Mijn juiste antwoord is westerse nuchterheid. Ik zou het echter gewoon logica willen noemen.
Waarom? Toen ik voor het eerst met spiritualiteit in aanraking kwam, heb ik alles geprobeerd te verklaren door logisch te beredeneren. Het resultaat zijn mijn verklaringen die je ondertussen vast al eens gelezen hebt. Wat de logica mij gebracht heeft, is een manier om alles wat voor veel mensen onverklaarbaar is, verklaarbaar en begrijpelijk is. Bijvoorbeeld: Iemand vroeg mij laatst, als iemand gereincarneerd is, is de geest dan niet meer als overleden persoon? Ik kan direct verklaren waarom een geincarneerde geest niet meer geestelijk is, maar materieel en waarom dit zo is. Was ik niet in staat geweest de logica te gebruiken, had ik geen verbanden kunnen leggen tussen de verschillende spirituele dingen. En waarom weet ik dat ik gelijk heb
. Alle puzzelstukjes vallen op hun plek, als je ze verklaard en een plek geeft. De oosterse mystiek is te vaag, en verklaard niet. Hoewel het veel dingen verteld hoe ze zijn, zegt het bijna niet WAAROM ze zo zijn. Een prachtig voorbeeld hiervan is de TAO. Wie dit ooit gelezen heeft, en hier abstract naar probeert te kijken, komt er achter dat de achterliggende boodschap voornamelijk is, dat alles relatief is. Helaas wordt dit niet zo gezegd in de TAO, maar moet je het eruit pikken. Daarom ben ik een fan van de logica. Einstein kwam er niet alleen achter dat alles relatief is, hij kon het nog bewijzen ook.
Conclusie: Wijsheid is leuk, verklaring is heilig.
Zo, is dat voldoende stof om over na te denken
.