Loading...
nl

Onbewuste keuzes. Beinvloedbaar, en door wat?

JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 15 '08
Zo af en toe moet ik naar het toilet op mijn werk en daar ga ik dan naar toe. Als ik de toilet ruimte binnenkom dan staan daar 3 deuren voor mij klaar waaruit ik er eentje kan kiezen. Deze keuze is bijna altijd en voor iedereen een onbewuste keuze, want meestal ga je gewoon een willekeurige deur binnen.

Nou zijn er een paar vaststaande keuzes die afvallen, en dat is bijvoorbeeld een toilet dat bezet is. Daar kun je uiteraard niet naartoe.

Nu heb ik me wel eens afgevraagd, waarop is de keuze van een bepaalde deur gebaseerd? En hoe beinvloedbaar is deze keuze en vooral ook, door wat precies is deze keuze te beinvloeden?

Is het bijvoorbeeld relevant of je al eerder naar het toilet bent geweest en dat je dan automatisch een andere deur kiest?
Of is er een voorkeur voor een buitenste deur zodat je niet de middelste neemt?

Of is er een voorkeur voor het dichtsbijzijnde toilet bij de uitgang?

Of kies je zowiezo een ander toilet als degene waar je net iemand zag uitkomen?

Ook over het beinvloeden vroeg ik me af of er dingen zijn die deze ogenschijnlijke onbewuste keuze, toch onbewust beinvloeden? Ik dacht hierbij bijvoorbeeld aan:
-Iets afwijkends (bijvoorbeeld een blauwe sticker) op 1 van de 3 deuren plakken.
-Een deur een stukje open zetten.

Ik ben benieuwd of jullie hier ook al eens over nagedacht hebben.
Delen:
gast
gast jul 16 '08
Haha, ik heb hier ook wel eens aan gedacht vooral als ik bij openbare toiletten ben.
Ik denk dat hoe vaker je er komt hoe meer (on)bewuste voorkeuren je hebt. Als je nog nooit de keus gehad hebt in wc deuren dan zal de keus die je maakt meer een toevallige zijn. Heb je al wat meer ervaring dan krijg je meestal (on)bewust voorkeuren. En wat je dan kiest hangt van je ervaring af denk ik.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 16 '08
Maar wat voor ervaringen gaan dan een rol spelen? Onthoud je daadwerkelijk op welke van de toiletten je al geweest bent, en op welke je een "negatieve" ervaring hebt gehad? Ik weet dus echt niet welke toiletten ik vandaag heb gehad en welke gisteren. Wel ben ik bewuster bezig met het analyseren van de keuze die ik heb gemaakt. Ik merk dat er enorme willekeurige argumenten een rol spelen. Zoals bijvoorbeeld een deur die open staat, of dat hij net gebruikt is, of de geur die er hangt, etc.
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 16 '08
Ja ik denk dat we onze keuzes bewust of onbewust beinvloeden. Het hangt er vast heel erg vanaf waar je vandaan komt in je ontwikkeling en hoe je nu in het leven staat, welke keuze je gaat maken. Dus ik weet niet of daar echt een eenduidig antwoord op is.

Marketing onderzoeksbureau´s werken al jaren met dit gegeven. Zij hebben menselijk gedrag goed geobserveerd in allerlei omstandigheden en situaties en zodoende kijk gekregen op hoe men het (koop) gedrag positief kan beinvloeden.

Het is ook niet zo verwonderlijk dat angstige mensen de indruk hebben dat de maatschappij een systeem geworden is. Ik kan me die angst ergens wel voorstellen omdat we onderhevig zijn aan velerlei invloeden.

Baby´s echter, zijn hierin nog blanco en uit veel onderzoeken is gebleken dat baby´s behoefte hebben aan herhaling. Men denkt dat dit is omdat die voorspelbaarheid een gevoel van veiligheid geeft.

Ik denk dat er een heleboel interne en externe, bewuste en onbewuste signalen bestaan die van invloed zijn Nims. Grappig dat je je dit afvraagt, ik herken dat wel.

Liefs,

Pacho
Centaine
Centaine jul 16 '08
Of je rechtshandig of linkshandig bent heeft daar ook invloed op.
Ik gebruik bijna altijd dezelfde wc als het een plaats is waar ik dikwijls kom.
Ik denk ook wel eens: ik neem de verste wc, die zal niet zoveel gebruikt worden, maar als iedereen zo denkt wordt die net het meest gebruikt.
Debiorah
Debiorah jul 16 '08
Als ik ervan uitga dat een onbewuste keuze vaak stoelt op eerdere ervaringen en overtuigingen dan denk ik dat...
je op basis van eerdere ervaringen een automatische keuze maakt, Positieve ervaring is herhalen van de keuze, negatieve ervaring is andere keuze.Bijvoorbeeld een schoon toilet wil je vaker heen een vies toilet niet.
Op basis van overtuigingen zou je onbewust ingeprent kunnen hebben dat je bijvoorbeeld altijd het dichtstbijzijnde vrije toilet neemt.

Ik denk dus dat er wel manieren zijn om je onbewuste keuze te beinvloeden. Je kunt je overtuigingen onderzoeken en ombuigen, als je werkelijk last hebt van deze overtuiging dan winkWaarom neem ik het eerste toilet die vrij is? Waarom geloof ik dat dit de beste keuze is?

Ook denk ik dat je de keuze buiten jezelf kunt manipuleren door bijv een toilet iets afwijkends of aantrekkelijks te geven.
Bij mij op school hebben ze namelijk een toilet versierd met mooie hapinezz achtige plaatjes en spreuken. Een van mijn favoriete toiletten is een plaatje van een groep lachende kinderen in afrika die onder het zand zitten, met de tekst "Een goede bui veranders zand in goud". Een ander toilet is helemaal retro met 70's kleuren en oude lp's. Deze toiletten hebben wel mijn voorkeur! laugh
Volgens sommigen
Er zijn ontelbare factoren van invloed.

Ik lees hier bijvoorbeeld jouw bericht Debiorah, en ik bedenk me nu dat ik dat ook wel eens met mijn wc hier zou kunnen doen. Het raakt me en brengt me ook op een idee.

En als ik dat over een tijdje daadwerkelijk gedaan heb kom ik een paar dagen later bij de overburen en denk dan wellicht; ´ tjeempie wat een saaie wc is dit eigenlijk´´of wit is ook wel weer mooi´. Of in het restaurant hier in de stad denk ik plots; ´goh, dat is ook een leuk idee´. Net zoals de 40 clienten die er die avond voor mij op zaten ook weer iets of niets bij zullen ervaren.

Leven is een aaneenschakeling van invloeden op de keuzes die we maken, maar ook van invloed op hoe we de wereld in en om ons heen ervaren.

Liefs,

Pacho

JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 16 '08
Nou wat je goed merkt is dat het bewust maken ervoor zorgt dat je dingen gaat zien die je eerder niet zag. Zo zal dit topic toch iets meer bewustzijn creeren bij het donkere hoekje van onze woningen.

Daarmee zie je al, dat het beinvloeden van een onbewuste keuze al kan gebeuren door deze keuze wat bewuster te maken.
Volgens sommigen
Ja zo is dat Nims. Bewustwording maakt dat we meer en/of dieper waarnemen. Onze aandacht is door dit topic even op het donkerste kamertje gericht, maar ook heb je ons naar bewustwording op zich laten kijken. Was ik nu eerder naar bed gegaan, had ik dit topic totaal gemist. Er gebeurd zoveel in een fractie van een seconde.

Soms voelt het ook ook alsof ik de dingen in een vertraging zie, terwijl de tijd is gevlogen.
Debiorah
Debiorah jul 16 '08
Quote:
Leven is een aaneenschakeling van invloeden op de keuzes die we maken, maar ook van invloed op hoe we de wereld in en om ons heen ervaren.

Dat vind ik mooi geschreven...en wat mij betreft ook zeker waar.

Ik vond het zelf wel grappig om te ontdekken dat ik een voorkeur heb in toiletten. Ik moet toegeven dat ik niet eerder over mijn keuze heb nagedacht. Daarom vind ik het wel leuk om onderwerpen als keuzes maken en beinvloeden vanuit een alledaagse hoek te bekijken. Onbewust/bewust sta ik stil bij mijn eigen handelen en bekijk mezelf door een wcbril wink

En...zo'n toilet is toch echt veel gezelliger! Voor spreuken kun je altijd even het mini-wijsheden topic opzoeken.
admin
admin jul 17 '08
Ik pak ook altijd de laatste met dezelfde reden als Centaine, mijn voorkeur gaat dus uit naar een schoon toilet (wil niet zeggen dat ik hem dan ook vind) maar ik ga er eigenlijk automatisch van uit dat de laatste de schoonste is.

Een gezellig toilet poept ook fijner, das toch eerlijk?

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki