Loading...
nl

De kracht van perceptie

JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 8 '08
Ik zat met dit onlangs af te vragen en het werd een interessante gedachtenspinsel die ik wel even wil delen. Ik dacht na over het welbekende placebo effect.

Voor de mensen die dat nog niet kennen gaat het over het effect van mensen die ziek zijn, en dan een nep-pilletje krijgen waarvan ze denken dat het een medicijn is. Wonderbaarlijk worden die mensen ook echt beter omdat ze alleen maar denken dat het echt helpt.

Ik heb deze eigenschap in dit onderwerp even de kracht van perceptie gedoopt. Namelijk het feit dat je denkt dat iets zo is, daadwerkelijk ook zo is.

Hiermee kwam ik tot een gedachten spinsel. Wat nou als engelen, god en geesten helemaal niet bestaan. Maar omdat er ooit één iemand is geweest die dit verzonnen heeft, en de perceptie bij andere mensen heeft gewekt, dat dit ineens realiteit is geworden. Dat ze allemaal bestaan, omdat wij denken dat ze bestaan en daardoor ook echt bestaan.

Dat 2012 ook echt gebeurd omdat we er met zijn allen in gebeuren.

"Ik vroeg me dus ook af, hoe zit het met de scheidslijn tussen perceptie en realiteit, of is de realiteit alleen maar perceptie en niets anders?"

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Delen:
gast
gast jul 9 '08
Onze realiteit is een perceptie van dat wat is. Alles wat we zien, horen, voelen, ruiken, proeven kunnen we alleen maar ook horen, zien, ruiken, voelen, proeven omdat we dit al opgeslagen hebben in ons brein. Maar de grap is volgens mij dat alles in potentie al aanwezig is in dit brein alleen moeten we het eerst afgescheiden om het te kunnen ervaren. En daar zijn we al aardig mee opweg (als mensheid en als individu).
We zijn er wel een kei in geworden om alles te interpreteren met ons denken. Maar of dat wel de realiteit is...ik denk van niet. Die interpretatie kan een perceptie van de realiteit geven die niet reeel is. Maar dat "denk" ik, dus is dat mijn interpretatie die dus niet realiteit hoeft te zijn.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 9 '08
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de perceptie die wel eens misgaat in zintuigen. Zo heb je bijvoorbeeld de welbekende fantoompijnen bij geamputeerde ledematen. Iemand die dat ervaart schijnt geen onderscheid meer te kunnen maken tussen met of zonder dit ledemaat.

Is er wel een grens tussen perceptie en werkelijkheid (van dat wat is)?
gast
gast jul 9 '08
De zenuwbanen en synapsen in de hersenen worden niet weg gehaald met een amputatie. In de hersenen is het lichaam energetisch nog wel in takt ookal is er een deel weg. Wij kunnen het niet maar hagedissen zijn in staat om een lichaamsdeel weer aan te laten groeien. Het energetisch lichaam kan het fysieke lichaam weer herstellen.
Acheliah
Acheliah jul 9 '08
Kunnen wij niet een deel van die hersenen krijgen (hagedissen)Het zou raar zijn als we een aantal jaar verder zijn en dat dat ook zou kunnen vaag!! maarja we kunnen al veel dus wie weet

XXX
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 9 '08
Dat is een heel boeiende vraag Nims, dit onderwerp fascineert me nog steeds omdat het alle te maken heeft met bewustzijn.

Alles wat we in onze innerlijke belevingswereld (symbolisch de zeepbel) geloven is waar, want in onze wereld klopt het en werkt het en kunnen we met onze gedachtenkracht ook manifesteren. Dus voelen we drie armen, dan hebben we er ook drie in onze beleving grin.

Dat onze beleving soms overeenkomt en soms ook verschilt met de innerlijke beleving van de ander is ook waar, want iedere innerlijke belevingswereld heeft zijn eigen unieke samenstelling.

Soms bereiken we elkaar en soms ook helemaal niet. Soms zien we de ander en soms zien we het spiegelbeeld van onszelf in de ander (projectiegedrag). Zolang we ieders beleving de ruimte kunnen geven en blanco de ander kunnen waarnemen, kunnen we delen en onze eigen innerlijke belevingswereld verruimen.

Hoe sta je hier zelf in?

JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 9 '08
Ik geloof niet dat alleen de perceptie ervoor zorgt dat dingen waar zijn. Ik heb het idee dat er dingen te vinden kunnen zijn die onomstotelijk vast staan, en in ieders belevingswereld voorkomt. Wel kan het zo zijn, dat de invloed op deze belevingswereld per persoon weer verschillend zijn.

Ik denk in deze context bijvoorbeeld energie. Hoe alles en iedereen ook werkt, energie is datgene wat alles en iedereen ervaart. Dan ervaren we energie weer als stroom uit het stopcontact, energie als de steen in je tuin (e=mc^2).

Kort gezegd is er geen perceptie van de dingen die wij ervaren die uit energie zijn opgebouwd.
Volgens sommigen
Ja, daar heb je een heel belangrijk punt te pakken. Energie en de allesomvattende waarheid die eigenlijk niet eens goed in menselijke woorden uit te drukken is, dat zit in ons innerlijk weten, de essentie van wie zijn (in energie).

Het zijn dan ook niet de woorden, maar het is de energie achter de woorden (of expressie van onze essentie), die van belang is.
(tenminste dat geloof ik)

Beleving van de waarheid is voor veel mensen nog steeds de basis waarnaar we ´handelen´ en op evolueren als mens. De vraag blijft dan handelen we vanuit onze zielskern of vanuit ons mens-zijn.

Ik geloof zeker dat dit de basis van evolutie van de derde, naar de vierde en vijfde dimensie is. Groeiend bewust-zijn.

Ben jij je dat altijd bewust of handel je gewoon? wink
Wullabee
Wullabee jul 9 '08
Grappig had net bij waar geloof jij in geschreven dat kan ik zo hierheen kopieren.
Perceptie is zo machtig ,maar werkt alleen als t gevoel als grondlage speelt!!

lg soullove
Volgens sommigen
Origineel bericht van: soullove
Grappig had net bij waar geloof jij in geschreven dat kan ik zo hierheen kopieren.
Perceptie is zo machtig ,maar werkt alleen als t gevoel als grondlage speelt!!

lg soullove

Ik heb jouw reactie gelezen en eigenlijk zocht naar een kushandje emoticon, bij deze in gedachten smile.

Wat is de waarde van ons gevoel en zou dat onze perceptie moeten beinvloeden? Is liefde bijvoorbeeld een gevoel of een kracht?
Wullabee
Wullabee jul 9 '08
Er moet een verschil gemaakt worden tussen emoties en gevoel.
Emoties zijn niet gereinigde gevoelens,ofwel blokkades tussen gevoel en wat geleefd word.
liefde is een zijnstoestand,zonder liefde zouden we niet bestaan.is een ander waarde van liefde dan de meestal emotionele aardse liefde die daartoe dient ons dichter naar ons zelf te brengen.
ik weet t hoort zich plastisch aan maar t is nu maar zo.
liefde is voor mij een kracht,een die bergen verzet.
Liefde zorgt ervoor dat we vanuit emotionaal gevoel dat ervaren of zien wat we nodig hebben.

lg soullove
Volgens sommigen
Dank je soullove, ik geloof inderdaad dat we onderscheid kunnen maken tussen emotie en wat we voelen vanuit onze kern.

Liefs,

Pacho
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 9 '08
Is een emotie niets anders dan een reactie op wat we ervaren vanuit ons gevoel?

Eerst komt het gevoel, en dan de emotie daarop.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 9 '08
Origineel bericht van: pacho

Beleving van de waarheid is voor veel mensen nog steeds de basis waarnaar we ´handelen´ en op evolueren als mens. De vraag blijft dan handelen we vanuit onze zielskern of vanuit ons mens-zijn.

Ik geloof zeker dat dit de basis van evolutie van de derde, naar de vierde en vijfde dimensie is. Groeiend bewust-zijn.

Ben jij je dat altijd bewust of handel je gewoon? wink

Ik ben dat altijd bewust, en ik handel nooit zomaar "gewoon".
Volgens sommigen
Dus geen spontaniteit beste nims?
Volgens sommigen
Origineel bericht van: NiMS
Is een emotie niets anders dan een reactie op wat we ervaren vanuit ons gevoel?

Eerst komt het gevoel, en dan de emotie daarop.

Juist, en op die emotie verlaten we ons nogal eens, terwijl er een energie, een kracht is achter onze uiting. Die kracht komt vanuit onze kern, onze essentie welke vrij is van (beperkende)emoties.
Lena
Lena jul 9 '08
en dat is wat je bent?? die energie
Volgens sommigen
Ja, dat geloof ik wel.
gast
gast jul 9 '08
Is alles niet energie? Zelfs een gedachte. Ik denk dat ons denken een instrument is die die energie in beweging kan zetten. Net als een steen die je in het water gooit en rimpels vormt zo vormt een gedachte ook rimpels in de energie die ons omringt.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat deze gedachte in werklijkheid geen hout snijdt, want wat weet een mens nu werkelijk! We kennen alleen maar concepten, en dat is alleen maar "denken te weten".
Wat werkelijk is is niet in woorden te vangen.
Volgens sommigen
Origineel bericht van: gast
Is alles niet energie? Zelfs een gedachte. Ik denk dat ons denken een instrument is die die energie in beweging kan zetten. Net als een steen die je in het water gooit en rimpels vormt zo vormt een gedachte ook rimpels in de energie die ons omringt.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat deze gedachte in werklijkheid geen hout snijdt, want wat weet een mens nu werkelijk! We kennen alleen maar concepten, en dat is alleen maar "denken te weten".
Wat werkelijk is is niet in woorden te vangen.

Ja, dat geef je heel mooi weer gast, dat geloof ik ook.

Om op de kracht van perceptie terug te komen, is het dus maar de vraag vanuit welke perceptie we reageren. Dat er energie bij zit klopt, maar of dat áltijd onze eigen energie is die ´spreekt´, is de vraag. We begeven ons altijd tussen energieen die invloed op ons hebben en een aura-lifter kan al maken dat iemand anders reageert als anders.

Naast authenticiteit, of liever gezegd ons uiten vanuit onze kern ongeacht de reactie van de ander, is ook de invloed van andere energieen iets om ons heel bewust van te zijn.

Ik vind dit trouwens een boeiend gesprek zo, dank jullie wel smile

Liefs,

Pacho
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie