ik vind dat een kind onbevangen is totdat het zijn EIGEN keuzes kan maken. hoe ze later ontwikkelen hangt van hun omgeving en opvoeding af. zelfs een kindersoldaat is onbevangen, is het zijn keus geweest? nee. weet hij beter? nee. wil hij beter? waarschijnlijk wel.
de invloeden van deze wereld verpesten vele kinderen, ik heb medelijden met hun. want onbevangen zijn ze zeker.
Onbevangen zijn betekent letterlijk dat je in staat bent dingen op te nemen omdat je er open voor staat, zonder oordeel of angst. Kinderen kunnen net zo goed keuzes maken als volwassenen. Ze kunnen een bepaalde overlevingsstrategie kiezen onder de meest bizarre omstandigheden.
Zoals de psycholoog Victor Franckl. Hij was een Jood en zat in een concentratiekamp. Zijn ouders, broer en vrouw waren vergast. Hij werd talloze malen mishandeld, gemarteld en vernederd. Elk ogenblik kon hij ingedeeld worden bij hen die naar de gaskamers gingen, of de 'gelukkigen' die de lijken moesten opruimen. Op een dag stond hij naakt en alleen in een kamertje. Geleidelijk kwam hij tot het besef van wat hij later noemde 'de ultieme menselijke vrijheid', iets dat Nazi-beulen hem niet konden afnemen. Ze konden zijn hele omgeving controleren, ze konden alles doen met zijn lichaam, maar hij kon
zelf bepalen in welke mate alles hem wezenlijk zou raken. Zijn identiteit, zijn bewustzijn konden ze hem niet afnemen! Hij stelde zich voor dat hij college gaf, wanneer hij het concentratiekamp had overleefd. Hij oefende zich mentaal en emotioneel. Zijn vrijheid werd steeds groter, groter zelfs dan die van zijn beulen.
Zij hadden meer
mogelijkheden ten aanzien van hun omgeving, maar door zijn innerlijke kracht had
hij meer
vrijheid. De mensen om hem heen lieten zich inspireren door zijn aanpak, zelfs enkele van zijn bewakers. Hij hielp mensen hun waardigheid niet te verliezen en hun lijden niet als zinloos te ondergaan.
Tussen gebeurtenissen en de manier waarop je erop reageert ligt de menselijke vrijheid om te
kiezen! Als je dat beseft kun je ook onbevangen blijven onder de meest verschrikkelijke omstandigheden! Kinderen zijn heel wijs en weten vaak beter dan volwassenen wat 'goed' is en wat 'niet'. Ik geloof niet in verpestte kinderen, wel in kinderen die het moeilijk hebben, juist door hun onbevangenheid.