Loading...
nl

2 dagen met 11 en 12 jarigen

Ayasha
Ayasha apr 30 '08
Eerst en vooral; Ik typ heel bewust met leerling X en leerling Y omdat ik dat verplicht ben. Ik heb een stagecontract waarin staat dat ik beroepsgeheim heb en dus geen namen mag noemen. :)Doe ik dat wel, kan ik mijn diploma al kwijt raken nog voor ik het in handen heb ;)


Zoals sommige weten ben ik aan mijn laatste jaar middelbare school bezig en daarvoor moeten we twee eindwerken maken. Een productgerichte waarin we met zes groepjes van 2 een zesgangen menu op tafel zetten, en een mensgericht waar we per twee aan werken. Zowel voor het productgerichte als het mensgerichte zijn we in dezelfde groepjes ingedeeld. Omdat mijn vriendin en ik later allebei met jeugd willen gaan werken maar dat geen optie is, kozen we voor een generatie eerder, nl lagere school kinderen. Ons thema werd pesten. Want zeg nu zelf, waar speelt het probleem "pesten" zich nu het meest af? Ja, ook in de middelbare maar daar mochten we niet staan ;)


We kwamen dus voor een klasje met 14 leerlingen van 11 en 12 jaar en een superlieve juf die ons overal hielp en ondersteunde waar nodig. Ben haar daar eeuwig dankbaar voor! Jammer dat ik haar naam niet mag noemen want eigenlijk, ere wie ere toe komt, maar we hebben haar ook uitvoerig bedankt na afloop van onze stage dus dat zal wel goed zitten!


We begonnen met ons voor te stellen, dat was mijn taak. Mijn vriendin vertelde wat we met ze van plan waren de volgende twee dagen en daar werd heel enthousiast op gereageerd.


Met die positieve instelling begonnen we met een woordspin. De leerlingen mochten alle woorden die in hen op kwamen als ze aan “pesten” dachten op het bord komen schrijven. Verwachtte woorden die op het bord kwamen waren “eenzaamheid”, “verdriet”, “pijn” enz. Een paar minder verwachtte woorden waren “geloof” “racisme” “cultuur” … Bij deze woorden wisselde mijn vriendin en ik een blik en moesten we allebei even slikken… Goed om te weten voor dit geval is dat mijn vriendin en ik telepathisch zijn, We kijken naar elkaar en we weten precies van elkaar wat we denken en voelen… Niet vanuit paranormale oid, zo sterk is onze vriendschap met elkaar gewoon. Ondanks dat we niet van elkaar weten wat er in het verleden gebeurt is (voor onze vriendschap) kennen we elkaar door en door…Want het is niet het verleden wat teld, maar onze toekomst. En we zijn beide vast besloten om daar iets van te maken! Maar ondanks dat we best ruimdenkend zijn allebei…Hadden we die woorden niet verwacht, ja er zaten wel een aantal leerlingen met een tintje in het klasje…De ene al wat donkerder dan het andere.


De kinderen zullen die blik beslist niet hebben opgemerkt, maar de juf die vanop een afstandje toe keek wel. Daarover komt later nog wel. Tijdens het maken van de woordspin kwam er nl vaak de reactie ‘dat hoort er niet!’ of varianten er op. Dus besloten mijn vriendin en ik om de woorden even te bespreken. De kinderen die tegen het woord waren mochten zeggen waarom, en de kinderen die vonden dat het moest blijven staan ook. Uiteindelijk moesten ze een compromis sluiten van ons. Op deze manier werden er al heel mooie discussie’s gevoerd in de vroege ochtend…We hadden het niveau van deze kinderen een beetje fout ingeschat, we hadden nooit gedacht dat ze zo volwassen zouden kunnen discusieren met elkaar, tuurlijk moesten we af en toe wel even ingrijpen en zeggen dat ze elkaar moesten laten uit praten. Maar heel eerlijk? Als wij, als 18 jarigen, een discussie voeren in de klas, moet onze leerkracht ook af en toe in grijpen…In het heetst van de strijd kan je soms even alles vergeten en je gewoon helemaal in het debat gooien. Dat bewees voor ons hoeveel ze eigenlijk van zichzelf in die discussie legde…Ze wílden hun mening zeggen, ze wílden mee werken en ons vertellen hoe zij er over dachten…Ze wilde ons onbewust laten weten wat voor klasje ze waren, wat voor persoonlijkheden ze stuk voor stuk waren. En er zaten hele persoonlijkheden tussen hoor! Een van de leerlingen zei dat hij racisme niet kon plaatsen, hij snapte het ook helemaal niet want, wat maakt het kleurtje nu uit? (we moesten even glimlachen om die vraag, die onschuld…Heerlijk!) waarop leerling X…Een donkerdere leerling reageerde, dat het voor sommige mensen wél uit maakt…Dat hij ook niet snapte waarom, maar dat het nu eenmaal zo is. Hier heeft hij mijn vriendin en mij zelfs wat aan het denken gezet. We zijn niet zwaar racistisch oid…Weet niet hoe ik het moet uitleggen. Ik heb op zich geen probleem met donkere mensen. Of je nu een chinees voor me zet, of een afrikaan, dat boeit me niet…Maar door alles wat hier in ons dorpje gebeurt en gebeurt is….Zijn mijn vriendin en ik bijzonder hard geworden tov Turken en Marokanen. :)En nee, een kleurtje maakt eigenlijk ook helemaal niets uit…Maar toch… Ook hier werd er weer een blik gewisseld…


Na de woordspin nam de juf het even over (tot de kinderen hun grote spijt) voor een toets van wiskunde. Ze begonnen allemaal te schrijven, de een al wat meer zuchtend dan de andere en wij? Wij lieten het even bezinken en begonnen een paar notities te nemen voor ons verslag. Tijdens de pauze kwam een kindje naar ons toe om te zeggen dat een paar van “onze” leerlingen haar pestte. (Dat wist zij natuurlijk niet maar ze noemde de namen.) We hebben haar vriendelijk doorverwezen naar de échte juffrouwen gezien wij die verantwoordelijkheid niet op ons mochten nemen. Daarna zijn we allebei beginnen denken hoe we dit gevalletje even voor hun neus konden schuiven. De bel ging en het was weer bijna onze beurt dus het kwam even op de achtergrond.


Onze volgende activiteit met hen was een spel.
Het spelbord hadden we zelf gemaakt, even showen want ik ben (we zijn eigenlijk, want vriendin is er ook heel trots op maar gezien ik degene ben die schrijft ga ik vanuit ik persoon spreken.) er heel erg trots op!



De grijze vakjes was niets, de oranje vakjes waren stellingen en de paarse vakjes waren opdrachten. Ze gingen echt helemaal op in het spel en wederom werden er hele mooie discussie’s gevoerd. Onze gipmentor kwam even kijken en ons beoordelen en ze stond echt met een glimlach toe te kijken. Want ik ben echt heel erg benieuwd wat onze punten zijn. Ze gingen zo op in het spel…Gegeven moment vlogen ze allemaal recht! Zo enthousiast! :DAchteraf hebben mijn vriendin en ik het ook nog tegen elkaar gezegd…Dat pure enthousiasme dat deze kinderen nog in zich hebben….Het is zo jammer dat dat verdwijnt in de puberteit…Dat het plaats zal maken voor een enthousiasme, dat ze hebben om dingen te vergeten…Om even niet aan alles wat nog van hen verwacht wordt na school of na de activiteit te denken… Als ik vergelijk met mijn klas, en deze klas… We zijn eigenlijk allebei laatstejaars he…. Tijdens lichamelijke opvoeding…Als we een spelletje spelen. Of als we gewoon wat aan het uit steken zijn met de hele klas (die zeldzame keer dat we geen ruzie maken over het eindwerk en iedereen gewoon samen werkt met iedereen en iedereen lacht en speelt) onze vreugde en ons enthousiasme is helemaal anders…Wij doen zulke dingen om even niet te denken aan dat eindwerk, aan ruzie’s in de klas of thuis, aan de hogeschool over een paar maanden of de examens over een paar weken. Terwijl deze kinderen…Ze zijn gewoon enthousiast. Zonder dat er nog andere dingen in hun hoofd zitten…Ze zijn puur van gevoel…Prachtig om te zien eigenlijk. Op een leerling na…Een leerling die ik, en dat verbaast me van mezelf, graag ben gaan hebben…Ondanks dat ik maar 5 keer in het klasje heb gezeten (waarvan 3 keer om te observeren)

Daarna was het tijd om de toets nog af te maken en om boterhammekes te gaan eten! Tot grote spijt van de leerlingen! Haha, ze waren echt aan het smeken aan hun echte juf of dat ze asjeblieeeeeft nog even mochten door spelen en de toets s middags of zelfs tijdens de speeltijd af te maken!

Na de middag hadden we nog een uurtje, op dat uurtje mochten ze een tekening maken en een slogan verzinnen. De tekeningen kan ik helaas niet plaatsen, maar ik kan wel een aantal slogans eruit halen.
“anderen respecteren is jezelf respecteren!”
“iedereen die eenzaam is kan geholpen worden, stop met pesten en zie het verschil”
“pesten is niet fijn, het doet andere pijn”
“met pesten kwets je mensen”
“pesten is niet fijn, met pesten krijg je pijn” (deze zet ik er bij omdat de leerling van wie het is me vertelde dat hij er tijdens het sporten over had gedacht, Dat was best flaterend :D)
Aan deze tekening hebben ze de dag er na ook nog aan gewerkt overigens.

En toen zat de dag er weer op….We hebben ze even bedankt voor de medewerking en ze mochten gaan!

Vrijdag ochtend half acht…Goedemorgen deze morgen! Donya likt even aan mijn hand als ze de wekker hoort. Ik open een van mijn ogen half en houd haar even in het oog. Ze kijkt even wat ik doe en als ze merkt dat ik niet reageer vlijd ze zichzelf terug tegen me aan…Ze duwt nog even met haar kopje tegen mijn kin bij wijze van knuffel en laat dan een diepe zucht ontsnappen. Ik hoor haar bijna denken van “fieuw…Ik moet nog niet op!”. Sorry Don…We moeten wel op! Ik schud haar een tiental minuutjes later zachtjes weer wakker en ze kijkt me met slaperig oogjes aan…Arm ding! Jack zijn is ook helemaal niet eenvoudig! Om goed wakker te worden duw ik de radio op… Q is good for you!!!! Don’t you know these are the good times….The times of our lives!….Good times van reborn, long time since I heard that one! Ook al is het een tijd plat gedraait, ik word nog steeds vrolijk van het liedje!

Ik kleed me rustig om en ga tegen acht, met eyeliner, mascara en de nodige mousse al aangebracht, naar beneden. Rond kwart over acht vertrokken we richting school waar ik mijn vriendin op wachtte. We gingen in de voormiddag naar een beurs over “wat na het 6de leerjaar” zeer boeiend voor een stel meiden die hopelijk over een tweetal maanden afstuderen op hun middelbare school… Op die beurs kwamen we een aantal oude bekende tegen die zeer verbaast waren…Maar toen we uitlegde hoe we er precies beland waren moesten ze eigenlijk lachen om wat ze dachten. :DOok was er zowaar interesse in ons vanuit de mannelijke garde van hasselt. Helaas voor hen… We hebben allebei een schatje… :D

In de namiddag hadden we de leerlingen helemaal voor ons. We speelden nog een spelletje galgje. Een lekker ontspannen manier om de middag te beginnen, het spel werd onderbroken door de directrice (die eerst hun klasleraar was) die boos was omdat ze “de kleintjes” pestte op de middagspeeltijd. Mijn vriendin en ik wisselden weer een blik, we moesten nog een manier vinden om dat te verwerken in onze activiteit. Een hoop gelach verder gaven we ze nog een pesttestje. De antwoorden waren verrassend!

Voor het laatste uurtje improviseerde we nog een beetje met de overgebleven stellingen en odprachten. Ook hierin gingen de kinderen weer heel erg op, wederom werd aangenaam discusieren afgewisseld met leuke opdrachten zoals uitbeelden, liplezen of tekenen! Een stelling was wat ze zouden doen tegen pesters…Ze verzinde de zwaarste straffen. We vroegen heel rustig of ze zichzelf nu die straf zouden gaan geven voor het pesten van de kleintjes tijdens de speeltijd….Het was even stil, na een paar minuutjes gingen mijn vriendin en ik rustig verder, je moet de stemming ook niet te lang zo bedrukt laten zijn…Even laten doordringen is goed maar het is niet onze taak om hen er echt over aan te pakken.

We stopten tien minuutjes vroeger om ze hartelijk te bedanken voor hun medewerking, we vertelde ze dat we twee hele fijne dagen gehad hadden met hen en we moesten beloven dat we hen zouden laten weten of we geslaagd waren of niet! :Dmaandag avond 23 juni weten we of we geslaagd zijn….Dus dinsdag of woensdag gaan we even langs om hen te vertellen hoe het zit! (hopelijk, daar ga ik dadelijk even voor mailen)

Ook hebben we hen nog briefjes laten invullen…Op vrijwel alle briefjes stond dat ze wel goede juffen in ons zagen. ;)(jammer dat onze toekomstplannen niet die kant uit gaan!) en ze hadden allemaal geleerd van ons projectje….

Een hele aangename afsluiting van een ongelooflijke stage…Het waren twee hele leuke en zelfs leerrijke maar ook bijzonder vermoeiende dagen. Ik zou het best wel kunnen, in zo’n klasje staan…Maar mijn plannen gaan helemaal niet die richting uit. Maar wie weet…Volg ik ooit nog wat avondlessen zodat ik ook het diploma voor lagere school juf heb.
Delen:
Debiorah
Debiorah apr 30 '08
wat een mooie ervaring Kath! En ik vind dat jullie erg creatief zijn geweest met jullie invulling, het thema vind ik ook erg goed gekozen. Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar een aantal dingen, mocht je willen antwoorden natuurlijk! Het is gewoon interesse!

Wat is voor jou het belangrijkste in je keuze van doelgroep? Zoals ik lees was je best wel enthousiast over de kinderen, wat maakt dat jij met jongeren wilt werken? En wat is voor jou het grootste verschil tussen beide groepen?

Wat heeft deze stage voor jou persoonlijk opgeleverd? Wat is voor jou het kernpunt?
Ayasha
Ayasha apr 30 '08
 Origineel bericht van: Debiorah
wat een mooie ervaring Kath! En ik vind dat jullie erg creatief zijn geweest met jullie invulling, het thema vind ik ook erg goed gekozen. Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar een aantal dingen, mocht je willen antwoorden natuurlijk! Het is gewoon interesse!

Wat is voor jou het belangrijkste in je keuze van doelgroep? Zoals ik lees was je best wel enthousiast over de kinderen, wat maakt dat jij met jongeren wilt werken? En wat is voor jou het grootste verschil tussen beide groepen?

Wat heeft deze stage voor jou persoonlijk opgeleverd? Wat is voor jou het kernpunt?

tuurlijk wil ik antwoorden.
eigenlijk is onze keuze puur rationeel geweest. Ik kan absoluut niet met kleuters om. Mijn vriendin heeft dan weer helemaal geen geduld met bejaarden, Met jeugd mogen we niet werken omdat daar diploma's voor nodig zijn want anders raak je simpelweg niet binnen in zulke instellingen. Dus bleef er enkel nog lagere school over. :)Daarop is eerlijk gezegd onze keuze gebaseerd...

Wat maakt dat ik met jongeren wil werken? Ik wil niet zomaar met jongeren werken, maar met probleemjongeren en drugsverslaafden. En ik mag hopen dat er maar weinig lagere schoolkinderen zijn die al verslaafd zijn aan drugs. Geen denk ik dat ik al niet meer op hoef te hopen...Helaas. En dat is gewoon wat ik heel graag wil doen. Bovendien voel ik me heel erg aangetrokken tot jongeren. Lagere school kinderen zijn heel "leuk" maar ik zou me daar niet mijn hele leven mee kunnen bezig houden. Ik persoonlijk vind hen nog niet zo complex als de meeste jongeren zijn...En dat is nu precies wat ik zoek, iets complex om te begrijpen...Bovendien wil ik gewoon onbegrepen jongeren het begrip geven dat ze verdienen.

Daar zeg ik dus ook meteen het grootste verschil...Een jeugdige (van pak em beet tussen de 14-25 ofzo) heeft vaak veel meer meegemaakt, denkt veel complexer dan een kind van 12, en dat baseer ik op mezelf en op de reacties van andere waarmee ik er over praat. "vroegah" was alles nog simpel. Uitzonderingen daar gelaten.

Wat het voor mij persoonlijk heeft opgeleverd? Ten eerste heb ik geleerd om voor groepen te spreken. Ik was daar nogal nerveus enz voor maar door twee dagen voor 14 onbekenden te staan die toch hun eigen gedachten kunnen vormen en uitspreken heb ik geleerd rustig te blijven en gewoon te improviseren. Ik ben dus kalmer geworden in zulke dingen. Daarbovenop heb ik geleerd dat ik kinderen van die leeftijd niet mag onderschatten kwa manier van denken. Ik vond het heerlijk om te zien en te voelen dat er tóch nog onschuld en puurheid in die kinderen zit...Iets wat in deze tijd niet meer zo vanzelfsprekend is...

Wat je bedoelt met kernpunt weet ik niet?
Debiorah
Debiorah apr 30 '08
Bedankt voor je mooie anwoord kath! En het kernpunt heb je wat mij betreft al benoemd! Ik vind het heel mooi dat je met deze jongeren wilt werken. Wat mij betreft nog steeds een groep die teveel wordt vergeten, althans in de regio waar ik zit. Ik merk dat de complexiteit juist voor veel mensen een drempel is. Ik heb zelf zitten twijfelen tussen jongeren en kinderen, ik heb gekozen voor complexe kinderen ;)ten minste wat veel mensen als complex achten, ik vraag me weleens af wat complexer is de volwassenwereld of die van kinderen. Zo te lezen weet jij t antwoord al. Voor mij is de keuze mede bepaald door het rationele feit dat kinderen de jeugd en volwassenen zijn van de toekomst, gevoelsmatig omdat ik intens geniet van de puurheid van kinderen en ik vind dat dit meer gewaardeerd en behouden mag worden.

Vond het erg leuk om dit te mogen lezen, nogmaals bedankt!
Ayasha
Ayasha apr 30 '08
Ik denk eerlijk gezegd dat jeugd en kinderen het in zekere zin moeilijker hebben, omdat zij geconfronteerd worden met ongekende gevoelens en ze daar uit moeten raken zonder begrip van volwassene "want later word het nog zoveel moeilijker" Kijk dat kan misschien wel zo zijn maar daar kopen ze niets voor...Ik denk dat die kinderen meer geholpen moeten worden met hun vraagstukken over het leven...Het is niet omdat je als volwassene rekeningen moet betalen dat je het daarom moeilijker hebt.

In mijn geval...Drugsverslaafd zijn is geen keuze, het is iets waarin je ongewilt gedwongen wordt door je omgeving en hoe je leven er op dat moment aan toe gaat...Weinig drugsverslaafden zullen zeggen 'ik nam drugs omdat ik dacht dat het leuk zou zijn' heel veel drugsverslaafden zullen zeggen "ik nam drugs om mijn problemen te vergeten"

En te veel mensen denken nog steeds dat drugs wel een keuze is, en ik keur het absoluut niet goed, maar door het af te keuren en ze te veroordelen help je hen niet..je kan er beter wat aan doen.

Veel mensen zijn bang om met die jongeren te werken omdat ze bang zijn voor de confrontatie, en niet voor die met de jongeren, maar voor de confrontatie met zichzelf...Ik ben daar eerlijk gezegd ook een beetje bang voor, want die jongeren zeggen je waar het op staat zonder rekening te houdne met gevoelens en confronteren je met elke fout die je maakt...Maar dat houd me niet tegen om het toch te proberen.
Phaser
Phaser apr 30 '08
Ik denk ook dat het eerlijk gezegd te maken heeft met de confrontatie met die problemen dan met de jongeren op zich.

Mensen willen liefst zo weinig mogelijk problemen dus de meesten houden zich ook het liefst van anders mans problemen weg.

Het is een heel mooi beroep denk ik en het is heel nobel om dit beroep te willen uitoefenen.


Kinderen zijn dan weer kinderen. Op de ene moment zijn ze zo heerlijk onschuldig en zie je dat ze een leventje hebben zonder zorgen, zonder zaken waarover ze moeten nadenken of waarmee ze worstelen...

De andere moment komt er plots uit het niets zoveel waarheid uit zo'n mond, alsof het kind in kwestie toch al heel wat heeft meegemaakt. De waarheid komt uit een kindermond, ik ben er nog steeds zeker van.
Kinderen zijn vreemde wezens, zorgeloos op het ene moment... heel diepzinnig op een ander moment. Dit meestal op momenten waar je het helemaal niet op verwacht.

Dan sta je daar even met je mond vol tanden alvorens je op de uitspraak kan reageren.
Dat is het boeiende aan kinderen... onvoorspelbaar, zorgeloos, heel diepzinnig op bepaalde punten.
sarina
sarina mei 2 '08
 Origineel bericht van: kath
Veel mensen zijn bang om met die jongeren te werken omdat ze bang zijn voor de confrontatie, en niet voor die met de jongeren, maar voor de confrontatie met zichzelf...Ik ben daar eerlijk gezegd ook een beetje bang voor, want die jongeren zeggen je waar het op staat zonder rekening te houdne met gevoelens en confronteren je met elke fout die je maakt...Maar dat houd me niet tegen om het toch te proberen.


Ha Kath, wat leuk dat je dit gedaan hebt. Ik heb het met veel plezier gelezen! Wat een super spel! Ik wou dat ik het kon lenen voor mijn groepje... Want pesten poeh poeh, dat is een herkenbaar onderwerp hoor!

Weet je trouwens ook waarom pesters pesten? Omdat ze in de ander (de gepeste) een stukje zien waar ze zelf onzeker over zijn. Bijvoorbeeld een stil lief kind kan gepest worden door een druk kind, omdat het drukke kind zelf ook wel stil en lief zou willen zijn. Het irriteert dus als iemand in jouw omgeving dat doet, wat jij eigenlijk zou willen. (Onbewust dan natuurlijk). Om het voor jezelf weer goed te krijgen ga je die persoon 'pakken' op hetgeen jouw irriteert. Dus pesten. Degene die gepest wordt heeft ook een stukje uit te werken, namelijk dat ze bijv. weerbaar moeten worden, of misschien willen ze zelf juist wel drukker en aanweziger zijn.... Een moeilijk proces, maar zoals je al hebt gemerkt zijn de kinderen van tegenwoordig goed in staat dingen te verwoorden (Zelfs kleuters, geloof me maar!)

Het is in eerste instantie een natuurlijk principe van intimideren en geïntimideerd worden. Zoals in een roedel honden duidelijk moet zijn hoe de sociale verhoudingen liggen. Het kan echter uit de hand lopen. Niet te tolereren valt bijv. lichamelijk geweld. Ook verbaal geweld kan heel gemeen zijn (vandaar mijn project 'potje tegen pesten' in mijn groep).

De 'gepeste' krijgt meestal heel veel aandacht, maar de 'pester' is natuurlijk net zo kwetsbaar. Als juf heb je dus behoorlijk wat in de gaten te houden. Ik begrijp dat jouw groep uit 14 kinderen bestaat, ik heb er nu 23, en mijn dochter zat in een klas van 32 kinderen.... Dan wordt het echt een uitdaging als juf. Maar de kunst is om de kinderen zelf aan het denken te zetten (want dat kunnen ze goed, zoals je hebt gemerkt). Een simpel ding is bijv. om ze te dwingen positieve dingen over elkaar te zeggen. Wij hadden het 'ster van de dag' project. Iedere dag werd een briefje getrokken met de naam van een kind uit de klas. Dat kind was die dag 'ster van de dag'. De andere kinderen moesten op een briefje een compliment schrijven over de 'ster van de dag'. De 'ster van de dag' moest vervolgens alle complimenten voorlezen. (De briefjes moesten ondertekend worden, zodat de hele klas kon horen wie welk compliment had gegeven.) De complimenten werden als een boekje aan elkaar geniet en meegegeven aan het kind.

Ik heb heel vaak uitgelegd aan de kinderen dat we een proces met elkaar aangingen, en dat het niet van de één op de andere dag zomaar goed kan gaan. Nu is het jaar bijna voorbij, en het gaat heel goed in onze groep! Ze zijn nog steeds erg explosief, (noem het 'eerlijk') en soms voor de juf vermoeiend, maar ik weet zeker dat elk kind zijn plekje heeft gevonden....

Ik vond je opmerking over confrontatie met jezelf zo goed. Daarom heb ik hem als quote genomen. Werken met kinderen en jongeren is inderdaad erg confronterend. Het kost erg veel energie omdat ze 'echtheid' vragen. Wat goed dat jij en je vriendin zo 'echt' zijn geweest! Ik hoop dat jullie inderdaad iets kiezen in de toekomst waarbij jullie kinderen of jongeren kunnen helpen! We hebben zulke mensen nodig! Veel succes met je examen, en we horen hoop ik t.z.t. wel welke opleiding jullie gaan kiezen! Veel succes!
Ayasha
Ayasha mei 2 '08
Dat kan ik je nu al vertellen. We gaan voor orthopedagogie ofwel opvoeder. Om vervolgens te werken met probleemjongeren (jongeren die in een fout milieu terecht komen.) en drugsverslaafden. Eerst wilde we voor jeugdcriminologie gaan maar daarvoor moeten we naar Leuven. En het blijkt dat orthopedagogie en jeugdcriminologie eigenlijk vrijwel hetzelfde zijn kwa diploma. Komt er dus op neer dat ik echt in een instelling wil gaan werken waar jongeren hun laatste kansen krijgen.
sarina
sarina mei 9 '08
Orthopedagogie is een leuke studie! Ik vind het jammer dat ik die nooit heb gedaan. Wel heb ik veel geleerd in nascholingen, dus ik 'weet' er wel veel van. Wat goed dat jullie met probleemjongeren willen werken....
**Angela**
**Angela** aug 5 '08
Origineel bericht van: Kath
Dat kan ik je nu al vertellen. We gaan voor orthopedagogie ofwel opvoeder. Om vervolgens te werken met probleemjongeren (jongeren die in een fout milieu terecht komen.) en drugsverslaafden. Eerst wilde we voor jeugdcriminologie gaan maar daarvoor moeten we naar Leuven. En het blijkt dat orthopedagogie en jeugdcriminologie eigenlijk vrijwel hetzelfde zijn kwa diploma. Komt er dus op neer dat ik echt in een instelling wil gaan werken waar jongeren hun laatste kansen krijgen.


Helemaal te gek!!! grin

Ik kreeg in sept 2001 de kans om een versnelde opleiding te doen om Sociaal Pedagogisch Werkster (SPW-4) te worden, en wilde dan ook met deze jongeren gaan werken.....DE kans van mijn leven, vond ik het!
Maar omdat het te snel na het geweldsmisdrijf was, ging het helemaal mis (tijdens de theorielessen) en kreeg ik na het eerste semester het dwingend advies te stoppen........Waardoor ik in een groot gat viel.......
Nu kan ik die opleiding niet meer betalen en niemand is van plan weer zoveel geld in mij te investeren......... confused
Heel jammer, want ik weet zéker dat ik er echt op mijn plaats zou zijn!!!!
Maar je hebt overal diploma's voor nodig tegenwoordig, hè..... frown

Jullie, erg veel succes toegewenst!!!!!!!!! grin
Ayasha
Ayasha aug 5 '08
Maar goed dat je overal diploma's voor nodig hebt. Die kinderen hebben al problemen genoeg, zij hebben een stabiel iemand nodig die hen de rust kan bieden... Iemand die zelf stevig in zijn schoenen staat, anders houd je het daar zelf niet uit. Ik weet dus ook niet of ik het aan ga kunnen. Maar als ik merk of vind van mezelf dat ik er niet genoeg sta voor die jongeren stop ik er mee. smileOpvoeders kunnen overal terecht...

Wat me ook interessant lijkt is werken met ex gedetineerde jongeren...
gast
gast aug 5 '08
Kath, een goede opvoeder wordt je niet door een papiertje op zak te hebben. Dat ben je of je bent het niet. Maar je zult er nog wel achter komen dat dat papiertje niet zalig makend is.
(dit zegt niets over jou kwaliteiten overigens maar is algemeen)
Ayasha
Ayasha aug 5 '08
Gast je snapt me verkeerd. Als je niet overal een papiertje voor nodig had kon eender welke clown overal gaan werken. Als je geen opleiding gehad hebt, heb je daar niets te zoeken. Iemand die ooit werkelijk in contact gekomen is met drugsverslaafden (gebruik hen als voorbeeld gezien dat mijn eerste "keuze" is kwa doelgroep) weet dat je daar niet zomaar voor kan gaan staan. Dus nee, dat papiertje is niet zaligmakend, maar reken maar dat het al een hoop voorkomen heeft. Zo iemand heeft niets aan een onwetende die enkel het eigen perfecte wereldje kent en geen idee heeft van hoe de echte wereld in elkaar zit. winkEn zo ken ik er zat hoor, die níets weten van het milieu en toch heel simpel denken over het werk met die doelgroep.
gast
gast aug 5 '08
Zou het niet zo kunnen zijn dat mensen die dit werk willen doen en geen papiertje hebben maar wel zelf in het circuit gezeten hebben, ervaringsdeskundig zijn dus, niet veel beter weten wat er gedaan en gelaten moet worden om zijn medemens te helpen.
Is er geen betere leermeester dan het leven zelf!
Die persoon die jij nu schets zal na één dag al het hazepad kiezen wink
**Angela**
**Angela** aug 5 '08
Nee, je hebt gelijk, bij sommige beroepen moet je wel een papiertje hebben.........
Ik wil ook niet geopereerd worden door een chirurg zonder opleiding en diploma.......

Maar Kath, jij hebt straks dat papiertje, maar dan ken je dat wereldje van die verslaafden nog niet.......
Je loopt misschien een stage, maar dan nog zal je pas tijdens je werkzaamheden als je echt een baan hebt in die sector, leren wat het is om met die mensen te werken........
En dan nog zal je vaak moeten improviseren!
Want niks is zo veranderlijk als een mens, zéker als ze verslaafd zijn!!!!

Vroeger was er niet eens een diploma voor, en werkten ze met ervaringsdeskundigen en/of met door de wol geverfde jeugdwerkers, dus.......

Succes in ieder geval met je voornemen!!!!
inneke
inneke aug 5 '08
Ik denk niet dat ervaringsdeskundigen in alle gevallen zo zaligmakend zijn. Soms kun je er ook te dicht met je neus opzitten...
gast
gast aug 5 '08
Is ook zo Inneke. Maar het is toch iets van de laatste decenia dat er overal een papiertje voor nodig is. Vroeger ging het van vader op zoon, moeder op dochter of ging je bij iemand in de leer en leerde je het direct in de praktijk. Nu moet je een theoretisch papiertje halen en is er vaak wel een stage maar dat stelt in de regel niet zo heel veel voor. Echt leren vanuit het leven zelf is er vaak niet meer bij maar iedereen klaagt wel graag over het feit dat men als nummer wordt behandeld. Ook dat is een kindje van de ver-theorisering van het leven.

Ik vind het geen goede vooruitgang in iedergeval.

Ik ben niet tegen mensen opleiden maar wel tegen dat papiertje. De bevestiging moet in de praktijk blijken en niet van een papiertje afhangen.
**Angela**
**Angela** aug 5 '08
Ach, het moet eigenlijk allebei........

Veel weten over de doelgroep, stage en werken, maar natuurlijk ook dat papiertje......want dan kan je aantonen dat je alles begrijpt wat ze op het examen gevraagd hebben.....
(moeten ze natuurlijk wel goed vragen stellen hè!)
En dat je feeling hebt om in die richting te werken........ grin
gast
gast aug 5 '08
Misschien is het ook wel mijn eigen "niet beoordeeld willen worden op ander mans lering" dat mij niet happig maakt op exames. Daarbij heb ik ook best wel examevrees wat ws geboren is uit het hierboven geschrevene. Heb zelf altijd een hekel gehad aan school.
Dus is mijn mening hierover geboren uit eigenbelang.
Maar dat neemt niet weg dat het feit dat er een papiertje gewenst is ook uit eigenbelang van anderen geboren is. Want anderen willen zekerheid hebben over de cappaciteiten van de ander voordat ze hun geld/leven eraan uit geven. Maar of dit altijd zaligmakend is is in de praktijk toch wel heel duidelijk dat dit niet altijd zo is.
Lena
Lena aug 5 '08
ja gast voel het net zo,waarom niet veel meer kansen bieden om aan een opleiding te mogen beginnen,de praktijk zal wel uitwijzen tijdens de studie(praktijk) of het haalbaar is of niet.
maar mensen aan de poort al tegenhouden heb er moeite mee.
ook de eisen die ze stellen vind ik soms zwaar overschat,geef iemand gewoon een kans denk ik dan. crazy
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki