beschikken. Daardoor ben je in staat zowel op de 'goede' eigenschappen van zowel de linker- als de rechterhersenhelft mee te liften.

De eigenschappen van iemand met een meer ontwikkelde rechter- of linkerhersenhelft zijn kernachtig samen te vatten in de volgende tabel. Iemand met een meer gebalanceerde achtergrond (beide helften ongeveer gelijk ontwikkeld) zal zich zowel in het rechter rijtje als het linker rijtje kunnen herkennen. Alleen minder uitgesproken op elk van de kenmerken.
Delen:
Lena
Lena aug 21 '08
dat is me nou ook wat gast,heb dezelfde uitslag tongue
Maris1976
Maris1976 aug 21 '08
ik had ook dezelfde uitslag smile
Lena
Lena aug 21 '08
zou mooi zijn als we allemaal dezelfde uitslag hebben laugh
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 21 '08
Oeps, ik zit meer in de rechterhelft blush
**Angela**
**Angela** aug 21 '08
En ik ben volgens die test in balans........mijn hersenhelften dan tenminste, hihihihihi blush
seppe
seppe aug 21 '08
Beide kanten in balans. smile
Lena
Lena aug 21 '08
zie je wel laugh
gast
gast aug 21 '08
Wat een geballanseerd geheel hebben we hier wink

Maar eh, Pacho, wat houdt het in als je rechter hersenhelft domineerd?
inneke
inneke aug 21 '08
Bij mij ook in balans volgens de test. Klopt absoluut niet in mijn geval! smirk

rechterhersenhelft staat voor de linkerkant van het lichaam: het vrouwelijke, gevoel, intuîtie, zijn...
linkerhersenhelft staat voor de rechterkant van het lichaam: het mannelijke, ratio, denken, doen...
Helma
Helma aug 21 '08
Ook in balans bij mij!
gast
gast aug 21 '08
Inneke waarom zou het niet kloppen. Het betekent niet dat je evenwichtig bent maar dat je beide hersenhelften kunt gebruiken. Dat je tot beide helften toegang hebt zou ik maar zeggen. Dit kan juist veel twijfel, veranderlijkheid, onzekerheid noem maar op veroorzaken. Als je links of rechts bent zal je eerder evenwichtig overkomen omdat je maar één kant gebruikt dus eigenlijk altijd op dezelfde manier reageerd. Dit is voor anderen natuurlijk wel prettig omdat ze dan beter weten waar ze aan toe zijn bij jou. Maar of je dan ook werkelijk in balans kan komen is maar de vraag wink
Wat wil je liever; duidelijk zijn voor anderen of zelf een groter overzicht hebben?
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 21 '08
Origineel bericht van: gast
Wat een geballanseerd geheel hebben we hier wink

Maar eh, Pacho, wat houdt het in als je rechter hersenhelft domineerd?


Gaat niet op, voor mijn politieke voorkeur hoor tongue

Volgens de test ben jij het best te typeren als iemand met een sterk ontwikkelde rechterhersenhelft. De rechterhersenhelft is verantwoordelijk voor ruimtelijk inzicht, creativiteit en waardering voor kunst en cultuur. De rechterhersenhelft heeft betrekking op intuïtie en dingen op een holistische manier zien. Dat betekent dat je waarschijnlijk oog hebt voor het grote plaatje. En over het algemeen minder geïnteresseerd bent in details. De rechterhersenhelft is verantwoordelijk voor het construeren van een concept, opvatting op basis van specifieke ervaringen en waarnemingen. Tevens is de rechterhersenhelft verantwoordelijk voor het creëren van nieuwe ideeën.

Waarschijnlijk kan je kunst en muziek waarderen. En sta je open voor mystieke ervaringen en rituelen. Kenmerkend is ook dat mensen met de eigenschappen van een meer ontwikkelde rechterhersenhelft de neiging hebben leerervaring in een meer onderbewuste en creatieve manier op te doen. Je zal waarschijnlijk eerder emotioneel en reactief reageren op ervaringen dan analytisch en gedetailleerd de situatie waarnemen. Vaak zal je een correct antwoord geven op basis van gevoel zonder het zeker te weten of bewust zijnde van het feit hoe je tot dat antwoord bent gekomen. In dit soort situaties ga je af op intuïtie.

Je zal de neiging hebben dingen vrij spontaan te doen door van de ene activiteit naar de andere stappen zonder duidelijk plan of aanpak. Nadeel hiervan is dat je geconfronteerd kan worden met onoverzichtelijke situaties. Het kan helpen een lijst of overzicht te maken met activiteiten, taken die gedaan moeten worden en deze van boven naar beneden (in volgorde van belangrijkheid) af te werken. Om te voorkomen dat je inefficiënt van de ene naar de andere activiteit rent.

De eigenschappen van iemand met een meer ontwikkelde rechter- of linkerhersenhelft zijn kernachtig samen te vatten in de volgende tabel. Iemand met een meer gebalanceerde achtergrond (beide helften ongeveer gelijk ontwikkeld) zal zich zowel in het rechter rijtje als het linker rijtje kunnen herkennen. Alleen minder uitgesproken op elk van de kenmerken.

Linkerhersenhelft-Rechterhersenhelft
Ontleden (taalkundig) - Allesomvattend
Logica - Intuïtief
Weloverwogen - Gevoelsmatig
Rationeel - Innerlijk bewustzijn
Methodisch - Creativiteit
Geschreven taal - Inzicht
Numerieke vaardigheden - Ruimtelijk inzicht
Beredeneerd - Verbeelding
Wetenschappelijk - Muziek, kunst
Pro-actief - Reactief, passief
Volgordelijk - Gelijktijdig
Verbale intelligentie - Praktische intelligentie
Intellectueel - Zintuiglijk
Analytisch - Geheel overziend
gast
gast aug 22 '08
Toch wel grappig te zien dat over het algemeen er meer twee zijdig zijn dan éénzijdig hier op het forum.
Je zou eerder verwachten dat er meer rechtse zouden zijn.

Pacho; politiek gezien is er net zoveel mis met rechts als met links wink
inneke
inneke aug 22 '08
Het gaat er niet om wat ik wil Gast, maar om wat er in-real-life is vastgesteld.(ipv door een dubieuze test, die ik misschien wel onbewust heb ingevuld op basis van wat ik 'zou willen')

Bij mij is de rechterhersenhelft zwaar in de verdrukking en dat uit zich in pijn in de linkerkant van mijn lichaam en chronische moeheid. Die balans daar werk ik dus aan. grinHet is mijns inziens heel belangrijk dat ze in evenwicht zijn want een overschot aan de ene kant gaat gepaard met een tekort aan de andere en dat leidt (op lange termijn) sowieso tot geestelijke en/of lichamelijke problemen.
**Angela**
**Angela** aug 22 '08
O, interessante benadering.......... smirk

Ik heb veel pijn aan mijn rechterkant, dus........ confused
denken, doen......enz.

Klopt als een bus, want DAT gaat telkens fout bij mij.... confused
gast
gast aug 23 '08
Dat is waar Inneke, ook hier telt yin en yang. Maar is jou rechter kant in fysiek opzicht in de verdrukking of in geestelijke zin?

Het is ook maar een heel dun lijntje wat evenwicht geeft. Iedere stap die we ernaast zetten brengt ons er alweer uit. En die stappen ernaast zetten we dikwijls zelf omdat we denken dat dat goed is wink
admin
admin aug 23 '08
De score duidt er op dat je qua persoonseigenschappen in balans bent tussen de rechter- en linker hersenhelft. Dit kan een aanzienlijk voordeel opleveren. Dit is echter geen reden tot zelfgenoegzaamheid. Een probleem van balans tussen de linker- en rechter hersenhelft is dat je sneller kan vervallen in twijfel dan iemand die meer uitgesproken is. Deze twijfel kan betrekking hebben op datgene wat je aan de ene kant voelt en aan de andere kant denkt. Het heeft ook betrekking op hoe je met problemen omgaat of informatie interpreteert. Soms zullen details die voor de linkerhersenhelft belangrijk zijn, worden ontkend door de rechterhersenhelft die meer oog heeft voor het grote plaatje. En andersom uiteraard. Dit kan als zeer hinderlijk worden ervaren.

Dit nadeel kan echter ook een groot voordeel zijn. Je bent in staat om aan de ene kant oog te hebben voor het groter geheel. Aan de andere kant ben je ook in staat essentiële details niet over het hoofd te zien. Waarschijnlijk beschik je ook verbale kwaliteiten om je intuïtie te uiten, te verwoorden, in een vorm die wordt begrepen door anderen. Het is een groot voordeel om over de eigenschappen van zowel de rechter- als linkerhersenhelft te beschikken. Daardoor ben je in staat zowel op de 'goede' eigenschappen van zowel de linker- als de rechterhersenhelft mee te liften.

Geen reden tot zelfgenoegzaamheid? Toch wel een beetje stiekem.... smile
inneke
inneke aug 23 '08
@ Gast: wel, geestelijk en fysiek. Dat hangt samen he. Een heel bekwame shiatsutherapeute verwoorde het zo aan mij: " Als er in je hoofd te weinig ruimte is, als je in een nauwe tunnel zit met je denken, dan heeft dat invloed op je lichaam."

Dus: door mijn gevoelskant jarenlang te onderdrukken (omdat ik heb geleerd die te wantrouwen en mijn gezond verstand te gebruiken, zodat ik jarenlang (en nog) de grootste moeite heb gehad mezelf te 'zijn' omdat ik steeds bezig was met 'worden' en 'moeten' en 'veranderen' omdat ik anders misschien wel helemaal zou ontsporen crazy...het verhaal van zovelen natuurlijk) heeft dat zijn weerslag op mijn lichaam.
gast
gast aug 23 '08
Ja, dat is zo Inneke. En vaak ligt de wortel in het denken. Dat geldt ook voor de instandhouding van het lijden aan.......

Wat mij altijd geintrigeerd heeft is de vraag waarom er zo weinig van de grijze massa in onze hersenen gebruikt wordt. Zijn wij zelf degene die het bij zo'n laag percentage houden of is het een ander mechanisme die dat veroorzaakt?
Heb laatst een boekje gelezen van Bas Haring "Voor een echt succesvol leven" waarin hij uiteen zet hoe bepaalde dingen in "leven" blijven en hoe andere dingen verdwijnen ondanks dat ze "beter" zijn dan de dingen die blijven. Zeer interessant om te lezen want we houden onbewust heel veel in stand wat nu niet bepaald "goed" is voor de mens als individu.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki