Loading...
nl

(on) vrijheid

Thomas A
Thomas A jul 14 '08

“Ik ben de angst en neem jou in beslag. Ik voorkom dat jij een blijmoedige levenshouding hebt en kunt leven vanuit jouw kern. Ik vergal jouw leven zoveel als ik kan en zal voorkomen dat jij je leven zelf inneemt. Ik zorg ervoor dat jij niet meer beseft een eigen ziel te hebben waar je anders altijd op kunt steunen. Ik maak je wijs dat ik bij jou hoor en altijd bij je zal blijven. Ik zal er alles aan doen aan je te blijven kleven en je wijs maken dat jij nooit meer van mij afkomt. Ik zal je wijsmaken dat je me tijdelijk kunt onderdrukken met pillen, drank en andere sufmakers en onmiddellijk weer opstaan als het is uitgewerkt.

Maar ik angst ben zelf doodsbang. Ik ben bang dat jij - slachtoffer van mij – er op een dag achterkomt dat ik helemaal niet zo manifest ben als ik mij voordoe; jij zelf je dit wijs probeert te maken. Dat jij mij herkent als bederver van jouw levensgeluk en mij spuugzat wordt. Ik ben bang dat jij op een dag ont-dekt dat jij met jouw ziel en eigen Goddelijkheid veel sterker bent dan ik. Ik angst, weet dat als jij mij doorziet, ik geen schijn van kans meer maak en het af moet leggen tegen jouw wil om in liefde en eigen kracht jouw eigen leven in te nemen en vanuit jouw eigen bezieling gaat leven............

Die dag dat jij mij van jou losmaakt, zal ik het je nog EEN KEERTJE moeilijk maken en je het gevoel geven dat je bijna krankzinnig wordt; het allemaal niet meer weet of zelfs bijna sterft. Maar dan zal 'ik angst' bezwijken onder jouw kracht, leven en liefde. Waar je dan in terecht komt is Liefde; jouw liefde! Dit verlichte gevoel vergeet je niet meer! Zo kan 'ik angst' nooit meer bezit van je nemen omdat jij mij losliet.............

Raymond


Delen:
Lena
Lena jul 14 '08
jeetje........
Wullabee
Wullabee jul 14 '08
he ray,

heeeel mooi geschreven,dank je

knuf soullove
Maryssa
Maryssa jul 14 '08
Dat is mooi en precies zoals het is.
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 14 '08
Tjee, die komt wel even binnen...!

Dank je Thomas.

Liefs,

Pacho
Acheliah
Acheliah jul 14 '08
Mooi geschreven zo is het en niet anders

Dikke Knuffel Dieneke
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 14 '08
Wat bewoog je eigenlijk om dit nu te schrijven? Angst heeft zoveel vormen en zoveel gezichten. Ik heb alweer een tijd geleden iets ervaren met angst, niet die van mezelf maar een naaste. Het heeft me erg geraakt op een positieve manier.

Liefs,

Pacho
Lena
Lena jul 14 '08
hoe heeft het je geraakt als ik vragen mag
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 14 '08
Origineel bericht van: Lena10
hoe heeft het je geraakt als ik vragen mag


Ik heb mijn leven gedeeld met iemand die zijn leven in angst leefde, dat had een verschrikkelijke uitwerking op hem, maar ook op mij de kinderen. Ik zag vele gezichten die zich uitten in woede, bezit en macht. Zijn angst nam letterlijk bezit van mij. Hierdoor kan ik door die uiting heen de angst zien en kan ik iets loslaten omdat ik het nu helderder ´zie´ en begrijp en de kwetsbaarheid achter die verschrikking zie.

Ik voel mededogen en dat is een heel mooi gevoel.

Ik wil het hier even bij wil laten en hoop dat je zo een beetje begrijpt wat ik bedoelde.

Liefs,

Pacho

sarina
sarina jul 15 '08
Zo mooi als je begrijpt dat je altijd kunt kiezen tussen 'angst' en 'liefde'. Dit inzicht heeft mij heel veel verder geholpen...
Claire
Claire jul 15 '08
Zo kan 'ik angst' nooit meer bezit van je nemen omdat jij mij losliet.......

Heb jij het hier over de angst voor de angst, Raymond? Of helemaal bevrijd van de angst zijn?
Hoe kijk jij tegen angst (emotie) aan, die je waarschuwt voor naderend gevaar, die je alert laat zijn?

In de zijnsoriëntatie verwelkomt je je angst en heb daardoor inzicht gekregen in mijn vecht- en vluchtgedrag. Sta ik in mijn kracht. Ook kan ik in mijn angst gaan zitten, ik vergelijk het met een orkaan waarbij het in het oog rustig is, heel stil met daar omheen het gedoe, gedragingen wat bij angst hoort.
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 15 '08
Origineel bericht van: sarina
Zo mooi als je begrijpt dat je altijd kunt kiezen tussen 'angst' en 'liefde'. Dit inzicht heeft mij heel veel verder geholpen...


Dat vind ik heel mooi wat je hier schrijft Sarina, angst of liefde is de basis van ervaringen die we hebben en keuzes die we maken.

Liefs,

Pacho
Thomas A
Thomas A jul 15 '08
Begin vorig jaar plaatste ik een bijdrage in het topic 'Angst-aanvallen en hoe hiermee om te gaan. Omdat ik de benadering van J. Krishnamurti erg sterk vind, zet ik 'm hier nog maar eens neer;

Jiddu Krishnamurti over de bron van angst

In onze geest, innerlijk moeten we in staat zijn het woord los te maken van de beleving en moeten we ten enenmale vermijden dat het woord zich mengt in, en een rol speelt in de rechtstreekse beleving van het gevoel; het gevoel wat feitelijk voorhanden is. Als je eenmaal zo ver bent gegaan en zo diep hierin bent doorgedrongen, zul je ontdekken dat in het onbewuste, in de duistere uithoeken van de geest een gevoel begraven ligt van volslagen eenzaamheid, van isolement, en dat is de fundamentele oorzaak van angst. Maar hier kom je nooit aan voorbij als je het uit de weg gaat, als je het ontloopt, als je er niet in afdaalt zonder er een naam aan te geven. Onze geest moet oog in oog komen te staan met het feit van volledige innerlijke eenzaamheid en zichzelf niet toestaan iets aan dat feit te veranderen. Dat uitzonderlijke iets dat eenzaamheid heet is het diepste wezen van het zelf, het "ik", met al zijn pesterijtjes, al zijn slimmigheden, zijn plaatsvervangende trucs, met zijn sluier van woorden waarin de geest gevangen raakt. Pas wanneer de menselijke geest in staat is aan die uiteindelijke eenzaamheid te ontstijgen meldt zich vrijheid- de absolute vrijheid van angst. Alleen dan kom je zelfstandig te weten wat werkelijkheid is, die onmetelijke energiebron die geen begin kent en geen einde. Zolang de geest echter in termen van tijd zijn eigen angsten verwekt, is hij niet in staat tot inzicht in datgene wat tijdloos is.
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 15 '08
Origineel bericht van: Thomas A
Begin vorig jaar plaatste ik een bijdrage in het topic 'Angst-aanvallen en hoe hiermee om te gaan. Omdat ik de benadering van J. Krishnamurti erg sterk vind, zet ik 'm hier nog maar eens neer;

Jiddu Krishnamurti over de bron van angst

In onze geest, innerlijk moeten we in staat zijn het woord los te maken van de beleving en moeten we ten enenmale vermijden dat het woord zich mengt in, en een rol speelt in de rechtstreekse beleving van het gevoel; het gevoel wat feitelijk voorhanden is. Als je eenmaal zo ver bent gegaan en zo diep hierin bent doorgedrongen, zul je ontdekken dat in het onbewuste, in de duistere uithoeken van de geest een gevoel begraven ligt van volslagen eenzaamheid, van isolement, en dat is de fundamentele oorzaak van angst. Maar hier kom je nooit aan voorbij als je het uit de weg gaat, als je het ontloopt, als je er niet in afdaalt zonder er een naam aan te geven. Onze geest moet oog in oog komen te staan met het feit van volledige innerlijke eenzaamheid en zichzelf niet toestaan iets aan dat feit te veranderen. Dat uitzonderlijke iets dat eenzaamheid heet is het diepste wezen van het zelf, het "ik", met al zijn pesterijtjes, al zijn slimmigheden, zijn plaatsvervangende trucs, met zijn sluier van woorden waarin de geest gevangen raakt. Pas wanneer de menselijke geest in staat is aan die uiteindelijke eenzaamheid te ontstijgen meldt zich vrijheid- de absolute vrijheid van angst. Alleen dan kom je zelfstandig te weten wat werkelijkheid is, die onmetelijke energiebron die geen begin kent en geen einde. Zolang de geest echter in termen van tijd zijn eigen angsten verwekt, is hij niet in staat tot inzicht in datgene wat tijdloos is.


Dank je wel voor je antwoord Thomas, ik kan me indenken dat bovenstaand veel betekend voor mensen omdat er een aantal basis wijsheden in verweven zitten. Zélf kan ik er niet zoveel mee en dat ligt helemaal aan mij hoor winkIk vind het gewoon een té theoretische benadering, van een té grote afstand bekeken.

Jouw eerste stuk zegt voor mij alles raakt me direct in hart.Ik heb zelf liefst een leraar, wijsgeer of iemand met levenservaring die over zijn/haar leven verteld, daar kan ik urenlang non-stop naar luisteren en van leren.

In mijn vraag aan jou bedoele ik meer, wat heeft je er toe aangezet nú dit topic te plaatsen?

Liefs,

Pacho
Thomas A
Thomas A jul 15 '08
Pacho, ik weet niet meer precies wat mij er toe aanzette om dit topic te openen gek genoeg. Maar volgens mij kwam het doordat ik nu juist de laatste paar weken veel mensen over hun angsten heb horen vertellen, al dan niet tussen de regels door. In elk geval ging ik even spitten in wat ik de laatste paar jaar over angst geschreven had en besloot hier iets meen te doen gisteren.

(Levens)ervaringen van mensen vind ik ook prachtig en als visies van mensen de snaren van mijn hart niet raken (of het gelezene in boeken) dan beschouw ik het op dat moment als niet van mij en laat ik het voor wat het is......
Thomas A
Thomas A jul 15 '08
Nanni, in mijn stukje doel ik echt op de angsten die ons weerhouden van in liefde te leven. Die angsten die opkomen door situaties die we in het leven tegenkomen. Dat kan vanalles zijn, maar altijd hebben ze als basis een eerdere ervaring, een aangeleerde of overgenomen conditie (opvoeders meestal). angst als onvrijheid en niet liefde dus. Er is ook een 'gezonde' angst die je vanuit je inuïtie waarschuwen kan voor eventuele moeilijkheden en dat onderscheid moet je kunnen maken. Het verschil is dat de eerste angst verblind en de tweede ziende maakt.................
Thomas A
Thomas A jul 15 '08
Clarie je schrijft; "Heb jij het hier over de angst voor de angst, Raymond? Of helemaal bevrijd van de angst zijn?
Hoe kijk jij tegen angst (emotie) aan, die je waarschuwt voor naderend gevaar, die je alert laat zijn?

In de zijnsoriëntatie verwelkomt je je angst en heb daardoor inzicht gekregen in mijn vecht- en vluchtgedrag. Sta ik in mijn kracht. Ook kan ik in mijn angst gaan zitten, ik vergelijk het met een orkaan waarbij het in het oog rustig is, heel stil met daar omheen het gedoe, gedragingen wat bij angst hoort".

Je schrijft het eigenlijk ook zelf al dat er een verschil is in angstbelevingen. Ook ik geef dat eigenlijk weer op de vraag van Nanni. Ja en verder, angst voor de angst is hetzelfde toch? Dat brengt je ook nergens toe, behalve misschien wegkruipen of zo.
Tja en angst en emotie is dus de angst die ik beschrijf in (on)vrijheid. Emoties en angst vinden hun wortels in de eigen blindheid, 'daar waar het licht niet op valt'; je het licht (nog) niet toelaat........................;-)
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 15 '08
Origineel bericht van: Thomas A
Pacho, ik weet niet meer precies wat mij er toe aanzette om dit topic te openen gek genoeg. Maar volgens mij kwam het doordat ik nu juist de laatste paar weken veel mensen over hun angsten heb horen vertellen, al dan niet tussen de regels door. In elk geval ging ik even spitten in wat ik de laatste paar jaar over angst geschreven had en besloot hier iets meen te doen gisteren.

(Levens)ervaringen van mensen vind ik ook prachtig en als visies van mensen de snaren van mijn hart niet raken (of het gelezene in boeken) dan beschouw ik het op dat moment als niet van mij en laat ik het voor wat het is......


Ja en zo is het. dank je wel Thomas. Je hebt een boeiend onderwerp geopent.

Liefs,

Pacho

http://www.xs4all.nl/~loeff/angst_en_liefde.htm
Thomas A
Thomas A jul 15 '08
Bedank jezelf ook maar, want je ging op weg...........

De reis naar je eigen hart is de mooiste die je gaan kunt!

Zou iedereen moeten doen.
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 15 '08
Origineel bericht van: Thomas A
Bedank jezelf ook maar, want je ging op weg...........

De reis naar je eigen hart is de mooiste die je gaan kunt!

Zou iedereen moeten doen.


Niets aan toe te voegen, behalve deze.. wink
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki