Loading...
nl

Ritalin....

admin
admin jan 31 '08
Nou de kogel is door de kerk...
Ik ben vanmiddag met Tony bij de kinderarts geweest om te bespreken of er wel of geen medicatie nodig is bij Tony.
Het leuke was, dat ze vrijwel onmiddelijk zei," oké ik ben kinderarts, maar eigenlijk ben ik helemaal geen fan van medicijnen voor kinderen..".
Helemaal in mijn straatje dus :)
Ik gaf aan wat mijn angsten waren (dank voor je uitgebreide info Deborah), maar dat ik toch had ingestemd met een afspraak omdat Tony zelf om medicijnen heeft gevraagd.
Hij wordt gek van zijn concentratieprobleem en wil daar enorm graag hulp bij.
Na een heel lang gesprek kwamen we toch bij die ritalin uit..
We hebben afgesproken dat hij gaat starten met een hele lage dosering, en dat we over 6 weken gaan bespreken of het echt iets is wat hem helpt en we ermee door kunnen gaan.
Het fijne was dat deze arts helemaal op Tony was gericht en het hele gesprek om hem heen liet draaien.
Hij werd er wel enorm zenuwachtig van en zat enorm te wiebelen en te springen op zijn stoel.
Begrijp me goed we hebben het eerst op allerlei andere manieren geprobeerd voor Tony, maar helaas dat werkte niet.
Hij dreigt nu te verzuipen op school en dat werkt zo in dat mannetje door, dat ik even geen andere mogelijkheden zie.
Ik zal jullie af en toe bijkletsen over de resultaten, mocht iemand van jullie het in de toekomst wellicht ook tegenkomen.

:'(
Delen:
Acheliah
Acheliah jan 31 '08
Er is ook een ander middel ipv ritalin alleen wordt dat niet vergoed. Het is jouw keuze. Weet wel dat ritalin een soort drugs is dat zelfs op scholen gedeald worden onder de kinderen.

Sterkte XXX D
admin
admin jan 31 '08
Dat is het hem nou juist Dinie, het is niet mijn beslissing, ik heb de beslissing toch een heel stuk bij Tony gelaten. Hij weet de voors en tegens.
Er zijn heel veel medicijnen, maar volgens de arts zou ritalin het best bij Tony passen. Ze verwacht alleen niet echt een goed resultaat omdat zijn concentratieprobleem in de autismesfeer ligt en niet vanwege ADHD.
Het lullige is dat Tony maar enkele kenmerken heeft van ADHD en eigenlijk een heel rustig mannetje is.
Hij is een moeilijk "geval" omdat hij diverse "stoornissen" heeft.
Dan is het ook heel moeilijk om daar een gepast medicijn bij te vinden.

Ja dat vertelde de arts mij ook, dealen..!
How low can you go, ik schrok er van, ik wist dat dus niet.
Acheliah
Acheliah jan 31 '08
Ik ook niet totdat een manneke van 15 het me liet zien vreselijk gewoon. Ik denk dat wesléy ook beide heeft. Ik zou eens informeren naar andere middelen spit je hele pc uit. Als ik iets weet laat ik het je zeker weten.

XXX D
es
es jan 31 '08
Moeilijk he, Karin, ik snap je dilemma.
Wij moeten de keuze misschien ook maken over een maand of 2 of eerder, als we de uitslag van de onderzoeken van de kinderpsych hebben...

Es
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 31 '08
Ik ben benieuwd hoe hij het ervaart. Ik vind het heel goed dat jij hem zelf de keuze hebt gegeven, en het hem niet hebt opgedrongen zoals een groot gedeelte van de ouders vaak wel doen. Success!
liesanne
liesanne jan 31 '08
 Origineel bericht van: NiMS
Ik vind het heel goed dat jij hem zelf de keuze hebt gegeven


dat wilde ik ook zeggen......
Acheliah
Acheliah jan 31 '08
Ritalin kan dodelijk zijn wist je dat helaas gebruikt mijn zoon die medicijnen ook en zou ik willen dat hij andere kreeg. Al moet ik ze zelf betalen. Ook is er tegenwoordig een nieuwe methode om de kinderen te trainen ipv vol te stoppen met medicatie. Sorry Karin ik ben geen voorstander van ritalin helaas heb ik geen keus.

XXX D
Debiorah
Debiorah jan 31 '08
Nou Karin, je had het niet beter kunnen doen. Ik ben zelf ook niet zo op medicijnen maar ik ben ook dodelijk allergisch voor een heleboel dus dat scheelt. ;)
Ik vind het heel dapper van je dat je Tony hebt laten beslissen. Ritalin kan soms toch helpen al bied het geen resultaat op de lange termijn, als Tony denkt dat hij er op dit moment wat aan heeft dan kun je het hem laten proberen toch! Soms moeten er keuzes gemaakt worden en in dit geval is het zijn eigen keuze. Ik heb er meer moeite mee dat kleine kinderen volgestopt worden omdat ze niet aan andermans verwachtingen voldoen. Het structureel toedienen van zulke medicijnen kan onmogelijk goed zijn voor die ontwikkelende kleine mensjes.

Ik ben erg benieuwd naar Tony zijn ervaringen.En kop op je bent nog steeds een supermama! :)
gast
gast feb 1 '08
Hé Karin, ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met Tony en dat hij er "overheen" groeid. Maar tot die tijd hoop ik dat hij het beetje steun van de medicatie krijgt. En van jou natuurlijk maar daar twijfel ik niet aan ;)
admin
admin feb 1 '08
 Quote:
Moeilijk he, Karin, ik snap je dilemma.
Wij moeten de keuze misschien ook maken over een maand of 2 of eerder, als we de uitslag van de onderzoeken van de kinderpsych hebben...


Tony kreeg de uitslag zo´n drie/vier jaar geleden.
Ik heb toen gelijk gezegd dat ik de beslissing over wel of geen medicatie voor een groot gedeelte aan Tony zou overlaten.
Het is tenslotte zijn lijfje.
Ik heb samen met anderen van alles geprobeert om zijn concentratie te kunnen verbeteren.
Helaas...
Voor mij is het wel een beetje dubbel, ik zie het niet als een echt probleem van Tony, het is meer een probleem van de maatschappij van dit moment.
Wat is er erg aan dat hij het niet kan...
Ja, school, studie, loopbaan.
Daar is het wel belangrijk voor, alleen vind ik dat dus helemaal niet belangrijk, maar omdat de maatschappij zo in elkaar zit "moet" je wel mee helaas.

 Quote:
Ik ben benieuwd hoe hij het ervaart. Ik vind het heel goed dat jij hem zelf de keuze hebt gegeven, en het hem niet hebt opgedrongen zoals een groot gedeelte van de ouders vaak wel doen. Success!


Dank je wel Nims.
Het verschil is misschien dat ik mezelf niet als "ouder" maar meer als begeleider zie.
Mijn kinderen zijn niet van mij, zij hebben een eigen mening, en ook al zijn ze nog klein, voor mij tellen ze mee als groten.
Het zijn wel kinderen, maar echt niet dommer of onwetender als ik.

 Quote:
Ritalin kan dodelijk zijn wist je dat helaas gebruikt mijn zoon die medicijnen ook en zou ik willen dat hij andere kreeg. Al moet ik ze zelf betalen. Ook is er tegenwoordig een nieuwe methode om de kinderen te trainen ipv vol te stoppen met medicatie. Sorry Karin ik ben geen voorstander van ritalin helaas heb ik geen keus.


Ook dat weet ik Dinie.
Net als jij ben ik ook geen voorstander, maar vergeet niet Dinie, natuurlijk heb je wel een keuze.
Het is alleen een moeilijke keuze.

 Quote:
Nou Karin, je had het niet beter kunnen doen. Ik ben zelf ook niet zo op medicijnen maar ik ben ook dodelijk allergisch voor een heleboel dus dat scheelt. ;)
Ik vind het heel dapper van je dat je Tony hebt laten beslissen. Ritalin kan soms toch helpen al bied het geen resultaat op de lange termijn, als Tony denkt dat hij er op dit moment wat aan heeft dan kun je het hem laten proberen toch! Soms moeten er keuzes gemaakt worden en in dit geval is het zijn eigen keuze. Ik heb er meer moeite mee dat kleine kinderen volgestopt worden omdat ze niet aan andermans verwachtingen voldoen. Het structureel toedienen van zulke medicijnen kan onmogelijk goed zijn voor die ontwikkelende kleine mensjes.

Ik ben erg benieuwd naar Tony zijn ervaringen.En kop op je bent nog steeds een supermama!


Dat is ook de reden Debiorah, hij wil het echt graag zelf.
Hij kent de risico´s voor zover ik dat aan een twaalfjarige kan uitleggen.
Het stukje van stilstaan in groei, dat vond hij een beetje eng.
De kinderarts vertelde dat zodra je met ritalin stopt het kind toch een inhaalslag zal doen om de verloren lengte in te halen.
Maar goed dat klinkt heel leuk, maar in mijn achterhoofd klinkt dan al weer een stemmetje...wat doet het nog meer wat wij niet weten.
Ik wil zelf eigenlijk alleen maar dat hij die medicijnen voor school gebruikt.
Dus ´smorgens een pilletje van 5 mg en dan zou hij vier uur later er nog een moeten slikken.
Dan is hij rond een uur of 4 s´middags wel helemaal "schoon".
De weekenden lijkt me ook overbodig en Tony wil dat zelf ook niet.
het voordeel van ritalin is wel dat je geen medicijnspiegel in de gaten hoeft te houden. Dus je kan stoppen met slikken wanneer je dat wil.
Ik hou je zeker op de hoogte, 8 februari is de officiele startdag.

 Quote:
Hé Karin, ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met Tony en dat hij er "overheen" groeid. Maar tot die tijd hoop ik dat hij het beetje steun van de medicatie krijgt. En van jou natuurlijk maar daar twijfel ik niet aan ;)


Over autisme kun je helaas niet heen groeien.
Maar wel kun je een kind handvaten aanreiken en vooral veel, heeeeeeel veel herhalen.
Het is zo jammer eigenlijk he al die stikkers.
"mamma wat heb ik dan, wat mankeer ik dan" vroeg hij wel eens aan mij.
En dan brak/breekt mijn hart iedere keer een beetje.
Ach kindje je bent zo mooi, zo puur, jij mankeert helemaal niets!
De maatschappij mankeert van alles, maar jij bent perfect!

es
es feb 1 '08
 Origineel bericht van: Karin


Ja, school, studie, loopbaan.
Daar is het wel belangrijk voor, alleen vind ik dat dus helemaal niet belangrijk, maar omdat de maatschappij zo in elkaar zit "moet" je wel mee helaas.


Het is zo jammer eigenlijk he al die stikkers.
"mamma wat heb ik dan, wat mankeer ik dan" vroeg hij wel eens aan mij.
En dan brak/breekt mijn hart iedere keer een beetje.
Ach kindje je bent zo mooi, zo puur, jij mankeert helemaal niets!
De maatschappij mankeert van alles, maar jij bent perfect!



Dat is waar wij ook tegenaan lopen nu. Hij komt gewoon niet mee. Terwijl hij slim genoeg is. De buurjongen van twee huizen verderop is overspannen thuis, mag niet meer naar school voorlopig. Waar zijn we toch mee bezig!! Ik krijg de neiging om Menno van school te halen en hem te gaan homeschoolen!!
admin
admin feb 1 '08
Ik snap je helemaal!
Dat is nu juist het dubbele Es.
Wat moet mijn kind met al die boekenwijsheid?
Word hij daar een beter mens van?
Tony is hoogbegaafd, heeft een fotografisch geheugen
voor sommige dingen, en loopt stuk op school...
Het is een mannetje met liefde voor alles wat leeft, een
groot hart.
Ik vind hem eigenlijk al "af" :)
Soms ben ik een beetje bang dat we deze kinderen juist "verpesten" door ze in die maatschappij waar ze zich niet thuis in voelen toch eigen te maken...
Zijn manier van denken en ervaren is minstens net zo mooi als "gewone" kinderen dat doen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 1 '08
De mens is er klaar voor, de mensheid helaas nog niet.
Beschermengel
Beschermengel feb 1 '08


Zo mooi als je het omschrijft Karin,

maar volg je eigen gevoel...en van je kind!

Ik kan je hier niet echt in helpen omdat ikzelf het nog nooit heb meegemaakt wat jij meemaakt, maar leef wel met je mee.

Je bent een heel goede moeder dat weet ik ..dat voel ik.
gast
gast feb 1 '08
Lieve Karin, ik zou je graag willen uitleggen wat ik er mee bedoelde maar kan er de juiste woorden niet voor vinden. Maar ik bedoelde niet dat zijn autisme zou verdwijnen.

Vraag aan jou: zou jij het zelf willen dat hij in het hokje van deze maatschappij zou passen zonder problemen?
admin
admin feb 2 '08
Oh engeltje,
Je begrijpt me een beetje verkeerd :)
Ik vraag niet om hulp, ik moest gewoon mijn ei even kwijt ;)
Het is meer een stuk onmacht en frustratie, het gevoel dat de maatschappij je toch op een bepaalde manier dwingt, snap je?
200 jaar geleden hadden we dit probleem niet gehad...
maar ja dan hadden we misschien een ander probleem.. :D


Of ik dat zou willen Gast?
Ja, in het beeld dat ik in mijn hoofd heb zoals de maatschappij zou kunnen zijn.
Dat is een moeilijke vraag Gast
Beschermengel
Beschermengel feb 2 '08


Hallo Karin,

eigenlijk bedoelde ik het niet zo :$( dat je om hulp vraagt )..bedoelde eigenlijk ..dat ik er niet over mee kan praten op het forum :'(...soms komt het verkeerd over .. maar ik snap je helemaal hoor! maar nogmaals je bent een heel lief mensenkind, zo kom je bij mij over die heel lief en fijn met haar kinderen omgaat :)Heel veel kinderen zouden willen dat ze zo'n moeder hadden!!

Nou en als je dat bent ..komt vaak de oplossing vanzelf ;)
admin
admin feb 2 '08
Kan ik jou adopteren?
Als moeder dan... :)

Knuffeltje
sarina
sarina feb 2 '08
Hoi Karin, ik ben juf zoals je weet, en zie de kinderen ook op school. Het is moeilijk om in deze tijden kinderen te begeleiden omdat de systemen (nog) niet omver zijn geworpen. Ook als nieuwetijds juf wordt ik gefrustreerd door systemen en structuren en ben ik soms zo moe van ale weerstand. Gelukkig zijn de kinderen waar ik mee werk al weer verder, en zo wijs.... Jouw zoon boft met zo'n moeder die hem de keuze geeft, echt, je moest eens weten hoeveel pijn ik zie bij kinderen die niet begrepen worden door hun ouders.... (en daar zijn geen medicijnen voor) Ik heb kinderen gesproken die met Ritalin behandeld werden, en die waren er echt nuchter onder, die speelden ermee (als ik een sportwedstrijd heb neem ik gewoon niks, dan ben ik lekker fel...) Gelukkig dat ze zo goed weten hoe het moet. Ritalin kan echt helpen, en ik weet zeker dat je zoon er mee om kan gaan. Hij en jij kunnen er ook niets aan doen dat de maatschappij nog niet ver genoeg is om hem (en vele anderen) te accepteren. Onze taak is om deze kinderen te begeleiden (en dat doe je super) en het is echt niet erg om tijdelijk hun pijn te verzachten... Van school afhalen en zelf onderwijs geven is echt het laatste redmiddel denk ik, want daar is waar hij het moet leren... Blijf hem maar vertellen dat hij gewoon verder is dan zijn klasgenoten en leraren, en dat dat verrekte moeilijk is.... Maar dat zijn 'taak' is om te blijven wie hij is, want hij is de toekomst! Een voortrekker van de nieuwe wereld... (pff, en dat is zwaar hoor, ik weet het uit eigen ervaring.. en ik ben al groot...) Blijf steun zoeken hoor Karin, want het is zo belangrijk je verhaal kwijt te kunnen, fijn dat je zoon dat bij jou kan! Groetjes, Sarina.
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki