Loading...
nl

Mindfulness

Lena
Lena jul 18 '08
Introductie van Mindfulness
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/spiritueel/7815-introductie-van-mindfulness.html


Mindfulness is een relatief nieuw begrip en is hotter dan hot. In een samenleving waarin we onszelf dikwijls voorbijlopen, haasten en stressen is het niet vreem dat we nu massaal op zoek zijn naar een manier om ons leven meer inhoud te geven. We willen weer de diepte in. Lees hier wat mindfulness is en hoe je dit op je eigen dagelijkse leven kunt toepassen.



Wat is mindfulness?
Mindfulness is heel simpel te omschrijven: je geeft speciale aandacht aan gebeurtenissen zonder een oordeel te vormen over deze gebeurtenissen. Je bent je dan heel bewust van hetgeen je aan het doen bent. Dit klinkt wellicht simpel, maar in praktijk werkt het anders.
We leven in een wereld waarin we constant aan prikkelingen van buitenaf worden bloot gesteld. Dan hebben we het niet alleen over tijdschriften, radio en TV, maar ook over vrienden, kennissen, familieleden, apparaten, noem maar op. Onbewust worden we de hele dag door getriggert door signalen en afgeleid van hetgeen we eigenlijk doen.
Je bewust worden van hetgeen je doet, zonder te oordelen, noemen we mindfulness.


Ontstaan mindfulness
Mindfulness is in de Westerse maatschappij een nieuwe begrip, maar vind zijn oorsprong lang geleden. De Boeddhistische monniken maakten al gebruik van mindfulness en trainden zichzelf erin door middel van meditaties. In het Sankriet wordt mindefulness 'Vipassana' genoemd, en betekent letterlijk 'de dingen nemen zoals ze zijn'.
In de jaren 70 werd door John Kabat-Zinn het Mindfulness-based Stress Reduction programma (MBSR-program) ontwikkeld. Dit programma werd toegepast op patienten met chronische klachten, waaronder psychische klachten zoals een depressie. Het doel van deze therapie is mensen te leren niet langer op een automatische piloot te leven, maar zelf de controle te nemen.


Mindfulness toepassen
Mindfulness is heel wat ingewikkelder toe te passen dan zo op het eerste gezicht lijkt. Er bestaan inmiddels diverse trainingen die erop gericht zijn bewuster te worden van hetgeen we doen. Deze trainingen kunnen baat hebben bij onderstaande klachten:

Stress– en stressgerelateerde klachten
Burnout / overspanning
(Herhaalde) Somberheid
Angstverschijnselen
Chronische pijn
Piekeren
Hartklachten
Vermoeidheid, slaapklachten
Ademhalingsproblemen

De trainingen zullen veelal bestaan uit een uitleg over denken, denkpatronen en het omgaan met gevoelens en het toepassen van de technieken in het dagelijkse leven.

Wanneer je mindfulness kunt toepassen zal het leven veel meer diepgang krijgen, terwijl tegelijkertijd dagelijkse beslommeringen niet meer zo zwaar wegen. Minfulness is dus zeker iets om je wat meer in te verdiepen!
Delen:
gast
gast jul 18 '08
Mooi Lena en zeker een aanrader.
Mijn manier is dat ik naar mijn reacties/gedachten kijk en zien in hoevere die door mijn ego zijn bedacht en of die werkelijk met hetgeen er gebeurd te maken heeft en niet met iets uit het verleden (oordeel) dat je projecteerd op deze nieuwe situatie.
inneke
inneke jul 20 '08
Mindfulness is heel erg in, vooral in de geestelijke gezondheidszorg. Ineens zijn er bewijzen dat mediteren 'helpt' en wordt er een hele rimram over gemaakt. De opleidingen zijn duur en wetenschappelijk onderbouwd. Het doet me enerzijds lachen dat er zo een ophef rond wordt gemaakt, maar op zich is het wel goed dat de medische wereld eindelijk eens erkent dat ze in het Oosten zo dom nog niet zijn. Eén ding vergeet Mindfulness en dat is dat het een levenswijze is en niet enkel een manier om aan symptoombestrijding te doen.
liesanne
liesanne nov 18 '08
hé, leuk dat over dit onderwerp een topic bestaat...
a.s maandag ga ik naar een lezing over mindfulness. ik ben benieuwd.
Lena
Lena nov 18 '08
laat je even nog weten hoe je het ervaren hebt?
bewust leven is zeker de moeite waard om te onderzoeken hoe dit nu werkt in je bestaan.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 18 '08
Ik ben ook benieuwd hoe je ervaring hierover is, en of het iets voor je is. Laat je het nog even weten:)?
liesanne
liesanne nov 18 '08
Nou, vooral mijn man is daar momenteel mee bezig wink(met het boek 'uit je hoofd, in het leven')

Ik wil er ook wel wat meer over weten.... zal aantekeningen maken... wink
Lena
Lena nov 18 '08
leuk dat jullie dit samen delen
van welke auteur is het boek?
liesanne
liesanne nov 18 '08
Boek: Uit je hoofd in het leven


Acceptatie en Commitment Therapie (ACT) is een nieuwe vorm van psychotherapie met een frisse kijk op de manier waarop we lijden, of juist geestelijk gezond zijn. Het beschouwt pijn en leed als normale, onlosmakelijke onderdelen van het mens-zijn. Juist het vermijden of onderdrukken van pijnlijke ervaringen veroorzaken lijden. Wacht niet met leven tot je de innerlijke strijd met jezelf gewonnen hebt, maar leef nu, voluit, met je verleden, met je herinneringen, met je angsten en met je verdriet.



Ga van lijden naar levenslust en staak de strijd tegen pijn. Dit boek biedt een revolutionaire aanpak voor een leven dat de moeite waard is. Stap voor stap legt het uit hoe mindfulness en acceptatie je kunnen helpen om depressie, angst of paniek te overwinnen, emotionele pijn te transformeren en jezelf te bevrijden van negatief denken en zelfkritiek.



Steven C. Hayes met Spencer Smith, Uit je hoofd in het leven, een werkboek voor een waardevol leven met mindfulness en acceptatie en commitment therapie, Uitgeverij Nieuwezijds.

(bron: psycholoog.net)
liesanne
liesanne nov 28 '08
pijn is onvermijdelijk
eronder lijden is een optie


(Kabat-Zinn)

De bibliotheek was goed gevuld tijdens de lezing over mindfulness. Ik zal de inhoud van de lezing kort weergeven.

Mindfulness is in.

Onze samenleving is gericht op:
-doen/presteren', 'ik ren dus ik ben'
-veel verschillende prikkels
-multitasken
-de toekomst
-plannen, regelen, oplossen
-rationaliteit, 'ik denk dus ik ben'

Mindfulness grijpt terug naar de boeddhistische traditie, het is afgeleid van het begrip sati wat zich herinneren betekent.
De definitie van mindfulness is dan ook her-inneren wat zich op dit moment in/aan ons voordoet. Belangrijk daarbij is: opmerkzaamheid, achtzaamheid, oplettendheid en tegenwoordigheid van geest.
Het is belangrijk om mentaal te kunnen zien wat we ervaren op het moment. (als je bv piekert: bezíen dat je aan het piekeren bent)

Mindfulness =
-erkennend
-nu-zijn
-niet (ver)oordelend
-niet vereenzelvigend, objectief

Mindfulness is geen trucje, maar een manier van leven, van doen naar ‘zijn’, van de automatische piloot naar bewust zijn. Het beste van het ‘oosten’ en ‘westen’ wordt samengebracht. Mindfulness is eigenlijk fitness voor de geest. (je traint je ‘spier’ van opmerkzaamheid)
In de aandachttraining hebben de volgende punten de aandacht:
-niet oordelen
-geduld
-frisse blik
-vertrouwen in jezelf
-niet streven
-erkennen wat er is
-loslaten (mogen laten zijn)
-mildheid

De training (die hier werd aangeboden) bestaat uit een acht weken durend programma. Daarbij oefen je in een groep en thuis. Je oogst wat je zaait. Het doel van de aandachttraining is het beter leren omgaan met stress, angst, somberheid en chronische of steeds terugkerende (psychosomatische )klachten en pijn.

Het uiteindelijke effect kan zijn:
-verminderde chaos /overzicht houden
-minder moeite met prioriteiten stellen
-rust, niet alles te willen
-innerlijke ruimte ervaren
-betere kwaliteit van leven
-angstklachten verzachten
-betere omgang met kinderen/neutraler reageren/automatische patronen worden minder
-eerst goed voor jezelf zorgen, dán voor iemand anders.
-meer contact met existentiële wijsheid

Lijden komt voort uit verzet.

We kunnen het leven (gelukkig) richting geven, maar hebben uiteindelijk geen werkelijke controle. (onbeheersbaarheid)

Gedachten zijn slechts gedachten en geen ultieme werkelijkheid……

Meer lezen: ‘meditatief ontspannen’, Jon Kabat-Zinn
Maris1976
Maris1976 nov 28 '08
Oehhhhhh hier ben ik naar op zoek, wat fijn wat fijn wat fijn, ik ben helemaal blij.
Ik ga even kijken of ik hier in het Brabantse wat kan vinden hierover.

Die uiteindelijke effecten staan allemaal op mijn verlanglijstje.

Thanx for sharing
Lena
Lena dec 1 '08
mooi stuk liesanne



Gedachten zijn slechts gedachten en geen ultieme werkelijkheid…
smile
deze regel vind ik persoonlijk goed om bij stil te staan

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki