Loading...
nl

Uit: Een vreemde wereld ~ M.Delfos

Debiorah
Debiorah mrt 8 '08
Ze zeggen dat ik rationeel ben,
dat ik mijn gevoelens moet uiten,
maar ze willen dat ik daar kijk waar ik blind ben. ~ Maarten

Ik ben van zoveel glad dat elke harde stem een steen is en een barst. ~ Gerrit Achterberg


Ouders zijn vaak erg deskundig met betrekking tot hun eigen kind. Juist hun machteloosheid en angst kan ertoe leiden dat ze niet bij hun deskundigheid kunnen komen. Het is de kunst van de hulpverlener om de wijsheid van de ouder bloot te leggen en goed naar het kind en ouder te luisteren.

Omdat autisme vaak varband houd met de sociale interactie, kan er gesteld worden dat autisme een stoornis is in het menselijke zijn. In ons menselijke bestaan is sociale interactie immers fundamenteel. De mate van het gebrek aan sociale vaardigheden kan daarom van grote invloed zijn op de ontwikkeling van een kind.

Maar mensen met contactstoornissen hebben meer dan negatieve kenmerken! Ze onderscheiden zich van de “normale” ontwikkeling, tegelijk hebben ze waardevolle kenmerken. Dit is de andere kant van de medaille. Het zou jammer zijn als wij ons blind zouden staren op de problematische kenmerken en onze ogen te sluiten voor de bijzondere kwaliteiten. Zoals oog voor detail, verbluffende encyclopedische kennis en beschaafde taal en omgangsvormen.

Mensen met een stoornis in het autisme spectrum staan vaak beduidend zuiver in het leven en communiceren veel directer, zonder bijbedoelingen. Het maakt hen erg betrouwbaar, een kwaliteit die veel mensen in relaties erg belangrijk vinden. Hun zuiverheid maakt hen ook kwetsbaar, doordat ze menselijk gedrag minder interpreteren ervaren ze alles puurder. Dus ook het pijnlijke van onrechtvaardigheid.

“Ze hebben geen filters, ze zijn puur, de wereld komt recht bij ze binnen”

We kunnen mensen met een contactstoornis mogelijk helpen om hun kwaliteiten in te zetten zodat ze minder last hebben van hun problematische eigenschappen en meer kunnen genieten van hun kwaliteiten.

Een vreemde wereld ~ Martine F. Delfos. Uitgeverij: SWP, Amsterdam
Delen:

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki