Ik herken het zeker.
Ik heb het vooral als het druk is en de kleintjes (en soms man) van alles tegelijk willen en hun ongeduldig zijn.
Dan voel ik hun ongeduld en mezelf bruisen van binnen en moet het ook echt rustig worden (of ik loop weg) anders barst ik. Dan heb ik geen geduld meer om dingen af te ronden ga alles door elkaar doen, gooi alles om, laat dingen vallen.
Maar soms is het ook wel prettig, soms moet je dingen even laten 'barsten'. Sluimerboosheid dat zich langzaam opstapelt. Dat gebeurd hier in huis regelmatig met erg drukke weken (zoals deze week, nu er 3 vd 4 meiden ziek zijn en we overuren draaien haha) aan het eind van de rit is iedereen doodop, geirriteerd en licht ontvlambaar. Daar maken we ook gebruik van, ik krijg acuut 'werkdrift'. dwz dat ik moet werken om te mediteren. Grote klussen die de laatste tijd dan zijn blijven liggen worden met een hoop positieve-boosheid aangepakt. (nu 'werk-mediteer' ik elke avond en denk dan na over de volgende dag, wat ik moet doen, wat er beter kan enz dat word dezelfde avond nog besproken en gepland. EN de volgende dag uitgevoerd
) maar dat is nu even wat minder. Dus ik verwacht binnekort weer een explosie.
Wat ik wel moeilijk vind is dat ik me voor mijn man niet kan afsluiten, zijn dingen voel ik waar die ook is. Soms heel handig vlak voor ie boos word oid kan ik hem even bellen, maar soms ook verschrikkelijk moeilijk. De trouwdag van zijn broertje (heel lang verhaal)daar waren de meiden en ik niet bij, Lion wel. Maar het was voor hem erg emotioneel beladen en ongemakkelijk. Ik ben de hele dag aan het huilen geweest. Toen ie thuis kwam hoefde ik niet eens te weten wat er allemaal gebeurde en op welk tijdstip er iets gebeurde, ik had het al gevoeld. Ik was echt gesloopt aan het eind van de dag.
En dat word dan weer niet goed begrepen. Dat is vaak heel vervelend. Dat mensen niet begrijpen dat voelen en ervaren ook veel energie kost, van een HSP niet alleen van zichzelf, maar ook nog de dingen van anderen. Dat sommige dingen echt vermoeiend zijn ook al zijn ze niet fysiek inspannend. Een kringgesprek, een verhaal aanhoren enz. Als daar wat meer begrip voor zou zijn, zou dat al een hele verlichting zijn voor veel HSP'ers