Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: gast
Origineel bericht van: NiMS
Zou jij niet boos worden als iemand je man doodsteekt omdat hij 10 euro op zak heeft? Zou jij dan denken, ja die overvaller zat het in zijn natuur om 10 euro te willen hebben. Dus ik ben blij dat mijn man voor hem die 10 euro heeft kunnen geven.
Misschien gaat het verder dan die 10 euro. Dader en slachtoffer staan nooit apart van elkaar.
En waarom distansieer je van je gevoel met dit antwoord? Mag jij niet boos / kwaad / verdrietig zijn, van jezelf?
Je vergeet namelijk een belangrijk gedeelte en dat is dat dader en slachtoffer niet losstaan van het geheel. En jij bent ook een belangrijk deel van dat geheel. Dat los ervan zien, zou hetzelfde zijn als ontkennen dat niet alles met elkaar verbonden is. En dat is volgens mij niet hoe jij erin zit. Dus er niet over oordelen is iets wat niet kan omdat het jou wel degelijk raakt en beinvloed.
Ik heb ook nergens gezegt dat ik geen deel uit maak van dit geheel. Ik ben, net als alle 6+ miljard mensen hier op aarde en alles wat daar omheen cirkelt, huppelt, groeit en bloeit, deel van het geheel.
Ik heb ook niet gezegt dat ik niet reageer als er iets gebeurd. Maar ik heb mij wel los geweekt van het denken dat "ik" er iets aan kan doen en dat alles wat gebeurd gebeurd om redenen die wij niet kennen omdat dit met dat grote geheel te maken heeft. Hoe ik reageer is afhankelijk van mijn eigen natuur en afhankelijk van dat moment en die situatie. En dan reageert mijn natuur precies zoals dat bedoeld is. En wat dat ook is, het is zoals het is. Daarom kan ik niet over anderen oordelen.