Al een paar keer is dit onderwerp zijdelings geraakt, maar ik ben van mening dat hier wel eens wat meer inzicht in mag komen. Vandaar dus dit topic.
Waar het om gaat is dat er een aantal verschillende manieren zijn om naar de spirituele wereld te kijken. Om het niet al te ingewikkeld maken wil ik twee uitersten naast elkaar leggen om ze eens goed te vergelijken. En hoewel er uiteraard het standaard antwoord "De waarheid ligt in het midden" van toepassing is, wil ik jullie toch vragen 1 van beide te kiezen, en deze te motiveren. De centrale vraag die ik hierbij graag beantwoord zou willen zien: "Waarom zou iedereen spiritualiteit op die manier moeten beleven".
Het gaat om de twee volgende uitersten:
Ik beleef de spirutualiteit volledig vanuit mijn hart
Wanneer ik met spiritualeit bezig ben, dan voel ik vanuit mezelf dat alles wat ik weet, klopt. Ik heb geen onderbouwing nodig want ik vertrouw volledig op mijn gevoel. Als er iets niet blijkt te kloppen, dan voel ik dit meteen. Ik kan daarom ook zeggen hoe alles in elkaar zit en hoef ik dit verder niet uit te leggen omdat het gewoon zo is zoals ik zeg. Mijn gevoel is onfeilbaar en klopt dan ook altijd. Ik hoef geen uitleg of verklaringen van anderen te horen, omdat zij mij toch niet begrijpen. Het valt niet uit te leggen wat ik weet, ze moeten het maar voelen. Wat ik voel zit niet logisch in elkaar.
Ik beleef de spirutualiteit volledig vanuit mijn hoofd
Ik voel helemaal niet zoveel en wil overal een verklaring voor zien. Vage theorieen kan ik niets mee wanneer er geen enkele logische verklaring voor is. Ik wil altijd overal de onderbouwing voor weten, omdat ik het anders niet kan plaatsen. Ik ben altijd maar op zoek naar het grote geheel, en duidelijkheid. Ik ben kritisch naar alles en zal nooit zomaar iets aannemen. De wereld is enkel en alleen maar logica en alles werkt zoals het de bedoeling is.
------
Graag lees ik aanvullingen / opmerkingen over deze twee uitersten. En voordat we die kant op gaan, ik wil (nog) geen waardeoordeel aan deze twee uitersten hangen, maar ik wil eerst deze twee volledig hebben beschreven. Ik probeer namelijk deze twee verschillende werelden, die blijkbaar wel heel erg met elkaar bezig zijn, te begrijpen. Ik hoop daarom ook, dat jullie hierin wat duidelijkheid kunnen geven .