Klopt ik lees veel boeken over opvoeden enz.
M'n kast puilt uit van boeken over van alles en nog wat.
Het is meer een twistgevoel, we hebben de ADHD benadering gedaan volgens het boek 'zit stil!' van comperneille. Daar staan heel bruikbare tips in voor 'gewone'overbeweeglijke kinderen en kinderen met ADHD. Maar het stukje spiritualiteit komt niet aan bod. Het is heel bruikbaar voor opvoeden met ADHD, dingen aan en af leren.
Ashley daarentegen heeft niet alleen ADHD maar nog een aantal gaves. Zo heeft ze regelmatig stroom in haar handjes zoals ze dat zegt. Haar handjes tintelen dan zegt ze. Ze zag een hele tijd groene of blauwe mannetjes die later weer verdwenen. Na speurwerk op internet bleken dat auralifters te zijn.
Soms denk ik iets 'we gaan straks dit of dat doen' even later komt ze precies met hetzelfde voorstel alsof ze mń gedachten kan lezen. Helemaal is dat frustrerend als je idee (wat je net gedacht hebt) niet kan uitvoeren omdat de situatie er niet naar is. Ze blijft net zo lang hameren (knopjes drukken) tot het wel gebeurd of ze een voldoening gevend antwoord heeft waarom het niet kan.
*** Volgens mij heeft Mijntje dat van haar afgekeken!
Ik sta nu erg in twist, ik ben op dit moment het boek 'indigo kinderen' van Jan Tober aan het lezen en er gaat een wereld voor me open. Niet alleen over Ashley, maar ook over m'n mannetje en gek genoeg ook over mij. Er zijn een hoop dingen duidelijk geworden over mezelf. Maar of ik dan ook een nieuwetijdskind ben?
*** Ik denk dat als je jezelf herkent dat je dan wel kan zeggen dat je een nieuwetijdskind bent. Ik ben op dit moment ook twee boeken daarover aan het lezen, en daar herken ik ook mijzelf in.***
Is het trouwens erfelijk? als ik en mijn man een nieuwetijdsvader-moeder zijn.. zijn mijn kinderen dan meteen ook nieuwetijdskinderen?
Maar boven alles.. Wil ik Ashley nog wel laten diagnostiseren met ADHD? Als ze die stempel heeft, gaan er dan niet een boel kansen verloren voor haar? Kan ze zich nog wel volledig ontwikkelen als ze die stempel heeft. En wat ik vooral het belangrijkst vind. Wat wil de gezondheidszorg van tegenwoordig doen om haar te helpen met haar gaves? Ik wil niet dat ze als 'gestoord' word bestempeld omdat ze dingen kan die niet 'normaal' zijn.
En over mezelf.. wat doe je als je leest dat Indigo's ouderrollen over kunnen nemen als ze de ouder niet capabel genoeg achten.. IK heb de rol van m'n moeder en gedeeltelijk vader overgenomen na hun scheiding, ik heb een tijd mijn broertje verzcrg, spullen voor hem gekocht van m'n eigen spaargeld, hem gehaald en gebracht van en naar de bus, zelfs mijn moeder opgehaald van haar werk met de fiets omdat ze anders met de bus moest. Ik ben niet anders gewend dan te zorgen voor anderen, niet omdat ik van ze hou, tuurlijk hou ik van ze daar niet van, maar meer uit angst 'als ik het niet doe.. wie doet het dan, wat komt er van ze terecht als ik niet voor ze zorg?
*** Duidelijk toch? Ik heb dat ook, in de relatie met mijn ouders ben ik ook altijd de volwassene geweest, en nog. ***
Daarna volgde een periode van jeugdzorg, OTS, en een heleboel rapporten waaruit bleek dat ik emotioneel gestoord ben. In het laatste rapport van de kinderbescherming stond dat ik wat harder was geworden.. Een goed teken volgens hun. Terwijl ik me doodongelukkig voelde..
***Die denken dan nog volgens de oude manier***
Ik wil Ashley dat besparen. Ik ga heel anders met Ashley om dan met Jillian of Megan. Michelle is weer een verhaal apart. Ik ga tot het uitsterte om dat te voorkomen. Maar ik weet niet meer hoe ik het aan moet 'vechten'. Wil ik meedelen aan iedereen dat ze een nieuwetijdskind is dat ze daar een andere aanpak bij nodig heeft.
*** Ik neem het woord nieuwetijdskind niet in de mond, maar ik leg aan sommige mensen wel uit dat het bij Menno en Mijntje niet nodig is om tegen ze te schreeuwen, maar dat je een end komt met gewoon praten en uitleggen. Mijn moeders vriend is er zo eentje die meteen begint te schreeuwen. Mijn kinderen mogen daar niet meer logeren, omdat ze helemaal gesloopt terugkomen. Als Menno daar een nachtje geweest is gaat hij meteen naar bed, eerst slapen om bij te komen. Hij is helemaal wit en slap en heeft hoofdpijn tot aan overgeven toe. Dan komen de verhalen over 'hij ligt steeds in foetushouding achter de bank, doet hij dat bij jullie ook?' En Menno komt met verhalen over dat oma's vriend zo schreeuwde. Dus dat doen we maar niet meer.***
Of ga ik mee met het oude en laat haar labelen met ADHD en zi dan wel verder wat er gebeurd met haar? Ik kan haar wel behandelen als een Indigo. Maar hoe zit dat straks als er opvoedkundigen over de vloer komen met een totaal andere kijk op de zaken?