Loading...
nl

Mijn 8-8-8 viering.

JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 13 '08
Het begon met deze uitnodiging in mijn mailbox:

Beste Julien,

Binnenkort is het 08. 08. 08. Dit is de meest ‘open’ datum van het jaar.

We zien dit als een uitnodiging … voor Ontmoeten, Openstaan, Onderzoeken, Ontdekken, Ontvouwen, Ontvangen, Ontwikkelen, Omarmen, Overgave, Overvloed, …

Het wordt een dag van luisteren, stilte, dialoog, ontvangen, ontvouwen, … een open ontmoeting waarop we je graag uitnodigen om samen in gesprek te gaan over datgene wat we (nog) niet weten: onze vragen, dilemma’s, vermoedens, hoop, … verkennen en onderzoeken.

We willen deze dag vanaf nu ook ‘laten ontstaan’. We geven alleen enkele startprincipes aan:

- we nodigen mensen uit die we goed kennen en die open staan voor het exploreren van het onbekende; mensen die bereid zijn het niet-weten met anderen te delen.

- de ontmoeting (of ontmoetingen) vindt plaats op 8 augustus ‘ergens’ tussen 8 uur ’s morgens en 8 uur ’s avonds.
- de ontmoetingsplek bevindt zich ‘ergens’ tussen Dordrecht en Antwerpen. Dit lijkt ons een centrale ligging voor Vlamingen en Nederlanders.

De concrete invulling van 8 augustus laten we vanaf nu ontstaan en krijgt vorm door de reacties die we krijgen op deze uitnodiging.

Kom je en doe je mee? Heb je een voorstel voor een ontmoetingsplek of een hint voor de ontmoetingsdag? Ken je een persoon die wij nog niet kennen en die je hier heel graag bij wil uitnodigen? Laat het ons weten.

We zijn heel benieuwd naar wat nu ontstaat en we ontmoeten elkaar binnenkort.


888 groeten.


Echter al vrij snel kreeg het al wat meer vorm gevolgd door het volgende mailtje:
Beste …,

Wij ontmoeten elkaar op 08.08.08. Dat vinden we heel fijn.

Zondag hebben we een prachtige locatie gevonden voor deze bijzondere dag. Aan de rand van het Mastbos in Breda staat een mooi koetshuis, een grote tuin met daarin een open huisje met keuken. Dit wordt onze plek !!

We zitten midden in het groen en het is er heel rustig.

We verwelkomen je om 10u30 met koffie en thee. We starten om 11uur. Samen gaan we deze dag in alle openheid vorm geven. Rond 17u willen we gezamenlijk afsluiten. Onze gastheer en –vrouw, Adriaan en Helma, zorgen voor een lekkere lunch.

Adres :
“Effen buiten Breda” - Heiweg 90 te 4836 BE BREDA.

Voor meer info kan je terecht op hun website www.effenbuitenbreda.nl

Heb je nog vragen, ideeën of mensen die je voor deze dag wil uitnodigen, dan horen we dit graag !! Tot 8.8.8.

Zonnige groeten.


Omdat ik erg open sta voor nieuwe dingen wilde ik ook zeker ingaan op de uitnodiging. Aangezien het vooral een open dag was, heb ik ook helemaal niets verwacht en wilde wel eens zien hoe zo'n dag zich zou ontvouwen.

De dag begon met een heenreis vol regen en rustig rijden met op de achtergrond een stevige bas uit mijn radio. Door de regen kwam ik iets te laat binnen, maar iedereen zat gezellig onder een afdakje, te schuilen voor de regen en buiten wat koffie te drinken. In totaal waren we met 14 mensen die eigenlijk vrij snel besloten om binnen in het huisje te gaan zitten.

In het huisje stond een enorme en bijzondere tafel waaromheen we alle 14 konden zitten. De koffie en thee stonden al klaar en het introductiepraatje ging van start.

Dit praatje ging vooral over dat er geen praatje moet zijn, en dat een voorstel rondje ook niet nodig is. Als je wilt weten wie iemand is, dan vraag je het toch gewoon?

En hiermee werd eigenlijk een soort "thema" voor deze dag gekozen, want het meest openene dat we konden bedenken is toch vooral vragen zonder antwoorden. Want zodra je gaat zoeken naar antwoorden, wordt de vraag steeds meer geslotener. Dit is dan ook de reden dat ik vooral mijn vragen wil delen zonder hierbij direct over te gaan op antwoorden, of details die hieruit zijn voortgekomen.

De eerste vraag kwam bij mij al vrij snel op na het introductiepraatje. Want na dit praatje viel een enorme stilte. Deze werd ook aangezet door de opmerking, stel je niet voor, maar kijk gewoon even wie je allemaal ziet zitten. Dus braaf als ik ben, keek eens goed rond naar iedereen die er zat. De vragen kwamen al,
"goh, moet ik nou iets zeggen? Wie zijn jullie allemaal? Is er nog thee?"

Het begon weer hard te regenen, en dit doorbrak de stilte enigzins, hoewel er nog steeds niets werd gesproken. Toch was deze regen niet veel later de aanleiding voor iemand om te vertellen hoe deze de regen ervaarde en enorm kon genieten van het geluid dat het voortbracht. Dat terwijl voor een ander dit totaal geen rol speelde en zich eerder afvroeg bij het horen van de regen of de was nu wel droog werd.

Direct ontstonden er weer vragen: "Wat is stilte voor iemand? Wanneer is het eigenlijk stil?"

In ieder geval was de stilte doorbroken en ontstonden er hele boeiende gesprekken. Tijdens deze gesprekken stonden vooral de volgende vragen centraal:Had iemand iets verwacht van deze 8-8-8 ontmoeting? Waarom is iemand wel uitgenodigd en waarom iemand anders niet? Kies jij je weg, of word de weg voor jou gekozen? Is het mogelijk dat iemand niet meer hoeft te veranderen? Hoe groot is je ziel? Waarom ben je hier in het leven? Wat is je doel in het leven? Weet iemand het doel in zijn / haar leven? Hoe interacteer jij op je omgeving? Hoe beinvloed je jouw omgeving? Hoe beinvloed jouw omgeving jou?

Deze vragen werden flink uitgediept, maar aangezien ze vooral open moesten blijven, werden er geen antwoorden uitgesproken. Wel wilde iemand weten met welk stukje van de tafel je jezelf kon identificeren. Dit omdat het een handgemaakte tafel, uit verschillende plankjes / blokjes was, die ook uit verschillende kleuren bestond. De vraag die dus ontstond: "Met wat kun je jezelf identificeren en waarom?"

Ondertussen was het tijd om te lunchen, en gingen we de buitenlucht opzoeken om hiervan te gaan genieten. De verzorging was echt perfect en vooral ook erg lekker. Ook tijdens de lunch ontstonden wel een paar vraagjes bij me. "Wie gaat naast wie zitten, en waarom? Wat houdt iemand bezig? Waar kom je vandaan? Wat doe je voor werk?" Kortom, eigenlijk begon het voorstellen nu wel een beetje. Omdat we nu wat directer contact hadden met de mensen om ons heen ipv de gehele tafel, onstonden er veel kleinere gesprekjes die erg leuk en interessant waren. Het is vooral aftasten en iemands dagelijkse vragen verder uitdiepen en bespreken. Hoe ga je om met angst, en hoe kom je ervanaf? was een vraag die ik erg interessant vond. Hier kreeg ik ook wat meer de gelegenheid om wat meer over mijn visie en merudi te vertellen, en heb ik mijn merudi visite kaartje bij een aantal mensen met veel plezier achter gelaten. Wie weet komen ze nog eens hier langsvliegen. Wie zal het zeggen wink.

Na de lunch was de openhaard heerlijk aangestoken, en was het vooral lekker warm. Hierdoor werden al vrij snel de stoelen verplaatst en gingen we niet meer om de tafel zitten. Ook hier onstonden leuke vragen en interessante gesprekken. Enkele vragen die er kwamen: "Mag ik trots zijn op mijn boek? Hoe vorm ik een land zonder regels en wetten? Wat wil ik bereiken? Waarom is het onpersoonlijker als we met meer mensen praten? Waarom is de énè stiller dan de ander?

Vooral door die laatste vragen werd besloten om de groep wat meer op te delen, zodat het onpersoonlijke wat persoonlijker kon worden, en vooral in kleiner verband gesproken kon worden. Dit was erg leuk en leerde ik weer wat andere mensen kennen die ik nog niet gesproken had. Hierbij kwamen ook vragen naar boven die ik beantwoorde over hoe het zit met Merudi en hoe ik het zag: "Waarom begint alles steeds weer opnieuw als het teruggaat naar de bron, en wat voor zin heeft dat dan nog? Hoe vertel ik mijn verhaal op een website? Wat voor types nieuwetijdsen zijn er? Erg mooi was het antwoord op de vraag wat het Merudi logo eigenlijk betekend. En hoewel ik zelf er nooit iets bij bedacht had, kwam er een enorme mooie uitleg naar boven die ik nog eens zal vragen en in een ander topic zal neerzetten.

De mensen kwamen langzamaan weer binnendruppelen en sloten we de dag af met vooral stilte en een tevreden gevoel. De vraag of we nog iets moesten bijdragen werd beantwoord door te zeggen dat we vooral vrijwillig iets konden geven. We bedankten elkaar voor deze bijzondere dag, en namen afscheid van elkaar door een grote kring te vormen en vooral ook het opene van de dag, af te sluiten met deze cirkel.

Iedereen super bedankt voor deze mooie dag! Ik had hem niet willen missen.
Delen:
Lena
Lena aug 13 '08
Fijn dat het een mooie dag was Nims alleen je begrijpt wel dat wij lezers hier er niet zoveel mee kunnen,maar dat hoeft ook niet.Het was een uitnodiging voor jou wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 13 '08
Misschien kan je er niet veel mee, maar misschien ook weer wel. Laat dit topic vooral open zijn, en stel vooral vragen waarop geen antwoord moet komen wink.

Waarom de noodzaak om dingen te begrijpen?
liesanne
liesanne aug 13 '08
Mag ik vragen hoe deze groep is ontstaan? Ik begrijp dat er voor jou weinig bekende mensen waren?

(ik vraag dit omdat ik zelf al een tijdje met plannen rondloop iets dergelijks te organiseren, maar dan in een weekend.)
liesanne
liesanne aug 13 '08
had het bericht van jou -N@nn- dus nog niet gelezen......
Lena
Lena aug 13 '08
Origineel bericht van: NiMS
Misschien kan je er niet veel mee, maar misschien ook weer wel. Laat dit topic vooral open zijn, en stel vooral vragen waarop geen antwoord moet komen wink.

Waarom de noodzaak om dingen te begrijpen?


is begrijpen zo verkeerd dan?? volgens mij kun je iets begrijpen doordat je ervan leert?
maar begrijp je boodschap: vragen waarop geen antwoord moet komen.
admin
admin aug 14 '08
Leuk om te lezen Nims.
Ik ben benieuwd naar de uitleg van het logo.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 16 '08
Origineel bericht van: liesanne
Mag ik vragen hoe deze groep is ontstaan? Ik begrijp dat er voor jou weinig bekende mensen waren?

(ik vraag dit omdat ik zelf al een tijdje met plannen rondloop iets dergelijks te organiseren, maar dan in een weekend.)

Deze groep is ontstaan omdat de organisatoren hebben rondgekeken naar de mensen die zij kenden en waarvan zij dachten dat deze ervoor open zouden staan. Ik ken ook één van de organisatoren via Merudi (hij kwam op deze site en nam contact met mij op) en zodoende dat ik ook een uitnodiging kreeg.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 16 '08
Origineel bericht van: Lena10
Origineel bericht van: NiMS
Misschien kan je er niet veel mee, maar misschien ook weer wel. Laat dit topic vooral open zijn, en stel vooral vragen waarop geen antwoord moet komen wink.

Waarom de noodzaak om dingen te begrijpen?


is begrijpen zo verkeerd dan?? volgens mij kun je iets begrijpen doordat je ervan leert?
maar begrijp je boodschap: vragen waarop geen antwoord moet komen.

Met begrijpen is niets mis hoor, helemaal niet. Alleen wat is er opener dan een vraag? En als je iets open wilt laten, dan gaat een antwoord daar niets aan bijdragen.

Het gaat dus ook vooral om het "waarom" je de vraag stelt, wat uiteindelijk het antwoord erop bepaald. Vaak is dat niet de vraag zelf die het antwoord bepaald.
Lena
Lena aug 16 '08
laat het zijn cool

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki