Loading...
nl

bijbelteksten

Helma
Helma aug 1 '08
In de bijbel staat het volgende stuk (N.T.), wat mij altijd bijzonder aansprak. Spreken is zilver, zwijgen is goud:

1 Korinthe 13

'Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde niet, ik ware schallend koper
of een rinkelende cimbaal.
Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette, maar ik had de liefde niet, ik ware niets.
Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand, maar had de liefde niet, het baatte mij niets.
De liefde is lankmoedig, de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen, zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij wordt niet verbitterd,
zij rekent het kwade niet toe.
Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid. Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.
De liefde vergaat nimmermeer;
maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;
tongen, zij zullen verstommen;
kennis, zij zal afgedaan hebben.
Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.
Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.
Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, overlegde ik als een kind.
Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was.
Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
Zo blijven dan: geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde.'
Delen:
Helma
Helma aug 1 '08
Vandaag zou mijn broertje 45 jaar zijn geworden. Hij overleed op achtjarige leeftijd door een aanrijding. Hij was altijd gek van dieren, en op zijn grafsteen stond de volgende tekst:

Jesaja 11, vers 6-9:

'Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; dan zal een zuigeling bij het hol van een adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitstrekken. Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, want de aarde zal vol zijn van kennis des Heren, zoals de wateren de bodem der zee bedekken.'
Paradijs
Paradijs aug 1 '08
Vrede op aarde en zo zal het zijn, en niet anders...

Prachtig, wie verlangt daar nou niet naar....

Ik wel,.....ik hoop het allemaal mee te maken.
Dieren en mensen in Vrede te saam....
gast
gast aug 1 '08
Ja mooie woorden, maar is het de bedoeling ze ook letterlijk te nemen? Ik weet het zo net nog niet. Voor mij zijn de verhalen in de bijbel meer beeldspraken en metaforen van iets dat wij nog niet kennen (op misschien een aantal mensen na). Niet dat het nut heeft om ze te verklaren want degene die ze kan lezen hoeven geen verklaring van anderen en degene die ze nog niet kan lezen zal de verklaring niet kunnen bevatten om dat ze nog niet gekent worden.

Maar dan nog zijn het verhalen die de moeite waard zijn te lezen, je weet maar nooit hoe ze verder in je door werken.
Lena
Lena aug 1 '08
herinneringen die voor altijd blijven.
sarina
sarina aug 1 '08
Prachtige teksten, die van Korinthe heeft me ook altijd heel erg aangesproken... De nieuwe wereld, ja, daar gaan we naar toe, mooi zoals dat omschreven wordt, ik hou van bijbeltaal....
Paradijs
Paradijs aug 2 '08
Er staat veel waarheid in de bijbel, maar ook veel verzwegen.

Je moet het niet te letterlijk lezen, maar meer geestelijk...

Ruimtelijk, als het ware moet je boven de tekst vliegen......
Lezen en wat afstand nemen, en dan op je in laten werken, verbazingwekkend de ingeving die je krijgt.

Ps, kan iemand van jullie tongentaal spreken..
Paradijs
Paradijs aug 2 '08
Kijk naar deze klaproos, in het midden, lijkt het op een oog..

Ik noem het, het oog van God, cq Universum..

Alles schoonheid in de natuur, is uit geestelijke wijsheid ontstaan, het oog van God, cq Universele wijsheid.

Eerst was er de gedachte, en toen de creatie.
Daar de geest sneller is dan de materie, kan de geest creeëren, en dingen vastleggen in de tijd..
Dingen vormen met de geest, is slechts een kwestie van tijd...
Positive gedachten, creeëren positieve gebeurtenissen, en positieve materie, cq schoonheid.

Je hebt je leven zelf in de hand, je kunt alles scheppen wat je wilt met je geest...

Liefde, schoonheid, trouw, alles wat je wilt..het is machtig mooi..
Paradijs
Paradijs aug 2 '08
Ps, heb ook veel in de bijbel gelezen....ben achter bepaalde zaken gekomen.

1 ding weet ik zeker, dat met het nieuwe testament, het oude voorbij is gegaan, en het nieuwe gekomen.

Je moet niet meer aan het oude vasthouden als het nieuwe is gekomen.
Het is een metafoor voor de nieuwe tijd, de nieuwe mens.
Jezus, was de nieuwe mens....en wij kunnen allen worden als hij..
Daar stierf hij voor om ons dat duidelijk te maken, hij was een voorbeeld voor velen.

Ook in het nieuwe testament word duidelijk gemaakt, dat de man gelijk staat aan de vrouw, wat in het oude testament nog niet zo was, daar moest de vrouw onderdanig zijn aan de man.

Jezus stierf om ons dat duidelijk te maken, gelijkheid voor alle
mensen, en dat betekent Vrede op aarde...weg oorlog weg strijd, als toch iedereen gelijk is.

Maar kunnen wij dat, kunnen wij onze naaste zien als een gelijke....of willen wij ons boven onze naaste plaatsen, wat wrijving geeft.
Enkel het ego zit in de weg, laat het los....en ontdek de nieuwe mens.
Paradijs
Paradijs aug 2 '08
Als ik God wil kennen zal ik Hem moeten worden, en Hij mij.

Citaat, Eckhart Tolle...
Paradijs
Paradijs aug 2 '08
Er is slechts Eenheid, en we zijn allemaal spiegels van elkaar in deze uitgestrekte schepping.

Tekst...anoniem..
Thomas A
Thomas A aug 2 '08
Ja Paradijs, het is bijzonder hoe de leringen van Jezus nog altijd werkzaam zijn. (Zo ook die van Lao tze, de Buddha (Dalai Lama), Krishnamurti, enz.)
Door de jaren heen heb ik veel van de voorbeelden van Jezus 'uitgetest'om te zien hoe het werkt. Vooral de effecten van zijn wijsheid zijn gigantisch.

Bijzonder vind ik ook het niet terugslaan nadat je door iemand geweld is aangedaan. Hiermee laat je eigenlijk de pleger met lege handen achter - je bevestigd zijn/haar gedrag niet, waardoor deze de verwachtte reactie niet ontvangt. Mijn ervaring hiermee is dat de ander (pleger) - soms erg onzeker - tot inkeer wordt gedwongen. En echt ik heb hier heel frapante reacties door gezien. Het is maar een voorbeeld, maar o.a. dit liet mij ook zien dat wij allemaal de Christus in ons hebben zitten, c.q. kunnen leven/zijn.
gast
gast aug 2 '08
Origineel bericht van: Paradijs
Ps, kan iemand van jullie tongentaal spreken..


Wat bedoel je hier precies mee, Paradijs?
sarina
sarina aug 3 '08
Ik ken de uitdrukking 'tongen van vuur', dat betekende dan dat de Heilige Geest aan het woord was, of in elk geval bezielend aanwezig was.

Verder weet ik dat mensen die met slangen kunnen praten sisseltongen heten.... ha ha (De bijbel voor kinderen, Harry Potter)
liesanne
liesanne aug 12 '08


Zalig de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der Hemelen,

Zalig zij die treuren, want zij zullen vertroost worden,

Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven,

Zalig zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.

Zalig de barmhartigen, want hun zal barmhartigheid geschieden,

Zalig de reinen van hart, want zij zullen god zien.

Zalig de vredesstichters, want zij zullen kinderen Gods genoemd worden,

Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil, want hunner is het Koninkrijk der hemelen



(Mattheüs 5)
gast
gast aug 12 '08
Wanneer 'allen eensgezind op een plaats kunnen samenkomen' - die plaats in het bewustzijn, waar begrepen wordt, dat alle zichtbare en onzichtbare dingen hun oorsprong hebben in de enige God - dan staan wij op de berg der gedaanteverwisseling (Matth. 17).
Lena
Lena aug 12 '08
wat bij mij altijd is blijven hangen is:

Er is 1 licht en 1 Waarheid
Helma
Helma aug 12 '08
Nou ja zeg, Liesanne! dit was precies het stuk wat ik nog steeds wilde plaatsen, maar waar het niet van kwam! Mooi he, vooral de eerste zin: toen mijn vader dit leven op eigen initiatief verliet, was dit juist de zin, die mij staande hield in '85.

Dankjewel voor al jullie reacties trouwens. Ik twijfelde lang of ik wel teksten uit de bijbel kon plaatsen hier: blijkt dus dat jullie net zo rein van hart zijn als uit bovenstaande tekst.

lief hoor.
liesanne
liesanne aug 12 '08
Ja, mooi hè....dit gedeelte zat al een tijdje in mijn hoofd. Ik heb een oude vertaling gebruikt, omdat ik die wat dit stuk betreft mooier vind dan de nieuwste vertaling.

Welke zin bedoel jij trouwens? en wat betekent die voor jou?....

1 Kor 13 is ook zeker een van mijn faorieten.... ik vind het boek Prediker ook heel mooi.

Gelukkig kan ik de bijbel nu 'anders' lezen dan vroeger, en eigenlijk is het boeiender geworden.....
sarina
sarina aug 13 '08
Ik vind nog steeds een hele mooie uitspraak: Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.

Een vrouw die overspel heeft gepleegd moet volgens de Joodse schriftgeleerden gestenigd worden. Juist als het vonnis voltrokken gaat worden komt Jezus aanlopen. De schriftgeleerden willen Jezus graag ten overstaan van al die mensen in verlegenheid brengen, en vragen dus aan hem wat hij van deze zaak vindt..... Als hij partij kiest voor de vrouw zal hij de sympathie van het volk verliezen. En als hij partij kiest voor de schriftgeleerden zal de vrouw gedood worden. Een lastige vraag, die zo mooi door Jezus gepareerd wordt....

Hij antwoordt: Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.....

De vrouw was gered..... Ik moet vaak aan deze tekst denken omdat we zo snel geneigd zijn de splinter in het oog van de ander te zien, maar de balk in het eigen oog niet.... (Ook een bijbeltekst trouwens...)
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki