Loading...
nl

Psychisch zieken

Helma
Helma aug 5 '08
Beste allemaal,

het komt best eens voor dat ik tussen de regels door iets waarneem over de meningen rondom psychische aandoeningen. Soms heb ik daar best moeite mee.
Na jarenlang onderzoek door diverse wetenschappers en psychiaters en dergelijke, zijn er mijns inziens toch echt duidelijke aanwijzingen over ziektes met betrekking tot de psyche. In het verleden heb ik bijvoorbeeld boeken gelezen over manisch depressiviteit: er zijn vele klassieke vormen, maar de strekking is toch vaak hetzelfde. Mijn vader was manisch depressief, tot hij uit het leven stapte in '85. Ook zijn broer en moeder zijn/waren manisch depressief. De klassieke symptomen uit de boeken sloten exact aan op de vorm die mijn vader had. Zijn jeugd was best moeilijk, vooral ook omdat hij opgroeide in de oorlogsjaren en toch wel het één en ander gezien heeft.

Wat ik eigenlijk zeggen wil: ik vind het soms wat kort door de bocht om makkelijk te zeggen dat iemand met een psychische aandoening maar eens een zoektocht in zichzelf aan moet gaan: alsof ze daar de kracht voor hebben! Ook bij de symptomen van Borderline ben ik ervan overtuigd dat deze mensen niet zomaar het louteringsproces aan kunnen gaan: het leven is erg moeilijk voor hen, ze duwen en trekken aan de mensen waar ze van houden, en ze zijn nauwelijks in staat om voor zichzelf te zorgen. Laat staan om te overleven in deze volle maatschappij, vol van keuzes en prikkels.

Als iemand een hartaanval krijgt, of kanker, dan kijk ik wel uit om gelijk te smijten met termen zoals in de boeken van Christiane Beerlandt: hij zal wel egoïstisch zijn, of zij zal wel te gesloten zijn geweest. Het kan toch niet zo zijn dat wij hier met ons kleine clubje de arrogantie hebben om alle diagnoses en onderzoeken met één veeg van de tafel te vegen? Het steekt me soms. bovendien is een aandoening als manisch depressiviteit lichamelijk al na de geboorte aan te wijzen in een onderdeel van de herstenstam. Dus toch lichamelijk aantoonbaar!

Wat ik wél vind is dat er altijd patiënten zijn die de reis en ontdekking wel aan zouden kunnen: mits ze er lichamelijk sterk genoeg voor zijn: als ik bijvoorbeeld kijk naar mensen die goed kunnen functioneren met een minieme dosering Lithium, en er een leven lang gleukkig mee kunnen zijn, of iemand met Borderline, die voor zichzelf uit gaat zoeken of het terug te leiden is tot een misbruikverleden: ik ben er van overtuigd dat, als de omstandigheden gunstig zijn, er veel te winnen valt. Maar om iedereen maar naar reiki of een meditatieclubje te sturen stuit me wat tegen de borst.

Hehe, dat zat me al een tijdje dwars grin
Delen:
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 5 '08
Zo dat lucht op! grin

Ik ben erg blij met wat je schrijft. ´Ach heb je je been gebroken, had je maar niet op wintersport moeten gaan´. Alsof we daar een beter gevoel van krijgen eek

Ik heb dit van nabij gezien in het gezin waar ik opgroeide en later in de relatie waar ik al over geschreven heb in een ander topic. De basis van borderline/narcisme is angst, angst voor nabijheid, angst voor liefde en vertrouwen. Vreselijk voor de persoon zelf, maar ook moeilijk voor de mensen om hem/haar heen, die terecht komen in het innerlijk gevecht wat blijkbaar moeilijk te doorbreken is. We zijn snel geneigd verklaringen te zoeken, ik ook hoor, want we willen elkaar zo graag be-grijpen.

Een aantal jaren terug heeft men zelfs een hele periode mensen met borderline geweerd in de hulpverlening omdat de hulp totaal geen vruchten af zou werpen en therapie zinloos zou zijn. In wezen wist men niet hoe hier mee om te gaan.

Inmiddels heeft men gelukkig al wat meer leren meebewegen met de client en door goed te luisteren komen er steeds meer handvatten voor de client zelf maar ook voor de mensen er om heen.

Het is een uiting van frustratie en angst vanuit een wereld van chaos en onzekerheid en inderdaad pijnlijke ervaringen. Liefde is moeilijk te ontvangen omdat die juist die angst aanwakkert, de angst om te verliezen, terwijl die liefde juist zo enorm welkom is. Het is een gevangenis, letterlijk.

Reden te meer om een arm te bieden, en een arm is al heel wat en gewoon eens luisteren, maar ik zeg ook eerlijk dat valt niet mee als er geduwd en getrokken wordt. Want juist die liefde is zo moeilijk te aanvaarden.

Ik geloof wel in expressie-therapie, juist omdat veel mensen met een psychisch probleem in de knoei komen met het (h)erkennen van hun gevoelens en dingen heel erg door elkaar gaan lopen. Gesprekken helpen soms maar zelden, omdat mensen met deze mate van problematiek vaak zelfs niet eens meer weten wat ze nu eigenlijk voelen en hoe ze daar mee om kunnen gaan. Compleet verdoofd zeg maar, wat op zich een heel nuttig overlevingsmechanisme is geweest in de periode dat het nodig was.

Dmv creatieve therapieen kunnen mensen zich op een andere manier uiten, net zoals kinderen met een tekening ook feillos kunnen duidelijk maken wat er van binnen leeft. Door er zelf naar te kijken, zien we zelf ook wat we van binnen (blijkbaar) voelen. Bij de ggz kan men daarvoor terecht is ook informatie in te winnen.

Ik hoop trouwens niet dat ik naar jou die indruk heb gewekt in het topic ontoerekenigsvatbaar? smirk
Helma
Helma aug 5 '08
Nee hoor, Pacho, niet speciaal. Ik merk gewoon dat er op het forum toch de nodige kennis ontbreekt met betrekking tot psychische aandoeningen, dat is het eigenlijk meer. Niet iedere psychische aandoening is terug te leiden tot jeugdtrauma's of het niet aangaan van de binding met jezelf, maar zijn gewoon genetisch bepaald.
inneke
inneke aug 5 '08
Wel Hiddenwings, ik ben heel blij dat je dat gezegd heb en ik sluit me voor 100 procent bij je aan.

Ik heb hier voor mezelf ook vragen rond gehad. Ik ben in opleiding als psychotherapeute en in de ban van de reis naar het Zelf zat ik in de knoop de diagnoses die sommige mensen krijgen. "In een ideale wereld is dat toch niet nodig?" "Hoe kan ik als therapeute mensen begeleiden in hun groeiproces?"... tegelijk ken ik mensen die één of meerdere psychosen hebben gehad, (manisc)-depressief zijn, borderliner...en dan is het gemakkelijk allerlei new-agewijsheden op tafel te smijten hoor! gesprekken met ervaren zijns-gerichte therapeuten openden mijn ogen: zoveel mensen komen niet voor hun persoonlijk bewustwordingsproces, maar wel omdat ze ondraaglijk lijden en in dat lijden echt (nog) niet klaar zijn voor de grote tocht van de held. Soms is medicatie (levenslang) noodzakelijk omdat pas dan constructief gewerkt kan worden aan een zinvol bestaan. Vaak is er wel degelijk hersenbeschadiging...

Dit maakt me nederig en voorzichtig. En het doet me beseffen dat ik alleen werkelijk mijn eigen weg kan gaan en dat de weg van een ander niet dezelfde hoeft te zijn. Daarom ben ik zo gekant tegen het streven naar een club van hen die bewust zijn (of er naar op weg zijn) én bijgevolg zullen worden toegelaten tot het paradijs... (om het even heel cru te stellen). Wat met al die waardevolle levens die in dit leven niet verder zullen geraken dan het min of meer bijeenhouden van hun broze zelf?
Helma
Helma aug 5 '08
Wat geweldig gezegd Inneke! Mooier had ik het niet kunnen verwoorden! Dank je wel.
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 5 '08
Dank je voor je antwoord en je motivatie. Nu is het ook wel een spiritueel forum, maar spiritualiteit en psychische problematiek lopen soms ook heel dicht langs elkaar, zeker wanneer mensen op zoek gaan.

Ja natuurlijk, er zijn allerlei mogelijke oorzaken. Ik heb wel gezien dat vanuit de aandoening iig keuzes worden gemaakt die meestal ook weer traumatische gevolgen hebben en het schuldgevoel nog meer aanwakkeren en het vertrouwen wegnemen.

Ik zou ergens geen hulpverlener meer willen zijn (dwz verder gaan hiermee)en ook een beetje om dezelfde reden die jij beschrijft Inneke, en niet in de laatste plaats vanwege de énorme berg papier, rapportages en eindeloze teamvergaderingen die ik soms ook echt onnodig vind.

Ik heb in het laatste jaar ook wel gemerkt dat we in de praktijk (niet de theorie) steeds mee meebewegen met de client en minder met etiketten bezig zijn. Als het goed is leert een hulpverlener ook om zelf een stukje echtheid (Etan bijvoorbeeld) van zichzelf te laten zien.

Handvatten die ontstaan door te luisteren naar de client en in te spelen op diens hulpvraag werkt. Dat bedoelde ik met meebewegen. Een hulpverlener staat als het goed is niet boven een client maar ernaast. Het is vandaar dat ik betutteling afwijs, iets dat ik veel om me heen heb zien gebeuren. Ik zie dat de hulpverlener zich daarmee juist boven de client plaatst.

Helma
Helma aug 5 '08
Juist, Pacho! Ook wat je hierboven al schreef sluit mooi aan. Aansluiten bij de patiënt, echt luisteren, en misschien ook, zoals je al schreef, d.m.v. bijvoorbeeld creatieve therapie onderzoeken waar de patient een gevoeligheid in heeft.

Heel mooi gezegd, dank!
**Angela**
**Angela** aug 5 '08
Wat een waarheid lees ik hier.............

Ik heb al meerdere van die etiketten op me geplakt gekregen...

En als ik dan daadwerkelijke hulp vraag, sturen me mij door........

Ook ik werd geirriteerd bij het lezen/ doornemen van het boek van Cristine, vind ik toch iets te gemakkelijk, om zo te praten. En als het zo zou zijn, moeten we nog leren hoe we het positief kunnen ombuigen.

In mijn lijf bv zijn er dingen stuk.......door een zware metalen vergiftiging, door overdosis pillen, door verkeerd gekregen medicatie, door ongelukken en 'n geweldsmisdrijf.
Doe daar een sausje van Stress en Trauma overheen en zie........daar ben IK.
Maar nu wil ik terug naar mijn "echte IK", maar ik denk dat ik die "IK" wel kan benaderen maar echt helemaal "de oude" kan ik niet meer worden ben ik bang.

(kunnen jullie het nog volgen, met al die ikken??? Hihihi)
Thomas A
Thomas A aug 5 '08
Psychische problemen kunnen tot allerlei lichamelijke klachten leiden; kunnen!, het hoeft niet altijd zo te zijn. Toch is het een bekend iets dat wanneer niet happy zijn en dat langdurig dat het ons systeem als geheel ondermijnen kan. Langdurige stress kan een maagzweer veroorzaken. Langdurige angst allerlei aandoeningen in de urine wegen en het gebied daar rond omheen. De een is sterker dan de ander en heeft of helemaal geen lichamelijke manifestaties, of krijgt deze in andere gebieden van het lichaam. Maar om een lichamelijke kwaal te krijgen, zijn 2 bronnen nodig; a, een stress (angst) bron en b, een lichamelijke zwakkere plek. Een ziekte ontstaat nooit zonder deze 2 aspecten, is dus nooit enkel pathologisch.

Liefde geeft kracht en angst verzwakt – ons hele systeem.
Recent heeft men ontdekt dat ALLE processen die een mens doorgaat een verandering teweeg brengen in de DNA systeem. Dat gaat veel verder dan men tot voor een paar jaar geleden nog voor mogelijk hield. Zelfs de problemen die in familie verbanden voorkomen (alcohol, vormen van misbruik, enz) die door een van de familieleden worden opgelost (be-grepen) doen het DNA van deze persoon veranderen. Bij voortplanting worden deze oude (familie)trauma’s niet meer doorgegeven omdat deze niet meer in de DNA structuur voorkomen. Ja je leest het goed ook psychische klachten, eenmaal begrepen en opgeruimd verlaten het hele systeem, dus ook het lichaam.

Wat angst met een mens kan doen is vreselijk. Niet alleen gaat het met je kracht op de loop, het kan tot allerlei ongewenste manifestaties leiden. Van stofwisselingsproblemen, tot zwaarmoedigheid, compensatiegedrag (verslavingen), ik kan er zo een a4tje over volschrijven. Veel mensen met een misbruik verleden hebben zich eigen gemaakt niet meer tot onderin de longen te ademen. Dit is om het overgevoelig geworden buik gedeelte niet meer te hoeven voelen. Bijna alle pijn - en ook angst – manifesteert zich onderin de buik. Het is een bekend iets dat vrouwen met een misbruik verleden, in het buik gebied gemakkelijker klachten krijgen dan vrouwen die dit bespaard is gebleven.

Van depressiviteit is het bekend dat er ook een tekort aan stoffen in de hersenen oorzaak kunnen zijn van de aandoening (serotonine). Maar even zo goed kan aan depressiviteit langdurige tegenslag of verdriet ten grondslag liggen. In mijn familie komt nogal wat depressiviteit voor. Niemand durfde daarover te praten (behalve ik dan). Nog steeds kom ik mensen tegen bij wie het woord ‘depressiviteit’ tot angstreacties leidt. Zoals me dit ook vorige week overkwam toen ik met een vriend in gesprek was aan een cafétafel……………

Maar goed in het land der blinden is eenoog koning…………………
inneke
inneke aug 5 '08
Ja Thomas, het is wonderlijk he hoe lichaam en geest verbonden zijn en dat dit meer is dan een algemeen aanvaarde uitspraak. En idd, bij de reis naar binnen kom je zoveel tegen dat de hele DSM IV soms op jou van toepassing lijkt te zijn (bij mij toch in ieder geval! :-))

Pacho, integere therapeuten vertrekken telkens opnieuw vanuit het 'niet-weten' om zo echt naar de client te kunnen luisteren en ernaast te kunnen staan. Wanneer je op een DGGZ werkt, meer dan 10 clienten per dag ziet en een depressie moet verhelpen in 6 sessies, dan wordt dat moeilijk ja. Er zijn weinig therapeuten, opgeleid in mijn school, die werkzaam zijn in zo'n centra. Ik zou het ook echt niet kunnen.
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 5 '08
Origineel bericht van: HiddenWings
Juist, Pacho! Ook wat je hierboven al schreef sluit mooi aan. Aansluiten bij de patiënt, echt luisteren, en misschien ook, zoals je al schreef, d.m.v. bijvoorbeeld creatieve therapie onderzoeken waar de patient een gevoeligheid in heeft.

Heel mooi gezegd, dank!


Dank je wel hoor. Ik vind het juist mooi dat je met jouw visie en hetgeen dat je dwarszat een heel boeiend onderwerp naar boven hebt gehaald, zo zie je maar weer grin

In gedachten deze voor jou..


Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 5 '08
@ Thomas, ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft Thomas, boeiend zoals je het hier uitlegd. Dat zelfs het DNA daardoor van structuur veranderd, dat is echt nieuw voor me, dat geeft toch een andere invalshoek.

@ Inneke, ja ik deel je visie en wil daaraan toevoegen dat een stukje echtheid van de therapeut(e) wonderen doet. Door je eigen werkelijkheid te laten voelen, krijgt degene die naast je staat ook zicht op die van hem/haar en staat niet alleen met het probleem.

@Angela, ik vind dat Wings al zo´n mooie reactie naar jou gegeven heeft in een ander topic van jou. Ik kan het niet zo prachtig verwoorden als zij, maar ik sluit me er graag bij aan.
**Angela**
**Angela** aug 5 '08
grin
gast
gast aug 5 '08
Onze genen spelen een veel grotere rol dan we denken, ook op psychisch gebied. Maar net als wat Thomas al zei ze kunnen veranderen. Althans het RNA kan veranderen en daaruit ontstaat weer het DNA.
Met medicatie zou ik toch wel uit kijken want die kunnen ook invloed hebben op dit RNA. Maar in combinatie met bepaalde therapien zou het misschien wel kunnen.

Ik ben meer voor het accepteren en erkennen van een persoon zoals die is (met al zijn eigen-aardigheden). Daaruit heb ik meer veranderingen zien komen dan met gestuurde therapiën die op maatschappelijk gewenst gedrag gericht zijn.
**Angela**
**Angela** aug 5 '08
Origineel bericht van: gast


Ik ben meer voor het accepteren en erkennen van een persoon zoals die is (met al zijn eigen-aardigheden). Daaruit heb ik meer veranderingen zien komen dan met gestuurde therapiën die op maatschappelijk gewenst gedrag gericht zijn.


Tja, als je net als ik 19 jaar onder behandeling bent geweest bij het RIAGG, en daar diverse medicijnen hebt voorgeschreven hebt gekregen die achteraf voor mij niet goed bleken te zijn geweest, kan ik uit de grond van mijn hart zeggen dat ze dat deden om mij maatschappelijk gewenst gedrag te laten vertonen/ aanleren.......
inneke
inneke aug 5 '08
Gast, jammer dat je 'therapieen' over een kam scheert. Ik heb het gevoel dat ik in herhaling val maar er zijn zo veel therapeuten en therapierichtingen en het zijn toch vooral de zeer reguliere (die afhankelijk zijn van de overheid)die gericht zijn op het aanleren van maatschappelijk gewenst gedrag hoor. Persoonlijk heb ik veel meer te maken met therapeuten die ondersteunen en begeleiden bij het erkennen en accepteren van de persoon zoals die is zodat die persoon voor zichzelf kan gaan staan. Er lopen heel wat eigenzinnige therapeuten rond die graag het eigenzinnige in de client helpen naar boven halen...Maar sommige mensen willen niet meer dan zich te kunnen handhaven en ook dat is hun goed recht.
**Angela**
**Angela** aug 5 '08
Origineel bericht van: inneke
Maar sommige mensen willen niet meer dan zich te kunnen handhaven en ook dat is hun goed recht.


Inneke, kan het ook zijn dat er heel veel mensen zijn die niet eens weten dat ze ook die therapeuten mogen kiezen???
Of, als ze daar zelf voor moeten betalen, het geld er niet voor hebben??????????

Zo ben ik bij het RIAGG terecht gekomen..... confused
Ik had net zo goed elke maand bij de buurvrouw een uurtje kunnen gaan zitten kletsen.......zij zou me trouwens niet volproppen met gevaarlijke medicatie, en geen etiketjes opplakken waar je je hele leven last van blijft houden, want die zitten nu in elk dossier........ frown
gast
gast aug 5 '08
Inneke, ookal heb ik het idee dat jij, en waarschijnlijk meerdere therapeuten met jou, heel goed werk doen en er echt zijn voor hun patienten, hoop ik toch dat jullie ooit werkeloos zullen zijn. En niet alleen jullie ook alle doktoren en verpleegkundigen, alle rechters en advocaten, alle beveiligingsbeambten en politie, alle militairen, alle regeringsleiders, ministers en andere volksvertegenwoordigers en nog vele anderen die te maken hebben met "het in banen leiden van de ander".

Maar ik weet, dat is een utopie (of toch niet wink).

Angela ik hoop voor jou dat je zo'n buurvrouw krijgt. Die jou in je waarde laat en jou accepteerd voor wie je bent en de tijd heeft om met je te praten al is het over koetjes en kalfjes.
inneke
inneke aug 5 '08
Ja Angela, zo is het. Het zijn vaak de mensen die het meest nood hebben aan begeleiding, die de pech hebben bij iemand te komen die hen niet echt helpt. Je moet inderdaad toch een beetje bemiddeld zijn en vooral weten waar je info kunt halen over wie en wat. En ik ken ze ook uit ervaring: de babbelpsychologen die zelf nog nooit echt ergens mee geconfronteerd zijn geweest.

Ja Gast, het zou prachtig zijn moesten therapeuten niet nodig zijn. Helemaal mee eens, net als de meeste therapeuten zelf. Maar ik vrees dat het zo'n vaart niet zal lopen. Want wij kunnen op dit forum wel gezellig keuvelen over spiritualiteit en het bewustwordingsproces dat de mensheid ondergaat. Maar feit is dat het merendeel van die mensheid steeds ongelukkiger wordt omdat ze net een gebrek aan zingeving ervaren. Depressie, burn out...het zijn allemaal maar namen, maar niet iedereen die hiermee te maken krijgt beseft uit zichzelf dat dit misschien een kans is, een oproep, om de weg naar heelheid te gaan. En dan is samen op weg gaan en je even gedragen weten door een betrouwbare figuur heel welkom! Zelfhulpboeken en goedbedoelde adviezen zijn niet voor iedereen genoeg.Ze kunnen soms zelfs meer schade aanrichten. Wat als het niet lukt van jezelf te houden? Wat als je zoveel woede voelt dat je bang bent jezelf niet te kunnen bedwingen? Wat als de pijn zo groot is dat je bang bent te sterven als je ze toelaat?...Niet iedereen kan dit op elk moment zelf dragen. En wat is er mis met hulp vragen om daardoor te leren vanuit je eigen kracht te leven?
gast
gast aug 5 '08
Nee Inneke er is niets op tegen om hulp te vragen als je die nodig hebt.
Misschien dat velen dit eerder zouden moeten doen, dan zal het niet zo'n vaart lopen met er niet meer uit komen. Iedereen heeft zijn medemensen nodig om zelf zijn/haar eigen heelheid te ont-dekken.
Ik ben er alleen zelf van overtuigt dat als de basis goed is, dus kinderen laten zijn wie ze zijn en ze begeleiden i.p.v. dingen aanleren wat ze niet zijn, dat daar al een heel stuk gewonnen kan worden in het ontstaan van allerlei psychische problemen. (al of niet aangeboren)
En dat heeft mi. puur en alleen met acceptatie te maken.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki