Ikzelf helaas niet, alleen in dromen, maar mijn ouders hebben jaren terug op Vlieland een ufo gezien.
Ze waren 's avonds aan het wandelen over het eiland, mijn broer en ik waren op onze boot, wegens bedtijd helaas.
Ze waren in de buurt van de vuurtoren (aardig stuk weg van de jachthaven nu ik er zo over nadenk!) en zagen een licht vanachter de duinen, vanaf het strand dus omhoog gaan. Het ging horizontaal heen en weer, steeds een stukje hoger en toen ineens schoot het recht omhoog. Ze hebben nog een hele tijd een licht puntje gezien. Er was nog een stel aan het wandelen, en die hebben met de aanwezige verrekijker (je weet wel, zo'n groot staand geval) geprobeerd te kijken. Mijn vader heeft ooit nog wel beschreven hoe het eruit zag, kan het me niet meer herinneren, is bijna 25 jaar terug ofzo. Het interessante was dus dat mijn ouders niet alleen waren, er was nog een echtpaar, en ze zagen de vuurtorenwachter naar buiten komen en met een verrekijker ook naar de ufo kijken. De volgende dag zijn ze naar het strand gegaan, hebben op die plek een stuk verbrand touw gevonden, verder niets.
Jaren later waren we weer Vlieland, ik was voor het laatst mee, en we gingen de vuurtoren bezichtigen, hij was die dag open.
Mijn moeder sprak de vuurtorenwachter aan over die avond, jaren ervoor, over 'het lichtende ding' wat vanaf het strand kwam. De vuurtorenwachter schrok zichtbaar, en hield toen een verhaal over een weerballon en dat er wel vaker weerballonnen werden opgelaten op het strand, en dat die nog heel lang zichtbaar zijn.
Mijn ouders zeiden later dat hij dat verhaal verzonnen had, want een weerballon had niet zo veel lichtjes, en gaat niet horizontaal en dan enorm snel verticaal omhoog.
Maar zelf heb ik nooit wat gezien helaas, we zitten hier wel in de aanvliegroute van Schiphol, dus er hangt wel genoeg in de lucht. :-D