Loading...
nl

Recepten Imbolc

admin
admin jan 14 '08
Imbolc - Schoonmaaksoep

Imbolc is een tijd van reiniging. In de natuur en in jezelf. Om jouw eigen natuur een handje te helpen, maak je bijvoorbeeld deze reinigende soep. Je kunt er alle kanten mee op variëren naar gelang je smaak. Sommige ingrediënten zorgen ervoor dat je spijsverteringstelsel en bloed worden gereinigd, andere zorgen voor de broodnodige vitamines en mineralen, want de winter is nog lang niet over. Smaakt overigens ook erg lekker bij de grote schoonmaak van je huis...

# 1 winterwortel
# 2 preien
# 4 stengels bleekselderij
# Bosje selderij
# 2 uien
# 2 teentjes knoflook
# 2 groene paprika's
# 2 zoete aardappels
# Reinigende kruiden (bijvoorbeeld zevenblad, brandnetel, duizendblad, smalle weegbree, paardebloemblad, zuring en bieslook)
# Water en bouillonblokjes (tuinkruiden) of zelfgemaakte bouillon

Snij alle groentes in (grove) stukken. Doe een beetje olijfolie in je pan en bak daarin kort de aardappel, ui, winterwortel en knoflook. Voeg de andere groenten en kruiden toe en voeg zoveel water of bouillon toe dat ze ruim onder staan. Voeg eventueel naar smaak bouillonblokjes toe en breng dit alles nu heel rustig aan de kook met de deksel op de pan. Eenmaal aan de kook, zet je het vuur weer lager en laat je de soep minimaal twee uur heel rustig trekken.

Tip: Serveer er versgebakken meergranenbrood bij.

Imbolc - Reinigingsthee

Imbolc is een tijd van grote schoonmaak. Drink daarom als voorbereiding op het nieuwe jaar een kuur met de volgende kruiden:

# Fenegriekzaad
# Duizendblad
# Sint-Janskruid
# Paardebloem
# Brandnetel
# Kruizemunt

Doe gelijke delen van de kruiden in de pot, giet er kokend water op en laat dit ongeveer 10 minuten trekken. Gedurende 14 dagen 3 koppen per dag drinken.

Andere reinigende voorjaarskruiden, maar niet per se zo vroeg al boven de grond, zijn bijvoorbeeld: madeliefje, smalle weegbree, hondsdraf, klein hoefblad, zevenblad, berk (jonge blad).

Imbolc - Slemp

Hoewel de dagen steeds weer een beetje langer worden, heb ik doorgaans veel behoefte aan warmte. Die zoek ik rond Imbolc graag op in de vorm van kaneel en cacao. Dit is weliswaar geen Nederlands recept, maar geef toe, die Italianen weten ook best waar een mens een lekker warm gevoel van krijgt!

# 1 theelepel zwarte thee
# 3 kruidnagels
# 1 draadje saffraan
# 1 stukje pijpkaneel
# 1 stukje foelie
# 1 sliert citroenschil (dunschiller)
# 1 liter melk
# 1 eetlepel vanillesuiker

Schenk de melk in een pan. Doe de thee, kruidnagel, saffraan en foelie in een theezakje en maak die goed dicht. Voeg het gevulde theezakje, het kaneelstokje en de citroenschil toe aan de melk en zet de pan op laag vuur (sudderplaatje of petroleumstel zijn ideaal). Doe de deksel op de pan en laat de melk minimaal een half uur zachtjes trekken. Haal de schil, het stokje en het zakje uit de melk en roer er de vanillesuiker door. Serveer warm, bijvoorbeeld met kaneelgebak (ik denk: Zeeuwse bolus of spiraalkoekjes).

http://www.vrouwholda.nl/recepten/jaarfeesten/slemp.php
Delen:
Beschermengel
Beschermengel jan 17 '08

Hartstikke interessant Karin! ik heb de site bij mijn favorieten gezet, dank je wel!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki