Wat zelfmoord betreft ben ik het niet mee eens. Slechts een aantal mensen hebben de moed (of de zwakte, hoe je het wil bekijken) om het te plegen. Ook in dit geval zal het 'voorbestemt' zijn. Misschien zijn zij er wel om de mensen rondom hun te leren te accepteren. Ook al kunnen ze het niet begrijpen.
Er is geen goede manier om dood te gaan. Hoe je ook gaat, je doet de mensen rondom je altijd verdriet. Je kan het echter ook zo bekijken dat het altijd een goede manier is, want de mensen die van je hielden leren los te laten (de meeste toch, andere hebben daar hulp bij nodig) en verder te gaan. Dus aan de andere kant leer je hen wat.
En hoe je gaat...Tja, sommige gaan met pijn en verdriet, en leren hun geliefde dat ondanks de zwarte spiraal waarin ze zich bevinden, ze toch altijd een lichtpuntje vinden. Zij die vreedzaam gaan maken dan weer duidelijk dat de dood eigeniljk niets is om bang voor te zijn...
Ik denk dat vrijwel iedereen het erover eens is, dat de dood altijd een dubbel gevoel met zich mee neemt.
En daardoor is het dus ook (voor mij) vrijwel onmogelijk om je met zekerheid antwoord te geven op je vraag, zelfs een duidelijke mening is moeilijk...