In 'over het hoe en wat met mijn zoontje' staan hele interessante dingen. Het zet mij aan het denken hoe ik de dingen doe met mijn kinderen.
Ik weet dat vooral de jongste moeite heeft met deze histerie-maatschappij. Ik heb haar daar altijd zoveel mogelijk bij gesteund. Ze koos soms voor een bepaalde route die ik eerst niet snapte, en uiteindelijk lostte het zich vanzelf op.
Nu mis ik wel iets in het andere topic. Of missen is een groot woord, het kwam er misschien niet van. Kinderen die van gene zijde komen, of nieuwetijdskind zijn, een autistische stoornis hebben of what ever: wij kunnen twee dingen doen. Ze volledig ontzien in alles; alles oplossen voor ze; ze dragen als het moet, ze liefhebben als het nodig is. Maar wat wel belangrijk is in mijn optiek: ze mogen het als ze groot zijn zelf gaan doen! Dus ook hier op aarde is het wel belangrijk dat ze een aantal vaardigheden aanleren om de draad soepeler op te kunnen pakken zonder te verzuipen in het moeilijke en aardse. We kunnen ze niet hun hele leven in de watten leggen, er zal een dag komen dat ze het ook hier zelf moeten zien te klaren. We kunnen ze zoveel mogelijk ondersteunen, maar niet alle rotsblokken wegnemen. Bij tijd en wijle bij je in bed slapen, of bijvoorbeeld tot je 16e niet durven fietsen in het donker: wat vinden jullie, is het goed om ze af en toe dat duwtje te geven? Of blijven we ze altijd maar beschermen tegen de grote boze buitenwereld? Ik kies er persoonlijk voor om ze af en toe grenzen aan te bieden: ze hoeven niet álles te bepalen. Dus het is vooral schipperen. Ik ben behoorlijk aards. Soms zal ik me als een standvastige moeder opstellen, want ik ben van mening dat ik niet altíjd hun handje vast kan houden! Al ben je dan een nieuwetijdskind of wat dan ook, je hebt wel te dealen met deze !@#$%@#$ wereldbol!