Loading...
nl

Intelligentie en opvoeden

gast
gast jul 27 '08
Ik kwam deze uitspraak van J. Krishnamurti tegen op een ander forum. Voor mij is dit een goede omschrijving van hoe ik zelf ook de functie van intelligentie en opvoeden zie:

Intelligentie is het vermogen om dat wat essentieel is, dat wat IS waar te nemen; en dat vermogen zowel in onszelf als in anderen te doen ontwaken, dat is opvoeding.

Wat zegt het jullie?
Delen:
Lena
Lena jul 27 '08
kijk je dan wel naar het totale plaatje?
er zijn zoveel vormen van intellgentie.
gast
gast jul 27 '08
Welke vormen doel jij op Lena?
Lena
Lena jul 27 '08
emotinele intelligentie
Sociale intelligentie
Spirituele intelligentie
analytische intelligentie
IQ

bedoel je alles in 1 dan?
gast
gast jul 27 '08
Het is de mens die onderscheid gemaakt heeft, die alles wil opdelen. Dat wat is IS, en zoals J. Krishnamurti ook zegt; Intelligentie is het vermogen om dat wat essentieel is, dat wat IS waar te nemen

Dus ja, intelligentie is alles in 1.
Lena
Lena jul 27 '08
ok
als alles 1 is dan zou een goed voorbeeld, goed doen volgen.
maar wat is dan weer een goed voorbeeld? crazy
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 27 '08
Origineel bericht van: gast
Ik kwam deze uitspraak van J. Krishnamurti tegen op een ander forum. Voor mij is dit een goede omschrijving van hoe ik zelf ook de functie van intelligentie en opvoeden zie:

Intelligentie is het vermogen om dat wat essentieel is, dat wat IS waar te nemen; en dat vermogen zowel in onszelf als in anderen te doen ontwaken, dat is opvoeding.

Wat zegt het jullie?


Zit wel wat in. Voor mij hoort daar wel de ruimte waar je je in begeeft bij.

Het vermogen om de essentie en dat wat IS, in de ruimte waar je je in begeeft, al dan niet met anderen, waar te nemen en in onszelf en anderen te doen ontwaken.

Leuke vraag gast.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 27 '08
Ik geloof eigenlijk niet dat dat intelligentie is. Er worden zoveel niet essentiele dingen waargenomen die wel degelijk belangrijk zijn, en deel uitmaken van het zijn. Ik denk eerder dat dat gewoon waarnemingsvermogen heet.
gast
gast jul 28 '08
Kan het ook zijn dat jij niet waar kunt nemen wat IS, Nims. En dat je daarom deze conclusie trekt.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 28 '08
Nee ik volg simpel de definitie die geld voor Intelligentie:

in·tel·li·gen·tie (dev)
1 verstandelijk vermogen

Dat iemand hier nu weer een andere betekenis voor een bestaand woord bedenkt vind ik gewoon onzin. Het maakt het alleen maar verwarrend.

Als het gaat om waarnemen wat IS, verzin daar dan een woord voor, en noem het geen intelligentie.
gast
gast jul 28 '08
Maar heb je dan geen verstandelijk vermogen nodig om dat wat IS waar te nemen?

Verstandelijk vermogen heeft overigens niets met leer vermogen te maken mi.

Hebben we nu wel de juiste omschrijving van intelligentie?
Of kan het zo zijn dat de interpretatie door de jaren heen verbasterd is omdat de ware betekenis ervan niet meer gekent wordt?
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 28 '08
Voor definities pak je gewoon het woordenboek erbij. Dat is tenslotte hoe definities werken. Je moet tenslotte ergens vanuit gaan, en waarom zou je een bekend woord voor iets anders gaan gebruiken?

Ik sta achter de definitie die vandale hier geeft voor intelligentie en vind hem in het geheel niet verbasterd.

Is een steen intelligent? Kijk naar het verstandelijk vermogen. En dat is bij een steen toch niet erg hoog.

Daarbij schort er ook nog iets aan de definitie die je geeft op het moment dat je "waarnemen" niet uitlegt. Wat is waarnemen eigenlijk?
gast
gast jul 28 '08
Intelligentie is het vermogen doelgericht te handelen, rationeel te denken en effectief met de omgeving om te gaan

Dit is de omschrijving van intelligentie van psycholoog David Wechsler. Komt m.i. overeen met wat Krishnamurti zegt.
gast
gast jul 28 '08
Wie zegt dat een steen niet intelligent zou zijn? Misschien is die wel vele malen intelligenter dan je denkt. Misschien heeft alles wat er zich in het universum bevindt wel dezelfde intelligentie omdat het allemaal uit één ontstaan is. Is het niet weer de mens die verschil aanbrengt in iets dat één is.
gast
gast jul 28 '08
Quote:
Daarbij schort er ook nog iets aan de definitie die je geeft op het moment dat je "waarnemen" niet uitlegt. Wat is waarnemen eigenlijk?


kun je je dan niet beter afvragen wat IS is. Waar nemen is een instrument en niet de essentie.
En kwantum fysisch zijn die twee niet eens los van elkaar te benoemen.
Debiorah
Debiorah jul 28 '08
Ik denk dat er veel verschillende definities van intelligentie zijn die mij zeker niet allemaal aanspreken. Zo vind ik het belachelijk om te stellen dat wanneer iemand niet doelgericht zou kunnen handelen deze niet intelligent is. Maar ja dat komt natuurlijk door mijn visie op intelligentie, wat dat betreft vind ik die van krishnamurti erg mooi. Zoals ik het lees gaat het hier om de intelligentie in het licht van de creatie.
Lena
Lena jul 28 '08
en misschien ook de intelligentie van je zijn smile
gast
gast jul 28 '08
Dat kan ook Dediorah. Maar dan kun je je ook afvragen of er iets is dat niet gecreeerd is. Want is niet alles wat wij kennen gecreeerd op welke manier dan ook anders zouden wij het niet kunnen kennen.
Je kunt je ook wer afvragen of dat hoe wij doelgerichtheid interpreteren ook daadwerkelijk doelgerichtheid is. Want om twe kunnen beoordelen of iets doelgericht is moet je ook het doel kennen.
Debiorah
Debiorah jul 28 '08
ja dat is zo het zijn allemaal interpretaties, daarom is voor mij het universum en de scheppende kracht de ultieme intelligentie. Zoals lena ook zegt het zijn....intelligentie in iedere ander vorm EQ IQ zijn interpretaties en maatstaven van de mens.
gast
gast jul 28 '08
Juist ja.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki