Loading...
nl

DSM - IV Diagnostische criteria voor autisme

Debiorah
Debiorah mrt 7 '08
Het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (kortweg DSM) is een Amerikaans handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen dat in de meeste landen als standaard in de psychiatrische diagnostiek dient.

DSM IV Diagnostische Criteria voor Autisme
[het volgende is afkomstig uit het Diagnostisch en Statistisch handboek van Psychische Stoornissen: DSM IV]

1. Tenminste zes (of meer) items van (A), (B), en (C), met minstens twee van (A), en een van (B) en (C)

A. kwalitatieve tekortkomingen in sociale wisselwerking zoals blijkt uit tenminste twee van de volgende:
  • opvallende tekortkomingen in het gebruik van meerdere non-verbale gedragingen zoals oogcontact, gezichtsuitdrukking, lichaamshouding, en mimiek(welke sociale wisselwerking regelt)
  • tekortkoming in het ontwikkelen van vriendschappen met leeftijdsgenoten in overeenstemming met het ontwikkelingsniveau
  • een gebrek in het spontaan delen van plezier,interesses, of prestaties met andere mensen, (bv., door een tekortkoming in het verduidelijken van interesses naar anderen mensen)
  • Een gebrek in sociale of emotionele wederkerigheid(bijv. doet niet actief mee aan eenvoudige spelletjes die men alleen moet doen; betrekt andere kinderen uitsluitend als "mechanisch hulpstuk" bij spelletjes)

B. Kwalitatieve tekortkomingen in communicatie zoals blijkt uit minstens een van de volgende:
  • vertraging in, of een totaal gebrek aan, de ontwikkeling van de gesproken taal (welke niet gevolgd wordt door een poging dit te compenseren door alternatieve mogelijkheden van communicatie, zoals gebaren of mimiek)
  • bij individuen met goede spreekvaardigheid, opvallende tekortkomingen in het starten of onderhouden van een gesprek met anderen.
  • stereotype of herhaald gebruik van taal of eigenaardig taalgebruik
  • een gebrek in gevarieerd, spontaan fantasiespel of sociaal imitatiegedrag overeenkomstig het ontwikkelingsniveau

C.opvallend beperkt en stereotype gedragspatroon, interesses en gedragingen, zoals blijkt uit minstens twee van de volgende:
  • overdreven in beslaggenomen zijn door een of meer stereotiepe en beperkte interessegebieden, welke abnormaal zijn in intensiteit of concentratie
  • blijkbaar onverzettelijk ten opzichte van specifieke, niet functionele handelingen of rituelen
  • stereotype en repeterende lichaamsbewegingen (zoals handflappen of draaien met de handen, of complexe bewegingen van het hele lichaam)
  • hardnekkige preoccupatie met gedeeltes van objecten

2.vertragingen of abnormaal functioneren in ten minste een van de volgende gebieden, binnen de eerste drie levensjaren:
  • sociale interactie
  • sociaal taalgebruik
  • imitatie- of fantasiespel

3. de stoornis kan niet verklaard worden als Rett's syndroom of Childhood Disintegrative Disorder
Delen:
paula39
paula39 okt 29 '08
Goede-avond

Ook mij zoon,Romano, heeft deze diagnose gekregen,al is hij een HFA (High Functionating Autist)
Heeft op speciale auti school gezeten (cluster-4)


Zelf heb ik het idee dat Romano deze diagnose niet terrecht heeft gekregen,nu volgt hij sinds het nieuwe schooljaar het "reguliere" Gymnasium,en het lijkt of het autisme steeds meer weg-ebt

Persoonlijk denk ik dat Romano een nieuwetijdskind is,die als zovelen het stempel "autisme"krijgen

Misschien herkent iemand hier iets in?

Liefs Paula
Maris1976
Maris1976 okt 30 '08
Ik herken mijn dochter erin, maar zij wordt nu in de mallemolen gestopt die integrale vroeghulp heet, zodat we weten of ze regulier onderwijs aankan.
paula39
paula39 mrt 1 '10
Hallo

We zijn nu ruim 1 jaar verder,en Romano doet het erg goed op het Gymnasium
Hij zit nu in het 2e jaar en het ziet er naar uit dat hij,net als volgend jaar,weer cum-laude overgaat naar de volgende klas
Ook doet hij mee met het verbredingsproject om hem wat uit te dagen,dit gaat ook perfect

Ik ben benieuwd hoe het allemaal met jou dochter is afgelopen Maris

ps.ben al een tijdje niet op het forum geweest

Groetjes,

Paula

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki