Loading...
nl

Ik wil, ik wil, ik wil..

Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 19 '08
Als de kinderen dit roepen of hun zin door willen drijven, dan zeg ik steevast;

´Ik wil, ik wil..en kikker in mijn bil, tralalie tralala..´
´of o,o,o wat een drama...zeven spoken in één pyama..´

Ja dat levert me een blik op die kan doden, natuurlijk, waarderen doen ze het ook al niet en er om lachen al helemaal niet meer, natuurlijk niet.

Maar wat een o zo belangrijke les ligt er in het leren rekening houden met de mensen, situaties en omgeving om je heen. Leren dat niet alles kan gaan zoals je graag wilt, leren dat je soms voor teleurstellingen komt te staan in het leven. En bovenal leren daar mee om te gaan en wat je wilt op een constructieve manier te bereiken.

Kinderen die dat niet meekrijgen hebben zoveel balast later en mogen dan gaan leren wat zij vroeger niet meegekregen hebben een ingewikkelde klus die ik ken als geen ander. ijn hemel wat heb ik lang dingen ´gewild´ en gingen ze niet zoals ik graag ´wilde´, omdat ik de dingen nog niet zo goed begreep.

Aan mij dus nu de (on)dankbare taak mijn welpjes nu al iets bij te brengen, daar heb ik immers zelf voor gekozen. Wat een lessen, niet in de laatste plaats voor mezelf. Ik `bijt` soms in liefde, zoals een moederwolf haar welpen bijt om ze iets duidelijk te maken.

En iedere dag, tussen al die ingewikkelde, lastige, lieve, leuke, energieslopende, energiegevende leermomenten heen, zie ik zo maar weer ineens een prachtig nieuw vruchtje hangen tussen de blaadjes. Een uniek en eigen vruchtje dat laat zien dat ze begrijpen wat het leven op aarde allemaal omvat. Wauw!!!!

Tralalalie, tralala..dan voel ik me zo´n rijk mens.

Delen:
Ayasha
Ayasha jul 19 '08
mooi neergezet pacho. En inderdaad een heel groot stuk in de opvoeding. Een stuk dat veel ouders hun kinderen helaas niet meegeven.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 19 '08
Wat is er mis met willen? Doen wat je wil, is het ultieme zijn van jezelf. Doordat we kinderen verbieden dingen te willen, leren we hun af, zichzelf te zijn. Juist het inzichtelijk maken, waarom kinderen iets zouden willen, zal hun helpen meer zichzelf te zijn. Enkel het verbieden van dingen die ze willen, zal iemand tot een robot maken.
Volgens sommigen
Origineel bericht van: NiMS
Wat is er mis met willen? Doen wat je wil, is het ultieme zijn van jezelf. Doordat we kinderen verbieden dingen te willen, leren we hun af, zichzelf te zijn. Juist het inzichtelijk maken, waarom kinderen iets zouden willen, zal hun helpen meer zichzelf te zijn. Enkel het verbieden van dingen die ze willen, zal iemand tot een robot maken.

Er is zeker niets mis met iets willen. Enkel met drammen en dreinen kom je er niet en kun je niet realiseren wat je wilt en leer je ook niet met teleurstellingen of veranderingen om te gaan. Ook is er nog zoiets als er zijn hier meer mensen in huis die op hun beurt ook iets willen. Dat vraagt inderdaad om uitleg, als de stampwoede die de oortjes ´afplakt´gezakt is tongue
admin
admin jul 19 '08
Dan zul jij zeker ook steeds de lachstuipen krijgen van die reclame waarbij die moeder net als haar kind op de grond gaat rollen in de winkel en gaat dreinen en gillen.
Ik heb mijn kids al gewaarschuwd dat ik dat ook doe mochten ze de zelfde stunt in de winkel uit willen halen.

Ze weten dat ik dat doe, en het werkt perfect!
Volgens sommigen
Origineel bericht van: Karin
Dan zul jij zeker ook steeds de lachstuipen krijgen van die reclame waarbij die moeder net als haar kind op de grond gaat rollen in de winkel en gaat dreinen en gillen.
Ik heb mijn kids al gewaarschuwd dat ik dat ook doe mochten ze de zelfde stunt in de winkel uit willen halen.

Ze weten dat ik dat doe, en het werkt perfect!

Jaaahaaa die reclame is geweldig!!!! Jouw oplossing trouwens ook, lijkt me ook wel wat, ik zie de gezichten al voor me... tongue

De reclamemakers hebben bij mij hun doel ook compleet voorbij gestreefd, want ik heb geen flauw idee waar het voor was, heb ik echt compleet gemist. grin
Ayasha
Ayasha jul 19 '08
Hihi Ik zou ook zo zijn Karin laugh(maar ik denk dat het maar goed is dat ik geen beeb's wil, denk dat mn kinders nogal zouden af zien met mij als moeder :D)

NiMS met willen is niets mis maar met niet accepteren dat het soms simpelweg niet kan wel. Uit jouw bericht maak ik op, dat als jij later een kind hebt, en het wíl op zijn drie een privejet, dat hij dat dan krijgt? Ongeacht je eigen mogelijkheden?

Kinderen moeten leren dat niet alles gaat zoals zij het willen, anders komen ze in problemen later. (denk aan school regelementen die kinderen zelden wíllen)
Ayasha
Ayasha jul 19 '08
Wij hebben em in Belgie ook hoor. smileKen hem dus. smile
Volgens sommigen
Haha, gelukkig maar, anders had je iets leuks gemist grin
Ayasha
Ayasha jul 19 '08
Hehe, leuk... Als je een supermarkt binnen wandeld heb je 90% kans dat je het scenario'tje zo voor je ziet met een moeder die het kind probeert te sussen door het dan toch maar toe te staan....Nee, leuk is niet "mijn" omschrijving.

IMO schort er iets in de opvoeding als het kind dit doet. winkNu, ik zeg niet dat ik het beter zou doen hoor. Ik begrijp dat opvoeden erg moeilijk is en dat iedereen het zo goed mogelijk probeert te doen...Maar toch, sommige kinderen zou ik maar al te graag eens een weekje "respect" training willen geven *duiveltje*

Samen met Pret op stal! laughZweepje derbij en huppa!
JulienMoorrees
Origineel bericht van: pacho

Er is zeker niets mis met iets willen. Enkel met drammen en dreinen kom je er niet en kun je niet realiseren wat je wilt en leer je ook niet met teleurstellingen of veranderingen om te gaan. Ook is er nog zoiets als er zijn hier meer mensen in huis die op hun beurt ook iets willen. Dat vraagt inderdaad om uitleg, als de stampwoede die de oortjes ´afplakt´gezakt is tongue

Drammen en dreinen, dat is zeker omdat de ouders niet willen luisteren. Ik denk dat veel "problemen" al waren opgelost als er werd geluisterd naar hun kinderen.
Volgens sommigen
Hahaha, jij komt er wel winksmile

Ach weet je Kath, alles waarvan ik ooit dacht het niet te doen als moeder, dat doe ik nu wel en alles waarvan ik ooit dacht het wel te gaan doen, dat doe ik nu niet.

Ik heb zeker in het begin van mijn moederschap dikwijls ´de fout´ gemaakt milder, of anders op te treden in het openbaar en wees en verzekerd dat kinderen dat feilloos aanvoelen.

Ook begrijp ik nu veel beter dat de dingen er soms anders uitzien aan de buitenkant dan ze zijn. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een dag vol confrontaties gehad en nét in de winkel was ik het spuugzat en reageerde ik anders, ik probeerde dan maar iets te negeren of ik schoot juist uit mijn slof. Tja, 1 op 20, maar dat ene stukje is dan waar mensen hun beeld op dat moment op vormen.
JulienMoorrees
Origineel bericht van: Kath
NiMS met willen is niets mis maar met niet accepteren dat het soms simpelweg niet kan wel. Uit jouw bericht maak ik op, dat als jij later een kind hebt, en het wíl op zijn drie een privejet, dat hij dat dan krijgt? Ongeacht je eigen mogelijkheden?

Nee zeker niet, dan ga ik samen met het kind bepalen waarom het een privejet wil. En dan komen we er samen wel achter dat het kind dat helemaal niet wil, en dus er ook niet hoeft te komen wink.
Volgens sommigen
Origineel bericht van: pacho

Drammen en dreinen, dat is zeker omdat de ouders niet willen luisteren. Ik denk dat veel "problemen" al waren opgelost als er werd geluisterd naar hun kinderen.

Ja dat geloof ik ook. Dan beken ik bij deze ´schuld´ wink
sarina
sarina jul 19 '08
Nee zeker niet, dan ga ik samen met het kind bepalen waarom het een privejet wil. En dan komen we er samen wel achter dat het kind dat helemaal niet wil, en dus er ook niet hoeft te komen wink.

Er zijn ook kinderen die er niet achter komen hoor......
JulienMoorrees
Dat ligt maar net aan degene die het ze laat zien smile
sarina
sarina jul 19 '08
Wacht maar tot je zelf kinderen hebt, ha ha, dan spreken we elkaar wel weer hierover.....
Ayasha
Ayasha jul 20 '08
Ik wilde net zeggen, je spreekt er over als of het een wiskunde oefening is. Het ene kind heeft nu eenmaal een moeilijker karakter en zal steevast volhouden dat ie het wel wil (ook al wil ie het helemaal niet) waar het andere kind redelijker is. Ja Nims, ook ik zou graag zien hoe jij spreekt als je een keer echt kinderen hebt. smile
admin
admin jul 20 '08
Lolol, ik moest ineens denken aan mijn oudste (18) die wilde geen brood meer mee naar school nemen, "iedereen koopt hier broodjes mama of gaat naar de supermarkt"! Jammer dan zei ik,"jij neemt gewoon brood van thuis mee, niks mis mee".
Een paar dagen later kwam ik erachter dat hij nog steeds geen brood meenam....Ik heb hem toen verteld dat ik de eerstvolgende keer als ma Flodder (ja mèt sigaar en rubberen laarzen) naar school zou komen en hem midden in de kantine zou verrassen met zijn broodtrommel....nooit meer heeft hij zijn brood laten liggen!

Jammer eigenlijk, ik zou me helemaal bescheurd hebben bij het zien van zijn gezicht, lol.
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420