Loading...
nl

Bah, wat ben ik toch onzeker op mijn werk

Helma
Helma aug 20 '08
Nou, daar heb ik het al helemaal gezegd.
Ik worstel met onzekerheid op mijn werk. Vanuit de schoonmaak ben ik doorgegroeid tot secretaresse, en heb een opleiding hiervoor afgerond. Maar theorie en praktijk, daar zit nog wel verschil in! Ze zeggen wel eens dat vrouwen goed in die baan passen, omdat ze veel dingen tegelijk kunnen, nou, ik lang niet altijd hoor! Lastig, vooral als je met twee doorgewinterde (directie) secretaresses moet samenwerken. Zij staan zo stevig in hun functie, ze zijn in mijn ogen zo geworteld in hun aardse bestaan, en zo ben ik helemaal niet! Ik ben een mensenmens, een dromer, een levensgenieter, en heb in bijvorobeeld mijn huishouden helemaal geen structuur! Ik weet niet of mijn baan wel bij mij past. Bah, wat word ik er toch onzeker van. Zojuist, op weg naar huis, heb ik maar even de tranen laten stromen. Ik voel me soms zo dom...
Delen:
**Angela**
**Angela** aug 20 '08
Och, meiske toch.........

Je moet je ook niet spiegelen aan 2 ervaren meiden......

Jij kan dat ook, over een aantal jaren, en al zou je niet zo "goed" worden als zij, MOET dan eigenlijk wel?????

Je baas vindt jou misschien al "goed" genoeg..... wink

Heb je al een beoordelingsgesprek gehad??
Daar moet je naar kijken, niet naar wat een ander, in jouw ogen, beter kan!

Blijf vooral jezelf!!!!! grin
Helma
Helma aug 20 '08
Dankjewel Angela! Ja, je hebt wel gelijk. Ik zal eens een beoordelingsgesprek aanvragen binnenkort. Zoiets moet je altijd zelf aangeven als je dat wil...

Eén van de dames gaat morgen met zwangerschapsverlof: met de ander heb ik nog niet echt veel samengewerkt. Misschien gaat dat wel hartstikke goed in de toekomst, wie weet.

Men lijdt het meest, door het lijden dat men vreest, wat nimmer op komt dagen...
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 20 '08
Herkenbaar hoor, ik denk dat veel mensen dat wel eens hebben.

Een ding tegelijk kunnen vind ik juist een kwaliteit, alles wat je doet, doe je dan namelijk met attentie, met aandacht. En al mocht het om die reden toch niet werken of mocht dit later toch niet de juiste plek voor jou zijn, dan ligt er vast nog een taak of plek op je te wachten die nóg meer of ook bij je past. Laat het gewoon op je afkomen, zolang jij de dingen met de juiste intentie doet, is het goed en meer dan voldoende.

Meestal is niet persoonlijk als mensen iets op ons aan te merken hebben.Wellicht dat er bij sommige collega´s minder empathie gevoelens aanwezig zijn (op het werk), terwijl jij vanuit die empathie juist meer rekening houdt met andermans gevoelens en daarbij gewoon anders redeneert. Iets wat naar mijn idee juist altijd een team veelzijdig maakt. (zie belbin). Verder zijn die verschillen iets om te weten, boven te staan, je niet alles aan te laten leunen en ook gewoon rekening mee te houden.

Als je baas niet tevreden zou zijn, is het ook aan je baas om te komen, dat hoort bij diens taak en maakt hem of haar juist meer overwogen naar jou omdat je baas zelf de deur naar jou opent, dus eerst zelf die moeite neemt. Tenzij je natuurlijk zelf dingen graag anders zou zien, dan is een gesprek wel weer heel nuttig.

Het klinkt cliche, maar het komt wel goed, alles gaat voorbij.

Liefs, pacho
liesanne
liesanne aug 20 '08
dom ? bedoel je......

dromer
onzekerheid
mensenmens grin

Heb je wel eens zoiets als loopbaanbegeleiding overwogen?

.....en ja we spelen op de werkvloer vaak met z'n allen ook maar rolletjes hè.......moedig dat je kan laten zien hoe het echt is voor jou...


Helma
Helma aug 20 '08
Pacho, dank je wel voor je hart onder de riem. Echt heel fijn, dat ik dit hier delen kan. Je advies is erg welkom, en je zegt het ook al zo mooi.

Liesanne, tja, als je het zo bekijkt...

Kun je me iets vertellen over loopbaanbegeleiding?
Laatst hadden we een vergadering met de vier dames van de administratie, samen met de regiomanager: ik heb daar gewoon gezegd dat ik de klus van BHV (de administratie voor de regio Noordwest Veluwe m.b.t. alle cursussen hieromtrent) nog even niet zie zitten. Ook gaf ik aan dat ik liever niet notuleer, omdat het niet in mijn functieomschrijving staat. Toch wel behoorlijk assertief, volgens mij. Ik durf gerust aan te geven wat ik wel of niet kan, maar de vracht werk die op mijn bureau wordt gekwakt is gewoon te veel. Maar datzelfde geldt ook voor mijn collega's: het werk is te veel.
Helma
Helma aug 20 '08
Ook jij Liesanne: dank je wel voor je ondersteuning!

Lief zijn jullie.
**Angela**
**Angela** aug 21 '08
Het werk is te veel........

Tja, daar hebben veel mensen last van tegenwoordig.
de bazen nemen geen nieuwe mensen aan en het werk moet dan door minder mensen gedaan worden, is goedkoop!!! wink

Maar, laat je niet over de kop werken meid, de dag duurt maar 8 uur en dan is er weer een volgende.........
Ga je werktempo niet omhoog schroeven, want dan kan je nooit meer terug........ confused
Gewoon doen wat je altijd doet en dan zal de baas vanzelf maatregelen moeten gaan treffen en gaan overleggen bv.....

Succes!! grin
liesanne
liesanne aug 21 '08
Ik heb persoonlijk geen ervaring met loopbaanbegeleiding, maar mijn man wel en zijn ervaringen zijn goed. De reden was dat hij zich in zijn huidige baan ook niet meer zo op z'n plek voelt. Deze begeleiding heeft hem o.a. toch op een spoor van nieuwe inzichten gezet. Het kan handvatten bieden om evt tot andere keuzes te komen, van functie te veranderen e.d. Mijn man had het geluk dat de werkgever het wilde betalen (en zelfs aanbood).

Ik heb nog even wat informatie opgezocht, vond toen ook deze informatie over een digtaal loopbaanplan.

in ieder geval succes gewenst! wink



Wat is loopbaanbegeleiding?

Loopbaanbegeleiding is het begeleiden van mensen die een probleem hebben met hun werk of hun carrière. Het kan gaan om een duidelijk afgebakend probleem zoals stress op het werk of problemen met collega's. Maar je kunt ook heel goed aankloppen bij een loopbaanadviseur als je twijfelt over de keuze die je hebt gemaakt, of als je erachter wilt komen wat je nu echt wilt.
Een loopbaan adviseur vertelt je niet wat je moet doen, maar helpt je bij het maken van je eigen keuzes. Hij vraagt door en dwingt je na te denken over jezelf. Hij let er op dat je jezelf bent en eerlijke antwoorden geeft. Een goede loopbaanadviseur probeert de onderliggende, diepere lagen en motieven naar boven te krijgen. Als loopbaanadviseur is het de kunst ruimte te creëren voor een cliënt, zodat hij achter onderliggende problemen en motieven komt.

Loopbaanadviseurs zijn er in vele soorten en maten. Oriënteer je dus goed alvorens je een loopbaanadviseur kiest. De een maakt gebruik van de beroepskeuzetest als uitgangspunt voor de begeleiding, bij de ander kun je in retraite gaan. Er zijn loopbaanadviseurs die gebruik maken van de techniek van het NLP, de ander van de Rogeriaanse methode. Je kunt deelnemen in een groep, of kiezen voor individuele begeleiding. Kiezen uit een eendaagse sessie of een traject van enkele maanden.

Tarieven voor loopbaanadvies verschillen sterk. Over het algemeen zal een geregistreerde loopbaanadviseur een wat hoger tarief hanteren dan niet-geregistreerde begeleiders. Gemiddeld liggen de bedragen tussen de 100 en 150 euro per uur. Grotere bureaus werken met een prijs per traject. De hoeveelheid gesprekken in zo'n traject staat vast. Als de cliënt minder gesprekken nodig heeft, blijft de prijs toch hetzelfde. Kleine bureaus werken vaak per gesprek, dus de cliënt betaalt niet meer gesprekken dan hij nodig heeft om tot resultaat te komen. Veel werkgevers hebben een potje waaruit een loopbaantraject betaald kan worden, zeker in het geval van dreigend ontslag of een reorganisatie. Vraag eens naar de mogelijkheden bij de afdeling P&O.


Digitaal loopbaanplan

In plaats van een loopbaanadviseur te raadplegen, kun je ook een digitaal loopbaanplan maken, met een programma dat je kunt downloaden van de website AcademicTransfer. Let wel: dit programma is eigenlijk bedoeld voor medewerkers van Nederlandse universiteiten, academische ziekenhuizen en onderzoeksinstellingen. Maar voor anderen vinden wij het ook interessant.

Als je het hele plan uitvoert, krijg je een aardig beeld van wie je bent en wat je kunt. Niet alleen moet je steeds een keuze maken uit begrippen en kernwoorden die jou aanspreken, of waar jij goed in bent, het is de bedoeling dat je ook je familie en collega's om feedback vraagt. En je wordt geacht zelf een en ander op papier te zetten. Voor het maken van je digitale loopbaanplan moet je wel een dag of twee uittrekken, zeker ook omdat je feedback nodig hebt van je omgeving.
Dit plan is niet te vergelijken met een beroepentest, maar komt qua methodiek redelijk dicht in de buurt van de aanpak van een loopbaanadviseur. Het nadeel is duidelijk: je staat er alleen voor. Het digitale loopbaanplan ziet er leuk en overzichtelijk uit. Het voordeel is dat je uitslagen kan uitprinten en alles mooi in schema hebt.

deze informatie komt van: http://www.leren.nl/cursus/solliciteren/loopbaankeuzes/digitaal-loopbaanplan.html
Grunie
Grunie aug 25 '08
O, dit heeft helemaal niets met dom zijn te maken, hoor.

Vraagje waar je misschien nu ook het antwoord even niet op weet: Vind je je werk leuk??? Want dat is het allerbelangrijkste. Als dat zo is, krijg je energie, en gaat het allemaal wel lukken.

Ik ben ook zo'n doorgewinterde secretaresse daarom moet ik ook reageren. Ik ben van de aardse en praktische dingen en ik hoop dat je wat aan deze overdenkingen hebt.

Als secretaresse ben je heel erg afhankelijk van de mensen waarvoor je werkt. Met de ene baas lukt het wel met de andere niet (je hebt ze in alle soorten en maten). Als je in een omgeving werkt die bij je past, kun je als secretaresse een geweldig interessante baan hebben juist omdat je de spin in het web bent, je kunt het communicatiecentrum zijn van (een deel) van het bedrijf en daardoor vertrouwenspersoon van heel veel mensen. Als mensenmens zal je dat wel aanspreken. Maar als het niet klikt en niet loopt dan kan het ook verschrikkelijk zijn. En dat heeft niets met slim, dom, kennis en vaardigheden te maken. Het heeft mij jaren gekost om uit te vinden wat voor mij werkt.

En assertief zijn, zonder agressief te zijn. Wij vrouwen vinden dat moeilijk maar mannen zitten daar over het algemeen niet mee. Da's in het algemeen zo, maar als secretaresse zit je vaak in een ondergeschikte rol en daar moet je extra attent zijn (voor je het weet gooit iedereen zijn werk op jouw bureau). Geef je grenzen vanaf het begin goed aan.
Probeer onafhankelijkheid uit te stralen. Ik heb een tijdje als 'detacheringssecr.' gewerkt en werkte hier en daar, voornamelijk ter vervanging van secr. die met zwangerschapsverlof waren. Nou, da's raar, word je ineens heel anders benaderd. Je bent namelijk niet 1 van de medewerkers, je bent een 'topsecretaresse' (hi, hi) die eens ff de boel over komt nemen. Daar moest ik altijd zelf wel een beetje om lachen, voor mannen was ik meer gelijkwaardig en voor de vrouwen een bedreiging. Daar heb ik dus ook véééél geleerd.

In die tijd heb ik ook geleerd dat elke organisatie wéér een andere cultuur heeft. Dat verbaasde mij ook enorm. Daarom is het ook zo belangrijk dat je in een organisatie en cultuur werkt die bij je past (dat geldt voor iedereen hoor, maar secr. nog meer).

Probeer ook te accepteren dat je het meeste nog in de praktijk moet leren. Maak 'gebruik' van je doorgewinterde collega en misschien staat ze wel open om je dingen uit te leggen. Alleen al door te observeren kun je veel leren. Succes!
admin
admin aug 26 '08
Oh hoe herkenbaar Helma, ook ik zit tussen twee van die doorgewinterde collega's, ze zijn een stuk jonger en zeker minder chaotisch als ik. Ik houd mij vast aan de gedachte dat dit soort dingen zich vanzelf een weg zoekt, ook mijn collega's hebben waarschijnlijk in het beginstadium deze fase doorgemaakt.
Soms ben ik wel erg van slag vooral als meerdere dingen tegelijk fout gaan. Das ook vaak juist als degene die je al eerder op een fout heeft gewezen weer naar je werk kijkt..
Wellicht zijn de dingen die jij als minder van jezelf ziet juist een aanvulling voor je team. Jij zit nog niet vast in de cultuur binnen dit bedrijf en daardoor sta jij veel meer open voor dingen die jouw collega's totaal ontgaan.
Jij bent niet dom!

Knuf,

Karin
Helma
Helma aug 27 '08
Oh, wat een lieve reacties allemaal! Er zit veel tussen waar ik wat mee kan. Inderdaad, ik hoef niet zo goed te zijn als de anderen, maar het zou wel leuk zijn... wink
En ik heb erg veel moeite met fouten maken.
Ik zal jullie berichtjes nog eens goed doorlezen voor ik straks naar mijn werk ga.

Fijne dag, knufs, Helma.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki