Loading...
nl

Wat is Macht? En wanneer heb je dat?

JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 16 '08
Elders raakte een onderwerp een zijtak dat eigenlijk een nieuw onderwerp verdient en dat is dus deze. In dit onderwerp staat macht centraal en in de spirituele wereld best interessant om te zien hoe er tegenaan gekeken wordt. Ik denk dat je veel inzichten kunt krijgen door de volgende vragen centraal te houden:

Wat is macht?
Wanneer heb je macht over iemand?
Wanneer heeft iemand macht over jou?
Delen:
Lena
Lena jul 16 '08
hou niet van macht smirk
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 16 '08
Wat is dan volgens jou macht, zodat we kunnen begrijpen waar je niet van houdt?
dragon
dragon jul 17 '08
mmm, interessante vraag Nims!

wat is macht voor mij?
macht heeft te maken met controle, manipulatie, het beheersen van anderen, ongelijkheid in de verhouding tot anderen -ondergeschikt of het tegenovergestelde. Macht is een compensatiemiddel om datgene wat je jezelf niet kunt geven te halen uit je omgeving, de bevrediging van een behoefte, een leegte. Macht is afdwingen, macht willen hebben komt voort uit angst.

Macht is het surrogaat van kracht. Als je in je kracht staat, zou je macht kunnen uitoefenen of kunnen hebben, maar is dat niet nodig, wil je dat niet. Als je niet in je kracht staat, dan wil je macht uitoefenen.

Hoe denk jij er dan over Nims?
admin
admin jul 17 '08
Wat Draakje zegt! smile
Lena
Lena jul 17 '08
Origineel bericht van: NiMS
Wat is dan volgens jou macht, zodat we kunnen begrijpen waar je niet van houdt?


macht is negatief
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 17 '08
Origineel bericht van: Lena10
Origineel bericht van: NiMS
Wat is dan volgens jou macht, zodat we kunnen begrijpen waar je niet van houdt?


macht is negatief

Is dat zo?

Had jezus macht?
Lena
Lena jul 17 '08
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: Lena10
Origineel bericht van: NiMS
Wat is dan volgens jou macht, zodat we kunnen begrijpen waar je niet van houdt?


macht is negatief

Is dat zo?

Had jezus macht?


Ga je nu het geloven in erbij halen?? smirk
Thomas A
Thomas A jul 17 '08
Macht op basis van (vermeende) ongelijkwaardigheid.
Heb je er recht op over anderen te beschikken?

Bij het woord macht voel ik onvrijheid. Jezus liet de mensen vrij in hun keuze en behandelde hen als gelijkwaardigen.............
De kerkleiders misbruiken - om reden van macht uit kunnen oefenen - Jezus als zoon van God. Dat wij hierdoor zelf het spoor zo kwijt zouden raken is een logisch gevolg. Gelukkig staan er steeds meer wakkeren op die hier doorheen beginnen te zien................
dragon
dragon jul 17 '08
misbruik van kracht is macht, gevolg is dat kracht verschuift en afneemt.

Jezus was kracht en had macht kunnen gebruiken....
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 17 '08
Origineel bericht van: Lena10
Origineel bericht van: NiMS


Had jezus macht?


Ga je nu het geloven in erbij halen?? smirk

Nee, ik wil weten wat voor jou macht betekend, en het antwoord op die vraag verteld mij veel over hoe jij macht ziet.

In mijn ogen had jezus heel veel macht. Hoe hij het gebruikte is weer wat anders, en staat voor mij los van macht. Ik zal later uitweidden hoe ik macht zie.
Lena
Lena jul 17 '08
Thomas hoe duideljk omschreven ONVRIJHEID! smile
gast
gast jul 17 '08
Onder macht versta ik alles wat mensen anderen opleggen om een bepaalde cultuur in stand te houden. Wetten, (gedrags)regels, waarden en normen, onderwijs zijn voortvloeisels uit die macht.
Als je je niet aan deze gestelde eisen houdt dan wordt je buiten gesloten en mag je pas terug komen in dit systeem als je je wel aan de gestelde eisen houdt. dit is in het klein te zien in de gezinnen en in het groot bij de wereld politiek.
Iedereen doet het omdat het een systeem is dat de soort in stand houdt.
Ookal is een leider iemand die er voor zijn mensen is hij blijft macht hebben en dit ook uitoefenen omdat hij degene is die de samenhang van de cultuur moet bewaken en daarmee de overlevingskansen vergroot.

Hoe komt het dat alleen de negatieve machtsuitoefening opvalt bij de meeste mensen? Zijn ze blind als hun eigen belang ter discussie komt?
Lena
Lena jul 17 '08
wat dacht je van leven in een sekte?
gast
gast jul 17 '08
Alles wat ook maar enigsinds met cultuur te maken heeft heeft ook met macht van doen.
Lena
Lena jul 17 '08
kortom we leven in een machtswereld
gast
gast jul 17 '08
Ja. Totdat je alle wil los kunt laten en je door het leven laat leiden zul je onder de macht van anderen staan maar ook zelf macht uitoefenen.
Maar de illusie is nu juist dat er anderen zijn die macht uit kunnen oefenen en dat je zelf macht uit kunt oefenen. Er is geen "ander" er is alleen éénheid.

Heb je de Celestijnse belofte gelezen of gezien?
Lena
Lena jul 17 '08
ik snap het even niet

nee gast ik heb het niet gelezen maar vertel.....
gast
gast jul 17 '08
http://thecelestineprophecymovie.com/about.php

De essentie is dat wanneer je je eigen wil (macht) loslaat je ook niet meer onder de wil (macht) van anderen ten prooi valt.

De eigen wil die je niet loslaat maar in eigen hand houdt is de macht van mensen op andere mensen ed. Eigen wil die je los kunt laten valt onder de wil (macht) van God (universum).
Lena
Lena jul 17 '08
ha fijn ik begrijp het smile
het is sowieso een heerlijk gevoel als je kunt loslaten.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki