Loading...
nl

kundalini

admin
admin mei 14 '07
Deze website over Kundalini-energie en spirituele crisis is ontstaan vanuit de behoefte een plek te creëren met aandacht voor de psychische en lichamelijke gevolgen van spirituele ervaringen. De beleving van het individu staat voorop, zonder inkadering en interpretatie vanuit religie of mystieke traditie.
Het denkkader van de Kundalini-energie wordt gegeven, om een mogelijke herkenning van symptomen te vergemakkelijken. Iedere individuele ervaring blijft echter uniek en het proces kan op verschillende manieren verlopen.

Er zijn aanwijzingen dat steeds meer mensen, in deze tijd van spiritueel zoeken, de een of andere vorm van spiritueel ontwaken ervaren. Een plotseling ontwaken van de in ons aanwezige Kundalini-energie, maar ook andere vormen van spiritueel ontwaken, kan ernstige psychische problemen veroorzaken, maar ook veel lichamelijke klachten. Het is mogelijk dat mensen die in feite een spiritueel ontwaken ervaren extreme psychische reacties krijgen, en ten onrechte tot psychiatrisch patiënt worden bestempeld. Wanneer men in aanraking komt met de psychiatrie kan het zinvol zijn te wijzen op het bestaan van de categorie "religieus of geestelijk probleem" (V 62.89) in de DSM-IV, het handboek diagnostische criteria dat gebruikt wordt door psychiaters. Psychische problemen veroorzaakt door spirituele crisis kunnen hieronder gerangschikt worden.
Ook allerlei lichamelijke verschijnselen kunnen optreden, waardoor iemand eindeloos het medische circuit kan bezoeken zonder verbetering van de situatie. Bewustzijn en begrip ten aanzien van dit proces zijn nodig, om een luisterend oor te kunnen bieden aan degenen die het doormaken.
Wat is Kundalini?

Kundalini en de chakra's Kundalini is een Sanskriet woord, dat "opgerold" betekent. Het duidt op de energie die traditioneel gezien, drie-en-een-half keer opgerold ligt aan de basis van onze ruggegraat. Deze energie, die bij de meeste mensen onbewust blijft, is in feite onze grootste kracht van creativiteit en bewustwording. Kundalini is werkzaam in iedereen en stroomt in lichte mate altijd door ons lichaam. In haar grofste vorm is het sexuele energie, maar na het opstijgen kan zij allerlei vormen aannemen. Het aanspreken van het reservoir aan Kundalini-energie en het opstijgen van de energie door de aanwezige chakra's of zenuwknopen, kan het beste geleidelijk gebeuren, omdat het met allerlei sterke ervaringen gepaard kan gaan wanneer blokkades doorbroken worden.

Ons medische symbool, de aesculaap, is oorspronkelijk afgeleid van het symbool voor Kundalini-energie, de caduceus, dat staat voor het zelf-helend mechanisme. Deze oorsprong is nauwelijks nog bekend. De twee slangen van de caduceus symboliseren het opnemen van prana (chi of ki) uit de ingeademde lucht, die vervolgens onderin de staf bij de Kundalini-energie wordt gevoegd, die gewekt wordt en opstijgt. De vleugels bovenin de staf symboliseren het ontwaakte bewustzijn, ofwel de reikwijdte van de geest, wanneer de Kundalini-energie de goddelijke energie ontmoet. Kundalini is in essentie een zelf-helende kracht.
De kosmische opstijgende kracht wordt in het Hindoeïsme ook wel Shakti genoemd of de Godin, die zich op onze kruin verenigt met de God Shiva, die staat voor de kracht van het bewustzijn die zich van boven naar beneden beweegt. Dat het bij ons spirituele proces ook gaat om deze beweging van boven naar beneden: het indalen van het bewustzijn door de chakra's naar beneden toe, wordt nog wel eens vergeten. Het is juist de manifestatie van het ontwaakte bewustzijn, waarvoor we hier op aarde zijn. Beide bewegingen, het opstijgen van Kundalini, en het indalen van bewustzijn zijn dus even belangrijk.

Fysiek of psychisch trauma kan vaak de oorzaak zijn van een plotseling wakker worden van de energie. Ook het verkeerd beoefenen van allerlei spirituele technieken, bijvoorbeeld in korte tijd zonder voorbereiding, kan de Kundalini onvoorbereid doen opstijgen en voor grote problemen zorgen zoals psychose. Een goede aarding is van levensbelang bij dit proces. Daarnaast is het tegenhouden of onderdrukken van het proces, wanneer het eenmaal ontketend is, nooit gezond en kan het zelfs gevaarlijk zijn.
Het is niet aan te raden om weinig voorbereid bewust de Kundalini-energie te gaan opwekken. Beter is het om door middel van oefening en lichaamsgericht werk eerst voor een goede aarding te zorgen. Is het proces echter toch ontketend met mogelijk psychische en/of lichamelijke problemen tot gevolg, onthou dan dat het, hoe moeilijk ook, om een helend proces gaat. Zoek daarbij de steun die je nodig hebt. Ik hoop dat je daarin iets aan deze website zult hebben.

Zijn er mensen die ervaring hebben met kundalini?
Ik weet dat het geen gave is, maar ik wist niet waar ik dit anders moest plaatsen.
Dit is van een andere site gekopieerd dus ik zal de link hieronder bijvoegen.

http://www.xs4all.nl/~robvd/kundalini/

love and light,
Féileacì¡n
Delen:
admin
admin mei 16 '07
http://www.youtube.com/watch?v=iyzIKDVxw3Y

Veel plezier.

liefs,
Féileacì¡n
Maia
Maia okt 26 '07
Hallo,

ik ben hier voor het eerst en al meteen een berichtje! Ja ik heb ervaring met kundalini (al een aantal jaar). Jij dus ook? Ik heb in de loop der tijd er beter en beter mee leren omgaan, al dreef (en soms nog drijft) de heftigheid van de energie me soms wel enigszins tot wanhoop. Ik ken zelf niemand in mijn omgeving die hier ervaring mee heeft en mijn ervaringen herkent. Ik voel me hier soms wel eens eenzaam in. Ik vind het een beetje te persoonlijk om op dit forum dieper op mijn ervaringen in te gaan, maar als je behoefte hebt om in prive berichten wat meer het hier over te hebben, lijkt me dat interessant.

Liefs Maia
allisverywell
allisverywell okt 26 '07
Nou, ook ik ben hier nu net - op zoek naar meer info over Kundalini - dus ik ga je pb'en Maia! liefs
allisverywell
allisverywell okt 26 '07
Bedankt voor de youtube link Karin - geweldig!
admin
admin okt 27 '07
Waarom pb´en?
Van onze ervaringen kunnen anderen veel opsteken en wij weer van anderen.
Sommige dingen zijn inderdaad erg persoonlijk en dan denk ik dat je doelt op de sexuele kant die aan de kundalini vastzit.
In mijn beleving zijn er steeds meer mensen die ontwaken en velen hebben geen idee wat er gebeurd, zou het dan niet zo zijn dat we er geheimzinnig over moeten doen maar er juist voor deze mensen moeten zijn?
Ik ga ervan uit dat dit forum ondermeer bedoelt is om ook anderen te helpen en daardoor jezelf, natuurlijk zijn een aantal dingen heel persoonlijk, dat snap ik heus wel. Ik heb een aantal ervaringen die ik nooit hier op zou schrijven, maar ook ervaringen die ik hier prima kan delen.

In veel oosterse landen kun je prima info vinden over dit fenomeen, in de westerse wereld is dat een stuk minder, misschien kunnen wij ook een bijdrage leveren in deze. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ikzelf niet had ontdekt dat mijn ervaringen met kundalini te maken hadden, stel dat ik naar een ziekenhuis was gegaan, waarschijnlijk was ik meteen doorgestuurd naar een gesloten inrichting

Er zitten veel mensen met spirituele ervaringen op allerlei gebied in zulke inrichtingen, ik vind dat persoonlijk heel erg, daardoor ben ik van mening dat hoe meer info over deze onderwerpen te vinden is hoe meer dit te voorkomen is.
Ik schrijf al jaren met mensen (ook in het buitenland) over kundalini en ik merk dat (net als ik) er heel veel behoefte is aan begeleiding en adviezen.
Als je dit allemaal in je eentje zou moeten verwerken wordt het heel zwaar, laten we een lichtje zijn voor die mensen die vast zitten en niet verder kunnen, ik weet zeker dat diezelfde mensen ook een lichtje voor ons kunnen zijn.

Grappig weer om te merken dat als ik met mede-kundalini´s praat mijn energie gaat dansen :)
Hebben jullie dat ook dat als je een andere kundalini-mens ontmoet dat je energie die persoon herkent?

Liefs,
admin
admin okt 27 '07
Leuk jullie te ontmoeten by the way :)
Misschien is het leuk om een kort stukje te schrijven in het voorsteltopic?
Maia
Maia nov 2 '07
Hoi Karin,

bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat het belangrijk is dat er meer informatie over kundalini beschikbaar moet komen, zodat mensen met deze ervaring hun ervaringen beter kunnen plaatsen. Zo vind ik het inderdaad ook fijn om hier te lezen dat er meer mensen zijn die hun ervaringen op dit gebied willen delen. Alleen ik vind het zelf niet fijn om te persoonlijke ervaringen open en bloot op het internet te zetten (en dat zijn niet alleen ervaringen die met de seksuele kant te maken hebben). Op dat gebied vind ik wat meer privacy wel prettig, zeker omdat ik me juist hierover heel kwetsbaar voel. Ik heb lange tijd een groot deel van mijn ervaringen voor mezelf gehouden of maar gedeeld met een paar heel goede vrienden. Ergens ben ik bang dat mensen me voor gek verklaren door deze ervaringen. Maar aan de andere kant is dat juist misschien wat ik bij mezelf doe (mezelf niet serieus nemen hierin). Nou goed, ik kijk wel in hoeverre ik me er goed bij voel.
Ik vraag me af hoe het 'ontwaken' bij jou is gegaan? En hoe het zich uit bij jou? Bij mij gaat het echt met golfbewegingen. Soms heb ik een tijd dat ik er niet veel van merk (al ben ik me altijd wel bewust van mijn energie in mijn lichaam) en soms heb ik periodes waarin mijn energie echt heel actief is of echt overactief. Dan kan deze energie echt electrisch voelen. Dat vind ik nogal bizar, net alsof ik onder stroom sta. En dan te bedenken dat ik van jongs af aan bang ben voor alles wat met electriciteit te maken heeft. Hoe ironisch!
Haha, nu ik erover schrijf wordt mijn energie ook weer actiever. En wat jij schrijft over dat je het aan je energie voelt als je met andere mensen praat bij wie deze energie ook actief is, herken ik ook. Misschien dat ik het daarom ook wel eng vind om met mensen te praten die dit ook hebben. Bang dat mijn energie weer overactief wordt ofzo.
Ook leuk je te ontmoeten trouwens!

Liefs maia
admin
admin nov 2 '07
Hey Maia,

Dan doe ik gewoon mijn verhaal, en vraag jij me gewoon de oren van mijn hoofd, al heb ik echt niet alle antwoorden. Ik zei gisteren al tegen Dragon, hoe meer vragen hoe liever en komen we er niet uit dan kunnen we altijd nog samen gaan zoeken :)

Ik heb ervaren dat je kundalini kan ontwaken middels kleine stapjes. Ik heb verhalen gelezen en gehoord van mensen die in een keer de volle laag kregen, bij mij was dat niet zo.
Het ging in drie keer bij mij, de eerste keer was rond mijn zesde jaar, de tweede rond mijn 21e en de laatste op mijn 38e.

De laatste was heel heftig, ik dacht dat ik dood ging en achteraf voelt het ook wel zo, er sterft iets maar tegelijkertijd word er iets nieuws geboren. Ik dus :)
Het begon met een enorm "strak" gevoel, alsof ik aan een infuus met cafeine lag :)en daarbij continu blikjes van die energylimonade dronk, je begrijpt me wel hoop ik.
Ik heb een bezoek aan mijn huisarts gebracht en die wist ook niet wat er was, ik had totaal geen reflexen meer, kon haast niet meer praten zo strak stonden mijn kaken. Misschien krijg je wel de griep zei hij en toen kon ik naar huis.
sávonds in bed kreeg ik een enorme paniekaanval, ik dacht echt, nou dit was het dan nu ga ik dood. Heel onwerkelijk want waar ging ik dan dood aan? omdat ik zo´n enorme energie in mijn lijf voelde razen ben ik blootsvoets naar buiten gegaan en rondjes gaan rennen in de tuin. Na een tijdje werd ik iets rustiger en hoe ik het heb gedaan weet ik niet maar ik heb toch nog wat kunnen slapen. De volgende dag deed ik mijn ogen open en eigenlijk voelde alles toen weer oké, bekaf liep ik naar beneden en zodra ik in de huiskamer kwam begon het weer. Ik heb mijn man gesmeekt de ambulance te bellen, ik was zo bang, ik had geen idee wat me overkwam.
De dokter kwam en gaf me medicijnen waar je een olifant nog mee plat kunt krijgen, toen dit niet voldoende bleek te zijn kreeg ik nog een portie, kun je nagaan hoe het tierde van binnen.

Hierna bleef het even een paar dagen rustig.
Ongeveer een viertal dagen later zat ik sávonds heerlijk te mijmeren in mijn stoel toen een ijskoude energie over mijn rug naar boven kroop, heel koud maar niet vervelend. Toen kroop de energie via mijn nek over mijn achterhoofd naar boven naar mijn kruinchakra. Wat toen gebeurde omschrijf ik eigenlijk altijd de douche van de liefde, ik voelde vanuit mijn kruin iets omhoog schieten en als een douche over me heen stromen, het was het heerlijkste gevoel wat je je maar kan voorstellen, ik was omringt door stralend wit licht en heb echt nog nooit zo´n enorme diepe liefde gevoeld. Het voelde of ik thuis was gekomen, alle boosheid, narigheid, blokkades, alles was ineens verdwenen, ik zag het geheel, ik zag dat het zo moest zijn, alle persoonlijke rommel die ik in al die jaren had opgebouwd was verdwenen als sneeuw voor de zon.

Dat is zo´n beetje mijn ontwakening geweest.
Ik snap dat je je ervaring niet zomaar aan iedereen verteld, ik heb het ook meegemaakt dat mensen mij meewarrig aankeken zo van:, ´t gaat niet goed met dat meisje :)Terwijl het juist erg goed met mij ging. Mijn huisarts is enigszins bekend met het kundalinifenomeen, dus ik heb het hem maar verteld, och kind je bent de eerste niet zei hij, heerlijk nuchter dus.

Ook heb ik wel ervaringen gehad waar ik noooooit mee naar een arts zou gaan die houd ik voor mezelf, en dan doel ik op de bizarre gevoelens die de energie kan veroorzaken. Het voelt hier nog niet zo veilig dat ik dat open en bloot durf neer te zetten, dat komt misschien wel ooit.

Toevallig bedacht ik me gisteren dat als ik zou moeten omschrijven hoe die energie nou voelt dat ik het vergelijken met 100 bijen in een jampotje, houd dat tegen je oor en stel je dan voor dat wat je daar hoort en voelt door je lijf heen giert.
Best een redelijke omschrijving, hoewel die 220 volt ook erg raak is, en ja ook ik ben als de dood voor electriciteit.
Als de energie hoog is kun je zelfs de tv laten storen, probeer het maar eens.

Veel in de grond wroeten, dansen, op blote voeten lopen, wandelen zijn dingen die de kundalini kunnen kalmeren.
Spirituele oefeningen kunnen de energie juist opvoeren.
Ook met je voeding moet je rekening houden, maar dat zul je vast wel al ontdekt hebben.

inneke
inneke nov 2 '07
ALs ik dat zo lees Karin,dan hebben mijn slapeloze nachten vol bizzare angst en stress hier misschien ook mee te maken?! Als ik dan fysisch 'instort' en niet meer voor-of achteruit kan, komt er altijd een moment waarop ik de Liefde voel stromen, mededogen, gelukzaligheid...en een helder inzicht over wat ik hier op aarde moet doen...tot het weer verdwijnt omdat ik in een volgende ronde 'doen-doen-doen' stap.
admin
admin nov 2 '07
Dat zou kunnen Inneke, maar echt een antwoord geven kan ik je niet.
Ik zal je een aantal links geven, misschien kun je er iets mee.

Een heel mooi forum waarvan de moderator veel ervaring heeft met kundalini.

http://www.kundalini-support.com/forum/index.php?PHPSESSID=946b9a202674e98d79adbf3ed2886951;www

Een meer informatieve site, maar wel een goede in mijn ogen.

http://www.xs4all.nl/~robvd/kundalini/index.htm
inneke
inneke nov 2 '07
Die tweede had ik zelf al bestudeerd :-) Komt erop neer dat kundalini eigenlijk een basislevensenergie is die bij iedereen aanwezig is maar 'raar' kan doen...en dat je moet aarden, toch? ;-)
admin
admin nov 3 '07
Ja Inneke als je het heel simpel wil stellen komt het daar wel op neer.
inneke
inneke nov 3 '07
het was een half grapje hoor Karin, ik heb er veel over gelezen en het 'fenomeen' was me al langer bekend.
Ik vond het boeiend te lezen dat de energie eigenlijk niet vreemd is, maar dat we er goed mee om moeten gaan.

En ik heb zelf sterk het gevoel dat de slapeloze nachten die ik bij tijden heb me willen helpen...ze dwingen me uiteindelijk bij mezelf en m'n hart te komen.En dat kan heel hevig en krachtig zijn.

Stress, angst, chronische moeheid en spierpijn even vanuit een ander licht bekeken...het licht van waaruit ik het zelf bekijk, namelijk als in wezen iets positiefs, als ik ernaar luister...
admin
admin nov 3 '07
Inneke, ik bedoelde mijn antwoord niet verkeerd maar ik begrijp dat het een beetje "koeltjes" overkwam. :)
Soms komen woorden anders over als ik ze bedoel, das een van de dingen van internet die ik wat minder vind.
Grunie
Grunie nov 3 '07
Is er ook bekend wat het doel is van deze energie? Of is dat voor iedereen weer anders?
inneke
inneke nov 3 '07
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt :-)
Denk ik dan als ik de lettertjes lees en ze interpreteer ! ;-)
Maia
Maia nov 3 '07
Hallo allemaal,

Wat een heftig verhaal Karin. En je zegt dat bij jou de energie ontwaakt is in kleine stapjes…die stap op je 38e klinkt wel als een heel intens moment. Hoe waren die andere twee momenten? Net zo intens? Kon je het toen al plaatsen? En wat is er verandert sinds dat moment op je 38e? Heb jij ook van die golfbewegingen dat je energie actiever en minder actief is? Of is het allemaal wat stabieler geworden in de loop der jaren? Ik merk dat mijn energie de laatste tijd (nu inmiddels alweer 5 jaar sinds de kennismaking ermee) wat rustiger is dan voorheen. Wat stabieler voelt het in mijn lichaam. Hiervoor heb ik heel intense periodes meegemaakt, waarbij ik af en toe ’s nachts wakker werd omdat mijn energie zo heftig was. Soms voelde het echt alsof ik geëlektrocuteerd werd en eigenlijk vind ik dit nog steeds moeilijk te bevatten. Hoe kan energie zo heftig voelen in je lichaam? En wat jij schrijft over dat rondjes rennen herken ik. Ik heb in actieve periodes echt de neiging heel veel te bewegen zodat die energie er maar uitgaat. Ik fiets dan bijv. ook 5x zo snel als normaal, zonder dat ik er moe van word. Echt raar!

In de ervaring die jij beschrijft herken ik wel het een en ander. Al is het bij mij wel anders gegaan…en had ik niet het gevoel dat ik dood ging. Dat lijkt me wel een heel nare ervaring! Maar wat je schrijft wat er daarna gebeurde, lijkt me juist weer een heel mooie ervaring. Bij mijn eerste ervaring met kundalini had ik wel het gevoel dat het goed was en durfde me er aan over te geven. Al heb ik later nog wel een paar engere ervaringen gehad, die ik echt niet kon plaatsen. Op die momenten ben ik wel heel bang geweest en was ik ook echt bang om gek te worden. Het gooide mijn beeld van hoe ik dacht dat de wereld in elkaar zat zo door elkaar, dat het me echt tijd heeft gekost om die ervaringen in mijn leven te integreren. Op dit moment durf ik gelukkig steeds beter erop vertrouwen dat die energie-ervaringen goed voor me zijn en durf ik me meer en meer aan de ‘energie’ over te geven. Een les in overgave zeg maar, om mijn controle meer en meer op te geven. Wat is jouw idee over het doel hiervan? In boeken lees ik dat bijdraagt tot meer bewustzijn. Ik merk ook dat ik door de kundalini drastisch veranderd ben. Mijn lichaamsbewustzijn is echt heel erg vergroot. Ik ben me bewust geworden van mijn chakra’s en kan makkelijk in een trance staat komen. Ik voel meer subtiele veranderingen in mijn lichaam en merk dat ik blokkades makkelijker zelf op kan ruimen. Het voelt alsof transformatie van mezelf in een sneltreinvaart gaat sinds het ontwaken van de energie. Het versnelt het bewustwordingsproces denk ik.

Wat jij schrijft over die douche van liefde herken ik. Die eenheidservaring en het gevoel thuis te zijn gekomen…heel herkenbaar. Mooi zeg! Ik vind het soms wel lastig om te leven met deze ervaring…soms voel ik me zo ver verwijderd van dat ultieme gevoel van verbondenheid…en dan krijg ik heimwee er naar. Al merk ik wel dat ik dat gevoel steeds meer kan uitbreiden naar mijn dagelijkse leven. Waardoor dat gevoel van verbondenheid steeds meer ook deel van mijn dagelijkse leven wordt en niet alleen tijdens spirituele ervaringen die ik af en toe heb.

Bedankt voor je tips. De meeste ervan doe ik eigenlijk al (dansen, blote voeten lopen, wandelen). Dat helpt bij mij ook erg goed. Ik mediteer in actieve periodes ook niet en doe ook niet aan yoga. Dan word ik echt gek, daar wordt mijn energie nog actiever van. Wat voor tips heb je op voedingsgebied. Ik merk dat ik sinds een tijd een afkeer heb van eten met kleurstoffen. Dat ik zoveel mogelijk natuurlijk voedsel wil eten. En suiker eet ik ook nauwelijks.

En Inneke wat jij schrijft over die slapeloze nachten zou best met kundalini te maken kunnen hebben. Dat weet je zelf het beste. Het klinkt i.i.g. herkenbaar. Ik heb soms periodes dan word ik 's nachts rond dezelfde tijd wakker omdat ik mijn energie dan voel stromen. Dan kan ik niet slapen omdat mijn energie zo actief voelt. Na het een of twee uur te hebben laten stromen val ik vaak weer in slaap...'s ochtens merk ik er niks van (ben niet moe'er ofzo dan als ik doorgeslapen had).

Groetjes
admin
admin nov 4 '07
Ik kom hier zeker op terug, vandaag even niet 8)
admin
admin nov 5 '07
Het doel van de Kundalini

Het doel van de Kundalini, de scheppende oerkracht in onszelf, is de eenwording van de mens en de verdere evolutie van ons bewustzijn door creatieve zelfverwerkelijking. Daartoe hebben we bij onze geboorte een sterk geconcentreerde hoeveelheid Kundalini-energie meegekregen. In het ontwikkelingsproces dat we vervolgens doormaken is de hele mens betrokken, van top tot teen en daaromheen, met lichaam, ziel en geest. Dit betekent dat onze energie op harmonieuze wijze moet stromen door het hele lichaam heen, en ook door de energielagen rondom het lichaam. Zo is er een optimale verbinding mogelijk tussen ‘hemel’ en ‘aarde’ door ons heen, en zijn we open voor inspiratie vanuit ons wezen, ons hogere Zelf. Ons lichaam met de energiehuishouding daarin en –omheen is eigenlijk een soort antenne die kan worden afgestemd op subtiele maar ook krachtige, helende energieën die ons helpen om hier en nu, in het dagelijks leven, werkelijk onszelf te zijn en de juiste creatieve bijdrage te leveren.
Het eerste wat er nodig is om hiervoor open te zijn, is een doorstroming van energie in de lengterichting naar beneden, heel letterlijk tot in de aarde onder onze voeten. Zo laten we ook los, wat er anders aan overtollige energie, emoties en spanningen in ons blijft hangen. Alleen door het continu loslaten naar beneden is er de nodige ruimte in ons lichaam om van bovenaf licht en inspiratie door ons heen te ontvangen, zoals de bedoeling is. Als de Kundalini die al in het lichaam is zich verbindt met de grote kosmische energie wijd om ons heen, de Mahakundalini, gaan we de eenheid van ‘binnen’ en ‘buiten’ (zelf en wereld) ervaren.
Doorgaans gebruiken we ons lichaam – onze antenne – echter nogal verkeerd. Door de nadruk op denken wordt er teveel energie naar het hoofd getrokken en zit het hoofd te vol; we houden emoties vast in de borstkas, maag-zonnevlechtgebied en de rest van het lichaam; en we laten onze liefde niet stromen. Zo ontstaat innerlijke verdeeldheid en verkeren we in diverse misverstanden omtrent onszelf en de juiste manier om met onze energie om te gaan.

http://www.xs4all.nl/~robvd/kundalini/index.htm

Mijn uitleg is iets simpeler maar komt in principe op hetzelfde neer, ik geloof dat de energie door je lichaam heen, tijdens het stromen inderdaad op blokkades kan botsen, ik denk dat de kundalinistroom juist daar tegen aan botst, zodat jij als mens de confrontatie met die blokkade aan kan gaan en zo dichter bij jezelf kan komen. Dat botsen kan met lichamelijke pijn gepaard gaan, meestal(en dan spreek ik voor mezelf) schiet ik dan een aantal dagen in een "depressieachtige" stemming die weer verdwijnt als sneeuw voor de zon op het moment dat ik doorheb waar " de schoen wringt".

Ik hoop dat je hier wat aan hebt Grunie.
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420