Loading...
nl

Er is al veel gezegd over autisme of nieuwetijds

Helma
Helma feb 2 '08
Quote Sarina: Nieuwetijdskinderen zijn er altijd al geweest, alleen niet met zovelen. Pas sinds de jaren 80 worden er erg veel geboren. Wat ze gemeen hebben met de hippies is dat ze zich niet voegen naar bestaande structuren, althans, vanuit hun natuur niet. Nieuwetijdskinderen weten of iemand 'echt' is of niet, ze zijn hooggevoelig en denken vanuit hun hart. Ze worden vaak gelabeld met ADHD of PDD-nos of autisme. Meestal worden ze door hun opvoeders lastig gevonden, omdat ze alles bevragen en niet klakkeloos orders opvolgen. Hun 'taak' vanuit de kosmos is om bestaande structuren omver te werpen, in verband met de aankomende nieuwe tijd. Ze communiceren op gevoelsniveau, in een rationele maatschappij.

Als ik daarop in mag haken (Thomas, dit is algemeen genoeg om niet alleen pb te zetten):

Ik ben er voor 200% van overtuigd dat mijn dochter Sandra een nieuwetijdskind is. En ik snap ook ieder woord wat hier staat. Het is mij volkomen duidelijk. Toch vind ik het soms jammer dat buitenstaanders dan van mening zijn dat de zorg van de ouder er nauwelijks toe doet: ook al is een kind dan een nieuwetijdskind in plaats van pdd-nosser of anderszins, je hebt er maar mooi mee te dealen! Want soms lijkt het of degenen die spreken over nieuwetijd bij deze kinderen, niet altijd door hebben hoe moeilijk het voor de ouders is om de switch te maken in deze moeilijke wereld.

Om dit aards bestaan te overleven, hebben ouders aangeleerd om aards te zijn: handelen vanuit je eigen geconditioneerdheid. Ik weet, want ik worstel er ook mee, dat het loslaten van het aardse bestaan, met al haar beslommeringen en alle regels en wetjes van waaruit we vaak moeten leven, achterhaald zijn. En ik zou ook liever nieuwetijds zijn, ware het niet dat een kind als Sandra wél op tijd op school moet zien te komen! En als zij in haar hoofd zo afwezig is, en zo in haar eigen wereldje blijft hangen, hoe krijg ik haar dan iedere dag weer op tijd op school?

Vanochtend zei de meester dat dit de laatste waarschuwing was: ze is al de hele week te laat op school: ik moet het eigenlijk loslaten, ik moet het aan haar zelf overlaten, maar dat is moeilijk! Ik zie de klok heel snel gaan 's ochtends, en Sandra zou eigenlijk, als ik haar absoluut niet zou aansporen, 2 1/2 uur nodig hebben om van huis naar school te gaan. Terwijl ik ondertussen mezelf probeer op te fluffen voor mijn werk. En natuurlijk laat ik het liever allemaal los, liever zou ik haar niet naar school doen, en lekker met zijn allen thuisblijven: maar dan heb ik de kortste keren allerlei instellingen op de stoep! Hoe kan ik nieuwetijdsdenken combineren in deze wereld van hectiek en aardsheid? Hoe is het in hemelsnaam mogelijk om dit met elkaar te combineren? Ik zou werkelijk niet weten hoe het moet!

Sandra zal toch uiteindelijk de draad op moeten pakken, om haar plekje te veroveren in de wereld; maar zolang de westerse wereld van haar verlangt om mee te deinen op de wetten van onze cultuur, dan is het mijns inziens onmogelijk om als nieuwetijdskind te handhaven! Ik hoop dat de 'schellen' mij ooit eens van de ogen vallen, want zeg het me maar. Geen flauw idee! De ondersteuning die ik inmiddels meer dan drie jaar krijg, levert eigenlijk niets op. Ik heb het idee dat we haar wel een duwtje in de 'goede' richting hebben gegeven, maar ik word er soms erg verdrietig van!

Want het is oké hoor, dat ze nieuwetijdskind is, maar: hoe moet zij later ooit voor zichzelf zorgen? Komt zij op tijd op haar werk? Gaat ze compleet aan de haal met haar portemonnee? Red ze het om haar rekeningen te betalen, en verzekerd te zijn? Heeft ze straks voldoende bagage om te weten dat 's nachts de verwarming teruggedraaid moet worden, omdat ze anders aan het eind van het jaar de rekening niet meer kan betalen? Is ze gevoelig voor extreme prikkels? Kan ze verslavingen weerstaan? Gaat ze aan de haal met sektes, of houdt ze er één of andere wereldvreemde verzamelwoede op na? Bouwt ze haar huis vol met hokken om alle dieren te kunnen redden?

Echt, ik vind het prima dat Sandra niet eens PDD-nos heeft, maar juist nieuwetijds. Oke. Fijn. Maar dan? Ik weet, dat ik schrikbarend geconditioneerd praat. Maar ik dik het even aan om het inzichtelijk te krijgen. Want de zorgen die ik mij maak om haar, dat kan ik je niet zeggen, zo erg! Ik weet niet hoe ik haar een sterke persoonlijkheid moet zien te maken. Echt, als jullie het weten, mag je het zeggen!
Delen:
sarina
sarina feb 2 '08
Ik weet hoe moeilijk het is om nieuwetijds kind te zijn, ik ben er zelf ook één namelijk. Er is maar één manier om te leren er je weg in te vinden, en dat is ervaren.... Hoe moeilijk het ook is als ouder, alleen door ervaring leren kinderen, alle kinderen, nieuwetijds of niet... Laat haar te laat komen..... laat haar botsen met structuren, laat haar de verwarming hoog draaien en de rekening niet kunnen betalen, laat haar hokken bouwen om alle dieren te redden.... MAAR blijf bij haar, accepteer haar, bescherm haar als ze echt gevaar loopt, wees er voor haar als ze uit moet huilen... en zeg dan niet: 'ik heb het toch gezegd....' maar zeg: 'ik dacht al dat het niet goed voor je zou zijn, begrijp je nu waarom?' En dat is misschien wel de moeilijkste manier om er voor haar te zijn. Zij mag blij zijn met zo'n lieve ouder die zo om haar geeft! Blijf dat vooral doen.... maar ga er zelf niet aan onderdoor, want jij moet sterk zijn voor haar.... Groetjes, Sarina.
gast
gast feb 2 '08
Mooi Sarina, ik had het niet beter kunnen zeggen.
Helma
Helma feb 2 '08
Sarina, wat geweldig wat je hier schrijft. Ik had nog geen tijd genomen om jou uitvoeriger te lezen: wat fijn dat je me deze dingen helder laat zien! Wel moeilijk voor mij inderdaad, ook omdat ik af en toe een controlfreak ben. De planning loslaten is een moeilijk iets voor mij. Misschien dat ik eens wat vaker in gesprek moet met jou: je kunt het erg goed omschrijven. Dankjewel en liefs!
admin
admin feb 2 '08
Dikke kus voor de juf...

sarina
sarina feb 2 '08
Je bent altijd welkom hoor! Groetjes, Sarina.
sarina
sarina feb 2 '08
Dank je, wat een mooi plaatje....
es
es feb 2 '08
Wow, dat dat vandaag komt... Vandaag mijn reiki 2 inwijding gehad, en dat onderwerp was een beetje het thema van vandaag....
Vandaag ook geleerd: Ga als ouder de barricade op om dingen te veranderen op school. Beetje bij beetje pas je zo de maatschappij aan en maken we de wereld geschikter voor de nieuwetijdskinderen.
Voorbeeldje van wat ik eerder bereikt heb, heel minuscuul, maar toch: gezorgd dat ze op school bij feestjes niet meer klakkeloos de goedkope, kunstmatig gezoete en gekleurde limonadesiroop serveren, maar nadenken over wat dan wel. Mijn hoofd werd en zowat afgehakt, maar een paar weken later stond wel in de nieuwsbrief dat ze er naar zouden kijken omdat er wel meer kinderen bleken te zijn op school die het niet mochten hebben.

En voor de rest Hidden Wings, je kan zo overal 'Sandra' vervangen door 'Menno', ik weet precies hoe het is. Het doet pijn en ik hoop dat ze het leert, maar toch zichzelf kan blijven. Dikke knuffel!!!!

Esther
Helma
Helma feb 2 '08
Dankjewel Es! En ook de andere dames hoor. Dit is niet alleen een spiritueel forum, ook ouders, die worstelen in deze moeilijke periode. Echt heel erg fijn om jullie te lezen. Dikke knuffel voor jullie allen.
Grunie
Grunie feb 2 '08
Mooi Sarina, ik denk dat het voor alle kinderen geldt. Ik weet niet of ik nieuwe tijds kinderen heb, ze zijn wél anders dan dat wij vroeger waren... Bij nieuwetijds kinderen is natuurlijk de tegenstelling veel groter waardoor het ook moeilijker als ouder is om alles in deze maatschappij 'in het gareel' te houden.

Jeetje, nou weet ik niet meer wat ik wou zeggen...kan alleen nog maar op een dooddoener komen, zucht.

Ik wilde zo iets zeggen van, je maakt je zorgen over de meest afschuwelijke dingen die je kind kan overkomen maar misschien gaat je kind er later heel anders mee om dan dat jij nu zou doen. Voor jou zijn bepaalde dingen belangrijk maar die zijn voor haar over 10/20 jaar misschien helemaal niet meer belangrijk.

Kan ze ooit voor zichzelf zorgen, misschien niet zoals mensen nu voor zichzelf zorgen maar op een hele andere, goede of betere, manier.

Uhm, maar daarom goed voor jezelf zorgen inderdaad zodat je je zorgen de baas kan blijven, want ik weet ook wel dat de zorgen blijven, hoe goed je ook kan relativeren en rationaliseren. Maar laat ze niet de overhand krijgen.
sarina
sarina feb 3 '08
Wij zijn echt in zo'n andere tijd opgegroeid. De kinderen van tegenwoordig hebben als het ware alles, de hele wereld in hun zak... maar ze zoeken geborgenheid, geluk, echtheid.... Ik had ooit een jongen in groep 3, echt een schatje, zijn ouders waren stinkend rijk, hij had een zwembad en een squad, alle kinderen wilden graag bij hem spelen... Maar zijn beste vriend was de zoon van mijn vriendin (Iraakse asielzoekster) en hij was zo graag bij haar, want zij maakte zo lekker eten.... Ik vergeet nooit dat hij een prachtige kiezelsteen liet zien aan me. 'Kijk juf, die heb ik gevonden op het land gisteren'. Ze zijn nu nog vrienden, de 'arme' en de 'rijke', en ze zijn een voorbeeld van hoe het gaat worden in de toekomst... De maatschappij waarin onze kinderen gaan functioneren als ze ouder worden wordt steeds meer 'gerund' door nieuwetijdskinderen, dus langzaam maar zeker komt de omslag. Neem van mij aan dat ze echt wijzer zijn dan wij, dus wat je zegt is waar, wat voor ons nu belangrijk is, is voor hen misschien helemaal niet meer aan de orde over 10 of 20 jaar. Neemt niet weg dat ze ons hard nodig hebben om ze te begeleiden, dus stop energie in jezelf, niet in bezorgdheid... en geloof in je kids, ze kunnen het! Groetjes, Sarina.
Lena
Lena feb 3 '08
Neemt niet weg dat ze ons hard nodig hebben om ze te begeleiden, dus stop energie in jezelf, niet in bezorgdheid... en geloof in je kids, ze kunnen het!


Mooi Sarina geloof ook dat dat het is, had zelf moeite dat alles zo snel gaat,zo gauw groot! Komt het wel goed?
admin
admin feb 3 '08
Mooi voorbeeld Sarina,
Ik ben ook geen "rijk" mens, toch komen kinderen graag hier spelen.
In mijn huis is warmte en liefde, daar komen kinderen op af, niet op de playstation.
Bij Karin is het altijd zo gezellig, dat zeggen ze als moeders vragen waarom ze nooit eens naar hun huis gaan.
Ik heb vrij weing regels in huis, maar de regels die er zijn worden wel gehandhaafd hoor :)
En er is altijd plaats voor een extra bord.
Zo zou het overal moeten zijn.
sarina
sarina feb 3 '08
Het komt zeker goed, ik geloof echt in de wijsheid van onze kinderen! En er zijn ook genoeg volwassenen die het begrijpen. Je zult merken dat er steeds meer jongeren op je pad komen die jou nodig hebben, ze zoeken zelf hun begeleiders, op intuitief niveau. Klasgenoten, vriendjes, buurkinderen, ze weten je te vinden.... Let er maar eens op, en hoe meer jij er aan toe bent, hoe meer er zullen komen... En je hoeft alleen maar jezelf te zijn! Het gaat inderdaad wel snel met onze kids, maar ik ervaar dat niet als negatief. Misschien wel omdat ik naast mijn eigen kinderen ook zoveel kinderen en jongeren om me heen heb die me ook nodig hebben.... Niet alleen de kinderen uit mijn klas, maar ook stagiaires, vrienden van mijn kinderen.... zelfs ook ouderen die ik af en toe een luisterend oor bied en op weg help.... En het kost niet veel moeite, gewoon er zijn en naar ze luisteren doet al heel veel..... groetjes, Sarina.
sarina
sarina feb 3 '08
Heerlijk is dat voor die kinderen, je bent een lichtje, juist door wie je bent. Het is zo ongelofelijk belangrijk dat ze weten dat het ook anders kan, er zijn zoveel kinderen die mensen zoals jij nodig hebben..... weer een kus van de juf, groetjes, Sarina.
Helma
Helma feb 3 '08
Wat wel grappig is: kinderen kunnen zich de kinderfeestjes bij ons zo goed herinneren! We maakten altijd iets leuks! Verder hebben veel meisjes uit de klas van de jongste mij toegevoegd op hyves! Wel grappig. Geen idee of andere moeders dat ook doen...

De jongste neemt elke dag een ander mee naar huis. Soms word ik er moe van, en zeg dan: de volgende keer maar eens bij een ander hoor!, maar die keer erna ben ik dat alweer vergeten!
sarina
sarina feb 3 '08
Dat is inderdaad wat ik bedoel, ik heb ook een hoop kinderen op hyves, maar ik ben natuurlijk ook juf, dus dan gaat het snel..., maar toen ik jonger was, en nog geen juf, had ik altijd kinderen om me heen.... Op school komen kinderen van andere groepen altijd even bij me in de buurt staan, ik noem het 'tanken'. Ik raak ze aan, knipoog of glimlach, en dan is het al goed. Het hoeft echt niet meer dan dat te zijn... Wat heerlijk dat jij dat ook hebt met kinderen.... groetjes, Sarina.
Helma
Helma feb 4 '08
Ja, en het gekke is: ik hoef er niets voor te doen! Het gaat vanzelf. Behalve als ik erg moe ben, dan kom ik niet veel verder dan drinken inschenken.
sarina
sarina feb 4 '08
Ha ha, ja dat herken ik ook, als ik voor de klas sta is het dan gewoon overleven.....
Thomas A
Thomas A feb 4 '08
Wat heerlijk om te lezen allemaal en o o wat herken ik veel van het geschrevene. Mijn kinderen zijn inmiddels de deur uit, maar de zelfde perikelen speelden zich ook bij mij af. Ik ben het meest ver gekomen door hen 'wat'te laten vieren en heb hen met een knipoog - en kritisch - naar de maatschappij leren kijken; een houding die ook voor mij steeds meer is gaan leven. Rechtschapenheid, medemenselijkheid, intuitiviteit, mededogen, gelijkheid, echtheid, inspiratie, oprechtheid, zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks handelen van deze nieuwe tijd en hen die dit begrijpen, als nieuwe werkelijkheid, zijn die nieuwe mensen. Het ge-weten - de stem van de ziel - lijkt meer te spreken dan ooit eerder.................

Thomas
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki