Loading...
nl

Is de media te vertrouwen?

gast
gast jul 23 '08
Nims met dit soort berichten ben ik altijd een beetje argwanend omdat ze puur op de emoties van mensen gericht zijn. Het zijn eenzijdige berichtgevingen. De andere partij krijgt geen kans haar eigen verhaal te doen.
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 24 '08
Dat is ook zo, maar het invullen van een verhaal van een kant die je niet kent vind ik misschien nog wel kwalijker. Ik houd me liever bij de feiten die ik weet, dan feiten te moeten verzinnen.
gast
gast jul 24 '08
Maar hoe kun jij de feiten kennen als je het ook maar van anderen gehoord hebt? Ben je er zelf bij geweest?
JulienMoorrees
Dat is het hebben van vertrouwen in de instanties waar dit bericht vandaan komt. In dit geval verschillende kranten, het ANP en verschillende journaals.

Dat is waar het bericht vandaan komt, en ik hoef er niet zelf bij te zijn geweest.

Jij hoeft toch ook niet bij de aanslagen van 11 september te zijn geweest, om te weten dat ze gebeurd zijn?
gast
gast jul 24 '08
Nims ik weet uit eigen ervaring dat berichtgeving nogal gekleurd is. Daar waar journalistiek juist objectief behoord te zijn is dat het allesbehalve. En dat weet je pas als je iets van dichtbij hebt meegemaakt wat dan in de krant/internet komt te staan. Vandaar dat ik het altijd van beide partijen wil horen en zelfs dat is meestal gekleurd door emoties. Het zelf objectief ervaren heeft voor mij enkel waarde.
inneke
inneke jul 24 '08
In de krant staan geen objectieve feiten Nims. Dat vind ik een heel naieve stelling. Wij leerden dat zelfs op school dat je de berichtgeving met een korrel zout moet nemen. Veel journalisten nemen een stelling in en proberen aan te sluiten bij wat ze denken dat hun lezers willen lezen.

Enkele jaren geleden brandde het appartement van een maat van mij af. Hij ziet er nogal 'alternatief' uit en meteen werd er een verhaal opgehangen over druggebruik en dat hij de brand veroorzaakt had. Leuk he om publiekelijk aan de schandpaal genageld te worden, zonder enig bewijs...
JulienMoorrees
Helemaal met jullie eens dat de media gekleurd is, maar zo zijn ook ieders persoonlijke verhalen. Het is volgens mij niet te doen om volledige objectieve feiten weer te geven over gebeurtenissen (met uitzondering van wetenschappelijke, of gemeten restultaten).

Tuurlijk is het zo dat ik niet alle media blind geloof, maar het is ook niet zo dat ik ieder artikel volledig op juistheid ga controleren.
Acheliah
Acheliah jul 24 '08
Een verhaal moet je altijd van twee kanten horen. Ik ben namelijk het bewijs zal het uitleggen de pleegmoeder had flink wat laster over mij uit gestrooid en de kinderarts had dat voor waar aangenomnen nu blijkt het een één op één verhaal van haar kant uit te zijn geweest. Ik heb wel excuses gekregen van die kinderarts maar Jeugdzorg gebruikt wel wat pleegmoeder zei en niet het echte verhaal

XXX Dieneke
JulienMoorrees
Dat is altijd zo met verhalen, maar we hadden het over de media en of die te vertrouwen is.
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 24 '08
De media is net zoveel te vertrouwen als ons eigen zelfbeeld en wereldbeeld. Het blijft een beeld en wat je daarbij voelt hangt van jezelf af.
inneke
inneke jul 24 '08
De media stuurt ook gewoon een verhaal de wereld in, net als wij zelf doen. Ergens zitten feiten, waarrond vanalles geweven is. Met pure feiten zou geen mens geboeid zijn!
gast
gast jul 24 '08
Maar waarom wil een mens geboeid (gevangen gezet) willen worden met het leed van anderen? Hebben ze niet genoeg aan hun eigen leed. Of is het zo dat door het lezen over het leed van anderen dat je eigen leed wat minder wordt. Gedeelde smart is halve smart.

Ik denk dat via de journalistiek bepaalde denkbeelden de wereld in geholpen worden om voor andere dingen meer draagvlak te krijgen.
Als die moeder in dit verhaal niet zo zwart zou worden neergezet, hoeveel recht heeft een vader dan nog om zijn kinderen bij haar weg te halen.
JulienMoorrees
Mensen kijken veel liever naar het leed van een ander, dan naar die van zichzelf. Ik denk om een bevestiging te zoeken dat hun eigen leed nog wel meevalt. Het journaal is waarschijnlijk ook datgene dat aan deze behoefte voldoet.

Zijn wij echt zo geinteresseerd wat er in de wereld gebeurd, en waar komt deze interesse vandaan?
Thomas A
Thomas A jul 24 '08
Nee de media is niet te vertrouwen. Niet dat er helemaal niets van klopt wat er in de media ver-schijnt, maar er zijn wel degelijk belangen van regeringen om ons te laten weten wat zij wel en niet willen. Ook in Nederland bestaat geen absolute persvrijheid, ookal wordt dit nog zo stellig verkondigd. Maar het is nog erger; ook onze gerechtelijke macht is bij tijd en wijle een krakende wagen. Neem het geval van Nico Spijkers van een aantal jaren geleden (kijk op de site Liberalisme.nl) De leger aalmoezenier die bij een ongelijk met een mijn tijdens een instructie dag bij ouders van omgekomen soldaten moest gaan vertellen dat een van de jongens een fout had gemaakt, terwijl allang bekend was dat de mijnen (Holland Signaal) ondeugdelijk waren. De rechters werden "bewerkt" door defentie en Nico Spijkers draaide de bak in als volledig gestoord en gevaarlijk omdat hij niet aan het spelletje van het rijk mee wilde werken.
Overigens is op het nieuwe denken veel te vinden over 'onze' media. Spijkers is gerehabiliteerd, maar de ellende die hem dit voorval bracht is enorm.

Wij hebben nog een beetje kloppende media in verhouding met vele andere landen in de wereld. Het kan erger dus. Lees hierover ook eens op Niburu...........

http://liberalisme.web-log.nl/liberalisme/2008/03/overheid-maakt.html
gast
gast jul 24 '08
Haha, ik lees gewoon geen kranten meer Nims, dan voorkom je ook dat je vervuild wordt met dit soort dingen. Helaas kom je ze dan wel weer hier tegen maar dan nog heb ik zelf de keus het te lezen of niet. Ik lees ze dus wel maar geloof het niet klakkeloos.
Televisie hebben we hier trouwens ook niet smileEcht, dat zou je ook een moeten proberen, dat geeft zoveel rust wink
JulienMoorrees
Tja ik run een nieuws-website dus het nieuws niet meer volgen is voor mij een beetje lastig voor de site haha. Maar goed, ik ga ook alleen maar af of iets nog enigzins geloofwaardig in de oren klinkt. Uiteindelijk gaat het toch altijd om de verpakking.
gast
gast jul 24 '08
Als die berichten van jou site komen valt het me wel een beetje tegen Nims. Ik had jou toch meer aangezien voor iemand die verandering in de wereld wil bewerkstelligen. En dan meer positief nieuws de wereld in brengen dan al dat negatieve manipulerende gedoe van tegenwoordig.
JulienMoorrees
Misschien moet je maar eens een kijkje nemen op mijn nieuwssite voordat je een oordeel geeft http://www.goedzo.com wink
gast
gast jul 24 '08
Ik heb even op jou site gekeken maar ik stel mijn constatering niet bij. Het is ook geen oordeel Nims, slechts een constatering. Maar dit zul je wel het zelfde vinden.
JulienMoorrees
Nee hoor ik ben het eens met jouw constatering. Zoals je ziet voldoet mijn site niet aan JOUW verwachtingen over mij wink. Ook een positieve nieuwssite is net zo gekleurd als een negatieve nieuwssite. Gaat het uiteindelijk niet om de balans?
Pagina's: 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420