Loading...
nl

Het verhaal van Parcival......

Thomas A
Thomas A jan 20 '08
Toen het bericht kwam, dat haar man op het slagveld was omgekomen, stortte haar wereld in. Ze nam een besluit: haar pasgeboren zoon mocht nooit hetzelfde lot als zijn vader ondergaan. Ze zou hem beschermen tegen de kwade invloeden van deze boze wereld.

Parcival groeide op in volledige afzondering. Diep in het woud woonde hij met zijn moeder en haar bedienden. Onenigheid en wreedheid kende hij niet, zijn ziel behield de puurheid waarmee hij op aarde was gekomen. Zijn moeder voedde hem op met een groot verlangen naar de bron van de Puurheid.

Toen parcival op een dag een ridder tegenkwam in het bos, dacht hij dat dat God zelf was. Maar de ridder legde uit wie hij was. Hoe hij streed tegen duisternis en onrecht. Dat wilde Parcival ook. Hij vertelde zijn moeder dat hij de wereld in wilde trekken om ridder te worden. Zijn moeder wist dat ze hem niet kon tegenhouden. Vervuld met angst maakte ze voor hem een zogenaamd ridderkostuum. Zij hoopte dat hij bespot en uitgejouwd terug naar het veilige woud zou keren. Ze kon niet voorzien dat zijn puurheid en onbevangenheid hem zouden beschermen.

En zo vertrok Parcival in een te klein narrenpak naar het hof van koning Arthur………….
Parcival werd met een hartelijk hoongelach ontvangen aan het hof van koning Arthur. Alleen de koning zelf herkende zijn innerlijke kracht. Parcival was nog niet klaar voor deelname aan de Ronde tafel, de koning stuurde hem wel op zoek naar de Heilige Graal.

De Heilige Graal was de schotel waaruit Christus bij het laatste avondmaal at. De Heilige Graal zou volgens de overlevering het Licht weer in de wereld laten schijnen, en de duisternis van de donkere Middeleeuwen laten verdwijnen.

Parcival zocht. Hij zag wreedheden en bond de strijd aan. Hij kroop door het slijk, verloor zijn onschuld, bestreed zijn demonen en vocht met zijn draken. Hij leerde het leven kennen, maar liep niet weg voor de diepe duisternis. Hij zag zijn nietigheid dapper onder ogen, gaf de makkelijke antwoorden en beelden op – en bevrijdde zo zijn ziel.
Aan het einde van zijn pad, doemt de Graalburcht. Daar ligt de heilige Graal, al eeuwen bewaakt door de Visserkoning. Parcival wordt voor de oude, doodzieke Visserkoning gebracht. “Ik kom voor de Graal”, zegt Parcival. De zieke koning kijkt mild op. Zwijgend. Vragend. Smekend bijna. “Ik kom voor de Graal”, herhaalt Parcival.

Plotseling wordt het zwart voor zijn ogen en valt hij op de grond. De Graalburcht is verdwenen. Parcival heeft zijn kans op de heilige Graal verspeeld. Hij had niet naar de Graal mogen vragen. Hij had moeten vragen of hij iets voor de zieke koning kon doen.

Parcival moet opnieuw zijn verduisterde ziel onder ogen zien. Opnieuw op zoek. Tijdens zijn tochten verdedigt hij jonkvrouw Condwiramur. Haar ogen laten een lied in zijn hart weerklinken. De muziek van de Graalburcht. Het is de Liefde die Parcival terugleidt naar de Graal. Dit keer biedt Parcival zijn diensten aan. De Visserkoning accepteert ze dankbaar en benoemt Parcival tot zijn opvolger.
Nadat Parcival de heilige Graal heeft gevonden, trekt hij zich in zijn Graalburcht terug. Niet voor lang. Het rijk van koning Arthur stort in en duisternis overspoelt het land. Parcival steekt de Zee over met zijn geliefde Condwiramur, om de Graal veilig te stellen. Hij vestigt zich in de Nederlanden, zonder zich bekend te maken.

Lang kan Parcival niet vanuit zijn burcht toezien hoe de duisternis zijn tijd in de greep houdt. Had hij niet jaren gezocht, zijn demonen bevochten, geworsteld met zijn onmacht en uiteindelijk de heilige Graal gevonden? Had hij niet zo zijn ziel bevrijd? Nu is het tijd anderen te helpen hun ziel te bevrijden en de duisternis te verjagen.

In zijn burcht denkt Parcival terug aan de lange avonden aan de ronde tafel, waarin de ridders elkaar met vragen bestookten. Waarin de waarheid werd gezocht in de verhalen. Het goede werd nageleefd. Het schone werd bezongen. Zo begint hij aan het ontwerp van een nieuwe cirkel. In de grote ronde zaal van zijn burcht onstaan de Zeven Cirkels van de Ziel. Wie ze doorloopt kan zijn passies ontdekken. Zijn duisternis. Zijn kracht. Wie ze doorloopt kan zijn ziel bevrijden.
Delen:
admin
admin jan 20 '08
Ah koning Arthur en de ridders van de ronde tafel...
Dat vind ik zulke prachtige verhalen!
Ik ben ook gek op films in dat genre, vooral het mysterieuse trekt me aan.
De ronde tafel is super, vooral als je weet waarom hij rond is ;)

Ik heb wel eens eerder verteld dat ik flitsen heb gezien van een vorig leven en ik weet zeker dat het in die tijd en ook in die contreien is geweest. Ik heb duidelijk de kliffen gezien, of dat in Ierland of Schotland was weet ik niet zeker. Wel heb ik een enorme voorliefde voor Ierse muziek, dus wie weet.

Mooi verhaal Thomas, dank je voor het delen :)
Maria65
Maria65 jan 20 '08
Prachtig verhaal, Thomas,

De verhalen uit de tijd van Koning Arthur.

maar ook:

De weg van de ziel door het duister naar het licht.
Met alle valkuilen die erbij horen.

Heel mooi!

Namaste, Maria

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy