Loading...
nl

Oordelen, mag dat wel over mezelf?

gast
gast jul 11 '08
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: gast
Origineel bericht van: NiMS

Zou jij niet boos worden als iemand je man doodsteekt omdat hij 10 euro op zak heeft? Zou jij dan denken, ja die overvaller zat het in zijn natuur om 10 euro te willen hebben. Dus ik ben blij dat mijn man voor hem die 10 euro heeft kunnen geven.

Misschien gaat het verder dan die 10 euro. Dader en slachtoffer staan nooit apart van elkaar.

En waarom distansieer je van je gevoel met dit antwoord? Mag jij niet boos / kwaad / verdrietig zijn, van jezelf?

Je vergeet namelijk een belangrijk gedeelte en dat is dat dader en slachtoffer niet losstaan van het geheel. En jij bent ook een belangrijk deel van dat geheel. Dat los ervan zien, zou hetzelfde zijn als ontkennen dat niet alles met elkaar verbonden is. En dat is volgens mij niet hoe jij erin zit. Dus er niet over oordelen is iets wat niet kan omdat het jou wel degelijk raakt en beinvloed.

Ik heb ook nergens gezegt dat ik geen deel uit maak van dit geheel. Ik ben, net als alle 6+ miljard mensen hier op aarde en alles wat daar omheen cirkelt, huppelt, groeit en bloeit, deel van het geheel.
Ik heb ook niet gezegt dat ik niet reageer als er iets gebeurd. Maar ik heb mij wel los geweekt van het denken dat "ik" er iets aan kan doen en dat alles wat gebeurd gebeurd om redenen die wij niet kennen omdat dit met dat grote geheel te maken heeft. Hoe ik reageer is afhankelijk van mijn eigen natuur en afhankelijk van dat moment en die situatie. En dan reageert mijn natuur precies zoals dat bedoeld is. En wat dat ook is, het is zoals het is. Daarom kan ik niet over anderen oordelen.
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 11 '08
Ik vroeg je ook om over jezelf te oordelen wink. Misschien hardop, misschien in stilte. Ik was alleen benieuwd.
gast
gast jul 11 '08
Hoe bedoel je Nims? Zodra ik over een ander oordeel ordeel ik toch ook over mezelf. Maar het gaat niet zo zeer om het oordelen over wat gebeurd het gaat mij erom dat dat wat gebeurd gebeurd omwille van het geheel en dat wij dat als ikjes niet kunnen beheersen. Waarom denk je dat het wetboek ieder jaar dikker wordt i.p.v. dunner! Dat is alleen al een teken dat dit systeem niet werkt.
JulienMoorrees
Die conclusie slaat ook nergens op, dat het wetboek dikker wordt het systeem niet zou werken. Het wetboek groeit mee met zijn tijd, en ruimt weinig op. Daarom wordt het dikker. Maar dat terzeide.

Als je oordeelt over jezelf, oordeel je niet over een ander. Dus ga jezelf niet uit de weg, en oordeel enkel over jezelf. Ik zou het leuk vinden als je je be-oordeling deelt.

Het geheel maak je enkel deel vanuit, en zie jezelf niet als enkel het geheel. Dan doe je alleen maar jezelf tekort.
gast
gast jul 11 '08
Ik snap eerlijk gezegt niet zo goed waar je naar toe wil Nims.
Wil je weten wat ik van mezelf vind?
JulienMoorrees
Als je dat wilt delen, dan luister ik graag. Uiteindelijk gaat het om wat je zelf wilt, en is het niet echt belangrijk wat ik wil.

En waar ik naartoe wil? Waar wil jij mij mee naartoe nemen?
Thomas A
Thomas A jul 11 '08
cool
gast
gast jul 11 '08
Ik denk niet dat hier op de goede plaats is om daar verder op in te gaan. Beetje erg off-topic vindt je zelf niet, mod wink
JulienMoorrees
Zo, dan maar even een verplaatsing uitgevoerd, en er een nieuw topic gemaakt. Je mag weer vrij antwoorden Syl wink.
gast
gast jul 11 '08
Toch nog een vraag Nims; hoe kan ik in Godsnaam over mezelf oordelen?
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 11 '08
Oordelen is toch helemaal niet zo negatief? Wanneer we keuzes maken beschouwen we de situatie, bekijken (beoordelen) we waar we ons bevinden en wat we daarmee doen. Het is iets anders als we buiten onszelf gaan oordelen of veroordelen.
gast
gast jul 11 '08
Ook positief oordelen kan ik niet over mezelf. Oordelen is zo definitief en gaat alleen maar over iets dat al geweest is. Ik wil het verleden niet op die manier vasthouden.
Ik kan wel zeggen dat ik mezelf aardig vind maar dat ben ik niet altijd, dat hangt helemaal van het moment en de situatie af. Dus kan het best zo zijn dat als je me ooit tegen komt en je hebt dat oordeel in je hoofd dan ga je toch anders kijken naar hoe ik dan ben en kom je misschien tot de conclusie dat ik aardig ben maar misschien ook wel dat ik helemaal niet aardig ben dus dat het niet klopte wat ik daarover had gezegt.
Nu is dit een voorbeeld van iets waarvan iedereen wel weet dat het nogal eens kan veranderen. Er is niemand altijd aardig.
Ik wil dus niet over mezelf of anderen oordelen, positief dan wel negetief.
JulienMoorrees
Waarom wil je niet oordelen over jezelf? Is je kern niet onveranderlijk en wezenlijk wie jou maakt tot wie je maakt? En waarom zou een oordeel definitief zijn?
gast
gast jul 11 '08
Nims ik ben gewoon een mens. Ik ben niet wat ik van mezelf denk te zijn, ik ben niet mijn karakter, ik ben niet mijn identiteit, dit zijn alleen maar de jasjes die je aan en uit trekt naar gelang het uitkomt/gewenst is. Je kan er zelf voor kiezen welk jasje je wanneer aantrekt, of je laat je een jasje aanmeten door je omgeving. Niet iedereen doet dit, velen zijn gehecht aan één jasje, maar het blijft een jasje.
Wat er in het jasje zit daar kan ik niet over oordelen omdat dat niet te oor-delen is. Het is dus niet voor andermans oren bedoeld omdat zodra je het uitspreekt al niet meer is wat het in werkelijkheid is.
Dus als je wilt dat ik het over mijn jasjes hebt, oké welke wil je weten.
Lena
Lena jul 11 '08
waarom zou toch de uitspraak

oordeel niet omdat je niet veroordeelt wordt ooit ontstaan zijn?? smirk

wat voor waarheid schuilt hierin????
JulienMoorrees
Nims ik ben gewoon een mens.

En wat is dat dan precies, "gewoon een mens"? Met welke dingen van de mensheid associeer jij je?

Ik ben niet wat ik van mezelf denk te zijn, ik ben niet mijn karakter, ik ben niet mijn identiteit, dit zijn alleen maar de jasjes die je aan en uit trekt naar gelang het uitkomt/gewenst is. Je kan er zelf voor kiezen welk jasje je wanneer aantrekt, of je laat je een jasje aanmeten door je omgeving. Niet iedereen doet dit, velen zijn gehecht aan één jasje, maar het blijft een jasje.
Wat er in het jasje zit daar kan ik niet over oordelen omdat dat niet te oor-delen is. Het is dus niet voor andermans oren bedoeld omdat zodra je het uitspreekt al niet meer is wat het in werkelijkheid is.

Maar waarom valt daar niet over te oordelen? Wie ben je nu echt? En waarom trek jij bepaalde jasjes aan, en andere niet?

Ik ben niet op zoek naar de waarheid in jou, dus uitspreken zal ook niet tot doel hebben om jou absoluut te bepalen. Wel wil ik graag weten wanneer jij spreekt over je eigen essentie. Waar zit de grens tussen een jasje, en jij? En hoeveel jassen kun je nog uittrekken voordat je de naakte waarheid in jezelf hebt gevonden?

En als je daar dan bent, waarom niet in de spiegel kijken en jezelf beoordelen? Echt jezelf zien, zoals je zelf bent, en dan er ook iets van vinden.

Lijkt je dat wat?

Dus als je wilt dat ik het over mijn jasjes hebt, oké welke wil je weten.

Zie hierboven. Jouw jasjes zijn alleen maar jasjes. Jouw modecollectie, en waarom je bepaalde jasjes aangetrokken hebt, daar ben ik benieuwd naar.
Lena
Lena jul 11 '08
maar dan heb je het niet meer over oordelen Nims
de vraag zou dan moeten zijn wie ben jij smile?
gast
gast jul 11 '08
Nims, alleen de jasjes zijn zichtbaar in de spiegel. Als die uit zijn is er ook niets dat in de spiegel kan kijken. Die jasjes vormen de grens van jou bestaan. Het jasje is "ik". "Ik" kan datgene wat onder het jasje zit niet zien want als het jasje uitgetrokken is blijft er niets over wat kan zien en gezien kan worden. Alles wat "ik" kan blijven benoemen is datgene wat "ik" is, en "ik" is de gedachte die het jasje vormt.
Dat wat het jasje aantrekt is datgene wat één is met alles.
Het jasje is het deel van ons dat voor alles een reden en een oplossing zoekt en alles wil verklaren.
Dat wat bekleed is met het jasje denkt niet, vraagt niet, zoekt niet, maar is gewoon dat wat het is.
En dat wat het is is zelfs niet door het "ik" te verklaren omdat dat altijd maar een deeltje is van wat het werkelijk is.
Het is niet zo vreemd dat veel verhalen die gaan over dat wat is metaforen en beeldspraken zijn want het is niet op een andere manier te duiden.
gast
gast jul 11 '08
Een jasje van mij die ik niet zelf bedacht heb maar gekregen heb van mijn omgeving:
Het werelddeel waar ik geboren bent, het land, de stad/dorp, je naam, paspoortnummer, sofinummer.
Dit alles ben "ik" niet maar is mij opgelegt en wordt van mij verwacht dat ik me daar aan identificeer.

Een ander jasje is bepaald door mijn ouders;
geslacht, uiterlijk, geboortedatum, cultuur, deels karakter, omgeving, normen en waarden.

Een jasje die ik mezelf heb aangemeten (kunnen tegelijkertijd meerdere zijn);
wat ik denk te zijn; Mooi/lelijk, lief/bitch, aardig/onaardig, rustig/druk, geduldig/ongeduldig, noem maar op wat je allemaal van jezelf vind wat je door ontwikkeling hebt vergaard.

Er wordt veel gesproken over bewustwording, niet alleen hier maar op heel veel plekken. Nu is m.i. het leren kennen van die jasjes, en het zien wat die jasjes nu werkelijk zijn het enige waar je je bewust van kunt worden. Meer is er niet om bewust van te worden, er is dan alleen nog Zijn.

Ik weet dat dit geen antwoord op jou vraag is Nims. Nu kan ik wel gaan invullen wat de jasjes voorstellen maar dat is in mijn ogen niet echt waardevol. (toch nog een oordeel wink)

Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 11 '08
Ook positief oordelen kan ik niet over mezelf. Oordelen is zo definitief en gaat alleen maar over iets dat al geweest is. Ik wil het verleden niet op die manier vasthouden.
Ik kan wel zeggen dat ik mezelf aardig vind maar dat ben ik niet altijd, dat hangt helemaal van het moment en de situatie af. Dus kan het best zo zijn dat als je me ooit tegen komt en je hebt dat oordeel in je hoofd dan ga je toch anders kijken naar hoe ik dan ben en kom je misschien tot de conclusie dat ik aardig ben maar misschien ook wel dat ik helemaal niet aardig ben dus dat het niet klopte wat ik daarover had gezegt.
Nu is dit een voorbeeld van iets waarvan iedereen wel weet dat het nogal eens kan veranderen. Er is niemand altijd aardig.
Ik wil dus niet over mezelf of anderen oordelen, positief dan wel negetief.

Lieve gast, je oordeelt wel degelijk hoor wink, misschien ben je het je niet bewust. Ik zal ter verduidelijking even een voorbeeld noemen. Houdt me niet te zeer vast aan wat je letterlijk schreef hoor, maar je schreef zoiets als..´tenzij het mensen zijn die alles willen vasthouden of controleren´.. Ook dat is een waardeoordeel, want wie zegt dat dat de werkelijke intentie is van ´die mensen´? Het is ook helemaal niet erg om iets zo te vinden, dat mag toch? We mogen toch kleur bekennen? Persoonlijk vind ik kleur prachtig, juist als ik weer eens kleuren zie, die anders zijn dan die van mezelf. Het geeft weer eens een frissen kijk of inzicht in hoe we ons zelf ervaren of gedragen.

Het oordeel wat ik over jou in deze topic heb, is dat ik in deze topic vind dat je dingen te ver doorvoert, te veel uitkristalliseert en een beetje rond de kern heendraait om een oordeel te vermijden. Ik vraag me dit allemaal lezende ook steeds af ben jij (of heb jij jezelf) zo veel veroordeelt in het verleden en heb je daar hinder van? Ik bedoel kun je het verleden in liefde laten voor wat het is? En dat is een vreselijk oordeel, ik weet het, excuus daarvoor. Maar evengoed jij nu zelf van binnen of mijn beleving past bij die van jou. Past het niet, gooit het gewoon weg en denk ´maffe Pacho´ wink. Als je er wel iets mee kunt, graag gedaan wink.

Mijn oordeel zegt ook niets over jou en ook niet over hoe ik me verder voel naar jou, want ik ervaar dat je een pracht-mens bent!

Als je liever hebt dat ik dit weghaal, geef maar even een seintje hoor, no problem..

Liefs,

Pacho

Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy