Loading...
nl

Goed en kwaad

gast
gast mrt 5 '08
Goed en kwaad. Dit is een onderwerp wat al meerdere keren in verschillende topics ter spraken is gekomen. Wat mij iedere keer weer fasineerd is dat iedereen een beeld heeft van wat goed dan wel kwaad is. Ik weet eerlijk gezegt niet wat goed en kwaad werkelijk is. Want is het niet zo dat wat op het ene moment goed lijkt te zijn in een andere situatie onder het kopje kwaad geschaard kan worden?! Dus wat bepaald wat goed en of kwaad is?
Wordt goed dan wel kwaad bepaald aan de hand van aangeleerde waarden en normen? In hoevere is het afhankelijk van onze eigen positie om het als goed dan wel kwaad te ervaren?
Delen:
sarina
sarina mrt 5 '08
Ik noem het liever: angst en liefde...
gast
gast mrt 5 '08
Of positief en negatief, vrouwelijk en mannelijk, links en rechts, het maakt niet uit hoe je het noemt het gaat er om dat alles twee kanten heeft, toch!
gast
gast mrt 5 '08
Sarina, ik zie de liefde die jij tegenover angst plaatst niet als Liefde. Want Liefde is het geheel van alles en kan dus niet verdeeld zijn.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 5 '08
Leuk topic Gast!

Ik ben van mening dat goed en kwaad niet bestaan omdat ze volledig afhankelijk zijn van de waarnemer. Iets wat voor de één kwaad is, is voor de ander weer goed. Daarnaast kun je het kwaad ook goedpraten, en het goed ook kwaadpraten.

Dit is trouwens niet angst en liefde! Je kan namelijk van angst geen liefde maken, en van liefde geen angst. Goed en kwaad is echt wat anders.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 5 '08
 Origineel bericht van: gast
Of positief en negatief, vrouwelijk en mannelijk, links en rechts, het maakt niet uit hoe je het noemt het gaat er om dat alles twee kanten heeft, toch!

Nu spreek je over dualiteit. Lijkt mij een heel ander topic dan goed en kwaad. Je hebt wel absoluut gelijk dat goed en kwaad een dualiteit zijn. Maar niet alle dualiteit is goed en kwaad. Snappie?
gast
gast mrt 5 '08
Ja Nims dat snap ik. Goed en kwaad is de vertaling van de dualiteit door de mens
gast
gast mrt 5 '08
 Quote:
Ik ben van mening dat goed en kwaad niet bestaan omdat ze volledig afhankelijk zijn van de waarnemer.


Is dat ook niet het geval met links en rechts. En boven en beneden. En ook positief en negatief?
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 6 '08
Klopt, en daarom zijn ze ook geen werkelijkheid, maar relatief.
gast
gast mrt 6 '08
Juist ja Nims. En het bewust worden van die relativiteit is nu het hele wakker wordt proces wat nu aan de gang is. Het loslaten van denkbeelden die wij in de loop der eeuwen ons eigen gemaakt hebben.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 6 '08
Dat is helemaal waar. Alleen had ik toch het idee dat dit topic over het verschil tussen goed en kwaad ging en niet zozeer over de relativiteits-theorie :D.
gast
gast mrt 6 '08
Dat is zo.
Nou kom maar op dan, hoe zie je het zelf? En hoe zien de anderen dit?

Hoeveel invloed hebben we zelf op dit goed en kwaad beleven en waar hangt dit allemaal van af?
Lena
Lena mrt 6 '08
Voor mij is het geweten een belangrijk onderdeel :)
admin
admin mrt 6 '08
In Zomerland zijn er ook diverse sferen, niet iedereen komt op hetzelfde niveau, dus volgens mij is er wel een links en rechts.
Ik snap je redenatie Sylvia, maar iemand die bijvoorbeeld afschuwelijke rotzooi met een klein kind uithaalt is in mijn ogen geen slecht mens, maar hij doet absoluut iets slechts. En al komen daar mooie dingen uit voort, toch zal ik het slecht blijven vinden.
gast
gast mrt 6 '08
Dat is jou goed recht Karin. Wat en hoe je het beleefd is alleen voor jou. Maar ga wel op zoek waarom je het "slecht" vindt en waar dat oordeel op gebaseerd is.

Begrijp me niet verkeerd; ik zal het niet goedkeuren (maar ook niet afkeuren) wat anderen doen. Die ander heeft nl ook zijn/haar leerweg te gaan en komt ws in dit leven of het volgende of misschien over tig levens er ook achter waar het allemaal werkelijk om draaid. Dat heeft ook met respect te maken in mijn beleving.
es
es mrt 6 '08
Dat is helemaal waar Gast, maar zoals dat werkt met 'negatieve' dingen werkt dat ook met 'positieve' dingen. En als het negatieve er mag zijn, mag ook het positieve er zijn.
Dus die persoon die iets rots met een kind uithaalt net zo goed als die persoon die later in het leven van dat kind of het volgend leven van dat kind helende energie naar die situatie stuurt.
sarina
sarina mrt 6 '08
 Origineel bericht van: gast
Sarina, ik zie de liefde die jij tegenover angst plaatst niet als Liefde. Want Liefde is het geheel van alles en kan dus niet verdeeld zijn.

Ik bedoel daarmee dat mensen handelen vanuit angst of liefde. Als je vanuit liefde handelt is er volgens mij geen kwaad meer. Maar als je vanuit angst handelt ontstaat er kwaad....
gast
gast mrt 6 '08
Sarina ik snap wat je bedoeld. Maar ben je er helemaal van bewust wat uit liefde handelen is is heb je dat gebaseerd op wat je denkt te weten over wat liefde is?
Dat zelfde telt ook voor "kwaad".

Is het "kwaad" om brood te pakken van iemand anders om je geliefde te kunnen voeden? of is dit een daad van liefde? Wat als het jou brood is dat ze afpakken? Is het dan nog steeds "liefde" of is het dan het "kwaad"?
inneke
inneke mrt 6 '08
Als een mens een ander mens geweld aandoet en dus zijn/haar integriteit schendt, dan is dat menselijk gezien volgens mij toch echt niet ok.
Beschermengel
Beschermengel mrt 6 '08



ik zet alleen maar plaatjes hihi ..ik zeg niks
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki